Hond plast ineens in huis. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Hond plast ineens in huis. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:02

Hey hoi!

Een heerlijk smakelijk onderwerp, maar het 's morgens vroeg moeten opruimen is nog smakelijker :+
Oke, zonder ongein :') Onze oudste hond heeft sinds de afgelopen paar weken probleempjes qua zindelijkheid.
Het is niet dagelijks (maar 1 á 2 keer per week is niet zo gek meer), het is niet omdat hij 's avonds te veel drinkt (bak zit 's avonds maar een kwart vol)...maar wat is het wel?
Hij wordt tussen 23:00 en 23:30 nog uitgelaten, en als mijn moeder om 7:00 beneden komt kan er al een plas liggen. Hier heeft hij voorheen nooit problemen mee gehad.

Vanmorgen urine opgevangen en deze laten checken bij de dierenarts. Niks gevonden, perfecte urine.
Bloedtest leek ze niet nodig, maar wellicht is een röntgenfoto wel nodig om te kijken of er geen gekke dingen zitten. De foto kan volgende week gemaakt gaan worden.

In de tussentijd leek het me handig om ervaringen te vragen. Misschien herkent iemand iets er van, misschien is wat extra denkwerk geen overbodige luxe :D

Nog even info over de hond in kwestie;
Storm
Bijna 7 jaar oud
Mixje van de straat geplukt in Kroatië, dus qua ouders is alles onbekend.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tigress op 11-07-17 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Hond plast ineens in huis. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:04

Het kan zijn dat de hond de controle verliest. Mijn hond heeft het ook. Er is medicatie voor die heel goed werkt zodat je geen problemen meer hebt. Het heet propalin, bespreek het eens met je dierenarts.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:19

Propalin Goof? Hou het even in gedachten! Mijn Staffie teefje krijgt ook steeeeds meer probleempjes met haar blaas. De waterbak staat er 's avonds al niet meer.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:40

Of anders enurace, dat hielp bij mijn rottweiler teefje heel goed. Maar moet natuurlijk wel eerst afwachten of het incontinentie is. Sterkte. Het is wel een leukerd hoor

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:42

Ja, daar hebben wij ook ervaring mee!

Wij hebben ook een mixje waarvan alles onbekend is, we hebben haar sinds januari 2012 en ze is nu ongeveer 8,5-9 jaar oud. Toen we haar net hadden heeft ze een paar keer geplast als mijn man binnen kwam, maar verder nooit meer gehad. Ze was dan ook erg bang in het begin, maar dat is bij ons nu helemaal weg, wel kan ze wat snel onzeker zijn.

Ongeveer 2 jaar geleden begon ze te plassen in huis, 's nachts en als we weg waren. We hebben heel wat onderzoeken gehad, maar ze bleek kerngezond te zijn. We zijn van voer gewisseld, ik was in die periode zwanger en het gebeurt inmiddels een stuk minder vaak, maar we hebben niet echt een duidelijke conclusie kunnen trekken over wat de oorzaak is. Wel merkten we dat ze ook in de tuin (op het gras) begon te plassen, dus alsof ze toch enigszins onzindelijk werd.

Een paar weken terug ben ik bij de dierenarts geweest, daar deed ze meteen een angstplas. Ook zijn we even bij mijn ouders gaan logeren wegens een verbouwing en toen heeft ze ook een aantal keer geplast (in de eerste dagen dat we daar waren, daarna niet meer). Die laatste keren komt het dus echt voort uit onzekerheid/angst.

Wij hebben nu altijd van die plasmatjes liggen en gelukkig plast ze dan daarop, dus we kunnen het zo weggooien. We worden ook niet boos, want dat heeft geen zin. Het hoort nu gewoon een beetje bij haar, we kennen simpelweg haar verleden niet.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:43

Onze herder heeft dit ook rond die leeftijd gehad, ze plaste in haar mand ook heel sneu. Haar bloedwaarden waren niet goed en moest op brokken zonder zout. Uiteindelijk is het weer over gegaan. Ze is nu bijna 11 jaar. Wat een heerlijke hond heb je trouwens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:58

Het zou ouderdomsincontinentie kunnen zijn. Maar ik zou eerder nog een bloedtest doen om te kijken of de nierwaarden goed zijn. Eerder nog dan een echo. Is ook goedkoper overigens.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:17

Oke, dus bloedwaarden alsnog wel laten testen is geen verkeerd idee? Dan gaan we dat van te voren ook maar laten doen :j

Storm zit op geperste brok (zonder zout en andere toevoegingen), en heeft wekelijks ook een KVV dag.

Ouderdomsincontinentie hou ik wel in gedachte, kan ik ook voorleggen aan de DA als we er weer zijn :j Bedankt voor complimenten over storm <3 En de input tot nu toe! :D
Laatst bijgewerkt door Tigress op 11-07-17 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:17

Onze vorige hond had dat ook, zij hield dit over na de sterilisatie. Op de Enurace 10 gezet, en probleem was opgelost. 1 Pilletje per dag was voldoende.

Nu hebben mijn schoonouders het met hun oudere hond, iedere nacht is het raak. Bij hem is het minder positief en word vanavond ingeslapen -O-
Hij heeft er overigens ook een tumor bij in zijn buikholte. Hier is niets meer aan te doen, daarvoor is deze al te groot.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:53

De werking van enurace tov propalin is compleet anders, dus dan is het we even goed om te weten wat de incontinentie veroorzaakt. Ook zit er wel een degelijk verschil tussen incontinentie bij de teef en bij de reu.

Is z'n prostaat ook onderzocht?

Met bloedonderzoek weet je wel meer, dus dat zou ik sowieso nog wel even laten doen. Het helpt je het een en ander uitsluiten.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:20

kiki1976 schreef:
Onze vorige hond had dat ook, zij hield dit over na de sterilisatie. Op de Enurace 10 gezet, en probleem was opgelost. 1 Pilletje per dag was voldoende.

Nu hebben mijn schoonouders het met hun oudere hond, iedere nacht is het raak. Bij hem is het minder positief en word vanavond ingeslapen -O-
Hij heeft er overigens ook een tumor bij in zijn buikholte. Hier is niets meer aan te doen, daarvoor is deze al te groot.

Mijn hondje plast ook ineens in huis en is een maand geleden gecastreerd. Ook naar de da geweest allee was goed en kon niet aan castratie liggen. Hij drinkt gewoon te veel was zijn antwoord. Naar mijn idee echt niet meer dan voorheen maar hij moet echt plassen gewoon, want het is echt een grote en lange plas. Eerst kon hij het makkelijk 4 uur ophouden nu soms nog geen half uur

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 16:37

Goed dat je het zegt. Prostaat was al wel eens door onze gedachte geschoten, gaan we ook aankaarten bij de DA :j