Moet je consult betalen voor een inloop spreekuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Moet je consult betalen voor een inloop spreekuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 00:29

Nou, dat is dus eigenlijk mijn vraag al. :')

Als ik mijn kat wil laten inenten, bij een spreekuur, moet ik dan nog 39,50 consult betalen?

karuna
Drukke kabouter

Re: Moet je consult betalen voor een inloop spreekuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:30

Ja waarom niet?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:31

Lijkt me wel...je bezoekt de arts toch gewoon?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 00:31

karuna schreef:
Ja waarom niet?

Omdat mijn vriend zegt van niet, en ik van wel dacht en ik op dit uur geen dierenarts meer kan bereiken om het te vragen. :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:43

Ik zou even bellen en aangeven dat je je kat alleen wilt laten inenten en geen lichamelijk onderzoek. Dat hebben wij bij ons konijn gedaan en dat scheelde best wat geld ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:44

Maar bij een enting is wel handig om eerst te kijken of het dier gezond is zodat hij de enting aankan.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:47

Ligt aan de dierenarts hoor.

Ik heb er twee waarbij het wel zo is, en bij een derde andere niet...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:50

karuna schreef:
Maar bij een enting is wel handig om eerst te kijken of het dier gezond is zodat hij de enting aankan.

Tja, als eigenaar ken je je dier vaak wel heel goed. Ik zou daar niet zo huiverig voor zijn om zonder lichamelijk onderzoek te laten enten, tenzij het een jonge pup is bijv.
Mijn pony's worden ook gewoon geënt zonder heel onderzoek vooraf. Zelfs bij mijn dochters werd er niets onderzocht, maar gewoon hup geënt.

Bij ons konijn was het even snel naar de tanden kijken, in de oren en ogen kijken en wat voelen. Dat scheelde mij toen 30,00 toen ik de keer er op dat achterwege heb gelaten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:58

Je moet gewoon consult betalen. Dit moet altijd. En daarnaast nog entingskosten. Veel dierenartsen hebben een vast tarief voor enten dus op de bon staat dan geen consult en alleen enten maar dit bedrag is inclusief. Als je met meerdere dieren komt krijg je wel korting.

Maar met inloopspreekuur betaal je gewoon consult

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 01:01

Hier betalen wij dan wel voor consult, heb je de dierenarts nodig buiten die gestelde tijd, betaal je een ander tarief (buitenspreekuur/weekendtarief staat er dan) Ze hebben/berekenen ook telefonische spreekuur, receptuurkosten (als je medicijnen moet hebben), spuitje, naald, en vloeistof word hier allemaal apart berekend. Als je vaker moet komen, met 1 en dezelfde dier, hebben ze 2de consult, die is goedkoper als de eerste, en/of weekendtarief.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 01:12

Zo dat is wel heel erg extreem van jouw da mona2008.
Voor telefonisch contact/overleg betaal ik alleen mn belkosten, meer niet. Receptkosten wordt gelukkig ook niet door mijn da berekent.

@ts...hier betaal ik ook altijd consultkosten. Nu heeft de praktijk waar ik zit helemaal geen inloopspreekuur meer; alles op afspraak. Maar ook toen er nog inloop was betaalde je gewoon consultkosten bij een enting.

Zelfs bij inslapen zonder onderzoek vooraf tijdens diezelfde afspraak (bv omdat je dier al ziek was en het inslapen er al aan zat te komen) worden er consultkosten berekent. Laat je het thuis doen wordt er EN consultkosten berekent EN voorrijkosten bij mijn da. Was erg wrang om op de rekening te zien staan toen ik mijn vorige hond moest in laten slapen 5 jaar geleden. Die voorrijkosten begreep ik nog, maar die consultkosten vond ik wel erg ver gaan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-07-17 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 01:19

Je kan ook even rondkijken of een dieren speciaal zaak ( Pets Place ) bij je in de buurt een speciale enting actie heeft. Bij mij in de omgeving doen ze dat regelmatig. Dan komt er een dierenarts naar de dierenwinkel en kun je je hond, kat of konijn laten enten voor 25 euro ( konijn 20 euro ). Het enten wordt gewoon door een erkende dierenarts gedaan en genoteerd in het paspoort.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 01:26

Ja je moet bijna altijd wel consult kosten betalen.
Afgelopen donderdag tijdens spreekuur toevallig bij een vreemde kliniek geweest en betaalde inderdaad ook consult kosten 28,50.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 01:41

melody2 schreef:
Je kan ook even rondkijken of een dieren speciaal zaak ( Pets Place ) bij je in de buurt een speciale enting actie heeft. Bij mij in de omgeving doen ze dat regelmatig. Dan komt er een dierenarts naar de dierenwinkel en kun je je hond, kat of konijn laten enten voor 25 euro ( konijn 20 euro ). Het enten wordt gewoon door een erkende dierenarts gedaan en genoteerd in het paspoort.

De Welkoop is ook begonnen met dat systeem; ze doen nog niet allemaal mee; maar je kan op de website van de boerenbond zien waar er een paraveterinair in zit (en wanneer).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 02:03

Hier werken de dierenartsen zonder consultkosten, maar veel chaotischer:

Hond krijgt roesje voor bv een röntgenfoto, en terwijl dat begint te werken worden er snel twee katten geënt. Ondertussen zit er een ander baasje te wachten tot de bloeduitslag van een eenvoudige test doorkomt. De hond met roesje gaat op de foto, en terwijl de foto word verwerkt krijgt het andere baasje de uitslag van de bloedtest te horen , word er ern hond geënt en komt vervolgens de foto door en word die bekeken. Ondertussen rent de assistente op en neer met wormen/vlooien/filaria-pillen.

Voor zoveel chaos betaald geen mens een consultprijs. Maar: als je met je bloedende en naar adem happende hond/kat op de deur ramt laat de DA ook letterlijk alles vallen en stort zich erop. Noond=nood. En je betaald ook dan geen consult. :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 02:06

Een consult is de tijd van de dierenarts die berekend wordt. De dierenarts werkt ook niet voor niets.

Bij ons wordt er bijna altijd een consult gerekend, behalve bij sommige controles.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 02:10

Consult word altijd berekend. Toevallig afgelopen week de kat laten enten tijdens inloopspreekuur. En werd gewoon meeberekend.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 02:20

Er wordt idd altijd consult gerekend, of je nou op afspraak gaat of tijdens een open spreekuur.

Bij de meeste DA's (in België dan toch) zijn alleen controles na een operatie gratis (en bv draadjes weghalen 10 dagen na sterilisatie, voor de DA's die geen oplosdraad gebruiken). Dat zit dan allemaal in de prijs van de operatie, ook als er extra controles nodig zijn door complicaties.

Ook als je met meerdere dieren komt wordt hier slechts 1 consult gerekend.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:04

Mag ik je een tip geven? heb je een ranzijn filiaal in de buurt? daar is voor hond, kat en konijn enten altijd 20 euro en geen bijkomende kosten.

normaal betaal je indd consult + vaccinatie voor kat was ik meestal rond de 60 kwijt..

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:14

Bij onze dierenarts betaal je geen consult tijdens het inloopspreekuur hoor, dat is t voordeel van t inloopspreekuur. Nadeel is dat je soms lang zit te wachten voor je aan de beurt bent.en je moet net kunnen, want dit is op werkdagen in de ochtend geloof ik.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:34

Mijn dierenarts rekent altijd consult, nu moet ik hier wel bijleggen dat dit afhangt van de situatie. Mijn Jack is onlangs heel ziek geweest waardoor ik er bijna dagelijks was. Toen hebben ze heel reeel op een gegeven moment alleen nog de medicatie gerekend.

Wat ik me afvraag is wel waarom zou je naar een dierenwinkel of iets dergelijks gaan. Je wilt toch dat de dierenarts jou dier ziet?

Ik ga altijd naar de zelfde praktijk met 3 artsen. Veel persoonlijker. En ze beginnen je hond te kennen.

Ik zou niet anders willen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:46

Dierenarts rekent op hun praktijk alleen eerste consult een keer. Ook als je met meer dieren komt. Vervolg consulten zijn gratis. Alleen medicatie betaal je.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:50

Ik betaal ook gewoon een consult en de entingkosten, ook bij inloopspreekuur. Lijkt me logisch.

xxCYNNxx schreef:
Zo dat is wel heel erg extreem van jouw da mona2008.
Voor telefonisch contact/overleg betaal ik alleen mn belkosten, meer niet. Receptkosten wordt gelukkig ook niet door mijn da berekent.

Goh, is dat zo extreem? Ik weet dat veel dierenartsen het niet aanrekenen, maar anderzijds, ze zijn dan ook aan het werk hé.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:13

Ook al doet een da geen 'heel onderzoek' voorafgaande aan het enten, mijn da kijkt toch de snelle dingetjes altijd even na. Gewoon even aaien (vermomd voelen of het ergens een pijnreactie op geeft) en kijkt altijd even naar de ogen en tandvlees en een babbeltje met de eigenaar. Kost misschien 5 min maar zijn wel de eerste dingen waar alarmsignalen te zien zijn als er wel wat mis is.
Mijn da zegt ook dat juist de jaarlijkse enting het moment is waarop ze het beest monitort.
Als baasje ken je je beest het beste, maar ik denk niet dat je het altijd In een vroeg stadium kan zien als er wat mis is.

Dus hier ook consultkosten, maar die maak ik graag, omdat mijn beest zo toch jaarlijks in de gaten wordt gehouden (als ik tussendoor geen reden heb om naar de da te moeten).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:20

Gewoon maandag bellen wat je kwijt bent als je langs komt voor die en die enting.
Doorgaans zit er bij de entingen in een consultprijs gerekend.
Er zijn lowbudget mogelijkheden tegenwoordig waar je voor euro of 20 a 25 je hond/kat kan laten enten, dat is inderdaad wel eens in een tuincentrum of bij low budget praktijk formule.
Als je dat al kiest zeker met kat, kies dan een low budget praktijk formule boven een tuincentrum.
In tuincentrum vaak niet echt geschikte nood locatie voor dagje enten en chippen dus veel meer risico op ontsnappend dier als je hem per ongeluk los zou laten (kat vnl., hond valt dan wel mee) en als je achteraf wel iets ziet aan je dier entreactie of zo, is het verdomd lasting even langs te gaan bij betreffende 1 dag aanwezige dierenarts, want die is dan al foetsie.
Je krijgt dan volle mep van normale dierenarts als rekening wat niet meer dan reeel is, bij lowbudget ketens kan je wel weer langs gaan.

Normaliter zou welke dierenarts dan ook, tuincentrum, low budget of gewone je dier voor enting helemaal na moeten kijken, reden hiervoor is dat ziek dier niet geent mag worden en het bovendien handig is om klanten op aanstaande problemen (oren, vlooien, gebit, what ever... ) te wijzen. Maar dat zouden al die dierenartsen moeten doen, niet alleen die met dure praktijk.

Succes! En voor allen geld even bellen voor de exacte prijs.