Ik begin even bij het hele begin.. denk ik.
Al mijn hele leven lang hebben we katten. Bijna altijd al van kitten af en en nog nooit problemen gehad qua opvoeding. Ik gok dat we in de 26 jaar dat ik nu leef, toch zeker wel 25 katten hebben gehad.
Altijd kittens gehad 'zonder verleden'.. oftewel weten hoe en wanneer ze geboren zijn en hoe ze opgevoed zijn.
Nooit problemen gehad qua opvoeding, het liep immers altijd wel los daar we duidelijke grenzen hadden in wat wel en niet mocht.
Echter is de laatste kitten toch al zeker 12 jaar geleden (op Pietertje na, helaas is die wegens medische problemen op 12 weken leeftijd overleden).
Nu zit ik echter met een +- 12 weken oude kitten, die bij ons op het werk gedumpt is (DA-praktijk). Kortom, geen verleden bekend en een relatief schuw katje. Gaat wel direct spinnen op het kleinste beetje aandacht.
Echter vind hij het aanhalen nog 'vreselijk'. Bijt en krabt niet, maar voordat ik het erger maak, ben ik op zoek naar tips om dit wat makkelijker en leuker te maken.
Hij is heel speels, actief en groeit goed. Maar vind lichamelijk contact gewoon heel spannend. We hebben hier thuis wel direct gezegd (omdat we ook niet echt op zoek waren naar een nieuw huisgenootje) dat het geen 'tweede Bing' moest worden. Dit is namelijk onze kat die alleen maar buiten leeft en naar vermoeden een ander huisje heeft. Aandacht wel leuk vind, maar we zien hem maar eens in de 2 of 3 weken, zo'n 5 minuten. Klinkt heel banketstaaf, maar zo'n kat willen we niet er bij, daar we medisch verantwoordelijk voor hem zijn, maar daar wil ik ook iets voor terug zien. Lang verhaal iig.
Hoe krijg ik Charlie (zo heeft het dochtertje van mijn collega beslist, daar waar hij eerst zat) wat aanhankelijker? De aanpak van gewoon oppakken en vasthouden werkt averechts en ben ik snel mee opgehouden.
Ik speel veel met hem (speeltjes) en geef hem af en toe iets lekkers uit mn hand, zodat mn hand niet 'eng' wordt. Help! Ik wil het graag goed aanpakken.
Oja, hij woont nog maar sinds woensdagavond bij ons.
Om een beeld te vormen, dit is Charlie: