Spanning bij Julius K9 tuig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Spanning bij Julius K9 tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:15

Sinds gisteren hebben we voor onze Mare eindelijk een Julius K9 tuig.

Afbeelding

We wilden er al een tijd een (want stoer en fijn geen halsband en misschien wat minder trekken) maar het kwam er steeds niet van.

Gisteren lekker mee naar het bos geweest, helemaal prima en hoera niet meer zo hard aan het trekken!

Gisteravond bij het laatste rondje sukkelde ze wat met ons mee, wilde niet zo lekker meelopen, af en toe een hap in de riem (wat ze wel vaker doet om te spelen maar dit voelde anders).

En sinds vanmorgen raakt ze gespannen van het ding :?

Hijgen, smakken, staart tussen de poten bij het omdoen, in elkaar kruipen, niet makkelijk meewandelen...

De man die hem bij haar omdeed was relatief ruw met haar. Mare is een hond met een sterke eigen wil, intelligent en hoewel heel zachtaardig absoluut niet vergevensgezind. Haar gedrag zou best van die enigszins ruwe behandeling weg kunnen komen.

Voor nu uitgebreid aan het belonen bij het om en af doen en bij de ronde voor het slapen gaan gaan er extra lekkere koekjes mee. Het is de vraag of ze dat gaat accepteren :+

Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen van de eerste dagen? Hoe lang heeft dit geduurd en hebben jullie de ervaring dat het sneller went als je het tuig een tijd om laat?

Ik hoop dat mevrouw het snel accepteert :=

Lymoncello

Re: Spanning bij Julius K9 tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:31

Het kan inderdaad zo zijn dat de hond een tijdje aan het tuig moet wennen.
Maar het zou ook kunnen dat het tuig op een gevoelige plek drukt ergens in het lijf en het zeer doet. Misschien handig dat eerst uit te sluiten.

Maar een tuig/halsband wat dan ook gaat het trekken niet oplossen. Omdat dit namelijk niet aan de halsband ligt, maar aan de africhting. Je hond kan door het nieuwe gevoel van het tuig nu even minder trekken, maar zodra daar weer de nodige gewenning is zal de hond opnieuw gaan trekken. En dan heb je het volle gewicht van je hond in de riem hangen.

Mijn tip zou zijn: werk vanuit de africhting aan het trekken. Misschien een cursus of gewoon tips uit een boek of van internet.

Wat betreft het tuig: luister vooral naar je hond!

MugaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:36

Als aanvulling op mijn voorganger, misschien voor nu even tuig om en lijn aan gewone halsband. Dus tuig voor de sier zeg maar... kan ze ook wennen aan het gevoel van het tuig zonder druk erop.

Dan moet je uiteraard wel zeker weten dat het overal goed zit bij haar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:38

Ik heb ook altijd geleerd (bij de hondenschool) dat een tuig het trekken voor de hond makkelijker maakt. Wel is het voor jou als eigenaar misschien prettiger vasthouden.

Dit tuigje is best wel breed en zit natuurlijk helemaal om de hond heen, dus misschien geeft dat die gespannen reactie. Ik zal uitsluiten of hij ergens drukplekken geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:47

Oké ik ga straks proberen om hem wat losser te doen :) misschien scheelt dat.

Wat het trekken betreft. Ze doet dit gelukkig niet constant. Ze heeft de neiging om uit enthousiasme op mensen/honden/kinderen af te springen. Ook dit niet altijd (gelukkig) maar ze heeft hier als pup iets teveel positieve reactie op gekregen. Een ruk aan haar nek elke keer is niet wenselijk. Met een tuig wordt dat voorkomen.

Daarnaast is het enorm trekken als ze aan de (relatief korte) riem een plek zoekt om te plassen of poepen. Dat zit een beetje in de lijn. De rest van de familie doet het ook :+

Met de africhting niks mis hoor :) los luistert ze dan ook perfect, dendert ze ook op niemand af, blijft ze netjes bij ons en als de omgeving rustig is is er niks aan de hand.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:08

Komt ze niet met lopen met elke pas net met haar elleboog tegen de klik sluiting aan? Had hier ook een hond die dat vervelend vond... was weliswaar ander tuig maar toch. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:38

Dat zou inderdaad best kunnen. Ik zat er net over na te denken en in eerste instantie verzakte het tuig nogal opzij. We hebben toen de borstband een miniem beetje strakker gedaan maar misschien is dat toch al teveel en wordt daardoor de buikband in haar oksels getrokken.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:02

Heb je de hond nagekeken op eventuele open plekjes?
Hier er 1 gehad die met een half uurtje spelen een plek had in de huidplooi (ter hoogte van de buisleiding zeg maar).
Heb hem niet meer in gebruik want vind het echt een onding zeker als je veel in het bos, strand of met water in aanraking komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:09

Ik vind die K9 tuigjes eigenlijk helemaal niet zo fijn.
De perfect Fit tuigjes worden door de meeste trainers aanbevolen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:12

Ik heb ook deze tuigen voor mijn honden. Omdat we ze ook voor speuren gebruiken heb ik een borststuk besteld die de borst en de buik riem verbindt. Deze stabiliseert het tuig.
Misschien is dat ook wat voor jouw hond.

Overigens laat ik mijn honden er niet los mee lopen dan doe ik ze af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:12

Ik heb gekeken maar het is een golden en ze zit momenteel nogal ehhh vol in haar vacht dus het is lastig :))

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:14

Dit vind ik ook geen fijne tuigjes. Honden worden belemmerd in hun communicatie ( borstelen ) en in beweging. Ideaal is een tuigje met een y vorm die niet achter de voorpoten loopt.

Verder qua trekken is het aanleren. Mijn hond loopt met tuigje beter dan op de halsband. Want met tuigje kan hij om zich heen kijken en halsband stopt dit al snel, dus paniek en trekken. Mijn andere hond weet vanaf het begin dat tuigje niet is om in te hangen. Gewoon netjes naast me lopen en het commando vrij of trek afwachten.

Tuigje is veel beter voor de hond dan een halsband. Je moet het alleen even wat beter aanleren.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:20

'plots' minder trekken is in mijn ogen met een gewoon tuigje quasi altijd een teken van pijn. Op basis van je foto lijkt ook dat het tuigje een heel stuk te ver naar voor zit, waardoor de buikriem veel te kort in de oksel zit.

Wij hebben geen k9, maar wel een soortgelijk model (http://webshop.gappayequipment.be/index.php?route=product/product&path=40&product_id=561). Zit perfect, met tussen de oksel en de buikriem een ruimte van zéker de breedte van een open hand.

Tuigje moet gewoon goed passen. Schuiven, draaien, trekken zijn tekenen dat het gewoon niet past (of slecht afgesteld is).

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:30

Ik heb het julius tuig en eerder een tuig van hunter gehad en mijn hond vond ze beiden vreselijk.
Als ze het tuig zag, kwam ze met tegenzin en in een heel lage houding bij me. Geen idee of ze een tuig gewoon niet prettig vindt of dat het pijn veroorzaakte, maar ik heb ze maar in de kast gegooid :j begreep dat een nestgenoot dezelfde reactie gaf op het tuig.

Overigens is dit tuig geen anti-trektuig, honden trekken er vaak zelfs meer in. Mijne toevallig ook niet, doordat ze 'm niet prettig vond, maar hij was juist aangeschaft om naar voren te trekken bij het pakwerk. :+ missie mislukt zeg maar

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:42

Die van mij accepteerd het k9 tuig ook niet.
Terwijl hij een tre poni en hunter tuigen wel accepteert, ik zit allleen met het probleem dat het dus zijn werktuig is en ik dus niks anders kan vinden in de plaats. Maar mijn hond duikt al in elkaar als ik het tuig pak terwijl er met het tuig dus nooit iets engs of ongemakkelijks is voorgevallen het zit hem gewoon niet lekker, en ben ik dus eigenlijk genoodzaakt om hem thuis te houden terwijl ik hem soms zondaren nodig heb, maar ik zie het niet beter worden na 2 jaar
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:51

@Mossel, is een Ruffwear tuig ook niets voor je hond? Die hebben een breed assortiment.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:56

Mooi tuigen alleen ik moet er, net zoals bij k9, labels op kunnen "plakken"

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:59

Onze doodle vond het k9 tuig ook niet fijn.
Eerlijk gezegd ben ik er zelf ook helemaal niet kapot van .

Heb nu een hunter tuig voor hem, heel fijn zacht tuig.
Daar liep hij meteen heel fijn mee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:06

Vond ze mooi, wou er een, gepast op mijn hond zat echt niet fijn, dus niet gekocht.
Pas vorm komt erg nauw, anders storen ze de hond en kunnen zelfs pijn doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:09

Het trekken en borstelen verhaal is zeker naar mijn idee en ervaring onzin. Als onze honden borstelen is dat nog steeds net zo goed te zien als onder tuig. En er word ook gewoon door andere honden nogsteeds prima op gereageerd. Dus communicatie probleem is niet aan de orde.
Trekken. Of een hond wel of niet trekt kan zeker afhankelijk zijn van wat hij wel of niet aan heeft. Onze reu trekt met halsband absoluut niet, maar heeft dan ook een gruwelijke hekel aan een halsband(en ik net zo goed). Onze honden trekken alleen aan een tuig als ze rennen en aan het einde van de lijn zitten. Als ze met alles trekken is het zeker een opvoedkundig iets. Maar dat ze het aan een halsband doen en aan een tuig niet en dan het tuig aangeven als ongemak pijn is onzin. Ons teefje, een herplaatser trok ook aan de halsband en met tuig niet. En ik verzeker je dat ze geen pijn heeft.

Op de foto te zien, past je tuig niet helemaal optimaal. Hij schuift opzij zonder dat er echt druk op de lijn staat volgens mij. Ik vind hem ook anders zitten als bij onze honden. Ik heb ook het idee dat hij voor haar te laag zit bij de borst. Julius heeft meerdere soorten tuigen. Ik denk dat het ''classic'' tuig beter zou passen dan het IDC/power tuig.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:12

Om te beginnen zou ik het tuig omruilen voor een maat kleiner.
Zo vanaf de foto te zien hangt hij erg laag op de borst en daarmee over de voorpoten.
Dit belemmert de hond in het lopen.

Is dit niet mogelijk dan zou ik gaan kijken voor een ander model tuig.
Zelf ben ik erg fan van de hurtta tuigen. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:13

Het is sowieso een te grote maat voor je hond.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:17

Wij hebben er ook meerdere gehad, je hebt deze die echt en soort jasje zijn, maar je hebt ook eentje die wat meer open gaten heeft, ofzo haha. (zoals deze: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 392033.jpg ) Het zit bij iedere hond wat anders, misschien heeft ze net een maat groter of kleiner nodig. Bij mijn hond werkt het perfect, kan er een "niet aaien" label opplakken, zijn trekken is veel minder en hij is minder snel benauwd (dit is wel zo'n hond die continue aan de lijn trok, met halsband was dit alleen maar soort gek gepiep uit zijn keel continue, sinds hij k9 tuigjes heeft is dit bijna niet meer.

Heb je het tuig online besteld? Anders kan je misschien een keertje Mare meenemen naar de dierenwinkel, kijken of ze daar meer maten hebben oid. Ik weet ook dat een bepaalde kraam op heel veel honden evenementen staat, daar mochten wij toen ook uitgebreid passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:26

Hij is op haar gepast op de markt... Ze is nog net wat in de groei. Nu 30 kilo. Dit is een maat 2. Ik heb niet echt de indruk dat hij echt te groot is. Ik zal morgen nog wat foto's maken.

Als hij wel echt te groot is heb ik op zijn zachtst gezegd flink de balen :\

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:29

Ik denk dat het ook wel meevalt, ze is nu net een jaar toch?