Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 13:30

Als eerste: de dierenarts is gebeld en die geeft aan wacht af, om de zoveel tijd eten geven en in de gaten houden.

Ons Neela, een Beagle van 9 maanden, heeft waarschijnlijk een halve sate prikker van 2 a 3 centimeter opgegeten. Wij hadden gisteren een verjaardag en ik dacht echt heel zorgvuldig opgeruimd te hebben maar Neela heeft als superkracht dat ze altijd wel iets kan vinden. Ze kwam dus ongeveer een half uur geleden al kauwend aangelopen. Ik heb meteen haar mond opengetrokken en die halve sateprikker er uit gevist. Nu weet ik dus niet of ze de andere helft heeft opgegeten of dit al een halve was. Mijn vriend heeft namelijk gisteren ook halve sateprikkers weggegooid.


Nu zit ik dus met mijn handen in het haar. Op internet lees je zoveel verschillende dingen. Wat zeggen jullie?

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:08

Niet afwachten!
Ik heb in de kliniek een hond gehad die doodziek was. Bleek de sateprikker door de maag geprikt te zijn en er zat al veel dood weefsel rondom heen. Dier heeft het gered maar was kantje boord. Ik zou er niet mee durven afwachten, ergens gaat die sateprikker problemen geven als ze die heeft opgegeten. Die kan er niet via de darmen uit. Wachten tot het fout gaat vind ik erg eng.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:13

Niet afwachten! Naar een da gaan met mogelijkheid tot scopie! Kunnen ze kijken en direct verwijderen mocht het nodig zijn.
Risico met wachten is te groot...

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:16

Als zijstraatje: er wordt wel eens gezegd om ontbijtkoek te geven bij vreemde voorwerpen. Kijk als je dat doet goed uit dat deze geen xylitol of andere zoetstof bevat anders raak je alleen maar verder van huis!
Sterkte ermee.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:21


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:23

Geen pepperkoek en meteen naar DA!

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:30

Zeker niet afwachten! Als die de darm perforeerd heb je geen hond meer....

Geef liever 80,- uit.. dierenarts geeft een prikje om over te geven... zo snel en simpel maar daar moet je geen uren nee wachten...

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:33

sabineG schreef:
Zeker niet afwachten! Als die de darm perforeerd heb je geen hond meer....

Geef liever 80,- uit.. dierenarts geeft een prikje om over te geven... zo snel en simpel maar daar moet je geen uren nee wachten...

Die satéprikker (opnieuw) door de slokdarm lijkt me niet veiliger dan door het darmkanaal. Denk niet dat laten braken hierbij echt handig is?

Onze hond heeft twee keer zo'n dikke satéprikker gegeten, die in de cordon bleu zit. Dat is beide keren goed gegaan. Hij heeft geen klachten gehad en ik heb 't in de ontlasting niet terug gevonden, dus dat is verteerd. Maar die was wel iets dikker en daardoor minder scherp dan zo'n echt satéstokje.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:33

Koek helpt niet helaas. Dat wordt gewoon verteerd en vormt geen bescherming rond scherpe dingen. Naar de dierenarts en liefst met een scopie kijken, overgeven kan ook weer voor narigheid zorgen met scherpe dingen. Hoop dat het mee valt allemaal! Hoe langer je wacht des te verder kan de prikker gaan en wordt het moeilijker weghalen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 14:39

Ik heb net een tweede dierenarts gebeld en die zegt ook afwachten omdat het maar een halve prikker is en omdat die, als ze het al gegeten heeft, waarschijnlijk ook nog in stukjes is.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:42

De dierenarts kan niet veel doen. Laten braken is geen optie.
Ik heb het 1 keer meegemaakt en kon toen niks anders doen dan afwachten totdat hij vanzelf aan de achterkant naar buiten kwam. Voordeel is dat het weekt in het lichaam en de punten zacht worden.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:51

Voor de duidelijkheid, ik wilde niet het advies geven om ontbijtkoek te geven. Daarvoor heb ik niet genoeg kennis, ging mij even om de zoetstoffen. Ontbijtkoek op zich voegt misschien niets toe, maar ontbijtkoek met Xylitol kan je je hond kosten. Vandaar dat ik het schreef.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:53

Huh dat lijkt mij erg eng, hopelijk komt het goed

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:04

Naar de dierenarts en foto maken, ook al is het weekend. Kost je veel geld maar zo'n prikker, ook een klein stukje, is zo scherp, dat gaat zo door de darm heen. En dan ben je heel ver van huis en is het maar afwachten of ze het overleefd. En meestal heb je een geperforeerde darm echt te laat door dus kun je afscheid nemen.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:08

Belachelijk dat je DA je laat wachten..
Hebben geen zin in werk zeker omdat het pasen is.. Of geloven ze je niet omdat het 1 april is??

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:14

HorseTopShop schreef:
De dierenarts kan niet veel doen. Laten braken is geen optie.
Ik heb het 1 keer meegemaakt en kon toen niks anders doen dan afwachten totdat hij vanzelf aan de achterkant naar buiten kwam. Voordeel is dat het weekt in het lichaam en de punten zacht worden.


Met een endoscoop kan de DA die sateprikker er uit vissen (of bijvoorbeeld vishaak, want honden eten nou eenmaal rare dingen, voordeel van vishaak is die zie je op de röntgen, sateprikker (ga uit van zo'n houten ) niet, betekend wel anesthesie en camera naar binnen, maar is veilige en goede optie. Moet je dan wel doen voordat ie eind verderop zit.

Als de prikker gekauwd is door je hond zal het wel mee vallen, maar dat weet je uiteraard niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:15

Idd de dierenarts! De kat van mijn moeder heeft ook ooit eens een satéprikker opgevroten (en ook eens een naald trouwens), maar die is met spoed geopereerd om darmperforatie te voorkomen.
Bizar dat ze je laten wachten.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 16:47

Ik heb van twee verschillende dierenartsen van twee verschillende praktijken het advies gekregen om af te wachten. Het is een kleine sateprikker die ook nog door de helft is van 2 a 3 cm hooguit.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:33

Dat maakt het toch niet minder scherp? Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 18:38

Dat zeg ik ook niet. :) Ik ga er even vanuit dat die twee dierenartsen weten waar ze over praten en ik hou haar als een havik in de gaten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:53

Amandavd schreef:
Dat zeg ik ook niet. :) Ik ga er even vanuit dat die twee dierenartsen weten waar ze over praten en ik hou haar als een havik in de gaten.

Lastig hoor. Heb je wel praktijken gebeld waar ze zo'n endoscopie überhaupt uit kunnen voeren? Zoniet, dan zou ik toch nog een belletje wagen naar zo'n praktijk.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 19:04

Ja de tweede is een grote en bekende kliniek die idd ook endoscopie doen. Ik vind het ook heel lastig want iedereen zegt wat anders op het internet maar als twee dierenartsen zeggen afwachten.... Wat moet ik dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:05

Bellen naar een derde? :+

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help mijn hond heeft een sateprikker gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 19:09

Dat wil ik best doen. Als die zegt afwachten, dan maar een 4de bellen? Ik weet het ook zo niet. We zijn nu ook 6 uur verder.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:12

Niet panikeren en je da geloven. Ze krijgen hun diploma niet bij een pakje boter. Als je morgen ziet dat ze zich niet lekker voelt kan je altijd terug contact met de da opnemen.