Nieuwe (nog) lege volière (13 x 3,5M)... wat kan erin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Nieuwe (nog) lege volière (13 x 3,5M)... wat kan erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:09

We krijgen een nieuwe volière *\o/*

De aanleiding is helaas heel wat minder -O-

We hadden tot eergisteren 4 kriel kuifhoenders. Ze hebben een nachthok met ren maar lopen heerlijk los in de tuin. Dit gaat al maanden prima en de dames vermaken zich prima.

Eergisteren liepen ze los in de tuin en zijn we van 17 tot 20 uur weggeweest. Toen wij terug kwamen lag het hele grasveld vol met veren en één van de kippetjes op haar rug met haar buik open. Gezien het tijdstip en de manier hoe ze aan haar einde is gekomen is het volgens de kenners een kat geweest.

Wij vermoeden dit ook omdat wij een paar keer de katten van de buren van het kippenhok af hebben gehaald. Ze zaten dan vanaf het dak naar de kippen te loeren. We hebben de katten steeds keurig terug gebracht naar de buren met het verzoek hun katten weg te houden omdat ze het op de kippen hadden voorzien. De reactie was zoals van katten mensen te verwachten... katten horen buiten te lopen en hun kunnen er niet voor zorgen dat ze niet gaan jagen. Hun reactie op het vooral was net zo laconiek. Ik vind daar van alles van maar dat is een andere discussie.

We hebben nu tijdelijk onze twee herders bij de kippen lopen maar dat is geen permanente oplossing. Het zijn binnenhonden, ik wil ze niet in weer, wind en met name de winter in de tuin houden.

Zodoende heeft mijn vriend mij aangenaam verrast door een grote volière te willen laten maken. De afmetingen zullen 13 x 3,5 x 2m worden met een dak erop. Ons bestaande kippenhok zetten we hierin. Omdat dit erg veel ruimte is voor mijn krielkipjes ben ik aan het bedenken wat er eventueel nog meer bij zou kunnen.... andere kipjes is natuurlijk een optie maar ik zat ook te denken aan vogels...maar welke vogel(achtige?) kunnen bij mijn kipjes?

Een aantal dingen zijn belangrijk; er moet genoeg leefruimte overblijven voor alles wat erin rond loopt, mijn huidige kipjes moeten gewoon in rust door kunnen blijven leven, het maakt mij niet uit wat ik eventueel nog aan hokken, bodembedekking of bijvoorbeeld stroom aan moet leggen of aan moet schaffen... zijn de beestjes happy dan zijn wij het ook.

Ik ben heel erg benieuwd welke goede ideeën er zijn op bokt :o

Anoniem

Re: Nieuwe (nog) lege volière (13 x 3,5M)... wat kan erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:23

Geen enkele vliegende vogel heeft genoeg leefruimte in een hok. Ook niet in zon mooi groot hok. Ik zou het (als dierenwelzijn het belangrijkst is) gewoon bij wat krieltjes erbij houden en voor hen wat leuke verdiepingen/takken/bosjes in het hok maken. Of eventueel wat cavia's uit een opvang. Dat kan ook heel leuk in zo'n verblijf.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:44

Wow wat een mooie grote voliere wordt dat zeg. Je kunt hier eht vanalles in kwijt.
Ik heb sinds kort een voliere van 1 bij 3m geplaast en hier zitteb 4 grasparkieten in en 2 valkparkieten. Daarvan vind ik de grasjes het leukste. De valkparkieten schreeuwen vaak nogal Y;( (misschien minder voor de buren :p )
Veel succes met uitzoeken!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:57

arabella2000 schreef:
misschien minder voor de buren :p

Misschien niet zo erg gezien ze zo laconiek reageren op het voorval

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:27

Welk gaas is gebruikt (dikte van de draad en maaswijdte)
Als er voliere gaas is gebruikt kan er van alles in. Tropen/zebravinkjes/grasparkieten/kanaries etc. Ik heb zelf vaak lood of zilverbekjes gehouden. Een garantie dat je er jongen bij krijgt. Als je tropen wilt houden zou ik er geen zebravinken bij zetten omdat die vaak de nesten van andere vogels kapot trekken.
Als er kippengaas is gebruikt zou je het met kanaries kunnen proberen. Kromsnavels zoals grasparkieten zullen waarschijnlijk door het gaas heen bijten.

Ik vind de reactie van Fellor wel erg kort door de bocht. Dan moet je ook niet gaan paardrijden want dat is ook niet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:31

Maiske schreef:
De reactie was zoals van katten mensen te verwachten...
>;) >;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:34

Anoniem schreef:
Maiske schreef:
>;) >;)

:') Ik dacht precies hetzelfde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:31

Gaat het een houten voliere worden? Want dan zijn er wel extra dingen waar je rekening mee moet houden (ook qua vogelsoorten, maar ook qua hygiene).

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:09

lieveli schreef:
Maiske schreef:

:') Ik dacht precies hetzelfde.

Dit bedoel ik dus met kattenmensen......zwerfrecht boven alles. In dit geval dus ook boven het leven van andermans huisdieren. Dit zijn geen kippen voor het vlees of eieren. Ik heb mijn kippetjes om te genieten van hun plezier in mijn tuin. Ik wil voor de beeldvorming wel laten zien hoe mijn kippetje erbij lag? Benieuwd hoe jullie zouden reageren als je jullie kat zo terug zouden vinden. Mijn buren reageerden in ieder geval niet op die vraag, niet met een antwoord of enige emotie. Ik ben vrij ordinair geworden dat ga ik hier maar niet doen.

Dank voor de overige berichten dit moest ik als eerste even kwijt.

Het wordt een volière van gegalvaniseerd staal met volière gaas/mazen. Weet iemand hoe vogels en kippen uberhaupt samenleven? Mijn kippetjes zijn heel rustig, tokkelen wat en scharrelen rond. Zouden vogels ze niet lastig vallen? Of onderpoepen? Kippen zullen vooral op de bodem zitten, vogels erboven.

Vergeten te vermelden dat ik geen jonge dieren wil. Ik heb nu om die reden ook geen haan. Heel bewust omdat ik nergens mee wil fokken, dat vervolgens groot breng en maar moet hopen dat een ander er ook goed voor zorgt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:16

Ik vind dat je dat al doet eigenlijk. Ik snap best dat je heel emotioneel bent over je kipje, maar kom op. Alsof álle kattenmensen zo laconiek zijn over dieren.

Als mijn katten dit hadden gedaan, had ik dat heel heel erg gevonden en gekeken met jou hoe ik de schade kon vergoeden of hoe ik het zo goed mogelijk voor je kon oplossen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:39

Wat ontzettend sneu voor je lieve kipje ;( Ook mijn grootste angst, gelukkig heb ik een haan die zijn vrouwtjes durft te beschermen.

Voor je voliere, mijn schoonzus heeft jarenlang valkparkieten en kippen samen gehouden en ik heb haar nooit over problemen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:42

Als mijn katten, die overigens niet bij andere mensen in hun tuin komen, ook maar iets aan schade toebrengen aan een ander, diens eigendommen of dieren ga ik daar absoluut heel anders mee om dan jouw buren. Het is ontzettend poedersuiker wat er met jouw kipjes is gebeurd, maar je reactie en houding naar "kattenmensen" staat daar los van en vind ik dus wel behoorlijk ordinair.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:44

lieveli schreef:
Ik vind dat je dat al doet eigenlijk. Ik snap best dat je heel emotioneel bent over je kipje, maar kom op. Alsof álle kattenmensen zo laconiek zijn over dieren.

Als mijn katten dit hadden gedaan, had ik dat heel heel erg gevonden en gekeken met jou hoe ik de schade kon vergoeden of hoe ik het zo goed mogelijk voor je kon oplossen.

Ik snap ook jouw reactie hoor en ookal zou je het erg vinden en het op willen lossen.... Ik krijg er mijn kip niet mee terug en jij zou er je katten niet voor binnen houden om herhaling te voorkomen gok ik. Beestje heeft doodstrijd geleverd, ik heb namelijk camera's waarop het terug te zien was. Ik scheer niet iedereen over één kam maar 90% van de katteneigenaren laten hun katten buiten met alle risico's en overlast van dien.

Maargoed laten we het hier niet over hebben, komen we niet uit. Ik moet nu immers gaan bouwen en investeren omwille van andermans huisdieren en gebrek aan nemen van verantwoordelijkheid.

Ik heb me daarbij neergelegd en probeer me nu maar te verheugen op de volière die er over twee weken zal zijn. Zodoende wilde ik hier tips en tricks verzamelen.
Laatst bijgewerkt door Maiske op 28-07-17 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:46

Ik zou op z'n minst kijken of ik mijn tuin kon omheinen. Van mijn katten hoeft een ander geen last te hebben. Wat minder vooroordelen zou je echt sieren.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:59

Annienke schreef:
Wat ontzettend sneu voor je lieve kipje ;( Ook mijn grootste angst, gelukkig heb ik een haan die zijn vrouwtjes durft te beschermen.

Voor je voliere, mijn schoonzus heeft jarenlang valkparkieten en kippen samen gehouden en ik heb haar nooit over problemen gehoord.

Ik heb er ook aan gedacht om een haan erbij te zetten maar het zijn krielkippen. Naar wat ik lees is ook niet elke haan zo beschermend. Ik zou dan ook een groter ras en weer een toompje erbij moeten zetten waarmee ik kwa huisvesting in het gedrang kom. Ofja ik vind dat mijn huidige dames dan in moeten leveren en dat wil ik niet. Moet dus zowieso gaan uitbreiden. Hierom kwam mijn lieve vriend met het volière idee. " dan maken we er één groot kippen paradijs van".... Ik weer aan het huilen _O-

Maar bedankt voor je reactie... ervaringen naast kippen is waar ik naar op zoek ben +:)+

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:13

Ik betwijfel of je kipje wel door kat is gepakt eigenlijk. Hier altijd alle kipjes los gehad en die zijn nu werkelijk nog nooit door onze of vreemde katten aangevallen.
Wel door honden (teckels & jack russel) die nog niet onder ons hek door konden en een aantal hebben huisgehouden.

Denk ook aan een marter, roofvogel of rat.

Daarnaast heb je slechts een vermoeden dat het een kat is geweest en kun je dan ook nooit een beschuldigende vinger wijzen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:15

Ik zou de vogels en kippen niet samen houden. Qua voer is dat al niet heel handig. Kippenvoer is voor de meeste volierevogels erg slecht. En daarnaast zijn sommige soorten weer heel dominant of juist niet, waardoor je veel gedoe krijgt. Ik ken wel mensen die het hebben geprobeerd, maar eigenlijk ging het daar nooit heel fijn bij.

Kipjes moeten ook fijn kunnen scharrelen, wat voor een modderboel en bacteriën/ziektes bij je volierevogels kan zorgen.
Ik zou het gewoon lekker bij kippen houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:22

Hier hebben we voor de zekerheid om nog stroomdraad om de volière.

Zodat er ook geen kat bovenop kan klimmen. In het verleden al paar keer gebeurd dat hierdoor vogels zichzelf dood hebben gevlogen.

En eigenaren zijn moeilijk te achterhalen. Of zeggen dat het de natuur is.

Dus dan maar stroom er om heen. En 2 honden in de tuin die hekel hebben aan katten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:27

Ik heb vogels die de katten roepen. Ook heel handig :')

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 19:49

Cayenne schreef:
Ik zou de vogels en kippen niet samen houden. Qua voer is dat al niet heel handig. Kippenvoer is voor de meeste volierevogels erg slecht. En daarnaast zijn sommige soorten weer heel dominant of juist niet, waardoor je veel gedoe krijgt. Ik ken wel mensen die het hebben geprobeerd, maar eigenlijk ging het daar nooit heel fijn bij.

Kipjes moeten ook fijn kunnen scharrelen, wat voor een modderboel en bacteriën/ziektes bij je volierevogels kan zorgen.
Ik zou het gewoon lekker bij kippen houden :j

Wat je zegt klinkt allemaal heel logisch en ik wil niks gaan proberen en hopen dat het goed gaat. Ik denk dat ik het inderdaad bij kippen ga houden. En dan wel krielkippen. Niet dat deze kippen straks geterroriseerd worden door een grotere soort.

De mogelijkheid van stroom op de volière houd ik nog even open. Ze slapen in hun nachthok. Nu zouden er ook 's avonds ook katten kunnen komen. Ik maak elke ochtend het hok schoon en je kan zien dat ze binnenkomen en gelijk op stok gaan en er pas vanaf komen als ik het hok weer open maak. Nachtelijke onrust is er nog niet.

Ik ga gewoon nadenken over de inrichting en wat voor krielkippen erbij zouden kunnen, wat mijn vriend zegt paradijsje ervan maken. Misschien kan ik ergens boomstronken ofzo vandaan halen.

Ze raken de tuin kwijt dus ga mijn best doen. Moet ik iets moois van kunnen maken.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:11

Ik heb ook maar een krielhaantje hoor, beessie weegt nog geen 1,5 kilo maar staat absoluut zijn mannetje.

In je kippenstuk zou ik iig een paar struikjes planten, vlier of doornloze braam ofzo. Die zijn sterk genoeg om kippen te overleven, groeien als onkruid en ze zijn hier dol op de bessen, daar springen ze ook zelf naar :+
Als je er aan kunt komen ook flinke stukken hout en takken. Niet alleen om op te zitten maar dat trekt ook torretjes en andere insecten aan.
Heb ook wel eens ergens op het internet een kip op een schommel voorbij zien komen
Een simpele composthoop doet het vaak ook wel goed

Om maar even een paar ideetjes te geven

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:36

Ik zou er geen vogels boven houden, die poepen je kippen helemaal onder. Ik zou het dan bij kippen houden. Ik denk overigens eerder dat een steenmarter je kippen doodgebeten heeft. Die zijn 's avonds actief en zitten tegenwoordig overal. Hier moet alles om 19.00 uur naar binnen nu. Dan worden ze actief.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:59

misschien kan je een paar kippen van 'red een legkip' een mooi leven geven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:52

Ach wat sneu..
Niet generaliseren hoor, ik vind namelijk dat niemand last moet hebben van andermans dieren.
Onze katten zitten dus achter een met stroom-omheinde tuin (waarin wij ook een volière hebben). Enig voordeel daarvan is dat wij ook geen last hebben van andere katten, ja, 1 keer gehad, daarna zijn die nooooit meer teruggekomen.. voorheen had ik een grote herder, die vonden ze ook doodeng, dus wij hebben nooit last gehad van andermans katten en ik zou dat ook niet willen

Ik vond kwarteltjes altijd zo leuk en zou die best in onze volière willen, echter na verdieping in het soort blijkt het eetpatroon zo anders dan die van parkieten oid, dat wij het bij de parkieten gehouden hebben..
Ook ik zou ze geloof ik niet combineren.

Zouden kwarteltjes wel bij kippetjes kunnen?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:21

Vriendin van me heeft een grote ren et kippen, 2 konijnen en wat kanaries. Kanaries eten uit opgehangen bakjes hoog, de kippen en konijnen eten wel elkaars voer.

Voor wat betreft of het een kat of marter of roofvogel is geweest, risico van kippen buiten een ren houden is dat je er af en toe verliest aan een roofdier. Dus die volière die er nu komt, lijkt me een goede oplossing.

Ik heb zelf katten en grote kippen gehad. Alle kippen verloren aan een dier wat zich door het verstevigde volière gaas had gebeten, nu druk bezig na 4 maanden kippenhok weer "uit het onkruid" te graven, is een stuk waar we zonder kippen niet komen, grote tuin. Er komt nu extra dik groen, geplastificeerd gaas nog eens buiten het volière gaas om. In de hoop dat dit vos/marter buiten houdt. Overdag mogen de kippen die er nieuw komen, gewoon tussen de paarden in de wei en op de composthoop etc. Risico dat er weer roofvogel langs komt (die komen ook overdag en maken puinhoop van je kip door buik open te trekken) dat neem ik voor lief.