Wachten op een hondenbeet?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

daffie1986

Wachten op een hondenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 17:41

Hoi,

Een paar weken terug is er hier een incident voor gevallen met een Duitse herder. Geen gewonden gelukkig, maar wel ernstig genoeg in onze belevenis om in te grijpen en de eigenaren toe te spreken.

Lang verhaal kort gemaakt, de man gebruikte kalveren om zijn hond onbewust (ga ik vanuit) vals te maken.

Al een tijd niet gezien dus we dachten dat ze hier niet meer langs durfden. Tot mijn man van de week met de auto thuis kwam. Nu vloog de hond zowat de auto aan.

Vanavond kwam ze alleen langs, ik hield de hond in de gaten om zijn reactie op de kalveren te zien. Hij verstijfde in zijn hele lijf, klaar om erachter aan te gaan. Begon neurotisch aan zijn lippen te likken tijdens het passeren. Daarop riep ze:"zie je wel dat hij niets doet".

Nu ben ik heel bang dat de hond eerdaags een kind grijpt. Of stel ik me nu aan?

De vraag is, is dit ergens te melden zodat er op voorhand getest kan worden of het veilig is met deze hond of wordt het echt wachten tot er iemand gebeten wordt?

Bedankt

luuntje

Re: Wachten op een hondenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:45

Is er een wijkagent in je buurt die je kan bellen?
Eventueel kan je online bij de politie een melding doen.

[o]

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:45

Op voorhand gaat niet werken, hooguit als ze openstaan voor een goede trainer dat er iets te voorkomen valt...

Maar een hond die agressief is op runderen hoeft echt niet een kind te gaan bijten vroeg of laat. Sterker nog, een van mijn honden vond schapen heel erg leuk voor op haar bord te krijgen en daar wilde ze ook gerust zelf op jagen, maar kom prima spiegelen met kinderen en was daar volledig te vertrouwen.

Nu heb ik er zelf wel wat aan gedaan omdat het irritant is als je hond zo hoog in de energie komt door een schaap.

Gewoon eens kijken of ze bereid zijn te trainen. Desnoods met je eigen boeren verstand en eigen runderen.

Ook genoeg honden die achter een auto aan gaan, maar hele klassen kinderen om hun nek goed vinden.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:46

Wat was het incident , met kalveren of met kinderen/mensen.

Een hond die koeien/paarden enz bijt hoeft nog niet over te gaan op mensen al hangt het natuurlijk af van hoe bewust hij bijt en waarom.

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:47

Tja, je kan wel willen dat de hond getest wordt, maar de voorspellende waarde van de beschikbare tests zijn niet om naar huis te schrijven in het algemeen.... enige wat je denk ik ik kan doen is naar de politie gaan en aangifte doen van de zaken die voorvallen...

Dani
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:26

Ik verplaats je topic naar [BB] Beestenboel, omdat het over een hond gaat.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:28

Aangifte doen kun je niet als er niet concreet iets is voorgevallen. Sterker nog, zelfs als je door een hond wordt gebeten, en die hond heeft jou verwond, zegt de politie dat je geen aangifte kunt doen. Dit heb ik zelf meegemaakt, de reden was volgens desbetreffende agent dat je alleen aangifte kunt doen als de hond met opzet op jou (of een ander mens/dier) wordt afgestuurd door de eigenaar. In alle andere gevallen betreft het namelijk een civiele zaak en valt niet onder het strafrecht.

Wat je hooguit zou kunnen doen is melding maken bij de wijkagent van je vermoeden, misschien dat er dan wat op gelet kan worden. Of toch in gesprek gaan met de eigenaren en je zorgen aangeven, wellicht zijn ze voor rede vatbaar.

Houden van is soms ook loslaten.......
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=1375384

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:57

Er was een incident dat kan gebeuren helaas maar gelukkig geen gewonden. Gezien een duitse herder groot is en er geen verwondingen waren vraag ik mij af wat er dan zo enorm heftig aan was? Of zag het er heftig uit?

Hond was nu toch aangelijnd en gaf reactie maar ging toch niet door het lint?

Ik denk dat je er niets aan kan doen. Erg vervelend dat jij de hond niet meer vertrouwd en daar sta je vrij in om dat aan te geven aan de eigenaren zodat hun daar rekening mee kunnen houden maar meer niet ;)

Hier een herder die aangelijnd loopt omdat hij katten op jaagt op straat echter kinderen interesseert hem nog minder dan niets of ze nu rennen of gillen of lopen of zitten. Katten wel wat die kat ook maar doet. Kan dus bij die hond ook zo zijn dat hij de kalveren erg interessant vind maar kinderen totaal niet ;)

Een duitse herder is een herdershond. Niet enkel een politiehond die kunnen bijten maar een herdershond met driften om voor de baas te werken en om met de baas te werken. Ze drijven en hoeden niet zo gedreven als een border collie maar het opdrijven van iets zit wel sterk in de genen. Het is aan de eigenaar daar goed mee om te leren gaan en de hond te leren zich te beheersen. Dat gaat bij de ene beter dan bij de andere en de ene eigenaar is er ook beter in dan de andere ;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:04

Billy1970 schreef:
Aangifte doen kun je niet als er niet concreet iets is voorgevallen. Sterker nog, zelfs als je door een hond wordt gebeten, en die hond heeft jou verwond, zegt de politie dat je geen aangifte kunt doen. Dit heb ik zelf meegemaakt, de reden was volgens desbetreffende agent dat je alleen aangifte kunt doen als de hond met opzet op jou (of een ander mens/dier) wordt afgestuurd door de eigenaar. In alle andere gevallen betreft het namelijk een civiele zaak en valt niet onder het strafrecht.

Wat je hooguit zou kunnen doen is melding maken bij de wijkagent van je vermoeden, misschien dat er dan wat op gelet kan worden. Of toch in gesprek gaan met de eigenaren en je zorgen aangeven, wellicht zijn ze voor rede vatbaar.

Ik had het ook over wanneer er echt een incident met beten of zo voorvalt.
Misschien is het in jouw streek zo dat je enkel aangifte kan doen als de hond bewust op een ander levend wezen afgestuurd wordt, hier in de buurt is dat niet het geval. Ken mensen tegen wie meermaals klacht ingediend is omdat de hond andere honden gebeten had en er zijn ook gevallen bekend van honden die bv ontsnapt zijn, andere hond gebeten hebben, er klacht werd ingediend tegen eigenaar en honden werden ingeslapen. Maar zo ernstig lijkt het me hier ook niet,

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie