Konijn koppelen

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Djoopie

Konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 11:28

Eindelijk kan mijn (verwaarloosde) rammetje gecastreerd worden en is hij straks klaar voor een vriendinnetje.

Ik lees op internet heel veel verschillende meningen over de vruchtbaarheid na castratie. DA zei vanaf 2 weken, maar voor de zekerheid kun je langer wachten. Nu weet ik dat hier wat konijnen experts zijn dus graag jullie mening...2,3,4 weken of nog langer wachten?

En dan de koppeling. Veel over gelezen, maar was van plan het door een opvang te laten doen. Helaas is er geen opvang hier in de buurt of zelfs binnen een straal van 40km en wil mijn man niet te ver rijden als de konijnen voor het oprapen liggen. (Mannen :Y) ) Nu is ook het geval dat er een jong konijntje op ons pad is gekomen die nu alleen zit. Over koppelingen met oude en jonge konijnen lees ik ook veel verschillende verhalen. Ik heb geen ja gezegd want ik wil niet straks met twee konijnen zitten die alsnog niet samen kunnen of erger... een dood konijntje...

Graag ervaringen en tips!

Edit: ik ga natuurlijk voor een voedster en heb een groot hok met grote ren met gras, en graafgrond. (ong 5m2)

It’s ok to be a glowstick, sometimes we need to break before we shine!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:35

Als je een leuk koppeltje wil die echt matchen zou ik het risico niet nemen en toch naar een goede opvang gaan.
De kans bestaat namelijk wel dat het niet klikt en je dus met twee konijnen zit, of dat het inderdaad fout gaat.
De kans bestaat ook dat het wel klikt natuurlijk.

Bij een opvang kun je je ram laten speeddaten, hebben ze kennis en ervaring met koppelen. Klikt het achteraf bijvoorbeeld niet kun je het konijn ruilen.
Je gaat dan in ieder geval naar huis met twee konijnen die zeker bij elkaar passen.
Ook zijn ze gecheckt door de dierenarts en vaak al gevaccineerd. :)

Welke regio woon je?

Djoopie

Re: Konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 12:22

Woon in Gooi en Vechtstreek, opvang Almere zit het dichtstbij maar zijn aan het afbouwen. Hebben volgens mij ook alleen maar jong spul zitten nu.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:12

Er zit ook een opvang in Groenekan. Konijnenopvang Loesje. Die helpt ook graag.

Wacht met koppelen tot minimaal 3 weken na de castratie. Wij hebben op de praktijk eens een vrouw gehad met een konijn waarbij de opvang had gezegd dat ze de konijnen na 2 weken bij elkaar kon zetten. Die was dus toch nog zwanger. Zijn laatste daad voordat het mannetje echt onvruchtbaar werd.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:42

Hoi, even een snel bericht als konijnenexpert ;)

Kies vooral een konijntje uit die jullie zelf leuk vinden. De combinatie gecastreerde ram - voedster lukt in 99,5% altijd. Speeddaten ben ik persoonlijk geen fan van, omdat je nooit binnen een uur kan zien of een koppeling kan slagen. Een koppeling duurt een dag tot 3 weken.
Na 2,5 week is je konijn niet meer vruchtbaar en kun je ze gerust samen zetten.
Van groot belang is de manier waar en waarop je koppelt voor een geslaagde koppeling. Kies een neutrale ruimte, minstens 4 m2, met genoeg obstakels om achter te schuilen. Maak de ruimte ook niet te groot zodat ze elkaar teveel kunnen ontlopen. Hou ook een ruimte voor plan B achter de hand, mocht de eerste ruimte niet slagen.

Voor advies kun je altijd even bellen naar ons: 06-19053153 - www.knabbeltuintje.nl
Wij castreren, koppelen, plaatsen en verzorgen +- 1500 konijnen per jaar, en ik durf hardop te zeggen: Afgelopen jaar is er 1 koppeling niet gelukt, en dit betrof twee rammen.
Voor een koppeling bij ons moet je wat ver rijden, maar je kunt altijd even bellen voor advies :)

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 20:53

Bedankt voor je info! Fijn dat het toch vaak lukt, dat geeft me weer wat moed!

Is neutraal terrein ook echt ver van het hok zeg maar? Ik kan een stuk van de tuin ervoor afzetten maar dat is dan nooit ver van het hok af. Of is bijv binnen dan beter?

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:44

Djoopie schreef:
Bedankt voor je info! Fijn dat het toch vaak lukt, dat geeft me weer wat moed!

Is neutraal terrein ook echt ver van het hok zeg maar? Ik kan een stuk van de tuin ervoor afzetten maar dat is dan nooit ver van het hok af. Of is bijv binnen dan beter?

Het lukt hier eigenlijk altijd. Het komt zelden voor dat ik adviseer om een andere match te maken. Neutraal is echt neutraal, dus binnen is in dat geval beter. Liever nog in een andere setting (voor een paar dagen) in een ander huis waar ze beiden nog nooit geweest zijn en misschien iets gestrest binnenkomen. Dan is de kans groot dat ze eerst met de omgeving bezig zijn en daardoor steun zoeken aan elkaar ipv elkaar direct de haren in te vliegen.

Voor meer info kun je het best even telefonisch contact opnemen, dat legt altijd makkelijker uit.

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:46

Ik dacht dat ze na twee weken weer bij elkaar mochten (dus niet meer vruchtbaar zijn), maar ik ga de mijne pas na drie weken weer koppelen denk ik. En de hormonen zijn na zes tot acht weken uit het lijf.

Moppie - For always in my heart little friend! <3

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:07

Twee weken zijn ze echt niet vruchtbaar meer, die verhalen van toch jonge konijntjes, betwijfel ik altijd de waarheid. In ieder geval daar waar ik echt dichtbij stond, klopten de verhalen niet. De verhalen waar ik ver weg van sta, zijn te vaag.
Ik herplaatst al jaren duizenden konijnen, ook regelmatig na twee weken en er is nog nooit een jong konijntje van gekomen. Wel adviseer ik met diverse rammen langer te wachten, die zijn na twee weken nog te hormonaal, of die van jou dat is, is lastig zeggen.

Ik zou wel adviseren om naar een opvang te gaan, beter wat verder rijden dan dat je straks zit met twee konijnen die niet met elkaar kunnen en een opvang jouw probleem mag gaan oplossen. Wij koppelen voedsters vanaf 5 a 6 maanden en rammen vanaf 4 maanden. Wel afhankelijk van in hoeverre zij ontwikkeld zijn qua rangorde bepaling.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.com
[o]

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 18:33

Koppelen jullie met de koppelservice in 1dag Roompie of duurt het wat langer? Heb nl wel familie in die regio wonen.
Dus mocht ik toch die kant uitgaan...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:09

Ik had twee konijnen (gecastreerde ram en een voedster), die heb ik zelf geprobeerd te koppelen bij mij thuis. Dat is niet gelukt, het bleef vechten. Misschien ook wel omdat ik ze te snel uit elkaar haalde, maar ik had het idee dat het echt vechten was.
Uiteindelijk zijn ze samen naar het asiel geweest op neutraal terrein en ik kreeg ze smoorverliefd terug <3
Ze zijn 4 jaar heel gelukkig geweest tot mijn voedster vorige week ingeslapen is :(

Het rammetje bleef heel sip en ongelukkig achter, dus ik ben snel op zoek gegaan naar een date. En vandaag is hij uit logeren! Hij zit met zijn aanstaande in een hok van 4 x 4 meter waar ze allebei nog nooit gezeten hebben. Ik ben erg benieuwd!
Afbeelding
De linker is mijn konijn.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:40

Djoopie schreef:
Koppelen jullie met de koppelservice in 1dag Roompie of duurt het wat langer? Heb nl wel familie in die regio wonen.
Dus mocht ik toch die kant uitgaan...

Ligt geheel aan het koppel. Soms kunnen ze na 1 nacht al mee naar huis :-) gemiddeld blijven ze een nacht of 3 bij ons. Onrustige koppels soms een week tot er voldoende rust is onderling.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:30

Als je een konijn uit een dierenwinkel haalt, kun je meestal een week 'kijken of het klikt'. Dus ik zou zelf een konijn uitkiezen die jou aanspreekt. Mannetje en vrouwtje is niet zo moeilijk. Twee vrouwtjes zijn lastiger.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 15:24

Volgens mij bij onze dierenwinkel niet, maar zal het eens vragen.... heb sowieso liever wel een opvangertje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie