Probleem kat en vakantie!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Probleem kat en vakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 10:39

Hi!

Wij gaan volgend weekend op vakantie voor twee weken. Onze buren hadden we gevraagd op onze kat te letten, dit hebben ze afgelopen jaar bij elke vakantie gedaan (3x weggeweest). Zij hebben ook een kat en die twee zijn beste vriendjes.
De buren openen onze voordeur voor hem als hij naar binnen / buiten wilt, vullen z'n eten en water bij, maken de bak schoon. Etc.

Overdag is hij af en toe binnen om te slapen, maar gaat tussendoor ook buiten slapen en z'n behoeftes doen. 's Nachts is hij áltijd buiten. We hebben geen kattenluik (huurhuis). We wonen in een 2-onder-1 kap, achteraf aan het bos met veel weilanden.

Probleem:
De buren gaan ineens verhuizen volgend weekend :oo precies als wij op vakantie gaan!
Dus wij hebben geen bekende oppas, de buurkat / zijn beste vriend gaat ook weg én wij gaan dus ook weg!
Ik heb nu een naar gevoel, ben bang dat hij in paniek raakt en weg gaat lopen, ofzoiets...

Wat kunnen we nu doen of regelen voor onze kat?
We hebben geen ervaring met opvang/shelter of een huisoppas. Wat zijn jullie ervaringen?

Onze 2 jarige vriend:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 22-07-17 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Re: Probleem kat en vakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:42

Familie? Vrienden? Een neefje of nichtje die in de buurt woont en een extra zakcentje wil verdienen?

Bij ons heb je een bedrijf(je) die katten oppasservice aanbiedt. Misschien dat dat ook bij jullie in de buurt zit?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:43

Ik vraag familie/vrienden of een betaalde aan huis oppas. Er moet van mij wel echt dagelijks iemand langs.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:44

Een honden uitlaatservice biedt meestal ook aan om op dieren thuis te passen (voeren etc.) Of iemand die twee weken in jullie huis wil wonen?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 10:45

Leffroi schreef:
Familie? Vrienden? Een neefje of nichtje die in de buurt woont en een extra zakcentje wil verdienen?

Bij ons heb je een bedrijf(je) die katten oppasservice aanbiedt. Misschien dat dat ook bij jullie in de buurt zit?

Geen familie, we wonen in het buitenland :D vriendengroep is nog niet zo groot, zijn vorig jaar hier komen wonen...
We kunnen de huurbaas vragen hem 's ochtends binnen te laten en 's avonds buiten te doen enzo, die woont iets verderop, maar ben dan alsnog bang dat hij er vandoor gaat...

Kan wel ons oppasmeisje vragen op ons huis te passen, dan is er tenminste iemand die hem aandacht geeft, wat hij heerlijk vindt. Ze kennen elkaar alleen nog niet goed. En wij hebben nog nooit iemand op ons huis laten passen... wat kost zoiets?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:50

Geen neefje of nichtje die al zelfstandig op vakantie kan komen in jullie huis?

En anders idd jullie oppas meisje. Die vind het misschien wel hartstikke leuk om 2 weken in jullie huis te zitten.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 10:53

We hebben hier geen familie, die wonen allemaal in NL en wij niet ;)

Wat zou iemand in huis kosten? Meisje van 17 jaar met auto, dus ze is niet echt huisgebonden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:58

woepsie90 schreef:
We hebben hier geen familie, die wonen allemaal in NL en wij niet ;)

Maar die zou toch evt naar jullie toe kunnen komen. Als vakantie zeg maar. Deden wij vroeger ook onderling en gingen het hele land door.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:10

woepsie90 schreef:
Leffroi schreef:

Geen familie, we wonen in het buitenland :D vriendengroep is nog niet zo groot, zijn vorig jaar hier komen wonen...
We kunnen de huurbaas vragen hem 's ochtends binnen te laten en 's avonds buiten te doen enzo, die woont iets verderop, maar ben dan alsnog bang dat hij er vandoor gaat...

Kan wel ons oppasmeisje vragen op ons huis te passen, dan is er tenminste iemand die hem aandacht geeft, wat hij heerlijk vindt. Ze kennen elkaar alleen nog niet goed. En wij hebben nog nooit iemand op ons huis laten passen... wat kost zoiets?

Een kat is vooral gehecht aan zijn territorium. Als hij als een tijdje bij jullie woont zou ik mee geen zorgen maken dat hij wegloopt :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:28

Is er geen dierenpension in de omgeving waar hij heen kan?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:43

Flevolander schreef:
Is er geen dierenpension in de omgeving waar hij heen kan?

geeft denk ik meer stress en kost meer dan een oppasmeisje 1x per dag aan huis te laten komen :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:51

Ik heb in mijn tiener jaren ook op katten van andere gepast. Had toen kost en inwoning plus een 20 gulden "zakgeld". Heb dat 3 x gedaan elke keer 10 dagen. Dit was wel bij een collega thuis, voordeel ook dat die dichter bij mijn werk woonde. Dus win win.

Ik zou zeker jullie oppas vragen of ze wil en wat ze (buiten kost en inwoning) er voor zou willen hebben. Helemaal geen gek idee om iemand die je al vertrouwd hiervoor te vragen. :n Is jullie huis gelijk ook "beveiligd" :D Planten en post word ook voor gezorgd. Wat wil je meer?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:42

Kattenoppas aan huis zoeken? Ik heb zelf zo'n service en mijn klanten vinden het ideaal. Katten ook, als hun personeel weg is hebben ze gewoon vervangend personeel :)
Weet natuurlijk niet of je zoiets in jouw regio hebt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:48

Ik zou inderdaad dat meisje vragen dan.

Verder kun je, als je dat echt wil natuurlijk, ook in je huurhuis een kattenluikje voorzien: een (goedkope) achterdeur op de kop tikken en daar een luikje in monteren. Als je verhuist de oorspronkelijke deur terugzetten en klaar +:)+ .

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 10:14

Dank jullie wel!
Oppasmeisje gevraagd maar ze wil niet elke nacht blijven slapen, alleen elke andere dag... geen idee waarom maar prima. Ze komt wel elke dag langs, alleen niet elke nacht.
Alleen oorspronkelijk was ze de verzorger voor mijn paard, dat doet ze dus ook nog als we weg zijn. Zelf woont ze naast stal, maar als ze hier bij ons huis oppast moet ze elke dag 25 minuten (in totaal) rijden naar stal om m'n paard te verzorgen :=

Ben dus even clueless, geen idee wat de kosten gaan worden. Ik zal het haar wel vragen, wat ze zelf in gedachten heeft.

Er is hier zo'n opvang alleen vroeg me dus af wat de ervaringen daarmee zijn. Ik dacht idd dat zoiets veel meer stress zou geven, maar veel weet ik er niet van.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:20

Mijn ervaring is dat mijn eigen oppaskatten het niet als stressvol ervaren. Ik ga ze dan ook niet ongewild oppakken of kroelen. Als ze eten krijgen vinden ze me snel genoeg aardig ;)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:26

O dit is lastig ik voel mijn poezenmoederhart al kloppen.
Ik zou inderdaad een oppas regelen. en om de dag overnachten is al beter dan helemaal niet.
Succes met een oplossing zoeken.