Papegaai opnieuw tam maken, tips!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Papegaai opnieuw tam maken, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 14:25

Hoi allemaal,

Even kort een uitleg. Op het werk hebben we een amazone papegaai. Deze papegaai is al ongeveer 6 jaar op mn werk en er is nooit wat met hem gedaan. Ik werk hier pas een jaar en vond het altijd al een zielige vogel, maar omdat ik niet zo'n held ben met papegaaien (vaak gebeten door een bonteboer)heb ik er weinig mee gedaan. Wel eens de kooi open gelaten om te kijken of hij er misschien uit zichzelf uit komt maar dat doet hij ook niet. Ook over zijn achter grond weet ik heel weinig, het enige wat ik weet is dat hij van een oud vrouwtje is geweest en dat hij aan ons gedoneerd is.
De papegaai is geleewiekt en kan dus niet vliegen.
Vandaag hadden we zijn nagels geknipt, daarna had ik hem voor eerst even los gelaten op de tafel om te kijken wat hij zou doen.
Op een gegeven moment klom hij uit zichzelf op mijn schouder en leek het fijner te vinden om op de schouder te zitten dan op de tafel te lopen. Ik vermoed dat hij in het verleden dan wel tam is geweest.
Nu wil ik hem dus vaker uit de kooi halen omdat ik het sneu vind dat hij de hele dag in een kooi zit, maar wat is de beste aanpak?
Hij stapt namelijk niet vanzelf op je hand.
Is er een manier om hem dit wel te leren? Of is er misschien nog een andere manier om hem makkelijk uit de kooi te halen zonder te veel stress?

Mijn doel is dan ook om voor hem een mooi grote zitplaats met grote takken te maken zodat hij overdag uit de kooi kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:40

je hebt zijn nagels geknipt, dus ik veronderstel dat je hem kan aanraken, vastnemen zonder dat hij bijt?
als hij niet bijt kan je gewoon je hand/vingers tegen zijn pootjes aanhouden, en dan naar bovenschuiven tot tegen de buik, daar wat druk naar boven toe geven en als het goed is gaan ze automatisch op je hand stappen met een pootje (anders vallen ze van de stok af), dan is het kwestie van wat verder omhoog te gaan en dan volgt het andere pootje ook wel. Dit kan je ook doen met een stok (doe ik met de papegaai van mijn moeder, die vindt mij niet zo lief en valt mij aan :+)
Ik zou hem handmatig zo uit de kooi halen en erboven op zetten, of inderdaad een open klimboom maken. Of hem op je schouder plaatsen (handdoekje erover is handig, beesten sch*ten waar ze zitten :+ ), en hem het verder laten uitzoeken.
De eerste keren korte periodes (10 minuutjes en terug in de kooi zetten, kooi kan je wel open laten staan, na een tijd zal die er wel zelf in en uit klimmen eenmaal de weg gevonden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:40

kennis van mij haalde zijn vogels met een dikke stok uit de kooi, stok aanbieden om op te stappen gaat meestal makkelijker dan gelijk op je vingers.

miss wat lekkers erbij als ie op de stok stapt wat geven en weer terug zetten op de kooi stok en dat een tijd herhalen totdat ie snapt wat je wil en het makkelijker doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:43

Lukt het ook niet om hem met eten te lokken?
Wat sneu dat het arme dier al zes jaar in zijn kooi zit zonder dat er naar omgekeken wordt.. Super dat je hem wil helpen!
Ik weet niet veel van papegaaien maar weet wel dat het ontzettend slimme dieren zijn die zich heel snel hechten aan iemand als je er een beetje energie in stopt.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:45

ik zou het gewoon aanpakken net als bij een jonge vogel: zien te paaien met lekkers (gierst of fruit of misschien een chipje?) en hem zo gek krijgen dat hij je hand gaat vertrouwen. dat kun je uitbreiden naar op stappen en dan kun je hem op die manier misschien wel op die fijnere zitplek krijgen. zorg dat daar ook wat favoriete speeltjes zijn (die hij dus al kent) en gemiddeld vinden vogels iets de eerste 3 - 4 weken doodeng om het vervolgens te claimen.. geef het dus niet te snel op.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 14:45

Duhelo schreef:
je hebt zijn nagels geknipt, dus ik veronderstel dat je hem kan aanraken, vastnemen zonder dat hij bijt?
als hij niet bijt kan je gewoon je hand/vingers tegen zijn pootjes aanhouden, en dan naar bovenschuiven tot tegen de buik, daar wat druk naar boven toe geven en als het goed is gaan ze automatisch op je hand stappen met een pootje (anders vallen ze van de stok af), dan is het kwestie van wat verder omhoog te gaan en dan volgt het andere pootje ook wel. Dit kan je ook doen met een stok (doe ik met de papegaai van mijn moeder, die vindt mij niet zo lief en valt mij aan :+)
Ik zou hem handmatig zo uit de kooi halen en erboven op zetten, of inderdaad een open klimboom maken. Of hem op je schouder plaatsen (handdoekje erover is handig, beesten sch*ten waar ze zitten :+ ), en hem het verder laten uitzoeken.
De eerste keren korte periodes (10 minuutjes en terug in de kooi zetten, kooi kan je wel open laten staan, na een tijd zal die er wel zelf in en uit klimmen eenmaal de weg gevonden.

Nee helaas gaat het knippen onderdwang. Een pakt hem en houd hem vast met handsschoenen, dan kan ik knippen. Anders is het echt niet te doen.
Hij gaat dus niet vrijwillig op mn hand zitten, als je met je hand in de buurt komt drijgt hij al te bijten.

Met de stok ga ik wel eens proberen. Kijken of dat werkt