Poes van 10 maand drachtig. Wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Poes van 10 maand drachtig. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:44

Allereerst: de poes is niet van mij. Ik heb er niks over te zeggen.

Ik ken iemand en die heeft een poes van 10 maanden. T is een mooie poes, een ragdoll, echt een klein fijn ding.

Maar nu is ze gedekt door de ragdoll kater in huis. Te vroeg gedekt, dit was nog niet het plan.

Maar nu is ze dus hoogst waarschijnlijk drachtig. En maar 10 maanden oud.

Wat zouden jullie doen, dracht afbreken of niet?
Ervaringen, meningen, tips en opmerkingen mogen allemaal.
Denk eraan, niet mijn poes.
Maar ik ben gewoon benieuwd.

Fire away :)

nafkedemi

Re: Poes van 10 maand drachtig. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:52

Te jong...ben benieuwd of er bij het verkrijgen van stambomen geen problemen gaan komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:56

Tja, ideaal is het niet. Allebei mijn katten hebben een moeder die ongeveer een jaar oud was toen ze hun eerste nestje kregen (waar mijn katten dus uit komen, twee verschillende moederpoezen) en vooral de moeder van mijn kater heeft flink moeten inleveren aan gewicht. Zij had twee kittens, de moeder van mijn ander kat had er 6 (!).

Wat ik er verder van vind doet er denk ik weinig toe. Ik weet ook niks over de omstandigheden. En ik denk niet dat het aan bokt is om een oordeel te vellen, helemaal niet op basis van zo weinig informatie.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:58

Ik vraag zeker niet om een oordeel.
Maar vooral verhalen zoals je eigen :)

Ik ben gewoon benieuwd naar dat soort verhalen gezien ik paraveterinair ben en ik dit soort dingen interessant vind :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:22

Afbreken!! Heb het veel te vaak fout zien gaan bij katen op zo'n jonge leeftijd een nestje op laten voeden.

In asiel met regelmaat kittens van hooguit 6 maanden die al drachtig waren. Als het enigsinds kon (zwerfkatten moet je wettelijk 14 dagen wachten voordat je mag steriliseren) werden ze dus tijdens dracht gesteriliseerd.

Wat er dan fout kan gaan? Ze snappen het bevallen niet. Het doet pijn en de oorzaak van die pijn eten ze op (de kittens dus). Soms erg pijnlijk ivm zelfs nog jong en smal.

Ook diverse die de kittens als speelgoed leken te zien dus die gingen ermee spelen / gingen ermee gooien.
Ook veel die er gewoon vrijwel niet naar om keken. Die waren zelf nog bezig met kitten zijn.

Overigens uiteraard ook super moeders gehad ondanks zelf erg jong maar meestal gaf het toch sneller problenen. Ook tijdens het opgroeien. Laat een puber een baby corrigeren...

Oftewel zelf nog niet echt grenzen hebben en de kittens al helemaal niet en dat moet dan toch kittens leren dat ze zich moeten gedragen en hoe ze zich moeten gedragen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:28

Ach, in de natuur zou het ook zo gaan toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:55

Niet ideaal, ik ken ook een cattery waarbij het gebeurde (jonge kater had nog totaal geen interesse in poezen en mocht nog mee met het jonge spul die bijna 'de kattenpil' zou krijgen..).
Ze vond het echt heel erg maar heeft het wel geboren laten worden.. Het is een prachtig nest met 5 kittens en ze doen het allemaal heel erg goed.

In de natuur gebeurt het ook, deze cattery (al 20 jaar fokt ze zo nu en dan een nestje) is het nog nooit overkomen.. Nu wel en gelukkig pakt het goed uit.. over een paar weken zijn de kittens 3 maanden en gaan ze naar hun nieuwe baasjes. De poes krijgt direct de pil, want ze is wel bedoeld voor de cattery en ze is prachtig!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:04

Hier in het asiel komen zoveel jonge moederpoezen binnen met nestjes kittens, vreselijk sneu. Ze zijn vaak broodmager als het nest groot gebracht hebben.

Ik zou het afbreken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:10

Laptopmuis schreef:
Hier in het asiel komen zoveel jonge moederpoezen binnen met nestjes kittens, vreselijk sneu. Ze zijn vaak broodmager als het nest groot gebracht hebben.

Ik zou het afbreken...

Ligt dat aan hun leeftijd bij de dracht of aan het gebrek aan voeding?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:29

Meerdere malen heb ik van slipnesten gehoord (ongeplande nesten) en dat een poes 10 maanden was dat ze voor de 1e keer zwanger werd, ook. Sterker nog , het is best mogelijk dat de eigenares er stambomen voor kan aanvragen, als ze dit meld bij de kattenvereniging, indien ze maar 1 open (niet gecastreerd) kater in huis heeft en men weet dat de katten niet vrij buiten komen. Misschien heeft deze fokker een huisvestingvignet? (Ga er even van uit dat ze lid is, omdat ze een dekkater heeft.)
10 maanden is zelfs bij enkele fokkers de richtlijn om te beginnen, omdat de 1e dekking bij raskatten soms geen succes is en de poes is dan bij een volgende krolsheid, volwassen. Niet dat ik hier een voorstander van ben, maar 10 maanden is niet extreem vroeg.
Het afbreken is volgens mij ook niet zonder risico.

Het onbedoeld dekken heb ik in het verleden ook meegemaakt (jonge kater, oude poes.) Niet iets om blij mee te zijn , maar destijds wel stambomen gekregen , terwijl ik er heel laat pas achter kwam.

P.S een raskat is in mijn ogen niet te vergelijken met een zwervende kat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:35

10 maanden vind ik niet vergelijkbaar met krap 6 maanden. Ik zou de dracht gewoon door laten zetten. Nee, het is niet ideaal, maar erger dan dat is het niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:25

Ayasha schreef:
Laptopmuis schreef:

Ik zou het afbreken...

Ligt dat aan hun leeftijd bij de dracht of aan het gebrek aan voeding?

De dracht. Een zwangerschap en daarna een groot nest kittens opvoeden vergt veel van een kat. Hoeveel je ze ook bijvoert. In principe zijn katten van 10 maanden zelf nog tieners... ze weten vaak ook echt niet wat ze overkomt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:35

Laptopmuis schreef:
.

Een zwangerschap en daarna een groot nest kittens opvoeden vergt veel van een kat. Hoeveel je ze ook bijvoert. In principe zijn katten van 10 maanden zelf nog tieners... ze weten vaak ook echt niet wat ze overkomt.

Een kat is een puber rond de 4 maanden. Met 1 jaar wordt het volwassen genoemd, al gedraagt ze zich daar nog niet naar. Een raskat en geen binnengebrachte moederpoes. Als de ze nu zwanger is komen de kittens op 1 jarige leeftijd van de moederpoes. Een raskat heeft een goede start met voeding en medicijnen. Een fokker houd in de gaten of alles goed gaat. Al is 10 maanden vroeg (een Ragdoll is pas uitgegroeid met 3 jaar) , het is een relaxte kat, met een goede start. Een groot nest is ook meteen van het ergste in dit geval uitgaan. Het gemiddelde ligt tussen de 3 en 5 .

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:06

Bij mijn poes is het ook helaas gebeurd. Bevalling ging prima en ze heeft drie gezonde kittens op de wereld gezet. Wel merkte je het (en nog steeds) heel erg aan haar karakter. Ze is onwijs schuw geworden en erg op zichzelf. Haar kittens zijn hartstikke leuk opgegroeid verder.