Onverwachts nest in houthok, welke vogel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Onverwachts nest in houthok, welke vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:21

Ik ben bezig met de tuin, schutting moet stuk nieuw gezet worden. Daarvoor moet er te drogen haardhout naar het houthok. Nu zit dat tegen de keuken aan maar ik heb iets heel erg gemist kennelijk.
Een nest met inhoud maar ik heb geen idee welke vogel dit is geweest. Ik heb in de periode dat het nestbis gebouwd met pootje hoog elders gezeten.

Nest is ga ik van uit verlaten, het mag wel blijven liggen. Maar ik ben wel benieuwd wat voor vogel het is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Onverwachts nest in houthok, welke vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:23

Zijn het lichtgroenachtige gespikkelde eitjes? Dan is het een merel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:24

Ik denk ook een merelnest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:25

Geen idee ik moet op de foto afgaan. Nest zit te hoog voor me om te kijken, kan nog niet op een stoel oid gaan staan met nog niet genezen enkel. De fotos hierboven is wat ik heb. Heb wel al jaren merelechtparen in de tuin. Maar die nestelen altijd in de laurier of druif of in mijn dakplataan. De dame is ook erg blij met mijn werkzaamheden. Bij het weghalen van onkruid bij de schutting liep ze zo ongeveer achter me aan met haar snavel vol vers gevangen insecten. Alleen verwacht ik geen nest pal naast de continue opengaande keukendeur. Vaak zat daar eerder een winterkoninkje maar die maakt heel andere nesten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:27

Merels kunnen inderdaad heel stoïcijns zijn :D Mijn ouders hebben een keer een nest gehad IN het wc-raampje, waar dus meerdere keren per dag mensen vlak onder het nest hun 'ding' zaten te doen, met open- en dichtgaande deur enzo, en het maakte ze niks uit. Heeft wel een mooie fotoreportage opgeleverd :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:29

Dat is ook wel een aparte plek hihi. Gezien het formaat van het nest zou dat wel passen. Maar heb ook lijsters in de tuin en veel verschillende soorten mussen ook. Vogelparadijs al moet ik het iets minder leuk maken voor ze. -O- Tuin moet onderhoudsarmer worden helaas, druiven zijn al weg. Deel van de vlier ook al.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:31

Het lijkt van een merel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:23

Zo troffen wij een keer een merel aan in de wielkast. Bleef ook gewoon zitten toen auto werd gestart (subaru impreza, genoeg lawaai dus)

Maar aangezien auto weer de straat op moest. Is het nest verwijderd. Zat nog niet op eieren.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:26

Hihi dat hoofd ook. Gelukkig,nog niet op eitjes dan met weghalen. Ook zo sneu. Nest lijkt wel op dat wat hier gevonden is. Kennelijk is het bevallen dan hier in het houthok. Daar ben ik nu mee klaar. Gereedschapshokje ernaast is nu leeg. Ga ik repareren en weghalen. Dan is er plek voor de nieuwe schutting. Moet alleen een nieuwe klimplant neerzetten weer daarna. Helaas clematis die toch al niet zo lekker wilde moet weg.