Mijn ervaring is dat de karakters bij elkaar moeten passen. Een rustige kat die niet van zich afbijt en snel onder de indruk is van andere katten, is bijvoorbeeld snel slachtoffer bij een stoere speelse kat die nergens van opkijkt en het grappig vindt om (ook al is het op een speelse manier) onverwacht bovenop de ander te springen. Ik herplaats veel volwassen katten en ik kijk echt grondig naar de karakters van alle katten. ALS ze bij elkaar passen qua sociale stijl gaat het in mijn ervaring 95% van de keren goed. Maar dat moet je dus net in kunnen schatten.
Maar goed, daar heb je weinig aan aangezien je niet weet wat voor type jouw kater is.
Mocht je het doorzetten, raad ik je wel aan om via een stichting/asiel te adopteren, als het dan misloopt kun je de nieuwe kat terugbrengen. Zij kunnen je ook tips geven mbt aan elkaar laten wennen (die kan ik je ook geven als het er echt van komt, maar dan moet je tzt even PB'en want anders wordt mijn post te lang
)
Het lastige is dus dat je geen flauw idee hebt hoe jouw kater is op sociaal gebied, dus daar valt weinig over te zeggen.
Algemeen kan ik zeggen dat 1 kitten bij een ruim volwassen kat voor beiden niet leuk is, 2 kittens kan wel. De kleintjes entertainen elkaar, en de volwassen kat blijft zo buiten schot en kan zelf kiezen hoeveel en wanneer hij betrokken wil worden in hun 'avonturen'. De meeste volwassen katten vinden helemaal niks aan kittens (komen van een andere planeet en zo), maar ik heb bijvoorbeeld ook zo'n muts in huis die 6 jaar oud is maar weer helemaal kinds wordt zodra ik opvangkittens in huis heb. Zij is wel de enige van mijn katten die dat kan appreciƫren, de rest wenst alle kittens een enkeltje naar de zevende cirkel van de hel toe
Ook zijn poezen in mijn ervaring een stuk rustiger qua sociaal spel. Ik heb drie poezen die het prima met elkaar kunnen vinden, en met elkaar spelen betekent 2 meter achter de ander aanrennen. Hoogstens zelfs eens een tik tegen de ander haar enkels, maar dan zijn ze al extreem rock 'n roll aan het doen.
Mijn moeder heeft 5 katers die het prima met elkaar kunnen vinden, en zij spelen ook. Alleen is spelen voor hen iets waarbij mijn poezen bleek zouden wegtrekken. Er wordt bovenop elkaar gesprongen, er wordt stevig geworsteld, er worden boobytraps georganiseerd (je kunt nergens rustig lopen of er zit er eentje met grote ogen met zijn kont te schudden, wachtend op een nietsvermoedend voorbijwandelend slachtoffer), er zijn wilde achtervolgingen over drie verdiepingen heen, en er vliegen rustig hele plukken haar in het rond. Maar ze zijn allemaal even fanatiek en ruw in hun spel, dus gaat super, niemand is de underdog.
Als je weet in welke categorie jouw kat hoort, kom je al een heel eind
There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.