Konijnenkoppeling: ram blijft achter voedster aanjagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Konijnenkoppeling: ram blijft achter voedster aanjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 08:20

Hallo allemaal,

Sinds mei hebben wij een nhd rammetje. Hij is van juli 1 jaar en hebben we hem meteen toen we hem kregen laten castreren.

Afgelopen woensdag zijn we met hem langs geweest bij een fokker en hebben we hem daar gekoppeld met een voedster. Dit zag er direct hoopgevend uit. Geen gevecht maar wel interesse en wat geren en op elkaar rijden. We hadden geen reden om door te daten dus we hebben haar meegenomen.

Thuis ze verder gekoppeld in een neutrale ruimte. Wederom geen gevecht. Zij gaat hem eigenlijk grotendeels uit de weg, hij is dominant en jaagt haar weg en rijd op haar. Echter zijn we inmiddels wat dagen verder maar het jagen blijft. Af en toe zijn ze wel bij elkaar in de buurt maar ineens bijt hij in haar billen en jaagt haar weg. Het rammetje heeft een keer het vrouwtje gelikt op haar hoofdje maar verder zie ik er niet veel gebeuren. Ze doen weinig samen, vaak zit de ene in de ren en de andere in het aangrenzende hok.

Is dit normaal? Zijn we op de goede weg maar moeten we nog even geduld hebben? Of is het toch niet de match die we hadden ingeschat?

Tilmar

Re: Konijnenkoppeling: ram blijft achter voedster aanjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:39

Ja lastig...
Toch volhouden denk ik.
Ik had een (ex)ram en een voedster waar de koppeling ook lastig was. Uiteindelijk gelukt, maar ze bleven soms wat narrig naar elkaar.
Nu is de voedster ingeslapen en heb ik een nieuw vriendinnetje gevonden voor mijn ram en die koppeling ging echt heel simpel en ze zijn echt onafscheidelijk!!!

Dus het is toch wel zo dat het met de ene beter gaat als met de andere. Maar ik heb begrepen dat ram en voedster uiteindelijk (bijna) altijd wel goedkomt.

Zitten ze nu nog wel op neutraal terrein?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:49

Rijden is normaal. Zolang er geen bloed is en geen enorme plukken haar; laat ze gaan. Immers moeten ze het zelf met elkaar oplossen. Hoor vaker dat het er uit ziet alsof ze elkaar haten ... maar puntje bij paaltje als ze niet ingrijpen is het uiteindelijk over en zijn ze de beste maatjes 4 life.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:43

Ja ze zitten nog op neutraal terrein. Ja lastig, we zijn speciaal naar een fokker gegaan die meerdere beschikbare voedsters had, toen leken ze direct een match. Begin langzamerhand toch wel te twijfelen...

De plukken haar vliegen inderdaad in het rond.

Lastig..!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:21

Dat had ik met de eerste koppeling ook hoor, bij het asiel leek het heel goed te gaan. Totdat we thuis kwamen..

Wat ook nog kan helpen is ze weer naar een heel andere omgeving brengen. Want het neutrale hok waar ze nu in zitten is natuurlijk na een paar dagen al niet meer neutraal.

Ik heb de twee ruziemakers naar een konijnenopvang gebracht waar ze het allebei niet kenden. En er liep een hond rond en andere geluiden enzo. En toen ze weer bij mij kwamen ging het een stuk beter!
Daarvoor vlogen ook de plukken in het rond en durfde ik ze eigenlijk niet zonder toezicht te laten.

Bij de laatste koppeling (dus mijn ram met nieuwe voedster) hebben ze echt amper wat gedaan, en na 1 dag aten ze hetzelfde grassprietje en ook thuis geen enkel probleem.

Dus het is gewoon heel verschillend hoe het loopt. Belangrijk is dat ze de ruimte hebben.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:32

Hoe lang is de ram al gecastreerd?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 15:58

Sarah_Elise schreef:
Hoe lang is de ram al gecastreerd?

Een dikke 8 weken!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:55

Mm oke. Ik heb begrepen dat het na de castratie tot ongeveer 8 weken kan duren voordat de hormonen er helemaal uit zijn. Maar dat zal het dan denk ik niet zijn. Ik had het eerst wel met mijn ram, 3 weken na castratie lukte het koppelen niet heel goed doordat hij nog steeds wilde dekken (en dan bedoel ik niet rijden maar echt dekken).

De tip van Tilmar is een goede. Beetje flauw misschien maar samen stress kan de beestjes weer nader tot elkaar brengen. Je moet ze even uit hun comfort zone halen, kan ook door eerst een rondje met ze te rijden in de auto.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:58

Hoe oud is de voedster?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 17:52

We hebben ze gisteren op een nieuwe neutrale plek kennis laten maken. Dit zorgde inderdaad even voor ''stress'' en zochten ze elkaar op. Na enkele uren was het rammetje weer op zijn gemak en begon het jagen weer.

De voedster is 6 maanden oud.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:48

Dit is precies waarom je niet binnen een uur kunt zeggen of een koppeling geslaagd is ja of nee. Jij hebt je ram meegenomen naar een fokker waarvan hij ongetwijfeld stress van heeft gehad. Op zo'n moment kun je niet goed oordelen of iets werkt of niet. Ik heb vorige week een van mijn rammetjes opnieuw laten koppelen na overlijden van de voedster en hier zijn 4 voedster gepasseerd voor de juiste match er was. Met de andere was het ook niet vechten maar ze vonden elkaar duidelijk gewoon niet leuk genoeg. Zo lang het inderdaad niet tot hevige gevechten lijdt kun je het aankijken maar de kans is er ook dat dit nooit een koppel wordt omdat de karakters niet bij elkaar passen maar dat ze elkaar wel dulden ..