Pup hijgt constant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Pup hijgt constant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 16:33

Ik zal proberen zo compleet mogelijk te zijn in mijn verhaal.
Sinds 2 weken hebben we een pup, een kruising tussen een Rottweiler en een Bordeauxdog. Een superlief teefje <3

Ze doet het heel goed bij ons. De eerste dagen moest ze nog echt wennen (niet willen eten, dunne ontlasting en nog wat bang buiten aan de riem) maar nu is dat compleet anders. Ze eet ontzettend goed, ze krijgt zo'n 600 gram KVV vlees (een complete mix, ongeveer 1 a 2 keer per week krijgt ze hart/pens/kip/rund ter afwisseling) per dag wat in 1 keer opgaat en ze likt haar bakje daarna zorgvuldig schoon. Drinken doet ze ook prima, plassen en poepen gaat ook goed. Ze slaapt natuurlijk nog heel veel, maar als ze wakker is, is ze speels (tot grote ergernis van onze katten) en wil ze graag apporteren of met haar bot spelen.

Nu open ik dit topic niet voor niets, de reden is dat is dat ik me toch een beetje zorgen maak over het hijgen wat ze doet. Dit doet ze namelijk vrijwel de hele dag. Als ze druk gespeeld heeft wordt het erger, dit herstelt zich dan wel weer maar ze blijft toch steeds wat hijgen. Met een iets open bek en de tong er een beetje uit. Als ze slaapt ademt ze ook snel. Dit is natuurlijk wel normaal bij pups dus daar maak ik me niet zo druk over. In haar slaapt hijgt ze niet trouwens.
Ik heb -bezorgde puppymama als ik ben- al van alles opgezocht op internet, maar vrijwel alle ziektes en aandoeningen die onder andere hijgen als symptoom hebben, gaan gepaard met andere symptomen en die heeft ze dus niet. Ik zou verder niets kunnen noemen wat afwijkend is bij haar.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en of ik ermee naar de dierenarts zou moeten gaan? Eind volgende week gaat ze voor haar enting (ze loopt iets achter in het normale entschema) dus dan wilde ik het sowieso gaan vragen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze bij de fokker veel buiten was en hier vooral binnenshuis leeft. Ze woonde daar op een boerderij en had de keuze om naar binnen te gaan of buiten, maar met al die interessante geurtjes waren alle honden daar eigenlijk altijd buiten. Dit wennen aan de binnentemperatuur gecombineerd met misschien toch nog wat stress zou het hijgen wellicht kunnen veroorzaken?

tamary

Re: Pup hijgt constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:56

Hijgen is stress of te warm, begin eens met temperaturen, buitenhonden hebben inderdaad een dikkere vacht, en dus sneller te warm binnen. Als de temperatuur normaal is, dan zal hoogst waarschijnlijk de dikke vacht + nieuwe plek de verklaring zijn, zeker ook omdat ze het slapend niet doet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 17:05

Vergeten te zeggen, een paar dagen geleden heb ik haar getemperatuurd en was ze een keurige 38,5.

Bedankt voor je reactie :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:12

Ik vermoed dat de pup nog niet gewend is aan de temperatuur van binnen :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:14

Hijgen kan ook een symptoom zijn van een hart of long probleem. Stress kan ook hijgen veroorzaken. Hoe is haar ademhaling aan zich? Is ze soms benauwd? Is ze altijd actief? Je zou altijd even met een DA kunnen overleggen.

Maar wat bovenstaande bokkers zeggen klinkt heel aannemelijk.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:14

Het klinkt voor mij niet ernstig, zeker omdat het hondje buiten het hijgen om geen andere "symptomen" vertoont.

Ik ga mee met wat hierboven gezegd wordt. Honden kunnen hun warmte alleen op die manier kwijt, dus als puppy het warm heeft zal ze inderdaad wat meer hijgen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 17:19

Nee benauwd lijkt ze niet. Ze knijpt ook niet in de flanken oud als ze ademt. Ze is goed actief, vooral binnenshuis en in de tuin. Buiten aan de riem lopen vindt ze nog niet het allerleukste dus dan is ze niet zoooo actief :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:01

Tja hijgen warm, dorst, stress, pijn, alles kan behalve koud haha

Zou mij niet druk maken heb dat met de mijne ook gehad. Gewoon de ruimte geven om koel te liggen ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:15

Denk gewoon warm, mijn hond hijgt ook hele dagen door en hij mankeert niks. Hij heeft gewoon een hele dikke vacht en heeft het snel warm

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:11

Ik zou me wel grote zorgen maken, een pup die constant hijgt is niet normaal, zou het bij de dierenarts leggen en goed hart en longen laten controleren. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar laat er alsjeblieft serieus naar kijken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 19:45

Even een update, zaterdag ben ik met haar naar de dierenarts geweest voor de enting, hartslag was 120. Qua ademhaling, eetlust enz. is alles nog steeds hetzelfde, morgen ga ik toch maar terug want ik vertrouw het niet. Ik merk bij mezelf ook de ik bij alles denk 'hmm zou dat een symptoom van een hart afwijking zijn? Oh ze gaat nu vast dood.'

Hypochonder voor mijn hond dus kun je wel stellen :+ morgen is het toch inloop spreekuur dus ik ga gewoon nog een keer langs. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust want nu kan ik niet genieten van het hebben van een pup.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:57

Verstandig. Waarschijnlijk is het niks maar als het wel wat is ben je blij dat je bent gegaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:09

Toen onze keeshond nog een keeshondje was, hijgde ze ook heel de dag. Maar die had/ heeft ok een enorme vacht.
Het hijgen is wel wat minder geworden nu ze volwassen is, maar als pup, echt de hele dag.
Maar goed, haar vacht is ook heel wat anders als die van jouw hond.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 10:47

De dierenarts vond haar hartslag nog wat te hoog en we hebben een doorverwijzing gekregen naar een andere kliniek voor een ECG van haar hart. Ze kunnen mij er dan ook meteen wel ff aan leggen want dit is ook niet goed voor mijn gezondheid :+

Morgen middag kunnen we daar terecht.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:48

Goed dat je gegaan bent! Hopelijk valt alles mee

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:51

goed dat je naar de DA bent gegaan. hijgen kan ook een teken van pijn zijn

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:59

Hier een rottweiler pup, maar due hijgt nooit. Alleen als het warm is of als ze erg veel rent of speeld

Ik zou mij dus degelijk zorgen maken. Goed dat je naar de da gaat! Hoop dat het mee valt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:05

De dierenarts heeft haar toch niet ingeënt? Lijkt me niet verstandig met zo'n hoge hartslag, is een grote extra belasting voor het lichaam...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:15

Mijn kat met hartruis hijgt ook vaker. Kan vanalles zijn naar zeker goed dat naar het hartje gekeken word

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 11:18

Nee geen enting Billy, die heeft ze zaterdag gehad. Vandaag heeft ze natuurlijk weer amper gehijgd, zucht :Y) maar goed, we gaan gewoon morgen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 13:45

Nou we zitten in de wachtkamer. Het loopt een beetje uit dus mijn zenuwen lopen op, haha.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:48

Succes ts!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:53

Maar de hartslag was zaterdag toch ook al hoog?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:04

Succes!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:12

Succes!! Hopelijks niks erg's met jullie knappe guppie!