Kat spuugt veel, struvitgevoelig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Kat spuugt veel, struvitgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 00:38

Hallo.

Onze kat is al 2 weken niet helemaal lekker..
Dunne ontlasting.. En veel spugen.
Half jaar geleden is er struviet ontdekt bij hem en zn broertje en hiervoor staan ze op een dieet van royal canin urinairi SO.

Echter spuugt een vd katten sinds 2 weken weer enorm... Dagelijks.. Elke x na het eten.

Uiteraard ben ik al bij de Da geweest.
Urine is onderzocht.. Kat verder onderzocht..

Heb antibiotica meegekregen ondat hij toch last lijkt te hebben van maag en darmen..
En heb een stel tabletten gekregen voor een vlottere maagledeging.. En tegen het spugen dus.
Ook een antihaarbal pasta gekregen zodat alles lekker doorglijd..

Echter krijg ik het idee dat hij niet verbeterd..
En ik krijg het gevoel dat het aan het voeren ligt... Elke x na het eten kotst hij.

Omdat ze struviet gevoellig zijn durf ik niet klakkeloos over te stappen naar ander voer, maar dit moet veranderen.

Iemand een idee qua voeding?

Uiteraard word morgenochtend als eerste de dierenarts weer gebeld voor overleg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:50

Spugen meteen na het eten kan in mijn ervaring twee dingen betekenen:

- je kat vreet te snel. In dat geval kun je bij voorbeeld de brokjes 1 voor 1 naar 'm toe gooien zodat hij ze moet vangen. Vinden ze ook meestal leuk om te doen.

- er is iets met de maag. Ik heb een kat gehad met beschadigd maagwandslijmvlies. Als ze dan at maakte ze maagzuur aan en daarmee irriteerde ze de maag op de plekken waar het slijmvlies beschadigd was waardoor ze overgaf. Die kat had weinig ondervacht en veel dekharen, vermoedelijk was het maagwandslijmvlies beschadigd geraakt door haarballen, die bij haar wat stugger waren dan bij katten met meer wolvacht (ondervacht). De dierenarts had eea geconstateerd dmv een echo.

Jolliegirl

Re: Kat spuugt veel, struvitgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 01:08

Echo is dan zeker een optie.
Snel eten? Mwha.. Niet extreem.. Maar de brokjes komen er wel onverteerd uit.. En vaak haast ongekauwd..
Ik zal je tip eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 01:32

Dunne ontlasting en spugen.. is er al getest op giardia?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 02:44

Mijn kater had hetzelfde. Ook, al jaren, antistruviet voer, en ineens spugen. Eigenlijk altijd vrij snel na het eten. Alles getest, bleek hij een geïrriteerd maagslijmvlies te hebben. Hij krijgt nu 1/8 (ongeveer) tabletje Zantac 75 mg per dag en dat gaat erg goed. Hij spuugt nog amper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 06:23

Bij mij was het spugen vanwege geïrriteerd maagwandslijmvlies over met ander voer. Het probleem bleek de grootte te zijn van de deeltjes waar de brokjes uit waren opgebouwd. Dus niet de brokjes zelf maar de deeltjes die tot brokjes werden geperst. Dat was weliswaar een kat die geen struviet had maar mijn kater, die wel (licht) blaasgruis heeft, heeft dat voer ook een tijdje deels gehad. Één maaltijd per dag geloof ik. Is al een paar jaar geleden dus ik weet 't niet meer precies. Mijn kater had destijds ook die Urinary S/O. Tegenwoordig heeft hij Urinary Moderate Calory want anders wordt hij te zwaar. Maar je zou evt kunnen proberen of het met een andere gruisbrok beter gaat. RC heeft verschillende en Hill's heeft er ook.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 06:59

Is het een idee om over te stappen op vers vlees?

1 van mijn katten was ook heel gevoelig in zn buik. Spuugde snel, vrijwel direct nadat ie zijn eten op had, at niet snel oid.

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat je brokjes en vlees beter niet kunt mengen qua voeren. Ik gaf brokjes overdag en s'ochtends en savonds nat voer.
Deze dingen worden heel anders verteerd bij katten, dus de spijsvertering gaat door elkaar waar veel katten niet goed tegen kunnen.
Toen ik hiermee stopte is het al een stuk verbeterd.

Nu ben ik over op vers vlees (Carnibest) en gaat het echt top.
Hij spuugt alleen als hij vis krijgt, Dit krijgt ie dan ook niet meer.

Vers vlees is er trouwens ook voor struvietgevoelige katten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:04

Die van ons heeft 2x blaasgruis gehad, de tweede keer zelfs ondanks speciaal voer.
De urinary van royal canin blijkt niet afdoende te werken, daar blijft hij gevoelig op.
Hij staat nu levenslang op de high dilution

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:14

Mijn kat ging zo spugen door nierfalen. Is het bloed van je kat ook onderzocht? Of alleen de urine?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 08:18

Alleen de urine.
Ik ga zo even overleggen voor een bloedtestje.
Giaria leek haar wel heel stug.. De kat is namelijk niet ziek verder.. Goeie temp.. Is weer levendig.. Eet goed.. Drinkt goed..

Vers vlees van carnibest ben ik me over aan het inlezen. Zal zeker een optie zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:42

De mijne spuugt ook brokjes heel uit. Hij kauwt ze niet en zijn maag verteert ze lastig.
Ik voer ook vers, dat blijft prima binnen. Wel KVV, want ook stukjes vlees komen er regelmatig uit. Rundvlees gaat nog wel aardig, maar kip is drama. Dat krijgt hij dus niet meer. Gemalen gaat overigens wel prima.
Is ook een kater die voorheen veel last van struviet had, maar sinds hij op KVV (van Darf) staat, heeft hij nergens meer last van.

Heb je al eens getest met gewoon natvoer? Blijft dat er wel in?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:59

Hier zijn we op een gegeven moment gaan mengen. Eerst de urinary en daarbij ook wat voor de gevoelige maag/darmen, Sensitivity geloof ik. Dat ging wel beter.
Helaas kreeg die kat daarna (kotsen probleem speelde al jaren en was de ene keer erger dan de andere keer) nier problemen, wat zich te lang alleen geuit heeft als opstipatie. En toen we erachter kwamen wat het echt was, was het al te laat en die lieve schat moeten we nu dus helaas missen :(