Kat erbij nemen of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Kat erbij nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:27

Wij hebben een paar maanden geleden via Mp een leuke gecastreerde kater overgenomen van mensen die hem niet meer konden houden.
Het is (volgens hun) een Maine coon x Pers en hij is 6 jaar oud (dierenarts vermoedde mogelijk iets ouder).
Hij is heel aanhankelijk en gezellig, doet zijn lekker zijn ding, komt ook buiten.
Wij werken beide, ik niet de hele week, maar overdag en als wij naar de paarden zijn is hij wel alleen.
Nu zo in de zomertijd nu hij veel naar buiten kan lijdt hij daar niet echt onder volgens mij, maar straks in de winter zal hij wel vaker overdag alleen thuis zitten.

Ik zit nu heel erg te twijfelen of het voor hem leuk zal zijn om er nog een (jonge) kat bij te nemen.
Als we dat doen, doen we het echt voor hem, zodat hij meer gezelligheid heeft als wij er niet zijn.
Maar hoe weet ik nou of hij dat gaat waarderen...
En is een kat eenzaam als 'ie alleen is of bedenk ik dat alleen maar...

Stel dat we er een kat bijnemen en hij vindt het helemaal niet leuk, dan hebben we ook een probleem, dus dat wil ik niet zomaar doen, maar ja, hoe weet ik dan waar ik goed aan doe...
Iemand tips of suggesties?

Dit is ons harig monster...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Re: Kat erbij nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:33

Mooie kat!

Ik had laatst een gelijk topic geopend. Iedereen zegt dat katten prima alleen kunnen, maar ik geloof daar niet 100% in.

Toen we katten vanaf kitten hadden, zijn ze altijd per 2 gekomen. Maar laatste jaren hadden wij er 1 alleen, omdat hij echt niet samen kon met anderen. Waarom weten we niet, maar altijd zo gelaten. Was super lief en kon wel goed met onze honden.

Nu hebben we een kater die eerst half wild was en nu erg huiselijk en aanhankelijk. Hij is duidelijk niet graag alleen. Gaat steeds beter met de honden, maar zoekt volgens ons buiten een vriendje op.
Ik geloof wel dat het voor hem gezelliger zou zijn, maar je moet dan wel een goede match vinden. Een kitten alleen bij een volwassen kat, vind ik dan weer niet zo leuk voor beiden.

Zelf heb ik weleens eraan gedacht om nar een katten opvang te gaan, waar de andere kat al met andere katten leeft, dus sowieso op dat vlak sociaal is en we bijv in een ruimte kunnen matchen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:45

Heeft die contact met andere katten buiten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:33

Bedankt voor jullie reacties.
Of hij buiten echt veel contact heeft met andere katten durf ik niet te zeggen, hij zal ze zeker tegen komen, want er zijn er hier zat...

Ik heb zo ook niet echt het idee dat hij het mist, hij lijkt te tevreden, maar ik vind dat zo lastig in te schatten.

Een kat er bij nemen doe je ook niet zomaar, stel dat het niet lukt, we hebben hem al overgenomen, dan is het niet de bedoeling om hem hier ongelukkig te maken, maar dat geldt ook weer voor het alleen blijven mocht dat niet leuk voor hem zijn...
Bij die mensen waar hij vandaan komt hadden ze wel nog een kat, maar volgens hun waren ze niet echt aan elkaar gehecht of op elkaar gericht.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:43

Ik heb ooit een poes alleen gehad en er een half jaar later eentje bij gezocht omdat ik het zielig vond. Speciaal 1 van dezelfde leeftijd gezocht omdat dat beter zou zijn. Ze zijn 18 en 19 geworden en hebben elkaar 17,5 jaar lang ontweken of ruzie gemaakt. Gelukkig hadden we een heel groot huis en konden ze altijd naar buiten als ze wilden, maar vriendinnen zijn het nooit geworden helaas....

Een tijdje terug hebben we een katertje uit het asiel gehaald. Binnen houden vind ik geen optie dus ook deze mocht naar buiten. Iedere dag als wij gingen werken ging hij op pad, en écht ver weg, en kon vaak de weg naar huis niet meer vinden. Deze miste dus echt gezelschap als wij er niet waren. Gelukkig heb ik deze bij kennissen met meer katten/honden en aanloop op een boerderij kunnen onderbrengen, aangezien hij echt niet gelukkig was bij ons.

Dus het blijft een moeilijke vraag...misschien kun je een herplaatser op proef nemen ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:45

Ik had 2 katten, maar 1 overleed er paar jaar terug, toen bloeide overblijver helemaal op. Heb dus ook geen kat meer erbij gedaan, hoewel er best wel eens leuke exemplaren die een huis zoeken langs komen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:06

Ik denk dat katlief gewoon gaat liggen slapen wanneer jullie weg zijn.
Hebben zelf van thuis uit altijd meerdere katten gehad maar geen een daarvan werden echt vriendjes. Ze tolereerden elkaar maar daar bleef t dan ook bij.
Heb zelf nu ook n oudere kat van 8 en eentje van net 1 maar dat botert ook niet geheel.
Het gaat wel goed maar vriendinnen zijn t niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:02

Veel katten hebben niet echt veel met andere katten. In het asiel in 10 jaar 1xx mee gemaakt dat 2 katers helemaal knettergek waren met elkaar. Beiden kwamen als vondeling binnen. Tussen hun vindplaatsen zat zeker 25 km. Vanaf het moment dat ze elkaar zagen was het enkel lol en pret. Echter samen plaatsen zagen wij niet zo zitten want die 2 hadden nergens meer oog voor. Wij waren bang dat de nieuwe eigenaar dan binnen een week een totaal nieuw huis had. Verbouwd doir 2 jolige katers haha.
Echter 1 was geplaatst met het verhaal erbij. Hij kwam een week nadien terug omdat hij enkel down was. Oh wat waren ze blij elkaar weer te zien! Uiteindelijk samen alsnog naar die mensen gegaan. Een duo voor het leven en ik vermoed dat ze voor heel veel lol daar gezorgd hebben.

Nogmaals het kan dus wel. Ook wel vaker gezien naar dan veel minder heftig bij andere katten. Idd zie je in een opvang wel goed welke katten graag delen met anderen en welke niet

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:31

Wij hadden twee broertjes, echt heel erg dik met elkaar en dus ook echt vriendjes. Helaas is een paar weken geleden 1 van de twee totaal onverwacht overleden en nu hebben we dus nog 1 kater over van net 4 jaar.
Wij merken dat hij wel door dit alles is veranderd en dat hij zich anders gedraagt ook naar ons toe. We hebben besloten om er toch weer een kat bij te halen voor hem (en voor ons en de kinderen!). We hebben gekozen voor een kitten van hetzelfde ras en een karakter waarvan wij denken dat het samengaat met onze kater.
Ik denk toch dat katten een maatje wel fijn vinden, dat ze niet zo solitair zijn als wordt gedacht.
We gaan zien hoe het loopt, maar hoop op een geslaagd setje uiteindelijk.
De feliway friends is al binnen }>

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:43

Nouvel schreef:
Of hij buiten echt veel contact heeft met andere katten durf ik niet te zeggen, hij zal ze zeker tegen komen, want er zijn er hier zat...

Ik heb zo ook niet echt het idee dat hij het mist, hij lijkt te tevreden, maar ik vind dat zo lastig in te schatten.

Dan zou ik het zo laten om eerlijk te zijn. Katten zijn best wel solitaire dieren hoor. Ik heb er ook zo 1 die echt niet graag met andere katten samen leeft. Als hij het contact wil dan kan hij die gewoon zoeken buiten.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:43

Wij hebben moeder en zoon en nog 1 poes erbij alledrie geholpen en ze vechten elkaar het huis uit als ze elkaar tegen komen...zelfs moeder en zoon...dus als ze er om een of andere reden niet meer zinn houden we het bij eentje

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:46

Dat ligt naar mijn mening echt heel erg aan de katten zelf.
Hier toendertijd ook een maatje voor mijn poes erbij genomen omdat ik veel van huis was, in de hoop dat ze zich aan elkaar op zouden trekken en gezelschap hadden. Echter begon de jongste alle aandacht op te eisen en zat de oudste altijd boven zich af te zonderen en te mokken, ze at slecht en wou geen aandacht meer. Toen toch besloten om voor de jongste een goed nieuw huisje te zoeken en de oudste is echt 180 graden gedraaid qua gedrag. Ze is weer speels, vind het fijn om beneden te zijn, aandacht te krijgen, te knuffelen, ze lijkt gewoon weer een jonge god, de kat die ik toch een 3 jaar gemist heb ;) Zij deed het echt niet goed dus met een andere kat met wie ze het huis moest delen en is nu absoluut een stuk gelukkiger.

Wellicht dat je het eens aan een asiel voor kunt leggen of zij je kunnen helpen met matchen en dat je wellicht een herplaatser op proef kunt krijgen?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:14

Maine coons houden wel van een beetje gezelschap. Als ik zie hoe ze hier met elkaar omgaan en met de honden dan zouden de mijne weg kwijnen als er 1 alleen over zou zijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:18

Terwijl mijn Main Coon onze Sphynx kitten niet kan luchten of zien. Main Coons zijn namelijk dól op aandacht en op hun baasjes, maar die aandacht hebben ze ook graag voor zichzelf.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:20

Op basis van je verhaal en mijn eigen ervaring in de loop der jaren, zou ik hem alleen houden. Het lijkt erop dat hij zich prima vermaakt alleen en hij kan dus ook zijn gang gaan met buiten rondhobbelen. Kans op mislukking is redelijk aanwezig en wat moet je nou als het inderdaad niet goed gaat? Moet de nieuweling dan weer het veld ruimen? Wil je dat? Zo lang je huidige kat toont alsof hij het prima vindt en geen gedragsproblemen o.i.d. ontwikkelt, zou ik het dus zo laten.

Hier een einselganger pur sang. 1/2 Abessijn-1/4 Main Coon-1/4 Bengaal. Eerste 3,5 jaar van zijn leven samen met zijn broer, tot 2,5 jaar dikke vrienden en toen was het ineens over. Geen knokpartijen, maar negeren en tolereren. Alle partijen werden stikongelukkig. Broerlief ontwikkelde gedragsproblemen, wij sliepen niet meer en degene die hier nog is, was bangig en kroop steeds meer in zijn schulp. Broerlief is uiteindelijk verhuisd naar een goede vriendin en iedereen bloeide op! Broerlief heeft een geweldig huis met voldoende afleiding en ik heb hier nu een zeer gelukkige eenling, die al zijn angsten kwijt is, en vreselijk gezellig is geworden... hij blijft alleen.

Eerder bij mijn ouders precies hetzelfde meegemaakt toen een van de twee overleed en de achterblijver totaal veranderde, ten positieve.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:26

Mijn oudste kat heeft toen hij 1 of 2 was zijn kattenmaatje verloren, hij heeft zich al die andere jaren prima gered. Inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden kwam er een uitgehongerde kitten bij ons aanlopen die van niemand was en de dieren ambu wou hem niet hebben, we hebben hem toen gehouden en mijn oudste kat was heel erg van slag. Opeens een andere kat in zíjn huis. Het heeft maanden geduurd voordat hij het heeft geaccepteerd. Hij heeft ook een hele tijd alleen maar op mijn slaapkamer willen komen terwijl hij daarvoor overal in huis kwam. Hij was boos en in de war.

Nu zijn ze maatjes. Maar dat is niet vanzelf gegaan.

Ga er dus niet vanuit dat het meteen goed gaat maar geef de hoop ook niet op als het niet meteen goed gaat.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:35

Heeft hij gedragsproblemen? Sloopt hij dingen? Is hij op een andere manier vervelend (extreem miauwen, aan jullie plakken oid)?

Op basis van je verhaal vermoed ik dat je kat het prima vindt om het rijk voor zich alleen te hebben. Volwassen katten die gewend zijn om het huis voor zich alleen te hebben zijn niet simpel te koppelen.

Ik ben altijd voorstander van kittens per 2 te nemen, maar een volwassen kat die het gewend is alleen te zijn kan vaak beter alleen blijven.

Katten hebben ook een erg "verborgen" manier van ruzie maken/pesten. Er is een getraind oog nodig om te zien dat veel katten, die elkaar ogenschijnlijk gewoon tolereren, eigenlijk een koude oorlog voeren. Dat doen ze op hele sneaky manieren (bv strategisch gaan zitten op een 'doorgangsweg', waardoor de andere kat niet meer naar de kattenbak/voerbak durft), die erg stressvol zijn voor de andere kat. Meestal merken eigenaren dit niet op, en zo krijg je verhalen zoals hierboven: pas bij het wegvallen van de andere kat blijkt hoe ongelukkig de overgebleven kat was, die daarna helemaal openbloeit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:43

Lastig.. ik heb zoals je weet weer een kitten gekocht na overlijden van mijn kater, maar ik doe dit vooral omdat ik een kater wil, niet voor de poes die nu alleen is. Ik hoop (en verwacht) dat ze elkaar zullen tollereren, maar dat ze best friends worden geloof ik niet.

Jullie kat kan lekker naar buiten en kan daar andere katten zien als hij die behoefte heeft. Zijn huis en jullie heeft hij lekker voor zichzelf. Dus voor hem hoef je het denk ik niet te doen. Neem anders een kattenluik dan kan hij ook in de winter zelf naar buiten als hij wil.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:46

Wij hadden een kater uit het asiel.
Super lief beestje, woest op andere katten buiten.
Maar hij bleef aan het behang krabben als die alleen was. Dus toen ik op mij zelf ging dacht ik deze blijft mooi bij mijn gepensioneerde ouders en ik koop een kitten.
Kitten kwam 2 mnd voor de verhuizing al op mijn pad. De eerste dag was meneer woest! 2de dag ontdooide die zover dat hij in ieder geval weer uit zijn slaap hut kwam al was het wel blazend.
Dag 3 liefde. Liefde all over the place. Zo ineens bam. Heb hem dus ook maar mee genomen. Hij krabt nu ook niet meer aan het behang. Wel heb ik gehoord dat mannetje vrouwtje beter gaat dan vrouwtje vrouwtje

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:49

Wij hadden vroeger thuis altijd katten.
En ik weet nog wel, dat de enige katten die echt close met elkaar waren nestgenootjes waren.
De rest negeerde/accepteerde elkaar wel, maar ze hadden niets met elkaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 07:41

Wat fijn zoveel reacties en ervaringen!
Bedankt!

Ik ben ook best bang dat hij zijn plekje in het gedrang ziet komen, gek gezegd is hij nu natuurlijk toch een beetje enig kind in huis en als we er zijn is alle aandacht voor hem als hij daarom vraagt.
Met een andere kat erbij zal hij dat moeten delen.
Dat is ook een beetje wat mijn twijfel maakt.

Als ik hem zo zie geloof ik niet dat hij ongelukkig is, hij eet goed, hij gaat naar buiten, hij doet zijn ding in huis, speelt en rommelt en slaapt...
Komt af en toe voor aandacht, maar alles is meestal kort bij hem, even op schoot en dan weer weg, even erbij op bed en dan gaat hij weer zijn eigen ding doen...
Hij sloopt niks wat niet echt mag, hij lijkt niet gefrustreerd ofzo...

Overigens is hij een prima wekker...
Mijn vriend is er altijd om 6u uit, en om half 6 komt hij standaard naast mij liggen om vervolgens om 6u als de wekker gaat op de overloop te zitten, gisteren ging hij er voor 1x om 5u uit, en vanmorgen lag meneer kat om half 5 naast me... :+

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:49

De meeste katten zijn liever alleen, als je niet ziet dat hij een maatje mist zou ik hem heerlijk de prins in zijn paleisje laten zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:47

Maine Coons zijn over het algemeen minder territoriaal dan de Europese korthaar. Passen zich vrij snel aan aan nieuwe huisgenoten, en willen juist graag een maatje....maar er zijn wel uitzonderingen, sommige hebben liever het rijk voor zich alleen en dan kan komen door dat ze zonder soortgenoten zijn opgegroeid en/of door het karakter wat ze hebben.

Ik ben wel voor meer dan 1 kat maar inderdaad maak je een al volwassen kat blij met nog een andere kat in huis. Zou er in ieder geval geen heel jong dier bij nemen maar een beetje een gelijk gestemde en van het andere geslacht. Voor het geval je een vrij dominante kater hebt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:57

Kenyada schreef:
Ik denk dat katlief gewoon gaat liggen slapen wanneer jullie weg zijn.
Hebben zelf van thuis uit altijd meerdere katten gehad maar geen een daarvan werden echt vriendjes. Ze tolereerden elkaar maar daar bleef t dan ook bij.
Heb zelf nu ook n oudere kat van 8 en eentje van net 1 maar dat botert ook niet geheel.
Het gaat wel goed maar vriendinnen zijn t niet.

Ik haal 3 keer in de week de poes van mijn broer op met de petbuggy, komt gelijk in de gang de hoek om rennen als ze me hoort en springt in de buggy. Vind het altijd zonde als mensen zeggen, die ligt wel te slapen als je weg bent...ja wat moet je anders als er verder niks te beleven valt. Is trouwens een binnen kat, vind ik nog wel weer anders dan een kat die op pad kan. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:32

Zolang jullie kat geen vreemd gedrag laat zien, zou ik het zo houden.
Katten die elkaar niet accepteren is echt sneu.
Wij hebben eens 2 Perzen over genomen en moesten dus ook echt samen volgens de vorige eigenaar. (Wij dachten daar al anders over, toen we kwamen kijken- bikken onderling konden doden....) Toch samen overgenomen..
Toen 1 van de katten overleden was, knapte de ander helemaal op. Hij had duidelijk geleden onder die andere kat, ondanks dat we een groot huis hadden en ze naar buiten mochten. Bij de vorige eigenaren mochten ze niet naar buiten. Arme beesten waren zelf bang voor overvliegende vogels,maar het is goed gekomen.