Konijntjes kopen

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

November108

Konijntjes kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 22:29

Hoi Bokkers,

Wij zijn thuis aan het overwegen om twee konijnen aan te schaffen. Op internet heb ik al heel veel kunnen vinden over huisvesting etc., maar ik had nog wat vraagjes over het aanschaffen zelf. Ik hoopte dat jullie mij konden helpen :D.

Ik wil natuurlijk geen konijn alleen houden, dat betekent dus dat er twee gaan komen. Ik heb gelezen dat de beste combinatie een gecastreerd mannetje en een vrouwtje was. Nu heb ik (online) al gekeken bij konijnenopvangcentra's in de buurt, alleen daar zie ik veel ongecastreerde mannetjes staan. Natuurlijk kan ik deze laten castreren, maar hoe zit het dan met koppelen? Ik wil natuurlijk wel graag dat de konijntjes elkaar aardig vinden en ik weet niet helemaal hoe het koppelen in zijn werk gaat wanneer de man nog niet gecastreerd is 8)7. Als de konijntjes eventueel nog jong zijn en nog niet de leeftijd hebben voor castratie (ik las 4-5 maanden?), hoe zouden we het dan moeten doen? Om de konijnen zo lang te scheiden lijkt me dan ook weer sneu, maar babykonijntjes willen we natuurlijk niet hebben! Ook zouden we liever niet twee hokken aan willen schaffen, maar gewoon een mooi groot hok incl ruime buitenren.
Mochten jullie nog tips hebben voor de aanschaf, hoor ik het graag! :D

Sorry als de vragen een beetje stom overkomen, maar hier spreekt een echte konijnenhouder-beginneling :')

Wonderfull (Polansky x Uniform)
For Your Eyes Only TH (Chello III VDL x Stravinsky)

Delphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:46

De meest verstandige keuze is inderdaad een gecastreerde ram met een voedster. Ook de voedster kan gecastreerd worden, maar dit hoeft niet. Voordelen van castreren is dat je daarmee de kans op tumoren en ontstekingen in de baarmoeder weghaalt. En soms heeft het een wat gunstiger effect op het karakter.
Een ram moet gecastreerd worden als je hem wilt koppelen aan een voedster. Koppelen kun je pas 3 weken na de castratie doen, want tot die tijd kan je ram nog vruchtbaar zijn.

Je ram laten castreren kun je bij een dierenarts doen. Let wel op dat je een dierenarts treft die veel ervaring heeft met konijnen. Mijn ram heb ik ook laten castreren bij de dierenarts. Je ram moet gewoon lekker blijven eten en drinken tot hij daadwerkelijk geopereerd wordt. Je brengt hem in een kattenvervoersbak en dan bellen ze je als hij wakker is. Vaak leggen ze er iets warms bij en mag je hem dezelfde dag ophalen als hij weer goed eet en drinkt. Je krijgt vaak dan nog pijnstillers mee, want een konijn met pijn stopt met eten en blijven eten is voor een konijn van levensbelang!
Bij mijn ram waren de kosten €65,00 incl. pijnstilling.

Maar naar mijn weten zorgen de konijnenopvangen er eigenlijk altijd voor dat de rammen gecastreerd weg gaan. Mocht dit niet zijn, dan kun je hem misschien wel via de konijnenopvang laten castreren.

Ik zou niet zelf een voedster kopen voor bij je ram. Ook al is dit de beste combi, ze moeten elkaar qua karakter wel liggen. Zelf heb ik deze fout dus een keer gemaakt en dit was echt enorm knokken. Ik heb toen zelfs 1 van de 2 onder narcose moeten laten hechten. Van één van de twee heb ik toen ook afscheid moeten nemen en deze moeten ruilen om zo wel een leuk koppel te krijgen.

Mijn advies zou zijn om je gecastreerde ram mee te nemen naar de konijnenopvang en hem daar te laten koppelen. Je hebt meerdere voedsters dus meerdere opties als optie 1 geen geschikte match blijkt. Zij hebben er ervaring mee en zien al snel of het kans van slagen heeft. En je kunt zelf een voorkeur aangeven voor voedster. Klikt dat niet, dan kun je kijken naar een andere leuke.

Mocht je een leuke combi hebben dan kun je ze het beste direct samen in 1 vervoersmand mee naar huis nemen en niet meer scheiden. Belangrijk is om ze thuis op neutraal terrein te zetten. Dus in een hok/plek waar geen van beide ooit heeft rondgelopen.

Mocht je een jong rammetje hebben dat nog niet gecastreerd kan worden, let dan op dat je hem even op een andere plaats houdt zodat je straks wel mooi neutraal terrein hebt om je koppel op te houden. Ongecastreerd even bij een voedster zetten om te wennen moet je bijv. nooit doen. Je hebt grote kans op een oeps-nestje en dit bij elkaar zetten en weer scheiden wekt vaak frustratie op, net als naast elkaar houden met tralies ertussen.

Veel succes en plezier met je aanstaande konijnen!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:46

Waar zit je :) heel veel dierenasiel bieden koppels aan! Dar is natuurlijk her makkelijkste

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Geryon

Re: Konijntjes kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:54

In jouw geval zou ik zeker voor een al bestaand koppel gaan! Ookal moet je daarvoor naar een opvang wat verder weg gaan, of even wachten tot er een koppel komt. Dan zit je niet met al het gedoe van castreren en koppelen. Als je niet goed koppelt zit je namelijk weer.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:57

Neem gewoon contact op met een konijnenopvang in de buurt.
Grote kans dat ze echt wel voedsters hebben, en misschien zelfs ook koppeltjes van een voedster met een gecastreerde ram.
Vaak kost het bijwerken van een website gewoon veel te veel tijd, dus grote kans dat er inmiddels andere konijntjes zijn bij de opvang dan die nu nog op de website staan.
Bovendien is het nu het vakantie is, bij de meeste opvangcentra megadruk met alle konijnen die "gedumpt" worden bij de opvang omdat mensen geen vakantieopvang kunnen regelen of er geen geld voor over hebben. Daarnaast is het ook nog eens de periode dat er veel baby konijntjes zijn.
Voedsters van onbekende herkomst worden vaak ook een tijdje bewust apart gehouden, omdat nieuw binnengekomen voedsters ook vaak zwanger blijken te zijn.
Een (mogelijk) zwanger konijn wordt natuurlijk niet vrijgegeven voor adoptie. Misschien ook dus een reden waarom je geen voedsters op hun websites vindt.
Kortom, ik ben er van overtuigd dat je vast wel een leuk koppeltje bij een opvang kunt vinden.
Voordeel van een koppeltje uit de opvang is, is dat de ram al gecastreerd is en dat konijnen ingeënt zijn.

De combinatie van een gecastreerde ram met een voedster is doorgaans het best.
Als je een nog niet gecastreerde ram en een voedster uit de winkel haalt, moet je maar afwachten of het klikt, en heb je al de kans op een "oeps" nestje nog voordat de ram gecastreerd is.
Konijnen vinden echt niet alle soortgenootjes zo maar aardig, koppelen moet echt zorgvuldig gebeuren.
Bij een konijnenopvang kunnen ze helpen met het koppelen, of misschien hebben ze dus al leuke gekoppelde konijntjes.
Succes!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 23:17

Bedankt allemaal voor jullie informatie! Stuk duidelijker inmiddels! Ik vind sommige informatie op internet toch lastig te filteren, omdat er goede info-sites tussen staan maar ook sites die bijv. zeggen dat je konijnen prima alleen kan houden, dus met veel slechte informatie -O-
Het lijkt me dan inderdaad niet zo'n handig idee om zonder ervaring zelf te gaan koppelen, dus ik ga morgen maar eens contact opnemen met centra's hier in de buurt. Ik woon vlakbij Utrecht (Culemborg), dus mochten jullie nog adviezen of goede ervaringen hebben met centra's hier in de buurt hoor ik het graag.

Wonderfull (Polansky x Uniform)
For Your Eyes Only TH (Chello III VDL x Stravinsky)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 03:12

Wat goed dat je je inleest!

In groenekan zit konijnenopvang Loesje. Daar zou je eens kunnen gaan kijken. Zij kunnen je ook helpen met koppelen en hebben soms ook leuke koppels zitten.

Succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie