Muizen/ratten als huisdier gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Muizen/ratten als huisdier gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:05

Muizen en ratten worden steeds populairder om te houden als huisdier.
Het zijn leuke dieren om te zien, zo denkt het dochtertje van een kennis er ook over.
Zij wil heel graag muizen of ratten hebben als huisdier.

Je leest wel eens dat wilde ratten en muizen gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid van mensen en andere huisdieren vanwege de ziekten die ze over kunnen brengen.
Hoe zit dit met de muizen en ratten die als huisdier worden gehouden?
Hoe groot is het risico op overdracht van ziekten van dier op mens door deze dieren?
Is het veilig om deze leuke dieren aan te schaffen voor een kind?

Weet iemand antwoord op deze vragen?
Er wordt namelijk heel erg getwijfeld om deze dieren wel of niet aan te schaffen voor het kind.

Alvast bedankt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:08

In principe hebben huisdieren geen ziektes bij zich. Dus het risico zal niet groter zijn dan bij een ander huisdier :)
Als het dochtertje liever een wat knuffeliger dier heeft zou ik ratten aanraden. Muizen zijn meer kijkdieren. Wel dieren om samen te houden (minimaal 2), en ik zou ze bij een goede fokker halen en niet bij een dierenwinkel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:10

Ik heb vroeger altijd tamme ratten gehad en nu gerbils.

De ziektes die uitgedragen werden moesten wel ergens opgelopen worden. Ik geloof echt niet dat dat bij de huisdiertjes ook gebeurt hoor..

Tamme ratten zijn zulke leuke dieren voor kinderen. Zal ze vast plezier van hebben!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:11

Huisdierratten worden al zoveel generaties lang gefokt als huisdier dat je die absoluut niet moet vergelijken met wilde ratten, afgezien van hun biologische behoeften. Vlooien (waar ziektes van komen) zullen ze niet hebben als je ze in huis hebt. Een tamme rat van een goede fokker zal ook niet zomaar bijten, ik heb in 8 jaar nog nooit een rattenbeet gehad, zelfs niet bij het toedienen van medicijnen oid. Gevallen van rattenbeetziekten zijn ook héél zeldzaam (en kun je ook van andere knagers krijgen), ik heb er nooit een geval van gezien/gehoord in de tijd dat ik met veel rattenmensen in contact was. Ratten zijn echt niet gevaarlijker dan een konijn of cavia.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/162422-de-rattenbeetziekte-door-knaagdieren.html

love_mandy

Re: Muizen/ratten als huisdier gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:25

Ik heb kleurmuizen als huisdieren. Deze zijn zo ver doorgefokt en dus ver af van het wild. Ze dragen dus ook geen ziektes meer bij zich die wilde dieren wel hebben.
Ze kunnen wel mijt krijgen (van het hooi o.i.d) maar dit hebben veel konijnen ook en is ongevaarlijk

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:56

Ik hou al zo'n 20 jaar gerbils, ik leef nog <<)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:27

Wij kweken ratten en muizen voor onze slangen.
Een tijdje terug ben ik flink gebeten door een van deze ratten, flinke wond en werd toen gewaarschuwd door een vriend van ons.
Hij heeft in het ziekenhuis gelegen nadat hij gebeten is door een boa die een besmette rat gegeten had. Kruisbesmetting dus, waarschijnlijk stukjes huidweefsel nog tussen de tandjes achtergebleven, waardoor hij geinfecteerd is geraakt.

Hierna is hij heel, heel ziek geworden, bijna dood kun je wel zeggen. Uiteindelijk heeft hij het wel gered gelukkig.
Het is iets waar ik wel rekening mee zou houden :)

http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... beetkoorts

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:41

Ik heb altijd satijnmuizen gehad, ook een paar keer gebeten maar nooit iets opgelopen.
Zijn leuke diertjes!
Zijn ook niet te vergelijken met wilde muizen of ratten.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:45

Muizen bijten wat vaker dan ratjes, maar beide brengen als het goed is géen ziektes over naar de mens

de ziekte waar je nu het meeste over hoort is de ziekte van weil oftewel leptospirose. dit kan verspreid worden door de urine van wilde ratten. maar zolang tamme ratten niet in contact komen in wilde is er geen gevaar voor.

heb zelf nu 5 jaar tamme ratten en nooit ziek van geworden
ze kunnen wel ziek van ons worden :P als wij verkouden zijn kunnen ratjes dat ook worden
Mocht je ratjes willen bekijken of je het wat vind ben je welkom hoor ^^ heb er 8

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:03

Hier tientallen jaren alle soorten knaagdieren in huis gehad die er zo'n beetje zijn, wel eens gebeten, nooit wat door gekregen, zèlfs niet na gebeten te zijn door een afrikaanse muis, die in zijn land van herkomst erom bekend staat builenpest te verspreiden. :')

En àls er ooit een gevaarlijke ziekte opduikt, wordt dat snel bekend gemaakt bij liefhebber-en fokkersverenigingen, zoals die keer, nu jaren terug, toen er ratten met koepokken opdoken die door broodfokkers in Tsjechië gefokt waren in boerenschuren waar blijkbaar eerst koeien hadden gestaan.
Koepokken zijn voor veel mensen ongevaarlijk, behalve voor mensen met bepaalde vormen van eczeem. Nu hoor je er niemand meer over, dus we kunnen aannemen dat dat opgelost is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:07

zijn tegenwoordig niet populairder, ik denk dat de kinderen die je kent nu in de leeftijd zitten waarin dit soort dieren graag gehouden worden..

muizen en ratten zijn niet gevaarlijk als huisdier, tenzij je ze uit het wild gaat vangen (hetgeen sowieso geen leuk huisdier zal geven).. Ik zou ze ook niet gaan importeren uit een land waar waar de pest heerst en ze in een schuurtje gefokt worden.. of uit de met cholora vergeven wateren plukken van derde wereldlanden..

ratten/muizen brengen ziekten over, mits die ziekten ook nog rondwaren... ratten waren een van de veroorzakers van de pest uitbraken onder mensen.. maar als je nu een rat in de stal tegen komt, kun je gevoegelijk aannemen dat die rat echt geen pest over zal brengen, of cholera, of de vlekkentyfus ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:17

elenaMM77 schreef:
zijn tegenwoordig niet populairder, ik denk dat de kinderen die je kent nu in de leeftijd zitten waarin dit soort dieren graag gehouden worden..

muizen en ratten zijn niet gevaarlijk als huisdier, tenzij je ze uit het wild gaat vangen (hetgeen sowieso geen leuk huisdier zal geven).. Ik zou ze ook niet gaan importeren uit een land waar waar de pest heerst en ze in een schuurtje gefokt worden.. of uit de met cholora vergeven wateren plukken van derde wereldlanden..

ratten/muizen brengen ziekten over, mits die ziekten ook nog rondwaren... ratten waren een van de veroorzakers van de pest uitbraken onder mensen.. maar als je nu een rat in de stal tegen komt, kun je gevoegelijk aannemen dat die rat echt geen pest over zal brengen, of cholera, of de vlekkentyfus ;)

Wilde muizen kunnen salmonella overbrengen, en wilde (bruine) ratten ziekte van Weil...

Fatsoenlijk gefokte huisdieren zijn inderdaad ongevaarlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:30

absoluut Zoolgangster.. maar ik doelde meer op zeer ernstige ziekten waar men vroeger als de dood voor was.. voor het gemak ging ik er al even vanuit dat ze niet van plan was een wilde te vangen...

maar ik spring ook niet gelijk op de hoogste muur als er een wilde rat ronddanst die mogelijk salmonella of weil meedraagt.. ik zou wel wat panischer zijn voor wilde ratten als er nog sprake was van actieve pest en er schoot een rat voor mijn voeten langs die in de box van mijn paard gezeten had (heb een rat die vaak op bezoek komt.. vraag mij niet waarom, mijn knol is vreselijk schoon, mijn box is een van de schoonste en mijn knol laat echt geen eten liggen.. maar dat domme beest komt wel altijd uit mijn box.. kan zijn dat dat de laatste/ eerste box op de route is, maar toch).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:48

Volgens mij zijn ratten of muizen echt niet gevaarlijker dan andere huisdieren wat betreft het overbrengen of veroorzaken van ziektes. Waarschijnlijk heeft leeft een tamme rat ook "gewoon" binnen een hok en komt hij dan nooit in aanraking met bronnen van infectie. Een hond die door lijken rolt in het bos of een kat die dode wilde muizen en vogels door je huis verspreid lijken me wat dat betreft eerlijk gezegd gevaarlijker.
Mijn buurman kreeg een hersenvliesontsteking door kattekrab ziekte maar voorals nog lijkt de kans op dergelijke infecties me zo klein dat ik het niet perse mee zou nemen in een beslissing over welk huisdier ik zou willen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:48

elenaMM77 schreef:
absoluut Zoolgangster.. maar ik doelde meer op zeer ernstige ziekten waar men vroeger als de dood voor was.. voor het gemak ging ik er al even vanuit dat ze niet van plan was een wilde te vangen...

maar ik spring ook niet gelijk op de hoogste muur als er een wilde rat ronddanst die mogelijk salmonella of weil meedraagt.. ik zou wel wat panischer zijn voor wilde ratten als er nog sprake was van actieve pest en er schoot een rat voor mijn voeten langs die in de box van mijn paard gezeten had (heb een rat die vaak op bezoek komt.. vraag mij niet waarom, mijn knol is vreselijk schoon, mijn box is een van de schoonste en mijn knol laat echt geen eten liggen.. maar dat domme beest komt wel altijd uit mijn box.. kan zijn dat dat de laatste/ eerste box op de route is, maar toch).

Hihi, ik ga er ook niet vanuit dat TS wilde muizen gaat vangen, maar nu ik je verhaal over de rat in de box van je paard lees... ik was ooit getuige van een succesvolle jacht op een rat door een stalkat, die daarna heel trots de dooie rat in de bek meedroeg, het huis van de beheerder in... die zal vast blij zijn geweest. :')

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:57

Vroeger had ik muisjes, nu heb ik ratten. Ook een aantal keer gebeten (tot bloed aan toe) en ik heb nog nooit ergens last van gehad :) Ik denk dat ik een jaar of 8 of 9 was dat ik muisjes kreeg en mijn vader hielp bij het verschonen en water geven. Een leuke manier om verantwoordelijkhoedsgevoel te krijgen :D Nadeel is wel dat muisjes en ratten vaak maar 2/3 jaar leven, afhankelijk ook waar je ze vandaan haalt.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:08

Eoweyn_x schreef:
Een tijdje terug ben ik flink gebeten door een van deze ratten, flinke wond en werd toen gewaarschuwd door een vriend van ons.
Hij heeft in het ziekenhuis gelegen nadat hij gebeten is door een boa die een besmette rat gegeten had. Kruisbesmetting dus, waarschijnlijk stukjes huidweefsel nog tussen de tandjes achtergebleven, waardoor hij geinfecteerd is geraakt.

Hierna is hij heel, heel ziek geworden, bijna dood kun je wel zeggen. Uiteindelijk heeft hij het wel gered gelukkig.

Ik zou ook bijten als ik weet wat me te wachten staat xd

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:20

Ik denk niet dat tamme ratten snel ziektes overbrengen. Mijn ratjes heb ik direct van de fokker en komen verder nooit buiten dus kan me ook niet voorstellen dat ze besmet kunnen raken oid. Daarnaast hebben ze ook nog nooit gebeten of wat dan ook. Ja, eentje heeft m'n huisgenoot een keer in z'n neus gebeten toen ie die door de tralies stak dus dat vind ik niet zo gek :+ Wel vraag ik me af of het goede huisdieren zijn voor jonge kinderen. Hoewel mijn ratjes echt wel heel tam zijn vinden ze het niet heel fijn om echt vastgepakt te worden. Laat ze zelf altijd lekker lopen en ze komen me wel bewust opzoeken/in m'n nek zitten maar meer ook niet dus :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:38

miesnaom schreef:
Eoweyn_x schreef:

De rat moest overgezet worden in een andere kooi. Is dat zo vreselijk, een schone kooi?
Ik heb sindsdien een gevoelloze wijsvinger, maar spot er vooral mee :)
Ieder dier moet eten. Onze slangen ook. En die eten nu eenmaal knaagdieren en geen balen hooi of kroppen sla.

Overigens was de gevoerde rat waarvan de persoon zo ziek werd, jawel, een tamme rat.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 30-07-17 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:40

Er zijn verschillen tussen de wilde dieren en tamme dieren he.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:00

Elk dier kan drager zijn van een zoonose (ziekte die van dier op mens gaat). Ratten en muizen zijn bekende dragers van ernstige en dodelijke ziektes, maar dat heeft ook te maken met het gemak waarmee muizen en ratten zich verspreiden en plekken waar wilde exemplaren leven. Een gerbil of hamster leeft van nature niet tussen mensen, dus die zal ook niet zo snel grote groepen mensen kunnen besmetten.

Als je kijkt naar onze huisdieren, dan zie je dat de lijst bij honden en katten bijvoorbeeld veel langer is, simpelweg omdat die ook buiten komen: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_d ... #Knaagdier & konijn

Maar bij deze link zie je ook goed het verschil tussen tamme en wilde knagers en konijnen.

Overigens ben ik nooit ziek geworden van muizen of ratten :-)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:27

Eoweyn_x schreef:
Eoweyn_x schreef:

De rat moest overgezet worden in een andere kooi. Is dat zo vreselijk, een schone kooi?
Ieder dier moet eten. Onze slangen ook. En die eten nu eenmaal knaagdieren en geen balen hooi of kroppen sla.

Overigens was de gevoerde rat waarvan de persoon zo ziek werd, jawel, een tamme rat.

1 quote weggehaald omdat er maar 2 quotes in een antwoord passen...
Ik ben een tijdje geleden gebeten door een (binnen)kat. Flinke ontsteking in mijn vinder ondanks dat ik de dag erna al bij de huisarts zat. Die vertelde mij dat er bij een beet (door mens of dier) in de hand, waarbij de tanden door de huid is gegaan, altijd antibiotica voorgeschreven wordt omdat de handen een gevoelige plek is voor infecties en de mond/bek erg veel bacteriën over kunnen brengen.

@TS: ik denk dat een paar ratten hele leuke veilige huisdiertjes zijn, mits afkomstig van een goede fokker :j
Misschien kunnen wat kenners hier op bokt je verder helpen met het vinden van een fokker?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:40

Van andere mensen krijg je veel eerder ziektes over dan van dieren.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:41

Als je verder vragen hebt of tips over fokkers wilt mag je altijd pb doen ts of hier vragen

Na 5 jaar in het ratten wereldje ken ik wel een en ander ^^

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:55

Eoweyn_x schreef:

Overigens was de gevoerde rat waarvan de persoon zo ziek werd, jawel, een tamme rat.[/quote]

Jeej zeg.... Nooit gehoord van een grapje. Als je met dieren omgaat kan er altijd iets gebeuren. Beetje zelfspot moet ook kunnen hoor.
Maargoed verder on topic. Denk dat het niet gevaarlijk is anders hadden ze ook niet verkocht mogen worden legaal.

Het quoten ging niet helemaal goed excuses