Konijnen paradijs binnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kodaloverrr

Konijnen paradijs binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:52

Hoi lieve Bokkers,

Tja eigenlijk ben ik heel blij want heb eindelijk een appartement weten te bemachtigen via de sociale woningbouw. Maar ja geen tuin of balkon. Natuurlijk kan je niet alles hebben, maar heb wel 2 enorm lieve konijntjes die ik al jaren in de tuin houdt..

Ze hebben eerder zo'n 3 a 4 maanden binnen gezeten toen ik tijdelijk op kamers zat. In een hok dat bijna mijn hele kamer besloeg, maar hoe maak ik het nu comfortabel voor mijn Nijntjes?

Het zijn 2 NDH konijntjes, een voedster en een gecastreerde ram. Ik heb een hok van 140 bij 70 cm denk ik staan, maar dat is echt veel te klein. Nou zijn er misschien hier ervaringsdeskundigen die dit hok als een leuke basis kunnen zien voor een Konijnenparadijs.

1 ding... Loslopen is geen ideaal iets aangezien ze niet heel erg zindelijk zijn. Anders had dit geen probleem geweest.

Iemand een ideetje? Kan jullie hulp en ideeën gebruiken. Want wegdoen wil ik niet, tenzij het uiteindelijk voor mijn nijnen beter is. Toch wil ik eerst doen wat ik kan om het zo leuk mogelijk voor ze te maken :j

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 01:51

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je het beste een soort bak van kunstof kan maken/neerzetten en daarin het vaste hok en ren eromheen zodat je het zinderlijkheidsprobleem hebt opgelost. Dat wil je echt niet in je vloer hebben zitten door een ongelukje of lekkage. In die bak kan je dan zand of of hooi doen.

http://pin.it/2xux37W

Eigenlijk zon plastic hamsterkooi met tralies alleen dan supergroot zegmaar, zo'n ondergrond. Lijkt mij het best voor binnen. :)

Ben wel heel benieuwd wat je er van gaat maken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 03:47

Oh zindelijk worden ze heel snel hoor. :j
Dit zijn die van mij binnen.. (alhoewel oude huis.. nieuwe huis moet ik nog opnieuw inrichten)..

Ik heb een grote hondenbench met niveaus erin, daar slapen ze soms in.. en dan heb ik zo'n grote storage box voor onder het bed en die gebruik ik als littertray. Daar krijgen ze ook hun hooi (want ze poepen waar ze eten).

Verder heb ik af en toe losse poepies rond liggen maar niet heel veel. Ze slapen graag onder mijn bed of onder een tafel of stoel.. en hebben bij mij eigenlijk het hele huis. Ze komen automatisch niet in de keuken of badkamers. Soms springen ze op de bank en kijken we samen tv. Zodra ze dan een plasje moeten doen gaan ze naar de 'kattenbak'.
Je kan het ze leren door de kattenbak ergens te zetten en dan een puppyren eromheen te doen. Als de ruimte kleiner is leren ze sneller waar ze moeten gaan. Uiteindelijk weten ze dat kattenbak = poep/plas plek.
(Heb ze nu overigens 4 dagen in een appartement-hotel haha en zelfs daar zijn ze gewoon zindelijk.).

Heb verder kattentunnels om in te spelen, kleine fleecedekens op de grond om op te slapen en een hondenbed. (kleintje wel). En ik heb een puppy hekje als ik ze iets moet afbakenen. Zorg ook vooral dat alle kabels uit de weg zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Overigens is een ongelukje makkelijk opgeruimd met wat water & azijn. :j

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:30

Ik woon in een studio met 2 konijnen dus ook niet zoveel ruimte. Tegenwoordig heb ik geen kooi meer staan, maar een ren met daarin 2 poepbakken en een huisje waar ze in kunnen liggen. Als ik thuis ben mogen ze los.
Ik zit er nu wel over te denken om over te stappen naar een dichte kattenbak omdat ze best veel rotzooi meeslepen uit de bakken die ze nu hebben.

Een ren + kooi neemt gelijk meer ruimte in beslag dus vandaar dat ik besloten heb om alleen nog een ren te gebruiken, dan hebben ze meer ruimte.

Ik weet niet wat voor vloer je hebt, maar als je laminaat of iets dergelijks hebt, zou je een stuk vinyl kunnen aanschaffen als ondergrond.
Dat heb ik zelf niet gedaan en de vloer in de ren ziet er niet meer goed uit door ongelukjes.

Ik heb geen hele goede foto's, maar zo ziet het er ongeveer uit.
Ik zal wel nog aanpassingen moeten gaan doen, want 1 van de 2 is nog jong, maar zal waarschijnlijk behoorlijk groot gaan worden (is een Duitse reus, alleen met een behoorlijke groei achterstand, dus geen idee hoe hard hij nog gaat groeien).

Hier zie je op de achtergrond hoe de ren ongeveer staat.

Afbeelding

Dat mandje ligt er niet meer in, want dat vinden ze toch wel erg aantrekkelijk om op te plassen. Ook zie je hier goed wat er met laminaat gebeurd als er 1 opeens besluit om niet meer in de bak te plassen (dat was een ander konijn)

Afbeelding

Afbeelding

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:03

Misschien is een konijnenflat iets voor je?
Of als je perse het hok wat je al hebt wilt gebruiken kan je er misschien zo n ren aanzetten maar ik weet niet hoeveel ruimte je daarvoor hebt

Kodaloverrr

Re: Konijnen paradijs binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 10:40

Wat een gave ideeën. Misschien kan ik inderdaad beginnen met iets van een ren en kijken hoe dat gaat met zindelijkheid. Konijnen flat ben ik niet zo dan van want ze hebben er niet heel veel aan om de hoogte in te gaan. Ze moeten juist kunnen rennen denk ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:24

Heb je een kamer over? Als je daar goedkoop zeil voor haalt en neerlegt is een plasje buiten de bak snel opgeruimd.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 16:28

Hannanas schreef:
Heb je een kamer over? Als je daar goedkoop zeil voor haalt en neerlegt is een plasje buiten de bak snel opgeruimd.

Helaas niet nee. Ze komen in de woonkamer dan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:31

Mooi zeil kopen als vloer? :)
Novilon heeft mooi zeil.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:37

Het is wel echt een aanrader wat anderen zeggen om goed rekening te houden met de vloer.
Kijk naar mijn vloer op de foto's die ik eerder plaatste.
Op sommige plaatsen is hij nog veel erger, maar het is me te duur om een nieuwe vloer te nemen.
Maar mocht ik nu verhuizen dan zou ik hier zeker rekening mee houden.

Nog een tip voor het zindelijk gedeelte.
Mijn konijnen krijgen hooi in de poepbak. Eventueel een ruifje aan de ren hangen boven de poepbak. Die van mij eten al het hooi op, maar sommige gaan erop plassen en eten het dan niet meer op.
Konijnen poepen/plassen graag tijdens het eten dus als ze hooi kunnen eten in de poepbak dan heb je al extra kans dat ze het in de bak gaan doen.

En zet er desnoods in het begin meerdere in de ren. Dan kun je uiteindelijk degene die ze niet gebruiken weghalen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... ijk-maken/
Hier staan ook goede tips voor het zindelijk maken.

Succes. Laat je foto's zien als je zover bent? Altijd leuk om te zien hoe andere mensen hun konijnen binnen in huis houden.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 16:56

Ja ga denk een stuk een afzetten met dan vinyl daaronder want heb verder nieuw laminaat haha. Denk dat ik dan een verhoogd hok maak waar ze lekker kunnen slapen samen. En dat als het zindelijk zijn gelukt is ze lekker door de hele kamer kunnen banjeren. Ga pas eind augustus verhuizen, dus de foto's duren nog even hoor hahaha

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:01

Dit zijn ook leuke huisjes vind ik. Zien er ook gezellig uit voor binnen.
http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenb ... uis/239118
Alleen zorgen dat ze genoeg hebben om op te knagen zodat ze niet aan het huis beginnen.
Bij mij knagen ze ook niet aan hun huisje.
Ze gebruiken hem ook als flat

Afbeelding