ervaringen met koppelen volwassen katten

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

ervaringen met koppelen volwassen katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 01:30

Vroeger hebben wij altijd meerdere katten en poezen gehad van jongs af aan. Nooit vechtpartijen of problemen gehad.

We hebben jaren een volwassen kat gehad die we hadden overgenomen omdat hij niet goed met andere katten kon. Was voor ons echt de allerliefste kat die we ooit hebben meegemaakt.

Daarna even niks en nu al 1,5 jaar een opvang kat. We weten niet exact hoe oud hij is, maar zal ergens rond de 5-8jr zijn. Hij was in het begin erg bijterig en kon ook niet zo goed met de hondjes, maar is inmiddels de grootste schat met een grens.
Nu kletst hij erg veel en wil ook graag naar buiten. De ene keer blijft hij wel eventjes weg en de andere keer is hij zo terug. We hebben het idee dat hij een vriendje buiten heeft.

Hij is als volwassen kat bij ons gekomen en ik weet niet hoe hij met andere katten is verder. Buiten zie ik het niet ged door ene stuk bos achter ons huis. Zelf ben ik niet voor 1 kat alleen, tenzij ze echt alleen moeten zoals onze vorige.

Bij deze heb ik sterk het vermoeden dat een vriendje hem wel goed zou doen. Hij begint erg te mauwen als we weg zijn geweest, als we wakker worden of als we naar bed gaan. Hij wil ook het liefst alles samen doen. Samen de tuin in, eten als we bij hem staan etc.

Stel dat we overwegen een vriendje te zoeken, zou ik het liefst een herplaatser nemen. Een kitten is toch weer jong en heeft misschien niks aan hem met spel en 2 kittens kijken misschien niet echt naar hem om straks als ze volwassen worden samen.
Ik weet genoeg mensen die gewoon een kat mee naar huis nemen en het wel aardig gaat. Vooral bij katten die al samenwonen met andere katten lijkt het.

Laatst wilde hij wel meedoen met de hondjes, maar die schrokken zich een ongeluk.

Graag hoor ik goede en slechte ervaringen van het koppelen van volwassen katten of poezen natuurlijk.

Catnip

Re: ervaringen met koppelen volwassen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 03:19

Mijn ervaring is dat de karakters bij elkaar moeten passen. Een rustige kat die niet van zich afbijt en snel onder de indruk is van andere katten, is bijvoorbeeld snel slachtoffer bij een stoere speelse kat die nergens van opkijkt en het grappig vindt om (ook al is het op een speelse manier) onverwacht bovenop de ander te springen. Ik herplaats veel volwassen katten en ik kijk echt grondig naar de karakters van alle katten. ALS ze bij elkaar passen qua sociale stijl gaat het in mijn ervaring 95% van de keren goed. Maar dat moet je dus net in kunnen schatten.

Maar goed, daar heb je weinig aan aangezien je niet weet wat voor type jouw kater is.

Mocht je het doorzetten, raad ik je wel aan om via een stichting/asiel te adopteren, als het dan misloopt kun je de nieuwe kat terugbrengen. Zij kunnen je ook tips geven mbt aan elkaar laten wennen (die kan ik je ook geven als het er echt van komt, maar dan moet je tzt even PB'en want anders wordt mijn post te lang :P )

Het lastige is dus dat je geen flauw idee hebt hoe jouw kater is op sociaal gebied, dus daar valt weinig over te zeggen.

Algemeen kan ik zeggen dat 1 kitten bij een ruim volwassen kat voor beiden niet leuk is, 2 kittens kan wel. De kleintjes entertainen elkaar, en de volwassen kat blijft zo buiten schot en kan zelf kiezen hoeveel en wanneer hij betrokken wil worden in hun 'avonturen'. De meeste volwassen katten vinden helemaal niks aan kittens (komen van een andere planeet en zo), maar ik heb bijvoorbeeld ook zo'n muts in huis die 6 jaar oud is maar weer helemaal kinds wordt zodra ik opvangkittens in huis heb. Zij is wel de enige van mijn katten die dat kan appreciƫren, de rest wenst alle kittens een enkeltje naar de zevende cirkel van de hel toe :=

Ook zijn poezen in mijn ervaring een stuk rustiger qua sociaal spel. Ik heb drie poezen die het prima met elkaar kunnen vinden, en met elkaar spelen betekent 2 meter achter de ander aanrennen. Hoogstens zelfs eens een tik tegen de ander haar enkels, maar dan zijn ze al extreem rock 'n roll aan het doen.

Mijn moeder heeft 5 katers die het prima met elkaar kunnen vinden, en zij spelen ook. Alleen is spelen voor hen iets waarbij mijn poezen bleek zouden wegtrekken. Er wordt bovenop elkaar gesprongen, er wordt stevig geworsteld, er worden boobytraps georganiseerd (je kunt nergens rustig lopen of er zit er eentje met grote ogen met zijn kont te schudden, wachtend op een nietsvermoedend voorbijwandelend slachtoffer), er zijn wilde achtervolgingen over drie verdiepingen heen, en er vliegen rustig hele plukken haar in het rond. Maar ze zijn allemaal even fanatiek en ruw in hun spel, dus gaat super, niemand is de underdog.

Als je weet in welke categorie jouw kat hoort, kom je al een heel eind :j

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 04:55

Ik zou het niet snel opnieuw doen. Ik nam twee katten. Een kattin en een kater. De ene bangig en de andere stoer en dominant en alles opeisen. Ging jaren Ok tot we gingen verhuizen. De stress erbij zorgde voor flinke onrust en er werd weken gevochten. En dat ging heel hard. De kater is uiteindelijk vanwege een ander probleem herplaatst. Vanaf dan leefde de kattin echt op omdat ze de ruimte had.

Ze hebben wel fijne tijden gehad hoor. Zij was echt heel lief met hem en wou ook gezelschap. Maar hij was daar gewoon niet het type voor.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 05:34

Wij hebben eigenlijk altijd meerdere katten gehad, maar dan vanaf kitten of het waren broers of zusjes van elkaar.
Dus ervaring heb ik niet.
Maar is het geen idee om een asiel of opvang eens na te vragen en misschien een keer langs te gaan met jouw kat?
Net als met een konijn koppelen? Ons konijn ( was ook binnen en liep los door huis, dus geen konijn die niet op mensen gericht is ) is ook gekoppeld aan een ander konijn in de opvang.

Zoek je een origineel cadeau of iets leuks voor je zelf ?
artbymir.nl Instagram en Facebook
Keramiste, handmade

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 06:38

Hier is het ook geen succes gebleken.

Hier had ik een rode HTKer. Die was al 5. Een jaar na onze verhuizing naar ons huidige huis kwam daar Boris van toen 1 jaar bij. Een herplaats Noorse Boskat.

Ze vechten niet echt. Maar de oudste kan ongelofelijk sacherijnig naar Boris doen.
Het is meer dat ze elkaar tolereren dan dat ze samen leven. Ze liggen beide op de bank te slapen maar de een aan de ene kant en de andere aan de andere kant. (En het is een behoorlijk grote hoekbank)

Er is bij beide geen zichtbare stress dus ik laat het verder zo. Maar een volgende keer neem ik twee broertjes uit een nest.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 12:32

Wij hebben ook altijd uit 1 nest gehad en zelf nestjes en daar weleens eens wat uit gehouden, meestal ook per 2. Nooit problemen gehad met de katten onderling.

Onze vorige opvang kat was 9 dat hij bij ons kwam omdat hij niet met andere kon. Hij kwam wel wat buiten bij ons en vaak terug met een dikke staart, dus daar was het duidelijk bij.

Deze kat was half wild en echt niet heel vriendelijk. Hij wilde wel aandacht, maar kon zo omslaan. Naar de honden deed hij ook niet aardig. Die waren ook nog geen jaar toen ( broer en zus ) en spelen best flink, maar lieten hem wel met rust.

Ik denk dat mensen hem wel weg hadden gedaan als je kijkt hoe hij in het begin soms was. Ook vanwege de honden. Maar we hebben het een beetje met rust gelaten. Hij heeft een hoge paal en eigen eet plek, dus ze kunnen goed weg voor elkaar.

Hij gaat de tuin in en scharrelt erachter in een stukje bos. We horen eigenlijk weinig blazen naar elkaar, maar goed, dat is buiten. De kat van onze buren mist 1 pootje en is volgens mij heel rustig en lief. Wij hebben het idee dat ze elkaar wel echt ophalen. Als die niet buiten is, komt die van ons snel terug.

Hoe hij speelt weten we niet. Als wij met hem spelen, wordt hij wel fanatiek en vindt hij wel erg leuk. Als de honden spelen, zit hij er soms naar te kijken, maar de enkele keer dat hij er dan bij sprngt, stoppen onze honden.
Heel af en toe ligt hij op de grond en daagt het teefje iets uit.

Als wij een kat zouden halen, denk ik niet dat ik hem terug kan brengen. Sowieso vind ik het echt moeilijk om naar een asiel te gaan en slechts 1 beestje mee te nemen. Hem of haar terugbrengen zou ik echt niet kunnen. Waar het uiteraard beter is als ze echt elkaar afmaken.

1 Kitten vind ik niks en als we er 2 nemen, heeft hij daar imo te weinig aan. Daarnaast, hebben we straks op die manier wel een huis vol.

Ik weet meerdere mensen die katten opvangen en meenemen en alles gewoon naast elkaar in 1 huis leeft. Maar misschien is het dan ''normaler'' voor die katten omdat ze al meer katten om zich heen hebben.

Zou het niet het handigste zijn als een kat echt gewend is om samen te leven, bij hem te plaatsen? Die heeft dan misschien niet snel de neiging om te vechten.
Ontmoeten/kennismaken in een asiel heb ik ook over na zitten denken. Maar er zitten best veel katten in asiels, dus of ze van elk beestje alles weten??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:39

Wij hebben dit een aantal keer gedaan. Is altijd goed afgelopen. De laatste keer heeft het wel ene paar maanden geduurd voordat ze elkaar accepteerden en ook iets aan elkaar gingen hebben.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:21

En een stichting/asiel die de katten echt in huiselijke omgeving opvangt? Die kunnen wel een hoop vertellen over het karakter van de katten mbt sociaal contact. Twee van de asielen in mijn omgeving werken bijvoorbeeld niet met kooien, maar met kamers waar groepjes katten bij elkaar zitten (die worden ook bij elkaar gematcht per kamer), dus dan is het gewoon bekend hoe makkelijk (of niet) ze zijn met andere katten. Of een stichting die met opvanggezinnen werkt, opvanggezinnen hebben ook eigen katten dus die hebben ook een goed beeld over hoe dat gaat onderling.
Ik heb nu bijvoorbeeld een mamapoes met kittens in opvang, zodra de quarantaine voorbij is ga ik, zoals bij elke kat, observeren hoe ze zijn in sociaal contact met mijn eigen katten. En dan besluit ik of het een match is met de reeds aanwezige katten van de adoptanten.

Nu zit ik vast een heel eind uit de buurt (Belgisch Limburg), dus ik kan je geen concrete stichtingen aanraden, maar in jouw regio moet ook zoiets te vinden zijn :j

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:30

Waarom wil je er een tweede kat bij? Katten zijn geen roedeldieren.

Als je kater buitenhuis een vriendje heeft dan is het toch prima dat hij daar naartoe kan wanneer hij wil en ook thuis rustig zijn eigen ding kan doen wanneer hij dat wil?

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:44

Ik zou er geen 2e kat bijnemen als je kat dat niet van jongs af aan is gewend. Katten zijn solitaire dieren, kunnen katten in de omgeving dulden, maar niet altijd op hun eigen territorium.
Onze kat mauwt ook als we te lang boven zijn en wil altijd bij ons zijn. Maar een andere kat geeft hem alleen maar stress.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 23:25

Wij hadden onze katten altijd samen, maar inderdaad van jongs af aan. De vorige dus alleen en die kon echt niet samen met anderen. Hij was 9 dat hij bij ons kwam en ook niet helemaal 100%. Zo kon hij moeilijk springen bijvoorbeeld.
Bij deze hebben we echt het idee dat hij een vriendje mist. Volgens mij is het een sociale kat en is hij nog niet zo oud. Exacte leeftijd weten we niet, maar als hij nog 10 jaar mee gaat bijv, vind ik nu koppelen beter, dan later.

Zijn vriendje buiten is er vaak niet. Alleen speelt hij niet. Als wij met hem spelen, speelt hij best leuk. Met de hondjes gaat niet zo, die snappen elkaar niet. Maar hij wil wel.

Alleen slapen vind hij een ramp. Bij ons liggen de honden en wil hij niet. Bij onze zoon wil hij wel, maar die houdt hij wakker. Hij stept enorm, gaat aan zijn haar likken en bijtjes erin.

Natuurlijk ke ik de theorie wel over katten. Maar elke kat is anders en je hebt ook je eigen gevoelens erbij.

Zoals catnip zegt. Zat katten die worden opgevangen in huizen waar al katten zijn en het goed gaat. Maar ook kan het na jaren mis gaan. Zo maakte onze vorige kat zijn eigen zusje het leven zuur, terwijl ze samen uit het asiel waren gekomen.

Het is ook niet voor niks dat we het overwegen, maar eerst info zoeken, ervaringen willen en nog niks klakkeloos hebben gedaan. Wij doen namelijk echt geen dier weg of terug, dat kunnen we echt niet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie