Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 14:46

Na aanleiding van de vele berichten over bijt incidenten, door honden, die ik tegen kom op social media, de krant, tv en andere bronnen. Ben ik zelf steeds meer gaan lezen over gedrag van honden. Zelf opgegroeid met honden, en verschillende situaties meegemaakt met honden van mij zelf en of andere honden.

Nu lees ik ook veel dat mensen roepen dat honden ''ineens'' beet naar eigenaar of naar een kind of andere hond. Nu gaat het mij niet om het ras, of wie of wat er schuldig is daar aan. Maar na veel zoeken en lezen op internet zijn er dus veel tekenen die een hond aangeeft voor die bijt. Veel mensen zien dat niet of staan er niet bij stil. Laatst een discussie gelezen dat je een hond dus niet zou moeten knuffelen omdat ze dat in honden taal niet kennen of bedreigend is? Dat als een hond jou kort terug likt nadat jij hem hebt geaaid dat dat betekend dat de hond wil dat je stopt.

Nu is mijn vraagt hoe kan je dan zo optimaal omgaan met je hond ? In zijn taal.
Mag je hem dan nooit knuffelen? Mag je een hond dan nooit over de rug aaien omdat ze dat bedreigend vinden?

Wat zijn de feiten? Tuurlijk vind de ene hond het wel prima dat je een arm over hem heen slaat? of vind geen een hond dat fijn maar tolereren ze dat gewoon van ons?

Graag meningen ! en misschien weten jullie wel feiten of betrouwbare bronnen. Ik vind het namelijk erg interessant.

Het is niet de bedoeling om Rottweilers, Pittbulls, Dobermans, Mastiffs of andere ''hoog risico'' honden in kwaad dag licht te zetten of wat dan ook. Zelf heb ik Rottweilers. Ik wil graag info en meningen en een leuke discussie eventueel :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:49

De dingen die je aanhaalt zijn achterhaalde theorieën die niet kloppen. Knuffelen mag, over de rug aaien mag.
Er zijn zelfs nog steeds mensen die denken dat de hond nooit als eerst door de deur opening mag lopen. En dat de hond qua hoogte niet boven je mag. Dat is onzin.
Of nog een mooie: Als ze 1 keer bloed geproefd hebben... :') :') :')

Er zijn zoveel signalen vooraf aan een bijtincident. Hele duidelijke en ook hele subtiele. Er zijn zoveel subtiele signalen die wij (de mens) nog niet eens kennen.

Het klopt dat een hond NOOIT vanuit het niets bijt. Ze geven vooraf altijd meerdere signalen af. Het is alleen de mens die de signalen gemist heeft.

Net zoals straffen bij grommen. Nooit het grommen afstraffen!

IrishCold

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 14:53

Ik heb dat van knuffelen op een site gelezen die vrij professioneel overkwam. Het is meer dat ik het door de bomen het bos niet meer zie van wat waar is en wat niet. Ook gedragstherapeuten die allemaal verschilllende meningen hebben. Ook betreft straffen of negeren.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:57

Ik denk dat gewoon niet alle honden van knuffelen houden, dat is nu eenmaal geen natuurlijk gedrag en je komt wel heel dicht in hun persoonlijke ruimte. x) Maarja zo zou over de kop aaien ook slecht zijn omdat het een uiting van dominantie kan zijn.
Alles hangt een beetje af van hond tot hond denk ik. Al is de dominantietheorie en dergelijke natuurlijk al lang achterhaald.

Ik ben wel van mening dat je bij sommige hondenrassen de signalen moeilijker kunt zien.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:00

Joh ik knuffel mijn hond altijd, ik aai hem altijd over zijn rug. Het aaien van de kop is wat je "moet" mijden daar zijn honden vaak niet van gediend, daarbij waarom sowieso een vreemde hond aaien. Verder zijn er zulke kleine signalen die een hond laat zien als hij niet op zn gemak is, maar zo makkelijk gemist worden, zelfs door de eigenaren, imo is dat wel echt enorm belangrijk om die signalen te kennen, zeker als je een HR hond wilt/ hebt.

Dit is bv zo'n klein signaal die honden vooraf kunnen geven.

Afbeelding

Daarnaast is er enorm veel af te lezen aan oren en staart, hoeveel mensen er wel niet zeggen "ja maar hij kwispelt" ze kwispelen niet alleen als ze vrolijk zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:03

Kwispelen is een teken van opwinding. Dat kan zijn door angst, blijheid, agressie.
Het tongelen op bovenstaande foto is echt wel de basis waarvan ik vind dat iedere hondeneigenaar deze moet kennen. Dat doen ze heel vaak als ze iets niet fijn vinden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:06

Hoeveel honden eigenaren kennen daadwerkelijk de basis?! Echt heel weinig! Op de meeste hondenscholen wordt geen theorie gegeven ( als men daar al heen gaat) het is gelukkig wel in op komst

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:07

Ik geloof niet dat de "dominantietheorie" achterhaald zou zijn. Net zo min als dat positief trainen iets nieuws zou zijn.
Hier een aardige gezond verstand link; https://terriermandotcom.blogspot.is/20 ... -ever.html
Het is niet zo mysterieus als sommige mensen het willen maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:07

IrishCold schreef:
Ik heb dat van knuffelen op een site gelezen die vrij professioneel overkwam. Het is meer dat ik het door de bomen het bos niet meer zie van wat waar is en wat niet. Ook gedragstherapeuten die allemaal verschilllende meningen hebben. Ook betreft straffen of negeren.

En dat komt omdat er teveel mensen maar gewoon zomaar besluiten zich instructeur te noemen zonder een goede ''opleiding''. Het zelfde als met gedragsdeskundigen.

En er zijn vast wel een paar honden die echt een steekje los hebben. Of iets in die richting. Maar de grootste problemen zijn er omdat mensen gewoon echt geen honden gedrag kunnen lezen. Daarmee zeg ik niet dat ik een expert ben, maar wel een ervarings''deskundige'' in dit geval. Want ook ik dacht dat ik het wel wist allemaal. Maar door de hond die wij er nu bij hebben, eentje die inmiddels bijna 1,5 jaar is maar een flink rugzakje heeft, ben ik behoorlijk met mijn neus op de feiten gedrukt. Dat ik bij lange na niet weet wat er allemaal aan gedrag is en wat het allemaal betekend.

En ik leer iedere dag bij, en iedere dag verbaas ik mij meer en meer over anderen en hun honden. Over het gedrag van de baasjes. Mensen die in mijn ogen geen honden zouden mogen hebben. Mensen die er voor zorgen dat andere honden en baasjes steeds meer op hun hoede moeten zijn.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 15:11

Precies. In mijn omgeving word dat ook geroepen. Hond is blij als die kwispelt. Klopt inderdaad niet. Ook honden die agressie hebben kwispelen.

Kennis van mij die lacht als haar hond voortanden laat zien en zegt dan dat ie lacht. Helaas begrijpen veel eigenaren hun hond niet inderdaad. Maar wat is vanuit de algemene hond een feit? Beter onder het bekkie kriebelen? nooit je hond aan kijken? Wat moet je vooral wel doen en wat vooral niet. Iedereen is daar zo verschillend in.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 15:12

kiwiwitje schreef:
IrishCold schreef:

En dat komt omdat er teveel mensen maar gewoon zomaar besluiten zich instructeur te noemen zonder een goede ''opleiding''. Het zelfde als met gedragsdeskundigen.

En er zijn vast wel een paar honden die echt een steekje los hebben. Of iets in die richting. Maar de grootste problemen zijn er omdat mensen gewoon echt geen honden gedrag kunnen lezen. Daarmee zeg ik niet dat ik een expert ben, maar wel een ervarings''deskundige'' in dit geval. Want ook ik dacht dat ik het wel wist allemaal. Maar door de hond die wij er nu bij hebben, eentje die inmiddels bijna 1,5 jaar is maar een flink rugzakje heeft, ben ik behoorlijk met mijn neus op de feiten gedrukt. Dat ik bij lange na niet weet wat er allemaal aan gedrag is en wat het allemaal betekend.

En ik leer iedere dag bij, en iedere dag verbaas ik mij meer en meer over anderen en hun honden. Over het gedrag van de baasjes. Mensen die in mijn ogen geen honden zouden mogen hebben. Mensen die er voor zorgen dat andere honden en baasjes steeds meer op hun hoede moeten zijn.

Precies wat jij zegt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:15

Waar een hond te aaien zal per hond verschillend zijn, mijn hond ga je niet gelukkig maken met een aai over zn kop, hij zal niks doen, maar blij wordt hij er ook niet van

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:25

HorseTopShop schreef:
Het klopt dat een hond NOOIT vanuit het niets bijt. Ze geven vooraf altijd meerdere signalen af. Het is alleen de mens die de signalen gemist heeft.

Ik ben het hier mijn hele leven mee eens geweest. Maar sinds vorige week niet meer:

Ik loop met mijn twee honden nog aan de lijn, bochtje om en na die bocht ligt er direct een rotweiler reu bovenop mijn reu. Een overduidelijke en directe aanval zonder signalen. En een hoop ellende om dat beest tot stoppen te brengen. Had geen baas bij zich die even meehielp. |o

Verder zijn mijn beide honden enorme knuffeldieren. Als ik niet op een gegeven moment 'klaar' zeg gaat het wat hun betreft uren door :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:26

Palmera schreef:
Een overduidelijke en directe aanval zonder signalen.

Je hebt de signalen niet gezien. Dat wil niet zeggen dat er geen signalen geweest zijn.
Wel vervelend. Ik hoop dat je hond er niks aan overgehouden heeft.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:30

Palmera schreef:
HorseTopShop schreef:

Ik ben het hier mijn hele leven mee eens geweest. Maar sinds vorige week niet meer:

Ik loop met mijn twee honden nog aan de lijn, bochtje om en na die bocht ligt er direct een rotweiler reu bovenop mijn reu. Een overduidelijke en directe aanval zonder signalen. En een hoop ellende om dat beest tot stoppen te brengen. Had geen baas bij zich die even meehielp. |o

Verder zijn mijn beide honden enorme knuffeldieren. Als ik niet op een gegeven moment 'klaar' zeg gaat het wat hun betreft uren door :D

Wat je hier alleen niet weet, is hoe die hond zich gedroeg voor jij de bocht om kwam. Misschien heeft ie je allang gehoord en lag hij al klaar om in de aanval te gaan. Heeft de geleider alleen niet gezien.

Turid Regaas heeft een heel mooi boekje over hondensignalen en hoe ze dat in training heeft toegepast.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 15:32

EmtyWords, ik ga dat boekje eens opzoeken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:36

Gelukkig zijn honden ook in staat om mensentaal te leren begrijpen tot op zekere hoogte, het zou ook heel onhandig zijn als ze lachen als bedreigend zouden zien etc.
Honden communiceren ook eigenlijk alleen met blaffen sinds er mensen bij zijn, heel slim eigenlijk.

Subtiele signalen kan je leren zien, maar veel mensen kunnen dit niet en dan gaat het soms goed fout ja.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:37

HorseTopShop schreef:
Palmera schreef:

Je hebt de signalen niet gezien. Dat wil niet zeggen dat er geen signalen geweest zijn.
Wel vervelend. Ik hoop dat je hond er niks aan overgehouden heeft.

Tuurlijk, maar als ik de hond niet zie, zie ik ook geen signalen :+ Zo'n hond hoort gewoon niet los te lopen zonder baas.

Hond heeft geluk gehad: gescheurd oor, bloeduitstorting oog, veel oppervlakkige bijt en schaafwonden en vooral veel last gehad van zijn heup (HD). Het had erger kunnen zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:44

Palmera schreef:
Tuurlijk, maar als ik de hond niet zie, zie ik ook geen signalen :+ Zo'n hond hoort gewoon niet los te lopen zonder baas.

Hond heeft geluk gehad: gescheurd oor, bloeduitstorting oog, veel oppervlakkige bijt en schaafwonden en vooral veel last gehad van zijn heup (HD). Het had erger kunnen zijn.

Palmera schreef:

Dus geen directe aanval zonder signalen.
Zoals ik al zei: Een hond valt NOOIT aan zonder vooraf bepaalde signalen aan te geven. Het is de mens die het niet ziet. In dit geval omdat jullie de bocht om kwamen, maar veelal omdat de mens onkundig is.

Heb je uiteindelijk het baasje nog wel gezien/gevonden? Ik vind dat wel een kwalijke zaak hoor!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:49

HorseTopShop schreef:
De dingen die je aanhaalt zijn achterhaalde theorieën die niet kloppen. Knuffelen mag, over de rug aaien mag.
Er zijn zelfs nog steeds mensen die denken dat de hond nooit als eerst door de deur opening mag lopen. En dat de hond qua hoogte niet boven je mag. Dat is onzin.
Of nog een mooie: Als ze 1 keer bloed geproefd hebben... :') :') :')

Er zijn zoveel signalen vooraf aan een bijtincident. Hele duidelijke en ook hele subtiele. Er zijn zoveel subtiele signalen die wij (de mens) nog niet eens kennen.

Net zoals straffen bij grommen. Nooit het grommen afstraffen!

Een hond die je echt wil pakken waarschuwt niet. Een hond is een roofdier en die gaat zijn beoogde prooi natuurlijk niet vantevoren waarschuwen waardoor die dan kans zou krijgen om te ontsnappen.Een hond die je waarschuwt wil alleen dat je stopt met bepaald gedrag.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:52

anjali schreef:
Een hond die je echt wil pakken waarschuwt niet. Een hond is een roofdier en die gaat zijn beoogde prooi natuurlijk niet vantevoren waarschuwen waardoor die dan kans zou krijgen om te ontsnappen.Een hond die je waarschuwt wil alleen dat je stopt met bepaald gedrag.

Het gaat ook niet om waarschuwen. Het gaat om de signalen die ze met het lichaam afgeven. Dus heel de lichaamshouding. Een hond die in de aanval gaat, heeft een hele andere houding dan een hond die je lief vind.
En dat zijn de signalen waar we het over hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:53

HorseTopShop schreef:
anjali schreef:

Het gaat ook niet om waarschuwen. Het gaat om de signalen die ze met het lichaam afgeven. Dus heel de lichaamshouding. Een hond die in de aanval gaat, heeft een hele andere houding dan een hond die je lief vind.
En dat zijn de signalen waar we het over hebben.

Dat niet alleen maar als een hond een mens als prooi gaat zien is er iets heel goed mis denk ik :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:57

IrishCold schreef:
Na aanleiding van de vele berichten over bijt incidenten, door honden, die ik tegen kom op social media, de krant, tv en andere bronnen. Ben ik zelf steeds meer gaan lezen over gedrag van honden. Zelf opgegroeid met honden, en verschillende situaties meegemaakt met honden van mij zelf en of andere honden.

Nu lees ik ook veel dat mensen roepen dat honden ''ineens'' beet naar eigenaar of naar een kind of andere hond. Nu gaat het mij niet om het ras, of wie of wat er schuldig is daar aan. Maar na veel zoeken en lezen op internet zijn er dus veel tekenen die een hond aangeeft voor die bijt. Veel mensen zien dat niet of staan er niet bij stil. Laatst een discussie gelezen dat je een hond dus niet zou moeten knuffelen omdat ze dat in honden taal niet kennen of bedreigend is? Dat als een hond jou kort terug likt nadat jij hem hebt geaaid dat dat betekend dat de hond wil dat je stopt.

Nu is mijn vraagt hoe kan je dan zo optimaal omgaan met je hond ? In zijn taal.
Mag je hem dan nooit knuffelen? Mag je een hond dan nooit over de rug aaien omdat ze dat bedreigend vinden?

Wat zijn de feiten? Tuurlijk vind de ene hond het wel prima dat je een arm over hem heen slaat? of vind geen een hond dat fijn maar tolereren ze dat gewoon van ons?

Graag meningen ! en misschien weten jullie wel feiten of betrouwbare bronnen. Ik vind het namelijk erg interessant.

Het is niet de bedoeling om Rottweilers, Pittbulls, Dobermans, Mastiffs of andere ''hoog risico'' honden in kwaad dag licht te zetten of wat dan ook. Zelf heb ik Rottweilers. Ik wil graag info en meningen en een leuke discussie eventueel :)

Natuurlijk mag je een hond knuffelen als die dat zelf leuk vindt.Zielig zelfs als die dan nooit een knuffel krijgt!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:18

Ik heb wel begrepen dat er een verschil is tussen knuffelen als in: aaien over hoofd en lijf en knuffelen als in: ik sla m'n armen om de nek van de hond en druk m tegen me aan.

Dat eerste vinden mijn beide honden helemaal prima, dat tweede vinden ze minder grappig. T is dan ook een enorm dominante houding die ik ten opzichte van de hond aanneem.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 16:31

_black_rose_ schreef:
Ik heb wel begrepen dat er een verschil is tussen knuffelen als in: aaien over hoofd en lijf en knuffelen als in: ik sla m'n armen om de nek van de hond en druk m tegen me aan.

Dat eerste vinden mijn beide honden helemaal prima, dat tweede vinden ze minder grappig. T is dan ook een enorm dominante houding die ik ten opzichte van de hond aanneem.

Dat bedoelde ik ook inderdaad. Je hele lichaam tegen hem aan drukken met je armen om hem heen.