Hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phileine83
Berichten: 234
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:20

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Phileine83
Berichten: 234
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 00:49

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 13-09-22 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:58

Maar wat doet die hond dan als hij dit zoals je zegt "signaliseert"?
Je uitleg is nogal vaag.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 01:10

Kuggur schreef:
Maar wat doet die hond dan als hij dit zoals je zegt "signaliseert"?
Je uitleg is nogal vaag.

Dit dus. Iedere hond die om zijn baasje geeft heeft een natuurlijke drang tot het verdedigen, helpen en troosten van dat baasje als dat nodig is. Dat voelt iedere hond feilloos aan.

Die drie keer per jaar dat ik slaapwandelend (jawel :roll: ) door de tuin ga word ik altijd wakker ergens in de tuin, en één keer met mijn autosleutel in de hand, dankzij mijn kleine hondje. Die veranderd dan in een fanatiek voetenhangster waardoor ik blijkbaar terug op aarde/in de tuin kom. :)

Een *#¥"! avond op het werk? Ik ben de poort nog niet door of het animatie programma word gestart. Dat doet die grote op een normale avond niet. Dan word ik normaal begroet.

Kortom, los van de geleidehonden e.d, snap ik, met alle respect, het eigenlijk ook niet.

Phileine83
Berichten: 234
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 01:11

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 13-09-22 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Phileine83
Berichten: 234
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 01:13

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 13-09-22 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 01:24

Phileine83 schreef:
Kuggur schreef:
Maar wat doet die hond dan als hij dit zoals je zegt "signaliseert"?
Je uitleg is nogal vaag.


Je begrijpt het niet begrijp ik? Of irriteert het je? Ik zal mijn best doen in ieder geval.
"Signaliseert"? Signaleren heb ik het over. De hond gaat angst in een pril stadium leren opmerken en mij daarop attenderen. Dít ter voorkoming van bovengenoemde klachten.

Hoe attendeert de hond jou daar dan op? En wat doe jij dan?
Je reageert, imo, een beetje fel. Maar ga er nou gewoon eens vanuit dat sommigen, ook ik, dit niet weten en dus niet snappen. Dan kun je dat proberen uit te leggen of gewoon fel reageren zodat, iig ik, sceptisch zal blijven. Het is aan jou. Ik leer graag bij, maar dan is het wel prettig als iemand iets normaal uitlegt. :)

Phileine83
Berichten: 234
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 01:36

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 13-09-22 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 03:23

Dat is ook wat ik mezelf afvraag, ik heb toevallig wel over de autisme hond gelezen dat deze het merkt wanneer het het baasje 'te veel wordt' en deze probeert uit de situatie weg te gaan. Of het blokken tussen baas en andere personen zodat een voor de baas veilige afstand wordt bewaard. (Wat de baas als veilig ziet, niet dat de baas ander een gevaar voor de mensheid is :)) )

Verder zit je met een paniek aanval zo in jezelf gekeerd (wat het alleen maar erger maakt) ik kan me voorstellen dat een hond door contact te maken en aandacht van de baas te eisen de baas zich deels of misschien wel helemaal focust op de hond waardoor de paniek aanval afzwakt.

Ik heb zelf geen ervaring met hulphonden het is dus speculeren maar heb wel angst klachten en een hond die me daar bij geholpen heeft.

Verder kan het alleen al heel kalmerend werken om naar spannende dingen de hond bij te hebben. Ik was dan altijd zo met de hond bezig dat mijn angsten op bepaalde mate werden afgezwakt.

Wat ik wel een goede kritische vraag vind is wanneer krijg je nou zo'n hesje voor de hond en eventueel een pas? Kan ik gewoon ergens op internet een tuigje met hulphond kopen en ook doen alsof het mijn hulphond is? En wordt er nou daadwerkelijk gecontroleerd op zo'n pas als de hond al een tuig aan heeft?

Edit; even snel zitten zoeken en het lijkt helemaal niet moeilijk te zijn om zo'n tuig te kopen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:29

Phileine83 schreef:
Kuggur schreef:
Maar wat doet die hond dan als hij dit zoals je zegt "signaliseert"?
Je uitleg is nogal vaag.


Je begrijpt het niet begrijp ik? Of irriteert het je? Ik zal mijn best doen in ieder geval.
"Signaliseert"? Signaleren heb ik het over. De hond gaat angst in een pril stadium leren opmerken en mij daarop attenderen. Dít ter voorkoming van bovengenoemde klachten.

Je ,zoals Palmera al opmerkt, vrij felle reactie, in combinatie met het gebrek aan concrete informatie spreekt boekdelen, en is derhalve een bevredigend antwoord op mijn vraag.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:33

Ik hoop dat Micha al wel wat verduidelijking gegeven heeft. Want wat zij aangeeft is wel min of meer hoe het werkt. Ik heb dit al meerdere malen op YouTube zitten bekijken (omdat ik ook PTSS opgelopen heb) en de honden signaleren angstaanvallen nog sneller dan je ze zelf doorhebt en maken dan contact met je om je te kalmeren / af te leiden.

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:26


Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:33

Kuggur schreef:
Phileine83 schreef:

Je begrijpt het niet begrijp ik? Of irriteert het je? Ik zal mijn best doen in ieder geval.
"Signaliseert"? Signaleren heb ik het over. De hond gaat angst in een pril stadium leren opmerken en mij daarop attenderen. Dít ter voorkoming van bovengenoemde klachten.

Je ,zoals Palmera al opmerkt, vrij felle reactie, in combinatie met het gebrek aan concrete informatie spreekt boekdelen, en is derhalve een bevredigend antwoord op mijn vraag.

Ik krijg meer het idee dat jullie het niet kunnen handelen dat meerdere mensen zonder zichtbare handicap een hulphond nodig hebben. Jullie vinden dat alleen mensen met een zichtbare handicap een hulphond mogen hebben die hun helpt, en dat de rest met een onzichtbare handicap het maar alleen moeten zien op te lossen.

fjordwijk
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-12-09

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:00

Het tuig is niet zomaar te bestellen. Dat krijg je van De organisatie/hondenschool. De hond moet zeker aan voorschriften voldoen. Hij moet goed afgericht zijn en op zijn baasje. Mag niet zomaar aan alles snuffelen, doet behoeftes op commando en er is duidelijk verschil met en zonder tuig.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:10

Zo'n tuig is helaas wel zomaar overal te bestellen incl hulphond labels.

Alleen het staat er bij mij ( en bij jou) het logo ban happytails er op en die is niet zomaar te bestellen

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:12

Maar deze tuigen bijvoorbeeld zijn gewoon te bestellen:
http://puppypleeggezin.nl/KNGF/wp-conte ... 4kopie.jpg
Afbeelding
Als ik zo'n hond zou zien lopen zou ik ook niet twijfelen en er van uit gaan dat het een hulphond is. Dus vandaar mijn vraag wordt zo'n pasje ook wel eens ooit gecontroleerd?

Ja maar zo'n logo is dus afhankelijk van de hondenschool waar je bent geweest? En heeft elke hulphond dat?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:24

Voor zover ik weet krijg je bij elke organisatie een tuig met hun logo ( in iedergeval met de organisaties waar ik contact mee heb gehad wel)

Afbeelding

Afbeelding

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:44

Hoe de hond dergelijke dingen signaleert hangt af van verschillende zaken. Enerzijds hangt het af van waar de hond is opgeleid, anderzijds van de hond zelf en de voorkeur van de persoon. Voorbeelden van het aangeven van dreigende angst of dissociatie zijn dat de hond jou gaat aanstaren of aanraken of likken. De hond kan jou ook leren wegtrekken, in beweging houden (vaak met een geleidehondentuigje of via een touwtje of zo wat je aan jezelf vastmaakt). Daarnaast kan de hond angst of paniek ook proberen voorkomen door tussen de persoon en anderen in te gaan staan, te leren blaffen (op commando om anderen op afstand te houden als je je onveilig voelt), zijn er honden die hun baasje wakker likken bij een nachtmerrie of wanneer deze dissocieert, kan de hond leren verschillende voorwerpen te brengen (zoals ook medicatie en kan de hond ook leren aan t baasje aan te geven dat het tijd is om medicatie te nemen),....
Verduidelijkt dit al een beetje wat een hulphond voor PTSS kan doen?
Ik snap overigens wel dat mensen er sceptisch tegenover staan. De taken van een hulphond voor PTSS zijn nu eenmaal vager dan die van een blindengeleidehond of hulphond voor ieman die bv rolstoelgebonden is. En daarnaast mag ook niet onderschat worden wat er vaak van PTSS hulphonden gevraagd wordt. Er wordt veel van hen verwacht, ze krijgen veel verantwoordelijkheid en hebben het zeker niet altijd gemakkelijk (hoe goed je ook voor je hond zorgt, het blijft emotioneel behoorlijk belastend voor de hond die eigenlijk nooit echt helemaal rust kan nemen, want baasje moet altijd in de gaten gehouden worden...). Anderzijds, indien de persoon de juiste begeleiding krijgt door verschillende professionals (iemand die deskundig is op vlak van honden, hun gedrag en omgaan met de hond, iemand die deskundigheid bezit mbt therapie voor de client, iemand die kennis heeft van de mens dier interactie enz enz) en familie of vrienden kunnen mee ondersteunen waar nodig, kan zo'n hond het herstelproces van de client wel vooruit helpen (lees in combinatie met therapie gericht op de problematiek, want de hond is geen therapeut en kan aldus ook niet de problemen van de persoon wegnemen of therapie vervangen!!!)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:08

Mossel schreef:
Ik krijg meer het idee dat jullie het niet kunnen handelen dat meerdere mensen zonder zichtbare handicap een hulphond nodig hebben. Jullie vinden dat alleen mensen met een zichtbare handicap een hulphond mogen hebben die hun helpt, en dat de rest met een onzichtbare handicap het maar alleen moeten zien op te lossen.

Fijn dat jij weet wat ik vind. Je weet het alleen wel verkeerd.

pateeke schreef:
Hoe de hond dergelijke dingen signaleert hangt af van verschillende zaken. Enerzijds hangt het af van waar de hond is opgeleid, anderzijds van de hond zelf en de voorkeur van de persoon. Voorbeelden van het aangeven van dreigende angst of dissociatie zijn dat de hond jou gaat aanstaren of aanraken of likken. De hond kan jou ook leren wegtrekken, in beweging houden (vaak met een geleidehondentuigje of via een touwtje of zo wat je aan jezelf vastmaakt). Daarnaast kan de hond angst of paniek ook proberen voorkomen door tussen de persoon en anderen in te gaan staan, te leren blaffen (op commando om anderen op afstand te houden als je je onveilig voelt), zijn er honden die hun baasje wakker likken bij een nachtmerrie of wanneer deze dissocieert, kan de hond leren verschillende voorwerpen te brengen (zoals ook medicatie en kan de hond ook leren aan t baasje aan te geven dat het tijd is om medicatie te nemen),....
Verduidelijkt dit al een beetje wat een hulphond voor PTSS kan doen?
Ik snap overigens wel dat mensen er sceptisch tegenover staan. De taken van een hulphond voor PTSS zijn nu eenmaal vager dan die van een blindengeleidehond of hulphond voor ieman die bv rolstoelgebonden is. En daarnaast mag ook niet onderschat worden wat er vaak van PTSS hulphonden gevraagd wordt. Er wordt veel van hen verwacht, ze krijgen veel verantwoordelijkheid en hebben het zeker niet altijd gemakkelijk (hoe goed je ook voor je hond zorgt, het blijft emotioneel behoorlijk belastend voor de hond die eigenlijk nooit echt helemaal rust kan nemen, want baasje moet altijd in de gaten gehouden worden...). Anderzijds, indien de persoon de juiste begeleiding krijgt door verschillende professionals (iemand die deskundig is op vlak van honden, hun gedrag en omgaan met de hond, iemand die deskundigheid bezit mbt therapie voor de client, iemand die kennis heeft van de mens dier interactie enz enz) en familie of vrienden kunnen mee ondersteunen waar nodig, kan zo'n hond het herstelproces van de client wel vooruit helpen (lees in combinatie met therapie gericht op de problematiek, want de hond is geen therapeut en kan aldus ook niet de problemen van de persoon wegnemen of therapie vervangen!!!)

Dank je wel! Dit is duidelijke informatie! :)

Wel nog een vraag: je schrijft dat een hond op commando tussen het baasje en de enge persoon/object gaat staan en desnoods gaat blaffen. Maar hoe wil je dit uitleggen op een plek waar veel mensen zijn die zich allemaal van geen kwaad bewust zijn? Maar wel te maken krijgen met een hond die tegen ze blaft en een 'rot op' houding aanneemt. Dat is toch niet fijn als je niets doet maar onbewust slechts een trigger bent.

@Mossel: bespaar me je conclusies: ik ben geen hondenhater. ;)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:15

Wat is dat nou weer voor een achterlijke reactie :') doe eens volwassen.

Ik trek enkel de conclusie uit de berichten die geplaatst worden, als ik het fout heb mijn excuses, maar ga je niet gelijk zo aangevallen en op je tenen getrapt gedragen.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:38

Kuggur schreef:
xMercury schreef:
Ik vind het juist een hele positieve ontwikkeling dat hulphonden op meerdere vlakken worden ingezet. Van zulke regeltjes krijg ik juist de rillingen. Het is zo belangrijk dat mensen zelf wat te zeggen hebben over hun traject, als iemand graag een hulphond zou hebben en er in gelooft dat de hond jou kan helpen dan zou dat toch genoeg moeten zijn?

Nee, dat verwatert de status van échte broodnodige hulphonden.


En wat is de grens tussen een PTSS-hulphond die zijn baasje overeind houdt, en een blindengeleide-hond die zijn baasje leidt? Beiden kunnen broodnodig zijn.

Een schoonfamilielid van me krijgt misschien een hulphond ivm epileptische en PNES-aanvallen... ja, hij kan ook in leven blijven zonder hulphond, maar met hulphond hebben de mensen om hem heen wat meer rust om hem ergens in zijn eentje naartoe te laten gaan... mogelijk kan hij daardoor in de toekomst weer zelfstandig aan het werk gaan en reizen, want hij is nu best wel beperkt.

De asociale lieden die een nep-hulphond hebben en daarmee een winkel of openbaar vervoer in willen gaan, pik je er meestal zó uit: een nep-hulphond kan zich niet zo goed gedragen als een echte hulphond. Een echte hulphond geeft geen overlast en je merkt nauwelijks dat ie er is.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:25

Palmera schreef:
Wel nog een vraag: je schrijft dat een hond op commando tussen het baasje en de enge persoon/object gaat staan en desnoods gaat blaffen. Maar hoe wil je dit uitleggen op een plek waar veel mensen zijn die zich allemaal van geen kwaad bewust zijn? Maar wel te maken krijgen met een hond die tegen ze blaft en een 'rot op' houding aanneemt. Dat is toch niet fijn als je niets doet maar onbewust slechts een trigger bent.


Dat een hond tussen jou en een ander persoon in gaat staan, impliceert niet noodzakelijk dat deze een 'rot op houding' aanneemt. Het kan een heel neutrale houding zijn. Soms is het gewoon dat de hond letterlijk tussen twee mensen instaat, maar zelfs niet kijkt naar de beangstigende persoon. Soms wordt de hond geleerd om contact te maken met de client wanneer deze ergens stil staat (door bv zijn neus tegen de client aan te drukken) en vervolgens zijn hoofd weg te draaien in de richting van iemand die op zijn baasje afkomt zodat de persoon tijdig weet dat er iemand aankomt en kan beslissen om al of niet te blijven staan.... De hond neemt dan geen dreigende houding aan, maar zorgt gewoon dat de persoonlijke ruimte van de persoon in kwestie wat afgebakend wordt omdat grenzen aangeven soms wel moeilijk is voor iemand met PTSS. Hoe de hond dat concreet doet kan weer verschillen van combinatie tot combinatie en afhankelijk van waar de hond is opgeleid.
Het blaffen gebeurt doorgaans op commando. Sommige mensen schrikken ervoor terug en gaan dan weg, anderen hebben de neiging om tegen de hond te gaan praten, zeggen dat het goed is,... Ik denk niet dat dit vaak uitgelegd wordt door de cliënt. Maar de vraag is natuurlijk of dat nodig is... Ik kan goed begrijpen dat het niet leuk is wanneer een hond op je blaft en je je van geen kwaad bewust bent, maar anderzijds kan het het veiligheidsgevoel van de persoon in kwestie wel verhogen. Bovendien kan een andere functie van het blaffen ook net zijn dat de hond alarm slaat voor zijn baasje wanneer deze dat fysiek niet meer kan. Wanneer je zo angstig bent dat je volledig bevriest, bestaan de kans dat je je stem (nagenoeg) kwijt raakt. Moest er dan iets gebeuren, kan je zelf niet roepen, maar kan je wel je hond teken doen dat hij moet blaffen, waardoor andere mensen ook gaan kijken en de dreigende persoon afstand neemt. Alleen al dat idee, dat je je hond hiervoor kan inschakelen, kan een gevoel van veiligheid geven voor sommigen. Het zijn maar enkele voorbeelden...
Als ik nu kijk naar een van mijn honden, die is niet opgeleid als hulphond of geleidehond of zo, maar ik heb het al wel meegemaakt dat hij 's ochtends vroeg bij het uitlaten erg begon te staren en vervolgens grommen toen een persoon (die duidelijk niet meer nuchter was) op mij afkwam. Hij doet dit eigenlijk zeer zelden (op 5 jaar tijd heb ik het hem maar een keer of drie weten doen, 2x op deze persoon en 1 maal op iemand anders die zich ook zeer vreemd gedroeg), is een echte allemansvriend, maar omdat hij zo gealarmeerd was, wist ikzelf wel dat er iemand op ons afkwam die zich vreemd gedroeg en had ik de tijd om over te steken en weg te gaan. En nee, dan ga ik ook niet uitleggen aan die persoon waarom mijn hond zo doet, dan ben ik maar wat blij dat hij mij waarschuwt en maak ik mij uit de voeten.

Zoolgangster schreef:
En wat is de grens tussen een PTSS-hulphond die zijn baasje overeind houdt, en een blindengeleide-hond die zijn baasje leidt? Beiden kunnen broodnodig zijn.

Beide kunnen inderdaad goed werk leveren, echter moet bij iemand met (ernstige) PTSS (of andere psychische klachten) imo altijd zeer goed nagegaan worden in welke mate hij/zij nog in staat is ook op moeilijke momenten voor de hond te zorgen zonder zichzelf of de hond in gevaar te brengen, wat er met de hond gebeurt in geval de cliënt in crisis gaat en/of opgenomen dient te worden én of er een andere oplossing / behandeling is voor PTSS.
Het verschil tussen blindheid of slechtziendheid en PTSS is dat blindheid/slechtziendheid vaak niet te behandelen / verhelpen is, terwijl er voor PTSS wel verschillende behandelmethoden bestaan en in principe 'overwonnen' kan worden. Het is imo daarom wel nodig om na te gaan of een PTSS-hulphond noodzakelijk is (soms zal dat zeker zo zijn omdat niet alle behandelingen even goed aanslaan bij iedereen of er (rest)symptomen kunnen zijn die invaliderend zijn op één of andere manier, maar dat is niet altijd zo).
Persoonlijk ben ik van mening dat je een beperking als blindheid / slechtziendheid niet kan vergelijken met een aandoening zoals PTSS en je dus een blindengeleidehond ook niet kan vergelijken met een hulphond voor iemand met PTSS... maar goed, zoals gezegd is dat mijn mening.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:53

Wederom dank, Pateeke. Op dit moment geen vragen meer, wellicht later. :)

Phileine83
Berichten: 234
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 23:11

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 13-09-22 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Re: PTSS-hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:45

Succes!
Vind het geweldig dat er in Nederland deze mogelijkheden zijn.