Dierenarts kosten veel hoger dan afgesproken/verwacht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Dierenarts kosten veel hoger dan afgesproken/verwacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:30

Hallo,

Wij zijn een jong koppel en wonen sinds kort samen. Al snel besloten we dat we graag wat gezelschap wilde hebben en namen we een lief konijntje over van mensen die er niet meer voor konden zorgen.

A fijn... Waar het om gaat. Wij hebben beide 0 ervaring met dierenartsen/ de gang van zaken etc. Ooit moet de eerste keer zijn natuurlijk. En helaas kwam die al snel. Ons konijn begon te sukkelen met zijn vacht en huid en verschillende dierenarts bezoekjes volgde al snel. Helaas kwamen we er tot op heden maar niet achter wat ons konijn mankeert. De dierenarts stelde voor om een biopt te laten nemen en dit te onderzoeken. We stemde toe en vroegen telefonisch om een prijsindicatie.

Vandaag was de dag, de ingreep verliep prima. Echter bij het afrekenen schrokken we enorm van het bedrag, 100 euro meer dan dan volgens ons telefonisch aan ons geïndiceerd. Dierenarts geeft aan gesplitste kosten (biopt en onderzoek) door te hebben gegeven aan de telefoon. Een miscommunicatie?... En daar sta je dan als de operatie al heeft plaatsgevonden.

Het is gebeurt en dus ook betaald maar hier wel van geschrokken. Dus nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dit. Laten jullie vooraf een prijs op papier zetten? Bespreken jullie dit nog op het moment dat de ingreep gaat gebeuren?

Ik had gehoopt dat het als het om bedragen als dit gaat, bij iets niet levensbedrijgend, de dierenarts hier iets meer tijd voor had genomen?

Voor ons was deze prijs de ingreep niet waard aangezien voor deze prijs ons konijn voor de mogelijke opties die we nog hebben waar de kale plekken en jeuk vandaan komen ruimschoots zouden kunnen behandelen...

Nogmaals het is netjes betaald en we hebben echt geen stampij gemaakt maar wel heel benieuwd naar ervaringen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:32

tja het is een indicatie he. Het kan altijd tegenvallen.

edit: ik vraag wat het ongeveer kost. Maar als het tegenzit en het langer duurt kost het ook meer. Maar het moet gebeuren dan moet het ook betaald.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 12-07-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:33

Dit had je meteen bij de desbetreffende dierenarts neer moeten leggen. Soms valt er dan nog iets te regelen. Het is tenslotte niet wat je had besproken van te voren. Als het zoveel duurder was had je namelijk nog nee kunnen zeggen op de prijs en behandeling.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:34

belle_boef schreef:

Snap ik. Maar het is geen normale gang van zaken om die indicatie schriftelijk te overhandigen?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:35

Toen mijn reu chemisch gecastreerd werd, heb ik rondgebeld naar diverse klinieken in de buurt. Imo kan iedereen zo'n chippie er wel in drukken, dus ben ik naar de goedkoopste gegaan. Bij afrekenen had ik ook opeens een veel hogere prijs. Toen ik vroeg waar dat in zat, was het antwoord dat de prijs over de telefoon alleen voor de chip was, maar het consult kwam er nog overheen.
Dus ik heb gezegd dat als ik vraag naar een prijs, een prijs wil horen die ik moet betalen en dat de enige reden dat ik daar stond was omdat zij de goedkoopste waren. Heb uiteraard geen cent meer betaald.

Bij een indicatie is het inderdaad wat lastiger..
Een verschil van €1000,- of €1100,- vind ik ook minder erg dan €75,- en €175,- bijvoorbeeld.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:36

Ik had gevraagd waarom het 100 euro duurder was.

Vind dit niet netjes. Had het nou een spoedoperatie geweest, waarbij ze meer werk hadden dan verwacht, snapt ik wel dat de prijs verandered.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:36

WendyLotte schreef:
Dit had je meteen bij de desbetreffende dierenarts neer moeten leggen. Soms valt er dan nog iets te regelen. Het is tenslotte niet wat je had besproken van te voren. Als het zoveel duurder was had je namelijk nog nee kunnen zeggen op de prijs en behandeling.

Hebben we inderdaad gedaan. Zij geven nu aan dat ze via de telefoon wel deze indicatie hebben geveven. Tja dan is hun hun woord tegen de mijne. Helaas is er niks meer te regelen aangezien de operatie al is uitgevoerd en de kosten volgens hun al gemaakt zijn.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:37

FatCat schreef:
Ik had gevraagd waarom het 100 euro duurder was.

Vind dit niet netjes. Had het nou een spoedoperatie geweest, waarbij ze meer werk hadden dan verwacht, snapt ik wel dat de prijs verandered.

Zij geven aan deze indicatie ons te hebben doorgegeven. Volgens ons is dit niet waar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:37

ANOUKIEE schreef:
belle_boef schreef:

Snap ik. Maar het is geen normale gang van zaken om die indicatie schriftelijk te overhandigen?

Dat doe ik nooit maar ik denk dat je datgene moet doen waar je je goed bij voelt. Maar het blijft natuurlijk een indicatie. En die is meestal gebaseerd op een vlekkeloos lopende operatie, bij een gemiddeld gewicht van een dier. Dan geldt weer hoe groter hoe duurder, etc.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:38

Mlies schreef:
Toen mijn reu chemisch gecastreerd werd, heb ik rondgebeld naar diverse klinieken in de buurt. Imo kan iedereen zo'n chippie er wel in drukken, dus ben ik naar de goedkoopste gegaan. Bij afrekenen had ik ook opeens een veel hogere prijs. Toen ik vroeg waar dat in zat, was het antwoord dat de prijs over de telefoon alleen voor de chip was, maar het consult kwam er nog overheen.
Dus ik heb gezegd dat als ik vraag naar een prijs, een prijs wil horen die ik moet betalen en dat de enige reden dat ik daar stond was omdat zij de goedkoopste waren. Heb uiteraard geen cent meer betaald.

Bij een indicatie is het inderdaad wat lastiger..
Een verschil van €1000,- of €1100,- vind ik ook minder erg dan €75,- en €175,- bijvoorbeeld.

Dit is precies wat bij ons is gebeurt. Ze hebben alleen de prijs van de operatiekosten doorgegeven en niet de onderzoekskosten van het biopt die er nog overeen komen... maarja een biopt zonder onderzoek heb je zo weinig aan???

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:41

Maar dan heb je eerder te maken met miscommunicatie dan met een te hoge rekening. Volgende keer duidelijker vragen wat er voor het geld allemaal gebeurd of niet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:00

Het is voor assistentes best moeilijk om een prijsindicatie te geven, zeker als het gaat om niet-standaard operaties. Bij ons weet io inmiddels wel wat een niet-standaard operatie kosten gaat als ik hem zelf al eens meegemaakt heb en de rekening opgemaakt heb, maar het blijft altijd afwijkend en afhankelijk van de tijd die het geduurd heeft. Toch blijven we altijd in de buurt van de afgesproken prijs. En of dit dan een keer 50 euro meer of minder is dan afgesproken, is of mazzel of pech.

Echter vind ik 100 euro opeens meer wel wat merkwaardig. Tenzij de assistent geen rekening heeft gehouden met inderdaad de gesplitste kosten (OK en opsturen). Maar netjes is het niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:08

Bij onze dierenarts geven ze altijd een richtlijn en als er extra nodig ingrepen zijn, dan bellen ze voor overleg. Zo was ik daar laatst met onze kat voor een gebitsanering. Per 10 minuten zou het 35 euro zijn, dus wij gingen uit van zo'n 70 tot 80 euro. Uiteindelijk waren we 188 euro kwijt, omdat er een kies getrokken moest worden en een hechting geplaatst. Was even onze portemonnee reanimeren, maar gelukkig hadden ze wel afspraken met ons gemaakt.

KarmaChansy

Re: Dierenarts kosten veel hoger dan afgesproken/verwacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:23

Toen ik nog in NL woonde met de beesten, vroeg ik ook altijd een indicatie en die viel vaak ook hoger uit.

Nu hier in zweden bij mijn dierenziekenhuis. Teken jij en de dierenarts een formulier met de kosten erop. :j zo kom je echt niet voor verrassingen te staan en alles duidelijk. De receptie geeft ook nooit een indicatie van de kosten.

Dit zouden ze ook in NL moeten doen imo.

Sarah_Elise

Re: Dierenarts kosten veel hoger dan afgesproken/verwacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:37

Heb ik ook een keer gehad, toestemming gegeven voor kosten die konden oplopen tot 500 per dag (en daarop besloten dit ook maar 2 dagen te proberen) om vervolgens op de rekening te zien dat de kosten waren opgelopen tot het dubbele... Je kunt je voorstellen dat ik erg boos was maar helaas zelfs geen excuses gekregen van de betreffende dierenarts/dierenkliniek. Daar kom ik dus nooit weer.

Er tegenin gaan had helaas geen zin. Soms is beter om te vechten met je benen zei iemand tegen mij (oftewel, loop weg en kom niet meer terug). Maar zuur is het wel. Ik vind ook zeker dat zoiets wel even duidelijk gezegd mag worden, je hoort gewoon transparant te zijn over de kosten, klaar.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:29

Sarah_Elise schreef:
Heb ik ook een keer gehad, toestemming gegeven voor kosten die konden oplopen tot 500 per dag (en daarop besloten dit ook maar 2 dagen te proberen) om vervolgens op de rekening te zien dat de kosten waren opgelopen tot het dubbele... Je kunt je voorstellen dat ik erg boos was maar helaas zelfs geen excuses gekregen van de betreffende dierenarts/dierenkliniek. Daar kom ik dus nooit weer.

Er tegenin gaan had helaas geen zin. Soms is beter om te vechten met je benen zei iemand tegen mij (oftewel, loop weg en kom niet meer terug). Maar zuur is het wel. Ik vind ook zeker dat zoiets wel even duidelijk gezegd mag worden, je hoort gewoon transparant te zijn over de kosten, klaar.

Oeh dat is wel zuur zeg!

Wij overleggen altijd eerst met de eigenaar als we tijdens de OK iets vinden of het wel of niet mag gebeuren. Als we geen contact kunnen krijgen, beslissen we in het belang van het dier. Wel letten we dan altijd op de kosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:31

ANOUKIEE schreef:
belle_boef schreef:

nope, althans, nog nooit gehad en ken ook niemand die dat ooit schriftelijk heeft ontvangen :n
wel verschillende mondelinge indicaties die vrij goed overeen kwamen met de uiteindelijke rekening