kip gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo15

kip gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:46

Vanavond gingen wij een wandeling maken met de honden en werden we dus plots achtervolgd door een kip, hij was totaal niet bang voor ons en ook de honden gaf hij niet om. Wij liepen verder en er komt een wandelaar aan met ook een hond, deze hond pakte de kip, hij beet niet door gelukkig maar had wel veren in zijn bek. Die man liep gewoon verder zonder ook maar een blik op de kip te werpen :(
Ik heb de kip opgepakt om te kijken of hij een verwonding had maar ik kon zo snel niks ontdekken. Wij hebben de kip meegenomen naar de auto en daar de dierenambulance gebeld maar die wou dus niet komen..
De kip begon ineens hard te roepen en daar kwam zijn vrouwtje aan. Wij hebben de kippen dus maar mee naar huis genomen, de kippen zijn hier duidelijk gedumpt. Er worden op deze plek wel vaker dieren gedumpt ik heb deze kippen nog niet eerder zien lopen hier en ik loop hier 2x per dag..
Goed nu zit ik dus met 2 kippen welke in een caviahok zitten (had niets anders) de cavia s zitten als noodoplossing in een losse ren welke we in de schuur hebben gezet.

Maar nu wat moeten we doen met deze kippen? Mijn vriend wilt ze opzich wel houden en ik vind dat prima. Alleen beide geen verstand van kippen. Ze hebben nu een laag stro en wat hooi een bakje water en ik heb ze wat brood en appelschillen gegeven, ik las op Internet dat ze dit mogen. Morgen kan ik evt. naar de winkel gaan om kippenvoer te halen (welk voer is dan geschikt? Ik las pas in een topic dat er kippen dood waren gegaan Door mogelijk te eiwitrijk voer ofzo)
En moet de kip die door de hond gepakt is naar de dierenarts? Antibiotica ofzo of zou dat niet nodig zijn?

Hopelijk zijn hier bokkers met verstand van kippen
Laatst bijgewerkt door Romeo15 op 25-07-17 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:49

Afbeelding

Afbeelding

En weet iemand misschien wat voor ras dit is? Sorry voor de slechte foto s morgen bij daglicht kan ik betere maken

_Nelleke_

Re: kip gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:59

Ts wat goed dat je de kippen hebt opgevangen! Ik weet verder niks vam kippen dus ik kan je niet helpen maar iemand anders vast wel.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:00

Misschien morgen voor de zekerheid even briefjes ophangen op de plaats waar je ze gevonden hebt. Heeft de kip wondjes van de hond? Dan even gaan en anders lijkt het mij niet nodig. Succes met de kipjes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:03

Mijn kippen krijgen legkorrel in de silo die in het hok staat, en twee x pd een handje graan voor de lekker (graan is snoep, geen voer).
Daarnaast staat er altijd schoon water.
Brood krijgen ze maar heel af en toe ivm uitzetten/klont vorming.
Ijsbergsla, komkommer, gekookte aardappel, bloemkool en andijvie vinden ze heerlijk.

Hoe zien de kammen/lellen eruit? Mooi rood van kleur? Niet flets?
Hoe zitten ze in de veren?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:06

Als je verder geen wondjes ziet zal de kip zich wel redden. Ik zou morgen gewoon even naar de Welkoop oid gaan, daar weten ze als het goed is wel welk voer je het best kunt geven. (Alleen graan is niet genoeg, dit is vooral een dikmaker)
En zijn het geen (jonge) haantjes? Kan me voorstellen dat deze eerder gedumpt worden dan kippen.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:06

Is het een kip en een haan of 2 kippen? Weet niet hoe je woont maar een haan worden de meeste mensen in een buurt niet blij van... bij de dierenwinkel of Boerenbond oid kun je kippenvoer halen. Meestal geef je ze gewoon korrels en evt. Wat graan bij en idd vers drinkwater. Je kan ze een keer wat brood of wat groente geven. Verder zit er niet heel veel werk aan kippen. Een hok buiten met een Binnenhok en daarin een stok om op te slapen en dan zijn ze al gauw tevreden. Ze zitten graag uit de tocht en regen. Verder vinden ze het fijn om te scharrelen in de tuin maar weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt. Verder hebben wij in het buitenhok zand en binnen zaagsel.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:11

Emoe schreef:
Als je verder geen wondjes ziet zal de kip zich wel redden. Ik zou morgen gewoon even naar de Welkoop oid gaan, daar weten ze als het goed is wel welk voer je het best kunt geven. (Alleen graan is niet genoeg, dit is vooral een dikmaker)
En zijn het geen (jonge) haantjes? Kan me voorstellen dat deze eerder gedumpt worden dan kippen.

Het zou best kunnen hoor dat het allebei hanen zijn ik heb echt totaal geen verstand van kippen. De ene is wel groter en breder dan de ander.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:17

poown schreef:
Is het een kip en een haan of 2 kippen? Weet niet hoe je woont maar een haan worden de meeste mensen in een buurt niet blij van... bij de dierenwinkel of Boerenbond oid kun je kippenvoer halen. Meestal geef je ze gewoon korrels en evt. Wat graan bij en idd vers drinkwater. Je kan ze een keer wat brood of wat groente geven. Verder zit er niet heel veel werk aan kippen. Een hok buiten met een Binnenhok en daarin een stok om op te slapen en dan zijn ze al gauw tevreden. Ze zitten graag uit de tocht en regen. Verder vinden ze het fijn om te scharrelen in de tuin maar weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt. Verder hebben wij in het buitenhok zand en binnen zaagsel.

Ik heb echt geen idee als het een haan is horen we het snel genoeg denk ik. Ik woon in een rijtjeshuis en heb dus buren dus teveel herrie is niet prettig hoewel mijn buren wel makkelijk zijn gelukkig. Los in de tuin gaat hier niet of weinig ivm de honden maar als de honden binnen zijn zouden ze opzich los kunnen na wat aanpassingen bij de poort daar kunnen ze nu zo onderdoor glippen. We hebben wel ruimte voor een hok met ren eraan.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:29

In mijn tweede post heb ik 2 foto s toegevoegd, iemand een idee wat voor soort dit zijn?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:30

Onze kippen krijgen legkorrel en af en toe een handje gedroogde meelwormen (of andere gedroogde insecten) verder krijgen ze resten van t avondeten wat wij hadden (als ze dit uiteraard mogen) en lopen ze overdag los om t onkruid weg te pikken en lekker rond te scharrelen over t erf (K woon dan wel weer op een voormalige boerderij)
Wij geven ze altijd de eierdoppen wel helemaal fijngestampt omdat ze anders volgens mijn vader de eieren kapot gaan pikken

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:36

LiannePuthzy schreef:
Onze kippen krijgen legkorrel en af en toe een handje gedroogde meelwormen (of andere gedroogde insecten) verder krijgen ze resten van t avondeten wat wij hadden (als ze dit uiteraard mogen) en lopen ze overdag los om t onkruid weg te pikken en lekker rond te scharrelen over t erf (K woon dan wel weer op een voormalige boerderij)
Wij geven ze altijd de eierdoppen wel helemaal fijngestampt omdat ze anders volgens mijn vader de eieren kapot gaan pikken

Legkorrel ga ik morgen voor ze halen. Ik heb op internet ook een lijst gevonden wat ze wel en niet mogen kwa restjes. Ik weet niet of ze eieren leggen maar als ze dat wel doen kan ik ze natuurlijk ook fijngestampte eierdoppen gaan geven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:45

Je hebt een diersoort, dat zijn kippen dat is dus zowel mannen als vrouwen. Dan heb ie hanen en hennen. De hanen zijn de mannen (algemeen bekend) hennen zijn vrouwtjes. Een kip is dus niet per definitie een vrouwtje.

Desalniettemin is het een haan of hen? Kan niet goed zien op de foto. Hanen hebben vaak een grotere kam en een grote staart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:49

Lijken zo op wyandottes maar kan het niet goed zien

Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:57

Of de ene is ouder of het is een haan, dat wil nog niet zeggen dat het beide geen hanen zijn :).
Ik zou gewoon even kijken naar gemengd graan ofzo, legkorrel geef je aan hennen die eieren moeten leggen of aan de leg zijn, is bij hanen een beetje overbodig, sowieso zijn ze, als het hennetjes zijn, waarschijnlijk ook niet aan de leg.
Als je ze zelf wilt houden zou ik er toch even mee naar de dierenarts gaan, kan die kijken naar de wondjes, kijken of het hanen of hennen zijn, hoe oud ze ongeveer zijn en of ze goed gezond zijn.
Anders naar een opvang of de dierenambulance.
Ben jij even blij dat er momenteel geen ophokplicht is ivm de vogelpest, anders had je al een probleem :).

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 00:05

Grainey schreef:
Of de ene is ouder of het is een haan, dat wil nog niet zeggen dat het beide geen hanen zijn :).
Ik zou gewoon even kijken naar gemengd graan ofzo, legkorrel geef je aan hennen die eieren moeten leggen of aan de leg zijn, is bij hanen een beetje overbodig, sowieso zijn ze, als het hennetjes zijn, waarschijnlijk ook niet aan de leg.
Als je ze zelf wilt houden zou ik er toch even mee naar de dierenarts gaan, kan die kijken naar de wondjes, kijken of het hanen of hennen zijn, hoe oud ze ongeveer zijn en of ze goed gezond zijn.
Anders naar een opvang of de dierenambulance.
Ben jij even blij dat er momenteel geen ophokplicht is ivm de vogelpest, anders had je al een probleem :).

Het zou inderdaad ook best kunnen dat de grotere ouder is. Of we ze gaan houden weet ik nog niet, even afwachten hoeveel geluid ze maken. Stiekem hoop ik dat ze niet teveel herrie maken want ik zou ze best willen houden.
Als ze wel veel herrie maken moet ik een andere plek voor ze zoeken ivm overlast voor de buren.
Nou het is inderdaad fijn dat die ophokplicht nu niet is, daar had ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:09

Kippen worden gezien als huisdieren en kun je dus melden via amivedi.nl misschien kunnen zij je ook adviseren wie je het beste kan benaderen. Toch zou de dierenambulance hier gewoon voor moeten rijden, morgen gewoon even opnieuw proberen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:12

Wat apart dat de dierenambulance niet op wilde komen halen? Heb in vrij veel gebieden de ambulance gebeld en die komen voor alles. Alleen een keertje gehad dat het in een gebied was waar uberhaupt nog geen ambu's reden.

Zou ze sowieso ergens aanmelden voor de zekerheid. En jezelf afvragen of zo'n hok met ren wel zo fijn is voor ze. Die zijn hartstikke klein.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 02:29

zonnebloem18 schreef:
Kippen worden gezien als huisdieren en kun je dus melden via amivedi.nl misschien kunnen zij je ook adviseren wie je het beste kan benaderen. Toch zou de dierenambulance hier gewoon voor moeten rijden, morgen gewoon even opnieuw proberen.

Aanmelden kan ik sowieso doen hoor je weet nooit of iemand ze kwijt is maar gezien de vakantie tijd worden er wel meer dieren gedumpt natuurlijk..
Ik vind inderdaad dat de dierenambulance hier ook gewoon voor moet komen maar ze gaven aan op dat moment niet te kunnen komen, wellicht waren ze overbezet ofzo daar zullen ze het in de vakantie periode ook wel erg druk hebben. Het was ook al best laat in de avond natuurlijk maar misschien bel ik ze morgen wel.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 02:45

Geryon schreef:
Wat apart dat de dierenambulance niet op wilde komen halen? Heb in vrij veel gebieden de ambulance gebeld en die komen voor alles. Alleen een keertje gehad dat het in een gebied was waar uberhaupt nog geen ambu's reden.

Zou ze sowieso ergens aanmelden voor de zekerheid. En jezelf afvragen of zo'n hok met ren wel zo fijn is voor ze. Die zijn hartstikke klein.

Een vriendin van me heeft ook een keer gehad dat ze niet kwamen dat ging toen om een vogel.

Wat betreft het hok is het natuurlijk maar net hoe groot je het maakt maar los rondscharrelen is natuurlijk wel het lekkerst en dat is hier niet echt mogelijk ik kan ze wel los laten lopen in de tuin maar dit kan alleen als de honden niet buiten zijn en loslopen terwijl er niemand thuis is is misschien niet handig kwa roofdieren/katten? Al worden ze niet gegrepen door zulke beesten kunnen ze best een aantal uren per dag los lopen sowieso in de tijd dat ik met de honden wegben en in de tijd dat de honden alleen thuis zijn want dan zitten ze ook binnen. Als ik er bij moet blijven kan dit best dagelijks even maar dan zal het niet zo heel lang zijn en heel de tuin is betegeld en een stuk kunstgras dus hier kunnen ze ook niet echt scharrelen natuurlijk. De plek waar ze gevonden zijn is opzich een fijne plek wat betreft rondscharrelen midden in de polder maar wel bij een 60 weg welke gebruikt word als sluiproute. Er lopen trouwens wel meer kippen daar maar die komen alleen in de voorste stukken waar bosjes zijn, verderop heb je stukken open weiland daar zie je ze nooit maar deze kippen wisten duidelijk niet wat ze moesten en waren gewoon te tam waardoor ze zo onder een auto ofzo zouden komen, als ik ze daar had gelaten hadden ze misschien vanzelf wel wilder geworden maarja grote kans dat ze binnen 3 dagen platgereden zijn..

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:55

Vanmorgen heel zachtjes wat gekakel gehoord maar dat was niet noemenswaardig. Zou dit erger worden als ze zich meer thuis gaan voelen? Ze zien er al best op der gemak uit ze scharrelen lekker tussen het stro. Ze hadden wel al het eten wat ik ze gegeven had opgegeten ze hebben nu sla gehad en ik ga straks wat korrels voor ze kopen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:07

Ik vind dit erg schattig. Hou je ons op de hoogte? Hoop dat ze lekker bij je kunnen blijven.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:20

Ik kan de ene niet zo goed zien op de foto maar zo als ik het zie zijn het wel jonkies?
Als het jonkies zijn ben ik wel bang dat het 2 hanen zijn teminste bij een schoolproject van me heb ik verschillende rassen grootgebracht en daarbij bleven in de meeste gevallen de vrouwtjes erg achter met de ontwikkeling van de kam! Aan de andere kant je hebt ook vroege hennen :o
Denk dat het een mix is kan er zo geen ras uithalen.

Gewoon op stro zetten (nooit op hooi) de mijne krijgen een mix van granan en legkorrel en krijgen al het gft van thuis.

Mijn haan was ook gepakt door een hond heel zijn rug lag open ben er mee naar mijn leraar geweest (opleiding paravetrinair) en die zei niks de wond schoonmaken met lauw water en verder niks aan doen is bij mij gelukkig verder zonder ontstekingen of rarigheden genezen

Btw geen expert dit gewoon wat ik heb gedaan en meegemaakt :D :D

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 10:25

DonnnavZ schreef:
Ik kan de ene niet zo goed zien op de foto maar zo als ik het zie zijn het wel jonkies?
Als het jonkies zijn ben ik wel bang dat het 2 hanen zijn teminste bij een schoolproject van me heb ik verschillende rassen grootgebracht en daarbij bleven in de meeste gevallen de vrouwtjes erg achter met de ontwikkeling van de kam! Aan de andere kant je hebt ook vroege hennen :o
Denk dat het een mix is kan er zo geen ras uithalen.

Gewoon op stro zetten (nooit op hooi) de mijne krijgen een mix van granan en legkorrel en krijgen al het gft van thuis.

Mijn haan was ook gepakt door een hond heel zijn rug lag open ben er mee naar mijn leraar geweest (opleiding paravetrinair) en die zei niks de wond schoonmaken met lauw water en verder niks aan doen is bij mij gelukkig verder zonder ontstekingen of rarigheden genezen

Btw geen expert dit gewoon wat ik heb gedaan en meegemaakt :D :D

Ik heb geen idee of het jonkies zijn of dat het gewoon kleintjes zijn. Hoe kun je zien hoe oud ze zijn? Aan de veren ofzo?
Ik heb stro en een pluk hooi in het hok gedaan gisteren hoezo is hooi niet oké?
Wat fijn dat die van jou gewoon goed genezen is!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:53

nancyyy6 schreef:
Vanmorgen heel zachtjes wat gekakel gehoord maar dat was niet noemenswaardig. Zou dit erger worden als ze zich meer thuis gaan voelen? Ze zien er al best op der gemak uit ze scharrelen lekker tussen het stro. Ze hadden wel al het eten wat ik ze gegeven had opgegeten ze hebben nu sla gehad en ik ga straks wat korrels voor ze kopen.

Het kan zijn dat ze nog jong zijn en net beginnen met kukelen. Weet ook niet of het hanen zijn daar is de foto te onduidelijk voor. Want gekakel is wat anders dan kukelen. Als het kukelen is dan gaat dat nog wel harder worden ja.
En als het hanen zijn weet je ook gelijk de rede waarom ze gedumpt zijn, niet dat het goed te praten is maar hanen wordt je aan de straat stenen niet kwijt