Vriendje van konijn overleden... Alternatieven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Vriendje van konijn overleden... Alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:54

Het konijn van ons konijn is overleden. We willen hierna geen nieuw konijn meer, maar ik ben wel heel erg gehecht aan deze. Ik vind het zo sneu om hem alleen te laten, maar als je een vriendje voor hem haalt blijf je steeds konijnen houden.

Ik ben vast niet de enige met dit probleem, wat doen jullie ermee? Zijn er instanties die huurkonijnen leveren? Tijdelijke huisjes zoeken? Tips? Het konijn in kwestie is nu zes jaar.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:01

Misschien dat je bij een opvang een konijn kan "lenen"? En dan weer terugbrengen als dit konijn overlijdt. Je kan het altijd eens vragen. Maar ik vraag me dan af of je je niet aan het nieuwe konijn gaat hechten en hem/haar dan ook niet meer weg wil doen? Ik zou je huidige konijn in ieder geval niet alleen laten zitten.

Anoniem

Re: Vriendje van konijn overleden... Alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:07

Ik had hetzelfde beetje , vooral kapot van verdriet maar konijn was ook ongelukkig. Eerst dacht ik ja doe maar asiel , ben er klaar mee . Ik ging een week op vakantie en heb haar bij ouders gebracht met uitzicht op hun konijnen , na een peptalk van mijn ouders ben ik gaan zoeken naar een maatje die net zonodig als haar was . Heb nu 2 konijnen van 6 jaar daardoor , gaat er 1 dan is de kans groot dat door de leeftijd de ander ook erachter aan gaat (neem aan dat ik ze nog minimaal 3 a 4 jaar samen heb )

Volg je hart maar volg ook je dier zijn hart :) , ben je egoïstisch voor je dier of laat je hem los . Of neem je er een vriend bij... alleen jij kan de keuze maken en ik heb geen spijt van mijn keus

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 21:11

Het konijn staat bij mij ouders. Zij willen er geen dier bij. Wel evt een vriendje, maar als het huidige konijn overlijdt moet het ook afgelopen zijn.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:15

Gewoon even de plaatselijke opvang mailen om het te bespreken? Misschien een leenkonijn, dat als jouw konijn overlijd dat je die van hun terugbrengt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:38

Ik ga eens contact opnemen met een opvang, om te kijken of er zo'n regeling mogelijk is. Het lijkt me heel vreemd, want dan kan iedereen natuurlijk wel een konijn meenemen en terugbrengen als ze hem niet meer willen, zonder extra kosten. Maar niet geschoten is altijd mis.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:46

je kan inderdaad de situatie uit proberen te leggen. Een eenzaam en ongelukkig konijn is natuurlijk ook geen optie, dus imo ben je verplicht om one way or another een vriendje te vinden. Misschien zit er ergens in het asiel wel een ander opatje of omatje :) of anders je huidige konijn nu al afstaan.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:49

Sheran schreef:
Het konijn van ons konijn is overleden. We willen hierna geen nieuw konijn meer, maar ik ben wel heel erg gehecht aan deze. Ik vind het zo sneu om hem alleen te laten, maar als je een vriendje voor hem haalt blijf je steeds konijnen houden.

Ik ben vast niet de enige met dit probleem, wat doen jullie ermee? Zijn er instanties die huurkonijnen leveren? Tijdelijke huisjes zoeken? Tips? Het konijn in kwestie is nu zes jaar.

Is het toevallig een gecastreerde mannetje? Misschien kan ik als huisje wat voor je betekenrn

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:49

Je kan misschien een vriendje zoeken in een opvang en als je huidige konijn dan overlijdt, kan je het nieuwe misschien naar mensen brengen die nog een konijn zoeken zodat zij er dan weer een nieuw vriendje voor zoeken in een opvang ;) . Beetje ingewikkeld mss :P . Natuurlijk kan je dit ook al doen met je huidige konijn, maar ik heb begrepen dat je erg gehecht bent aan dat beestje ;) .

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:57

Ja, ben gehechter aan dit konijn dat aan het andere konijn. Het andere konijn was jonger, dus het was eigenlijk ook al de bedoeling dat dit konijn eerder zou overlijden dan die andere, en dan zou ik een goed huisje zoeken voor die andere.

Het is een niet-gecastreerd mannetje.

Echt wegdoen vind ik enorm lastig. Ik heb veel huisdieren gehad en vele zijn verkocht, maar uiteindelijk bijna allemaal weer doorverkocht naar plekken waar ik het absoluut niet mee eens was. Dit konijntje is de laatste die over is van mijn hele huisdierenschare, dus heeft behoorlijk wat emotionele waarde...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:01

Als je dit konijn een gelukkig leven wilt laten leiden, zul je vroeg of laat toch afscheid moeten nemen van een konijn...

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:07

Eigenlijk is een konijn uit de opvang al een soort "leen"konijn.
(Tenminste, dat is bij de konijnenopvang waar ik mijn ram vandaan heb, het geval)

In de adoptievoorwaarden staat namelijk, dat als het vriendje van mijn adoptiekonijn overlijdt, dat het adoptiekonijn niet alleen achter mag blijven.

Dan heb je twee keuzes:
Of je zorgt voor een nieuw vriendje voor het adoptiekonijn, of, als je dat niet wilt, dan ben je verplicht het adoptiekonijn weer af te staan aan de opvang.

Voorwaarden kunnen uiteraard per opvang schelen, maar ik verwacht dat er wel meer opvangcentra zijn die voor konijnen deze regel hanteren.

Lijkt mij inderdaad het handigst om een konijn te adopteren dat minstens net zo oud is als je eigen konijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 15:22

Handige regel, hoefnageltje :)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:37

Ik heb precies hetzelfde met mijn 7 jarige konijnenvrouwtje. Mijn vriend wil er absoluut geen konijn bij en daar heb ik nu ook eigenlijk geen ruimte meer voor (wel als we gaan verhuizen en 'ze' in de tuin kunnen, maar dat kan ook nog een jaar duren). Ik wil Pluis eigenlijk niet kwijt, maar een vriendje erbij is op korte termijn geen optie. Egoistisch he :n

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:10

Ik snap dat met de ruimte niet zo goed. In mijn beleving heeft een konijn niet genoeg ruimte als er blijkbaar geen ruimte is voor een tweede erbij.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:36

hoefnageltje schreef:
Eigenlijk is een konijn uit de opvang al een soort "leen"konijn.
(Tenminste, dat is bij de konijnenopvang waar ik mijn ram vandaan heb, het geval)

In de adoptievoorwaarden staat namelijk, dat als het vriendje van mijn adoptiekonijn overlijdt, dat het adoptiekonijn niet alleen achter mag blijven.

Dan heb je twee keuzes:
Of je zorgt voor een nieuw vriendje voor het adoptiekonijn, of, als je dat niet wilt, dan ben je verplicht het adoptiekonijn weer af te staan aan de opvang.

Voorwaarden kunnen uiteraard per opvang schelen, maar ik verwacht dat er wel meer opvangcentra zijn die voor konijnen deze regel hanteren.

Lijkt mij inderdaad het handigst om een konijn te adopteren dat minstens net zo oud is als je eigen konijn.

Dat is inderdaad bij iedere goede opvang zo :)
Maar ts, je ram is niet gecastreerd? Dan zul je hem eerst moeten laten castreren voor hij een maatje kan krijgen.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:55

Sarah_elise: ik zal je uitleggen wat ik bedoel. Mijn konijn zit binnen in een kooi (ik gok 50x1.30). Daar zit ze 's nachts in en als mijn vriend en ik allebei de hele dag weg zijn. Als we onregelmatig of niet tegelijk werken loopt ze los op het vloerkleed aangezien ze daar niet vanaf durft ivm glad laminaat. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ze 6 van de 7 dagen van 7-23 uur losloopt. De rest dus in de kooi, vooral ivm de katten: ze zijn erg lief samen maar je weet maar nooit. Ik vind dat ik te weinig ruimte heb voor de nachten. Twee konijnen in dat hok vind ik echt krap, ondanks dat het een behoorlijk hok is. In huis heb ik geen andere mogelijkheden voor een grotere plek voor de nacht.

Het liefst houd ik haar in een grote ruimte buiten in een groepje met een aantal konijnen. Helaas zit dat er nu niet in met alleen een balkon.. ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 18:21

Nee klopt hij is niet gecastreerd, de vorige keer ging het koppelen met een ander rammetje prima. Deze is later wel gecastreerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:24

Het komt vaker voor hoor, dat mensen zeggen dat ze niet aan de gang willen blijven met konijnen dus dat je dan een tijdelijk vriendje kan lenen. Da's toch weer een jaar of twee (of meer) dat je huidige konijn wél een vriendje heeft!
Is hij oud? Want sommige oudjes hebben er echt geen zin meer in, een nieuw huisgenootje, als ze op leeftijd zijn. Daar moet je ook rekening mee houden. (Niet vanuit gaan, maar rekening mee houden ;) )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 23:59

Het konijn wordt in een van de komende weken gecastreerd en dan gaan we zoeken naar een vriendinnetje voor hem, het liefst zo oud mogelijk :P