Agressief konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:54

Ai, dit konijn is gewoon zeer ongelukkig :( fijn dat je met je ouders wilt overleggen. Een kooi kan echt niet :n en je konijn alleen houden ook niet. En ze kunnen prima buiten swinters! Zijn ze juist in hun sas :D

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:02

Ga mee in de andere reactie's een maatje is echt een must en zorg voor veel ruimte.

Overig hoeft die agressie niet te verdwijnen als ze een maatje heeft.
Mijn vrouwtje uit de opvang was super agressief toch maar meegenomen om het een kans te geven of het goed zou klikken
De klik zit goed, maar met voeren moet je nog altijd voorzichtig zijn.
Als er andere oppassen waarschuwen we hier ook altijd voor. :+
Het mannetje weet het wel en laat haar altijd als eerst eten.

Denk dat meer ruimte ook al wonderen kan doen.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:20

Ik denk ook dat het in de eerste plaats hormonen zijn waar ze geen weg mee kan. Een grotere ren met een bazig gecastreerd mannetje erbij kan het misschien oplossen,of,nog beter,een hele grote buitenren met meerdere konijnen.Konijnen kunnen best moeilijk zijn in de verzorging. Ik heb ze vroeger ook gehad maar toen kon ik nooit meer op vakantie.want ze kennen je echt en het is moeilijk het aan een ander over te laten.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 15:49

Eske_B schreef:
SavannahNx schreef:
Kunnen ze winter en zomer buiten worden gehuisvest of moet er een binnen en buiten leefruimte worden gemaakt?

Want mn moeder vind het altijd zielig in de winter haar buiten te hebben dus in de winter staat ze binnen

Ze kunnen prima buiten. Konijnen kunnen beter tegen kou dan hitte. Vereisten zijn wel dat ze samen zitten, onbeperkt hooi en een tochtvrij hok (met lekker veel stro). Buiten kan je ze vaak ook meer ruimte bieden.


[ [url=m/lsW6my.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe de konijnen buiten zaten


[ [url=m/BDTl5i.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijdelijk binnen na operatie van de zwarte, de gezonde witte werd gek door ruimtegebrek. Die wilde lekker rennen :')



Wat een supermooi hok heb je!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 15:50

anjali schreef:
Ik denk ook dat het in de eerste plaats hormonen zijn waar ze geen weg mee kan. Een grotere ren met een bazig gecastreerd mannetje erbij kan het misschien oplossen,of,nog beter,een hele grote buitenren met meerdere konijnen.Konijnen kunnen best moeilijk zijn in de verzorging. Ik heb ze vroeger ook gehad maar toen kon ik nooit meer op vakantie.want ze kennen je echt en het is moeilijk het aan een ander over te laten.


Ik ga opzoek naar zo'n man! Ben gelijk opvangsites gaan afspeuren en ga er zo een paar mailtjes uit doen!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 15:51

Geryon schreef:
Ai, dit konijn is gewoon zeer ongelukkig :( fijn dat je met je ouders wilt overleggen. Een kooi kan echt niet :n en je konijn alleen houden ook niet. En ze kunnen prima buiten swinters! Zijn ze juist in hun sas :D


Dankjewel voor je reactie! Ik zal zeker gaan updaten als ze er anders bijzit + maatje!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 15:51

evelienn28 schreef:
Ga mee in de andere reactie's een maatje is echt een must en zorg voor veel ruimte.

Overig hoeft die agressie niet te verdwijnen als ze een maatje heeft.
Mijn vrouwtje uit de opvang was super agressief toch maar meegenomen om het een kans te geven of het goed zou klikken
De klik zit goed, maar met voeren moet je nog altijd voorzichtig zijn.
Als er andere oppassen waarschuwen we hier ook altijd voor. :+
Het mannetje weet het wel en laat haar altijd als eerst eten.

Denk dat meer ruimte ook al wonderen kan doen.


Ik denk ook dat ze met meer ruimte, meer happy is. En een leuk vriendje. Ja mn oma heeft haar eens proberen te voeren toen wij weg waren ze dacht die agressie zal vast niet zo erg zijn maar dat heeft ze geweten :+

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:53

Wat fijn om te lezen dat je er zo goed mee bezig bent! Succes met de zoektocht en houd je ons op de hoogte? :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 15:54

donnar schreef:
Wat fijn om te lezen dat je er zo goed mee bezig bent! Succes met de zoektocht en houd je ons op de hoogte? :)


Ja ik hou jullie zeker op de hoogte! Mijn moeder is woensdag terug in Nederland en dan gaan we er meteen mee aan de slag! :)

Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:01

Wij hadden vroeger ook een konijn overgenomen van iemand omdat ze zeiden dat die agressief was. Deze zat ook altijd in een klein hok alleen. Toen hebben we een maatje voor haar gezocht en een ander hok, het werd echt een ander konijn! Goed dat je opzoek gaat :)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:13

Als je je konijn ook 's winters naar buiten wilt, moet je ze nu alvast laten wennen aan het buiten zijn (als in 24/7) de langste dag is alweer geweest en langzaam gaan ze hun wintervacht weer aanmaken. Nu is het 's nachts buiten nog warm genoeg voor een konijn, dan kunnen ze er alvast aan wennen. Een konijn nóoit alleen, het zijn echt groepsdieren die vooral 's nachts actief zijn.

Hier heb ik 2 'reuzen' in een ren van 5x5m zitten. Hok in het midden, maar daar maken ze zo ongeveer nooit gebruik van. Ook 's winters niet. Ze liggen er wel graag onder, dat ligt ook redelijk beschut. Maar zelden in het hok.

Het is vaak beter om een voedster en gecastreerde ram te hebben. Nog mooier zou zijn als de voedster ook gecastreerd werd. Krijgt ze later niet zoveel problemen met de baarmoeder e.d.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 17:16

Leffroi schreef:
Als je je konijn ook 's winters naar buiten wilt, moet je ze nu alvast laten wennen aan het buiten zijn (als in 24/7) de langste dag is alweer geweest en langzaam gaan ze hun wintervacht weer aanmaken. Nu is het 's nachts buiten nog warm genoeg voor een konijn, dan kunnen ze er alvast aan wennen. Een konijn nóoit alleen, het zijn echt groepsdieren die vooral 's nachts actief zijn.

Hier heb ik 2 'reuzen' in een ren van 5x5m zitten. Hok in het midden, maar daar maken ze zo ongeveer nooit gebruik van. Ook 's winters niet. Ze liggen er wel graag onder, dat ligt ook redelijk beschut. Maar zelden in het hok.

Het is vaak beter om een voedster en gecastreerde ram te hebben. Nog mooier zou zijn als de voedster ook gecastreerd werd. Krijgt ze later niet zoveel problemen met de baarmoeder e.d.


Thanks voor al je info!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:47

Super dat je op zoek gaat naar een maatje! :j

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:14

Hoi
Ja ik herken het ik heb zelf ook zo'n voedster. Met voeren scherm ik het wat af zodat ik niet gebeten kan worden. Ze heeft echt hok en voernijd. Dit had ze niet toen ze nog klein was. Komt door de hormonen. Wordt ook nog gesterrilseerd. Hierdoor gaan de scherpe kantjes er wel af. Oppakken wil ze ook niet. Wat ik doe ik laat ze in een doosje springen en breng haar dan zo van A naar B anders maak je ze alleen maar bozer.

Twee voedsters gaat bijna nooit samen, wel als het zusjes zijn.

Om je kooi wat te vergroten kan je er een inklapbaar ren aan vast maken. Geef ze een voerbal een kartonne doos en wilgentakjes zodat ze wat te doen heeft. Blijf ook heel geduldig bij zulke konijnen als je ze straft maak je het nog erger.

Je doet je konijn er plezier mee door haar iedere dag los te laten.

Fijn dat je een oplossing zoekt.

Als je haar laat sterliseren ga dan wel naar een konijnkundige dierenarts.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 20:20

hoefijzers schreef:
Hoi
Ja ik herken het ik heb zelf ook zo'n voedster. Met voeren scherm ik het wat af zodat ik niet gebeten kan worden. Ze heeft echt hok en voernijd. Dit had ze niet toen ze nog klein was. Komt door de hormonen. Wordt ook nog gesterrilseerd. Hierdoor gaan de scherpe kantjes er wel af. Oppakken wil ze ook niet. Wat ik doe ik laat ze in een doosje springen en breng haar dan zo van A naar B anders maak je ze alleen maar bozer.

Twee voedsters gaat bijna nooit samen, wel als het zusjes zijn.

Om je kooi wat te vergroten kan je er een inklapbaar ren aan vast maken. Geef ze een voerbal een kartonne doos en wilgentakjes zodat ze wat te doen heeft. Blijf ook heel geduldig bij zulke konijnen als je ze straft maak je het nog erger.

Je doet je konijn er plezier mee door haar iedere dag los te laten.

Fijn dat je een oplossing zoekt.

Als je haar laat sterliseren ga dan wel naar een konijnkundige dierenarts.



Wat een fijne info dankjewel! Met het doosje verplaatsen van A naar B is nog wel slim! Al ben ik benieuwd of ze het doosje niet gelijk aanvalt en sloopt als het het hok in word gezet :')

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:51

Bij een konijnenopvang kun je vaak je konijn laten 'matchen' met een ander konijn. Kijken wat een geschikt maatje is. :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 16:16

Roeli4n schreef:
Bij een konijnenopvang kun je vaak je konijn laten 'matchen' met een ander konijn. Kijken wat een geschikt maatje is. :)


Heb een paar opvangen in mijn buurt gevonden. Nogmaals, zodra moeders terug is gaan wij daarmee aan de slag.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:51

Goed bezig TS. Wij hadden vroeger een konijntje met hetzelfde probleem. NU weet ik inmiddels dat dat idd met hormonen te maken had, en geen maatje hebben. Destijds wisten wij dat niet. (jaar of 20 geleden)
Gekke was dat ik als ik alleen maar 'eh eh' zei haar wel kon voeren en haar bakje kon pakken, maar anderen vloog ze wel aan. Moest haar dan echt bovenop pakken met ene hand en met de andere de voerbak. Niet leuk. Overigens liep zij wel veel los in huis overdag, en kwam graag op schoot knuffelen.

Ik overweeg ook weer een konijntje, maar wil er dan zeker een koppeltje, en gezien beperkte ruimte in mn huis is dat nog een beetje een ding. Afgelopen jaren altijd ratjes gehad, maar die gaan minder lang mee. Maar een beetje een knap konijnenhok op woonruimte van 20m2 valt niet mee. Buiten wel een gezamelijke tuin, maar zitten ook vossen hier, dus dat durf ik ook niet zo goed aan...

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:55

Zelf al jaren ervaring met konijnen, en ik heb momenteel ook een koppel. Als eerste, konijnen zijn groepsdieren, dit houd in dat een konijn als 1ste levensbehoefte een maatje hoort te hebben. Je zou via een konijnenopvang of stichting kunnen bekijken of dat je haar zou kunnen koppelen aan een gecastreerde ram. Sterilisatie zou waarschijnlijk ook helpen, mijn voedster werd na haar sterilisatie ook een stuk rustiger. Echter is het wel een grote operatie voor een konijn. Een ander voordeel aan steriliseren is dat een voedster geen kans heeft op het krijgen van baarmoederkanker, 80% van de voedsters boven 4 jarige leeftijd krijgt dit namelijk.

Maar dat ten zijde, je geeft aan dat je konijn soms een beetje hooi krijgt. Hooi is voor een konijn de belangrijkste voedingsbron, dus je zou dit onbeperkt kunnen voeren. Een konijn moet altijd toegang kunnen hebben tot hooi en brokjes zijn daar een aanvulling bij. Je konijn wilt niet opgepakt worden; dat is logisch. Dit is bedreigend voor een konijn en geef natuurlijke situatie. Je kunt je konijn leren om in een toiletbak te gaan zitten, en je konijn daarvoor te belonen. Je kunt dit doen door clickertraining en snoepjes. Konijnen zijn heel slim dus hebben dit zo geleerd. De konijnentoiletbak kun je dan optillen en in de ren plaatsen zodat je haar niet hoeft op te tillen. Mi der stressvol voor jou en voor het konijn. Voor meer info kun je kijken in de boeken van dierentrainer Bernice Muntz waar een hele hoop info staat over het optillen/toiletbak aanleren. Geef je konijn ook meer te doen zodat hij niet zo gefocused is op voedsel. En het ideaalste... bevestig je ren aan de kooi zodat je konijn altijd bewegingsmogelijkheid heeft.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:15

En een konijn altijd voorzichtig benaderen, niet vanaf boven ineens een hand in het hok steken. In de natuur komt het gevaar ook vaak van boven.
Bunnybunch.nl heeft een leuk forum waar je alles over konijntjes kunt lezen en vragen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:25

Een voedster die ineens aggressief begint te worden: grote kans op tumoren (teveel hormonen).
Ik zou die zeker laten castreren en daarna als ze hersteld is een vriendje bij zetten.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:36

Unbeatable schreef:
Zelf al jaren ervaring met konijnen, en ik heb momenteel ook een koppel. Als eerste, konijnen zijn groepsdieren, dit houd in dat een konijn als 1ste levensbehoefte een maatje hoort te hebben. Je zou via een konijnenopvang of stichting kunnen bekijken of dat je haar zou kunnen koppelen aan een gecastreerde ram. Sterilisatie zou waarschijnlijk ook helpen, mijn voedster werd na haar sterilisatie ook een stuk rustiger. Echter is het wel een grote operatie voor een konijn. Een ander voordeel aan steriliseren is dat een voedster geen kans heeft op het krijgen van baarmoederkanker, 80% van de voedsters boven 4 jarige leeftijd krijgt dit namelijk.

Maar dat ten zijde, je geeft aan dat je konijn soms een beetje hooi krijgt. Hooi is voor een konijn de belangrijkste voedingsbron, dus je zou dit onbeperkt kunnen voeren. Een konijn moet altijd toegang kunnen hebben tot hooi en brokjes zijn daar een aanvulling bij. Je konijn wilt niet opgepakt worden; dat is logisch. Dit is bedreigend voor een konijn en geef natuurlijke situatie. Je kunt je konijn leren om in een toiletbak te gaan zitten, en je konijn daarvoor te belonen. Je kunt dit doen door clickertraining en snoepjes. Konijnen zijn heel slim dus hebben dit zo geleerd. De konijnentoiletbak kun je dan optillen en in de ren plaatsen zodat je haar niet hoeft op te tillen. Mi der stressvol voor jou en voor het konijn. Voor meer info kun je kijken in de boeken van dierentrainer Bernice Muntz waar een hele hoop info staat over het optillen/toiletbak aanleren. Geef je konijn ook meer te doen zodat hij niet zo gefocused is op voedsel. En het ideaalste... bevestig je ren aan de kooi zodat je konijn altijd bewegingsmogelijkheid heeft.



Hai! Heel erg bedankt voor de vele informatie!

Ze krijgt niet "soms een beetje" ze krijgt elke dag een beetje. Hoe zou je onbeperkt hooi kunnen geven? Er is namelijk niet heel de dag iemand thuis die haar kan blijven bijvoeren. Ze krijgt gewoon s'ochtends hooi en daar doet ze de dag mee. Zij heeft indd een toilet in haar hokje, die ze begrijpt dus die zou ik indd als verplaatsmiddel kunnen gebruiken, maar het ding is heel erg, hoe kan ik uberhaupt haar en de toiletbak pakken, want ze komt dan van de toiletbak en valt je aan :') ik benader haar altijd van voor zodat ze mij kan zien maar ook dan valt ze je aan...

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:37

Sizzle schreef:
Een voedster die ineens aggressief begint te worden: grote kans op tumoren (teveel hormonen).
Ik zou die zeker laten castreren en daarna als ze hersteld is een vriendje bij zetten.


Ja ze is nual wel een aardig tijdje zo agressief.. Wij gaan hier thuis alle opties en tips na!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:38

Wijsje schreef:
En een konijn altijd voorzichtig benaderen, niet vanaf boven ineens een hand in het hok steken. In de natuur komt het gevaar ook vaak van boven.
Bunnybunch.nl heeft een leuk forum waar je alles over konijntjes kunt lezen en vragen.


Dankjewel! Ik benader haar van voren maar ook dan wilt ze mij grijpen :+

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:38

Je kan een hooiruifje ophangen (bij veel dierenwinkels of online te koop). Als je die 's morgens en 's avonds bijvult, zit je al aan onbeperkt :)