Nieuwe kitten

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Leffroi

Nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 10:59

Hallo allemaal!

Ik begin even bij het hele begin.. denk ik.

Al mijn hele leven lang hebben we katten. Bijna altijd al van kitten af en en nog nooit problemen gehad qua opvoeding. Ik gok dat we in de 26 jaar dat ik nu leef, toch zeker wel 25 katten hebben gehad.

Altijd kittens gehad 'zonder verleden'.. oftewel weten hoe en wanneer ze geboren zijn en hoe ze opgevoed zijn.

Nooit problemen gehad qua opvoeding, het liep immers altijd wel los daar we duidelijke grenzen hadden in wat wel en niet mocht.

Echter is de laatste kitten toch al zeker 12 jaar geleden (op Pietertje na, helaas is die wegens medische problemen op 12 weken leeftijd overleden).

Nu zit ik echter met een +- 12 weken oude kitten, die bij ons op het werk gedumpt is (DA-praktijk). Kortom, geen verleden bekend en een relatief schuw katje. Gaat wel direct spinnen op het kleinste beetje aandacht.

Echter vind hij het aanhalen nog 'vreselijk'. Bijt en krabt niet, maar voordat ik het erger maak, ben ik op zoek naar tips om dit wat makkelijker en leuker te maken.

Hij is heel speels, actief en groeit goed. Maar vind lichamelijk contact gewoon heel spannend. We hebben hier thuis wel direct gezegd (omdat we ook niet echt op zoek waren naar een nieuw huisgenootje) dat het geen 'tweede Bing' moest worden. Dit is namelijk onze kat die alleen maar buiten leeft en naar vermoeden een ander huisje heeft. Aandacht wel leuk vind, maar we zien hem maar eens in de 2 of 3 weken, zo'n 5 minuten. Klinkt heel banketstaaf, maar zo'n kat willen we niet er bij, daar we medisch verantwoordelijk voor hem zijn, maar daar wil ik ook iets voor terug zien. Lang verhaal iig.

Hoe krijg ik Charlie (zo heeft het dochtertje van mijn collega beslist, daar waar hij eerst zat) wat aanhankelijker? De aanpak van gewoon oppakken en vasthouden werkt averechts en ben ik snel mee opgehouden.

Ik speel veel met hem (speeltjes) en geef hem af en toe iets lekkers uit mn hand, zodat mn hand niet 'eng' wordt. Help! Ik wil het graag goed aanpakken.

Oja, hij woont nog maar sinds woensdagavond bij ons.

Om een beeld te vormen, dit is Charlie:

Afbeelding

jiperdepip

Re: Nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:02

zolang je hem binnen houd kan hij nooit zo worden als de andere kat geef heem de tijd om te wennen en het komt vanzelf goed je kunt niets afdwingen

www.Best4Paws.nl

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 11:07

'Probleem' is gewoon dat ik dit nog nooit voor handen heb gehad en ik het niet verkeerd aan wil pakken. Hij zal tzt wel gewoon naar buitem mogen, al zal dat sowieso niet gebeuren voor hij gecastreerd is en het weer het toe laat. Dus dat zal niet eerder worden tegen het voorjaar. Tijd genoeg, maar ook tijd genoeg om fouten te maken. Wij zijn gewoon 'bang' dat we door onze eigen fouten een schuwe kat houden, al zal dat uiteraard wel mee vallen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:52

Niet toe geven aan zijn angst. Relaxt op schoot nemen heel rustig aaien en is hij rustig dan mag hij weer gaan. Verder lekkers voeren uit de hand of met een lepel al het lekkers komt van juliie. Ook lekker spelen met hem en probeer veel vanuit hemzelf te laten komen.

Geef het de tijd ;)

Oh ja spinnen is opwinding dus kan zowel positief als negatief zijn ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:11

Ga door zoals je nu doet!
Niet vasthouden tot hij rustig wordt, dat werkt niet bij katten. Gewoon mee spelen en lekkers uit je handen laten eten. En dan soms een kriebel achter z'n oor geven. Of een aai over z'n rug. Vaak moet je even HET plekje vinden. Dan een tijdje vooral daar kriebelen. En na een tijdje gaan ze vanzelf de andere soorten kriebels ook waarderen.

Ik heb een verwilderde kat van 1 jaar op die manier tot de knuffeligste kat ooit (richting mij) gemaakt :D Het heeft weken geduurd, maar de aanhouder wint.

Bodybuilding, baby! 8-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:48

Ieder zijn manier ;) heb 100den kittens tam gemaakt op mijn manier dus werkt zeker wel. ;)
Geen druk op leggen gewoon rustig pakken en relaxt aaien met rustige bewegingen tot ze ontspannen zijn. De hele wilden die echt gingen bijten enz deed ik in handdoek wikkelen als ze nog maar 3 a 4 weken jong waren. Begon soms met erg wilde ook met kwast en of fazanten of buizerd veren te aaien. Dan meer afstand en veiliger voor mezelf. Kon ze zo leren dat aan raken niet erg niet eng en niet pijnlijk is maar juist fijn. Ook voeren met lepel hielp goed. Deed het ook wel eens met vlees op vinger maar ligt er aan hoe fel de kat op voer is anders erg pijnlijk als ze uit enthousiasme je vinger mee op willen eten haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:58

Ik lokte de wilde katten altijd spelend met een touwtje op mijn schoot en ging ze dan zachtjes aaien. De eerste keren schrikken ze en zijn ze weg maar als je dat volhoud gingen ze het stuk voor stuk waarderen. In elk geval nooit dwingen, dat werkte voor mij heel slecht.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 15:44

Euhm... tja. Laat maar. Meneer vraagt tegenwoordig zelf om aandacht... _O-
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:48

Wat een schatje!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie