Hoeveel moet een cavia eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Hoeveel moet een cavia eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:52

Ik heb sinds drie weken 3 cavia's van nu dus 6 weken oud maar ik ben bang dat ik ze te weinig voer omdat ze zo blij en opdringerig zijn als ze eten krijgen. Ik kan ook nergens echt een antwoord vinden wat ze moeten krijgen.

Ze krijgen nu

In de ochtend

2 verschillende groente 3 stukjes van elk omdat ze met drie zijn

Als ik thuis ben tussen de middag ook een stukje groente

In de avond rond 21:00 weer twee andere soorten groente weer drie stukjes

Verder hebben ze onbeperkt hooi en brokjes staan.

Ze zijn naar mijn idee niet dun ofzo maar wil niet dat ze te weinig krijgen :D

Soms krijgen ze ook cavia koekjes of zo'n staaf met musli enzo eraan.

Op de foto een beetje beeld hoe ze eruit zien.

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Re: Hoeveel moet een cavia eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:58

Mijn beertjes krijgen onbeperkt hooi. Verder hebben ze ieder een eigen bakje met brokjes (uiteraard Science Selective). Dat bakje is altijd gevuld. Tussendoor krijgen ze verschillende soorten groenten en fruit naar gelang wat ze op dat moment lekker vinden. Momenteel zijn ze dol op cherry tomaatjes, witlof, komkommer, perzik en aardbeien. In de ochtend krijgen ze een vitamine C tabletje van Roter en voor het slapen geven we ze een flink stuk komkommer.
Mijn ervaring na 16 jaar cavia's is dat deze manier prima werkt, ze pakken wat ze willen en zijn niet te dik of te dun. Haal wel het overgebleven groenvoer uit de bak.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:16

Bedankt ze laten eigenlijk nooit wat liggen alleen wortels daar zijn ze niet heel dol op heb ik in de gaten. Daarom dacht ik misschien krijgen ze te weinig

Ze krijgen speciale brokjes van hope farms cavia balance

Een stuk komkommer ik geef een plakje haha en dan wel flink stuk paprika en meestal 1 blaadje witlof per cavia

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:19

Ik vind dit heel goed klinken hoor. Zoiets gaven wij onze cavia's ook, die reageerden ook heel enthousiast als we met voer kwamen (fluiten, tegen tralies staan enzo) maar die kregen zéker niet te weinig :')

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:21

Ja ze zijn mega enthousiast eigenlijk zodra ik opsta van de bank al haha.

Fijn dat het niet te weinig is ik had me helemaal ingelezen voor ik ze aanschafte maarja kon dus nergens vinden wat ze precies moeten eten op en dag

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:24

Mijn twee cavia's krijgen 's morgens en 's avonds een handje Beapher care+, onbeperkt hooi en onbeperkt groenvoer. Ik geef ze gerust een hele stronk witlof of een krop andijvie, maar ook tomaat, bleekselderij, komkommer, paprika, meloen, wortel, sla, broccoli, bloemkool. Wat ze aan het eind van de dag vies is geworden, haal ik er uit. maar meestal hebben ze alles wel op.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:26

Krijgen ze dan geen dunne ontslasting? Want daar ben ik ook bang voor omdat je dat eigenlijk overal leest

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:43

Ik ben geen fan van Hope Farms en Beaphar. In heb dat bij mijn eerste cavia's wel gebruikt maar daar kwamen al snel problemen van in de vorm van zeer ernstige gasbuiken. Op aanraden van verschillende dierenartsen zijn we over gegaan op Science Selective en daar doen ze het allemaal goed op. Ik heb momenteel een beertje die heel gevoelig is voor gasbuiken en die doet het erg goed op de Science Selective.
Problemen met dunne keutels hebben wij nog niet gehad, niet door groenvoer in ieder geval. Bloemkool krijgen ze hier absoluut niet, dat is heel erg slecht voor knagers in het algemeen. Even als sla.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:51

Bij mij krijgen alleen de niet drachtige zeugen en de castraten hope farms. Science selective eten ze beter en doen ze het ook beter op (de cavias in de groei tenminste). Alleen met minimaal 8 cavias is dat niet te betalen.

Doordat ze hope farms niet zo lekker vinden is het lijnvriendelijker en er zit meer vitamine c in per kg dus ze hoeven er ook minder van te eten.

Bij onbeperkt hooi, water en brokjes hebben je cavias sowieso genoeg te eten. Die van mij krijgen met zijn achten daar nog 2 penen bij (in de zomer, in de winter krijgen ze een pond per dag) en soms een paar blaadjes bloemkoolblad en dagelijks een bananenschil (sticker verwijderen!), daar zijn ze verzot op. De banaan zelf vinden ze minder en groeien ze van dicht, dus die zelf opeten.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:16

Klinkt prima hoor! Toen ik cavias had kregen ze ook zoiets.
Maar elke keer als ik bij de koelkast was of als ze een zakje hoorden ritselen gingen enthousiast lawaai maken :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:20

definieer drie stukjes groente/fruit per keer.
Drie appels? drie schijfjes?

Als je het goed wil doen ga je kijken net als bij de paarden: onbeperkt hooi, weinig krachtvoer, aangevuld met gras (groente)
Dus zorg dat ze altijd goede kwaliteit hooi ter beschikking hebben, bij voorkeur in een ruifje waar ze zelf niet inkunnen, want die beesten plassen overal in :D
Een onderhoudsdosis krachtvoer (ik ga hier uit van 1 soeplepel per dag per dier, is ruim voldoende, ong 25 gram per kilo dier)
en aangevuld met véél groenten, wel uiteraard opbouwen, maar hier ging er voor 2 caafjes een halve krop sla + nog minstens 2-3 stukken extra groente of fruit (bv halve komkommer, een tomaat en een stronk witloof, of de schillen van een meloen + stronkje witloof ...)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:51

Vitamine C zul je apart moeten bijvoeren, de toegevoegde vitamine C in het brok is al weg nog voordat het product de fabriek verlaten heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:28

Tazzey schreef:
Vitamine C zul je apart moeten bijvoeren, de toegevoegde vitamine C in het brok is al weg nog voordat het product de fabriek verlaten heeft.

Niet als je de cavia voldoende groenvoer bijgeeft.
Dit zit in broccoli, paprika, bloemkool,spruitjes (niet teveel = koolsoort), peterselie,tuinkers,kiwi, ananas,tomaat, aardbeien, bieslook, basilicum, meloen, mango, ik dacht ook in spinazie.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 15:32

@tazzey hoe herken ik gasbuiken? Heb nu het idee dat ze het er prima op doen.

@mizora gisteren toevallig voor het eerst banaan gegeven viel erg in de smaak :j schil durfde ik niet omdat er op internet stond dat die onbespoten moest zijn en dat weet ik niet zeker.

@D_travis haha ja zijn wel erg enthousiaste diertjes volgens mij

@duhelo drie plakjes van denk 4 cm dik ofzo geef ik ze en dan drie blaadjes witlof 1 peentje door drieën. Blaadje sla. Zo te lezen kunnen ze wel wat meer hebben dus.
Hooi zit idd in een ruif en eten ze altijd wel leeg eentje slaapt er ook in terwijl hij vrij hoog hangt haha.

@tazzey ik had van de fokker begrepen als ze genoeg paprika eten dat het niet nodig was om dat bij te voeren?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:46

haha, ja dat hooi is aanlokkelijk.
Wat ik meestal deed was het goedkopere hooi nemen en dat ook in de kooi leggen, ze duiken zich graag in de hoop hooi (eigenlijk nam ik gewoon het paardenhooi hiervoor.).
Daarnaast kregen ze hun ruif gevuld met hooi (in de hoop dat ze daar niet in gingen slapen) en een voederballetje met van dat kruidenhooi uit de winkel, of ik kocht zelf losse "snoepkruiden" en mengde zelf mijn kruidenhooi.

Kwa groenvoer kunnen ze zeker meer hebben hoor, je mag gerust verdriedubbelen. Gewoon in het begin (het zijn jonge caafjes) opbouwen, niet in een keer een hele krop sla erbij gooien maar de hoeveelheid groenvoer opbouwen.
Van wortel kan je bv in verhouding gerust meer geven dan pakweg van komkommer of sla of tomaat, omdat die drie meer vocht bevatten dan een wortel. Met fruit dan een klein beetje opletten kwa suiker. (ik zorgde voor 3 soorten groenvoer per dag, gemiddeld 2 soorten groenten en 1 soort fruit).

als je groenvoer met veel vit C bijgeeft hoeft dat niet meer in tabletvorm, sommige caafjes eten het wel graag als snoepje.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 15:50

Hahaha ja dat heb ik vorige x gezien toen ik er los hooi in gooide! Gingen ze er met z'n Drieën onder zitten en sprongen zo door heel de kooi heb zo gelachen _O-

Oké top ga ik het opbouwen dat ze wat meer krijgen. Ben erg voorzichtig met ze omdat op internet stond dat het gevoelige diertjes zijn

Thnx voor alles antwoorden :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:44

Vitamine c is echt niet al uit de brok voordat het de fabriek verlaten heeft. Afhankelijk van de manier van coaten en opslaan zit er tussen tussen de 10 en 80% van de toegevoegde vitamine c in een zak die 3 maanden open is. Betere merken zoals hope farms en science selective en beaphar coaten beter en daar hoef je dus echt geen losse vitamine c of groenten naast te voeren om de cavia gezond te houden. Groenten mogen uiteraard wel, maar het zijn extra's.

Kijk, als je de brokken in een doorzichtige bak in het zonlicht met de deksel eraf bewaard, dan ben je de vitamine c (en andere vitaminen) heel rap kwijt. Voer hoor je op een donkere koele plaats semi- luchtdicht te bewaren.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:12

Begrijp ik goed dat beapher care+ dus helemaal niet zo goed is als wordt beweerd? Welk voer is dan wel goed?

En welke vitamine C tabletjes kan ik het beste geven? Ik heb vitamine C poeder voor mezelf staan. Zou ik dat ook kunnen geven? Bijv door het groenvoer?

Mijn cavia's krijgen geen diarree van veel groenvoer. Het is wel iets wat je op moet bouwen en jonge cavia's zullen misschien sneller diarree hebben. Groenten zoals broccoli en bloemkool geef ik altijd met mate en samen met ander groenvoer.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:16

Ik voer echt al jaren Science Selective en zeer tevreden over. Een complete brok dus geen selectief eetgedrag. Goed ruwvoer is minstens zo belangrijk en dus altijd onbeperkt hooi ter beschikking stellen.

Qua groenten moet je beseffen dat als ze bepaalde groente lekker vinden uiteraard alles opeten en schooien om meer. Net als wij van snoep en chips vaak niet genoeg kunnen krijgen, maar dat eet je ook niet onbeperkt. Dagelijks stuk verse groente (bijv. paprika, wortel, andijvie, witlof) per dier geven en op = op. Groente is een mooie aanvulling, maar onbeperkt hooi en portie goede brokken zijn de basis.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 14:31

Yank schreef:
Ik voer echt al jaren Science Selective en zeer tevreden over. Een complete brok dus geen selectief eetgedrag. Goed ruwvoer is minstens zo belangrijk en dus altijd onbeperkt hooi ter beschikking stellen.

Qua groenten moet je beseffen dat als ze bepaalde groente lekker vinden uiteraard alles opeten en schooien om meer. Net als wij van snoep en chips vaak niet genoeg kunnen krijgen, maar dat eet je ook niet onbeperkt. Dagelijks stuk verse groente (bijv. paprika, wortel, andijvie, witlof) per dier geven en op = op. Groente is een mooie aanvulling, maar onbeperkt hooi en portie goede brokken zijn de basis.

Die ik heb van hope farms zijn ook alleen brokjes dus ze eten alles op :j

Bedankt voor alle antwoorden ben weer een stuk wijzer!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:42

Hier krijgen ze ongeveer 25 gram voer per cavia per dag, en natuurlijk onbeperkt hooi.
Daarnaast krijgen ze dagelijks een stuk of 4-5 verschillende soorten groenten (komkommer, andijvie en paprika is de basis. Aangevuld met wortel, spinazie, witlof etc. en af en toe eens een stuk fruit)
Groenten zijn heel belangrijk voor de vitamine C, in combinatie met goed brok zit je dan wel goed.
Dierenwinkelsnoep krijgen ze hier eigenlijk nooit meer omdat daar van alles in zit wat niet gezond is, als extratje krijgen ze gedroogde kruiden, fruit, groenten en bloemen. (dat koop ik in bij shop.beestenplein.nl, daar hebben ze veel soorten en het is niet zo duur) Daar zijn ze echt helemaal gek op en het is gezond.

Wat je vooral niet moet doen is vitamine C pilletjes geven, dat breekt vaak niet goed af waardoor er uiteindelijk blaasgruis/stenen kunnen ontstaan. Dat was ook het eerste wat mijn dierenarts vroeg toen ik er een met een blaassteen had, dat komt best vaak voor. Goed voer in combinatie met groenten is echt het best.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:53

melody7 schreef:
Wat je vooral niet moet doen is vitamine C pilletjes geven, dat breekt vaak niet goed af waardoor er uiteindelijk blaasgruis/stenen kunnen ontstaan. Dat was ook het eerste wat mijn dierenarts vroeg toen ik er een met een blaassteen had, dat komt best vaak voor. Goed voer in combinatie met groenten is echt het best.

Laat ik nou net gisteren tabletjes gekocht hebben, omdat ze een beetje verkouden zijn. Wat kan ik wel doen om hun weerstand wat op te peppen? En hoe weet ik of ze genoeg vitamine c binnen krijgen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:05

Goed in de gaten houden en wanneer het verergert naar de dierenarts gaan :)

Als je ze dagelijks wat groente geeft (Paprika en andijvie geef ik elke dag omdat daar veel vitamime C in zit.) dan zit dat wel goed :j
Ik zal straks even opzoeken hoeveel ze ook al weer moeten hebben en wat er in groente/voer zit.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:17

Nog een tip: cavia vinden bamboe heerlijk. Als je dat in de tuin hebt (of de buren :) ) dan doe je ze daar echt een plezier mee! Dat spul groeit als een tierelier, dus altijd bij de hand :)
Mooi ruwvoer voor ze! En jonge scheuten bevatten volgens mij ook behoorlijk wat vitamine C.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:30

melody7 schreef:

Laat mijn dierenarts mij nou juist vitamine C tabletjes aangeraden hebben om te geven |o