Hond in de straat pakt dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond in de straat pakt dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:05

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Een paar jaar geleden is de hond van een paar huizen verderop onze tuin binnengerend, en heeft toen onze kat in zijn rug gegrepen. Althans, daar zijn wij bijna zeker van. Wij hebben het niet zien gebeuren, maar de dierenarts wist vst te stellen dat het inderdaad een hondenbeet was geweest (ruggengraat letterlijk doorgebeten), en de volgende dag zagen we hoe onze andere poes maar net kon ontkomen toen die hond onze tuin binnen kwam gerend en haar probeerde te pakken.

Uiteraard ontkent de eigenaresse totop de dag van vandaag nog steeds dat het haar hond was. Echter is er vorig jaar door diezelfde hond, wat onze buren met hun eigen ogen hebben zien gebeuren, een zwaan in de sloot langs onze straat doodgebeten. Het zwanenechtpaar kwam al sinds 15 jaar elk jaar weer in onze sloot om hun eieren te leggen en uit te broeden, dat was dus voor velen van ons plus de zwaan heel verdrietig. Gelukkig heeft de vogelopvang de zwaan aan een andere zwaan kunnen koppelen.

Een tijd ging voorbij, echter hoorde ik van onze overbuurman dat de hond nu weer een kat heeft gegrepen, en dat het ook echt haar hond was.

Wat moeten we nu? Baasje gaat inmiddels de hond uitlaten wanneer er verder niemand is want ze durft zich niet te vertonen (zegt genoeg), maar het dier blijft gevaarlijk. We zijn ook bevriend met die mensen dus het is heel lastig voor mij om actie te ondernemen, vooral ook omdat ik volgend jaar op kamers ga en mijn ouders er nog steeds wonen.

Het betreft zo'n uit Spanje geïmporteerde "zwerfhond". Overigens geef ik de hond zelf nergens de schuld van, die weet niet beter.

Kabayo

Re: Hond in de straat pakt dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:08

Zolang je het niet gezien hebt weet je niks zeker..

Is mijn mening dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:09

Kabayo schreef:
Zolang je het niet gezien hebt weet je niks zeker..

Is mijn mening dan

Maar de zwaan en de andere kat zijn wel gezien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:10

Hoe heeft die hond een kat kunnen grijpen dan? Liep hij los in de straat?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:11

Dat is waar, maar dat is niet joun kat. Ikzelf denk ook dat het de betreffende hond is, maar hoe wil je dat aantonen?

Wel erg vervelend zeg... Hoe is het nu met de kat?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:13

Bij ons kan je een melding doen bij de gemeente. Als meerdere mensen dit doen en er verschillende meldingen binnenkomen gaan ze actie ondernemen (muilkorf verplichten bijv.)

Misschien dat dit bij jullie ook kan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:15

Hebben we hier ook last van.. kruising mechelse herder die regelmatig ontsnapt. Onze kat is al 2x gegrepen (wel overleefd maar gedeeltelijk verlamd in de staart en blijvend kreupel, gelukkig geen pijn en nog aan revalideren) een ander hondje is weleens gegrepen en een van hun eigen kinderen ook.. onbegrijpelijk. :n dierenambulance komt hem een paar keer per jaar terug brengen als hij weer ontsnapt is. Zijn redelijke asociale buren die ik eens goed de waarheid verteld heb. 'Maar wij betalen toch de dierenarts rekening, dan maakt het toch niet uit?' Oh dus als ik een van jullie kinderen in elkaar timmer maakt het ook niet uit want dan ga je toch ff naar het ziekenhuis om hem op te lappen?

Ongelooflijk dat soort volk.. Ik lees even mee..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:15

Kabayo schreef:
Dat is waar, maar dat is niet joun kat. Ikzelf denk ook dat het de betreffende hond is, maar hoe wil je dat aantonen?

Lezen ( en typen blijkbaar ook joun is heen woord) is ook een vak. Die 2de kat was ook haar kat.

Ik zou een melding doen bij de gemeente, want wat is het volgende dat hij pakt? Misschien wel een kind?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:18

Oei hele lastige situatie TS.
Ik vraag mij wel af hoe die hond zo vaak kan ontsnappen. Zeker als hij dit soort gedrag heeft, hoort de eigenaresse de hond zeer kort te houden! Honden mogen zeker geen risico voor de omgeving vormen.
Misschien kan je eerst eens een gesprek proberen aan te gaan.
Eigenaresse mag van geluk spreken dat jij er grote moeite mee hebt om melding te maken over de hond, althans.. dat haal ik wel een beetje uit je verhaal.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:18

Je kunt er melding van maken bij de politie en gemeente. Grote kans dat de politie dan even een gesprekje gaat voeren met de eigenaar. Als dat niet voldoende indruk maakt: Wanneer meerdere mensen een melding doen, kan de gemeente beslissen dat hij alleen gemuilkorft naar buiten mag.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:21

Mossel schreef:
Kabayo schreef:

Lezen ( en typen blijkbaar ook joun is heen woord) is ook een vak. Die 2de kat was ook haar kat.

Ik zou een melding doen bij de gemeente, want wat is het volgende dat hij pakt? Misschien wel een kind?

Blijkbaar is het wel mijn vak, want ik ben zojuist geslaagd, maar weet je, op bokt is het gelukkig geen school :D sorry dus , had er overheen gelezen

Ik zou een melding doen bij de gemeente

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:25

Melding van maken en de rest van de buurt aansporen dat ook te doen. Dat je nog vrienden bent met iemand die je kat heeft gegrepen maar daar geen verantwoording voor durft te nemen gaat mijn pet te boven...

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:28

Direct melding maken bij zowel de gemeente als de politie. Zoals eerder gezegd hierboven, hoe meer mensen melding maken hoe sneller er iets aangedaan word. Nu zijn het katten en een zwaan, uit de praktijk heb ik geleerd dat de overstap naar een klein kind dan niet ver meer is. Zeker als het dier losloopt of de mogelijkheid heeft om te ontsnappen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:47

Als het echt tot overlast hoort met meerdere mensen melding bij de gemeente doen.

Misschien nu eerst een vriendelijk vragen of ze er vanaf weet en haar maatregelen wilt treffen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:52

Inderdaad melding doen, maar wel onmiddellijk na het gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:52

Tweede kat was niet mijn kat, maar de kat van andere mensen uit de straat.

De eigenaresse houdt hem gewoon totaal niet in het oog en heeft hem niet onder controle. Als hij ook maar even afgeleid is gaat hij er vandoor. Eigenaresse heeft verder ook geen ervaring met honden voor deze.

Als er zoiets gebeurt is houdt ze hem een tijdje kort, maar na een tijdje loopt hij alweer los. Als ze dan weer over straat durft als iedereen het "weer vergeten" is, staat ze ook gewoon met mensen te praten terwijl het beest vrij rondscharrelt.

Het probleem is dat ik zelf niet zo heel veel kan doen omdat ik alle drie de incidenten niet heb zien gebeuren. De laatste twee zijn wel door verscheidene buren gezien. Moet ik hen aansporen tot actie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:53

Sclimpre schreef:
Inderdaad melding doen, maar wel onmiddellijk na het gebeuren.

Dat is dus ook het probleem, er is alweer wat tijd overheen gegaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:00

Mossel schreef:
Kabayo schreef:

Grappig, iemand wijzen op een spel/typefout en er dan zelf ook 1 maken...

Ts: als ik je goed begrijp sta je zelf op goede voet met de eigenaresse? En loopt de hond los? Anders eerst daar eens over spreken dat ze hem aan de lijn houdt?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:04

Waarom moet het direct erna dan? Je kunt overigens de melding ook anoniem doen.

Ik zou melding maken, als hij volgende week weer een kat doodbijt zou ik me schuldig voelen..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:07

Als je nu gaat melden dat je kat een paar jaar gelden gebeten is door een hond, dat je het niet gezien hebt maar dat je denkt dat het die hond was, dan denk ik niet dat de politie daar heel veel mee gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:07

Martine_R schreef:

Ik zou melding maken, als hij volgende week weer een kat doodbijt zou ik me schuldig voelen..

Als het anoniem kan ga ik dat inderdaad even doen. Mijn ouders hebben er al meerdere keren over proberen te praten met haar maar dan wordt het onderwerp snel veranderd...

Er is overigens wel een tijd ruzie geweest en een tijd hebben beide kanten elkaar genegeerd, maar toch op den duur weer goedgekomen op de een of andere manier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:23

Tsja, soms is er wat te zeggen voor het amerikaanse plattelandsprincipe van de 3 x S....
Spoiler:
"Shoot, Shovel, Silence.... }> "

Maar niet echt praktisch uit te voeren in de Nederlandse bebouwde kom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:31

Resistance schreef:
Martine_R schreef:

Als het anoniem kan ga ik dat inderdaad even doen. Mijn ouders hebben er al meerdere keren over proberen te praten met haar maar dan wordt het onderwerp snel veranderd...

Er is overigens wel een tijd ruzie geweest en een tijd hebben beide kanten elkaar genegeerd, maar toch op den duur weer goedgekomen op de een of andere manier.

De politie zal over het algemeen met de buurvrouw gaan praten en daarbij zeggen dat ze 'een klacht' of 'klachten' uit de buurt hebben ontvangen. Jouw naam zal niet genoemd worden en al helemaal niet als je dat nog eens specifiek aangeeft.
Je zou eventueel ook zelf naar de betreffende persoon kunnen lopen en zeggen dat je om je heen steeds klachten hoort over haar hond en dat je dat heel vervelend voor haar vindt. Dat je graag met haar mee wilt denken over een eventuele oplossing: snuitje om doen als hij uitgelaten wordt (kan hij evengoed nog zijn reukdrang uitvoeren) en/of aan een iets langere lijn uitlaten, maar NIET los.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:48

Wij hebben er ook zo 1 in de buurt hier, hond heeft al een haas gegrepen en probeerde ook een kat te grijpen. En nog zegt haar baasje, nee het is niet haar schuld die kat had niet buiten moeten zijn. Officieel moeten honden hier altijd aangelijnd blijven tussen 1 maart en 20 augustus. Ik ben hard geweest tegen haar en heb verteld dat ik de volgende keer de hond aangeef als ik het zie.

Als het echt vrienden zijn heb je er niks aan om niks te doen. Ik zou zelf gewoon duidelijk aangeven als je ziet dat de hond wat doet dat je de hond gaat aangeven en dat je de omgeving aanspoort om hetzelfde te doen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:54

In het Besluit Houders van dieren staat onder artikel 1.6 lid 4 "De houder van een dier dat in een gebouw of kooi wordt gehouden, draagt er zorg voor dat het dier daaruit niet kan ontsnappen". Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/2017-01-01

Als de hond dus uit de woning of de daarbij behorende tuin ontsnapt moet de eigenaar er voor zorg dragen dat dit niet kan gebeuren.

Een dier dient tevens onschadelijk te worden gehouden (niet bijten). Zie daarvoor ook Burgerlijk Wetboek 6. Of bij advocatensite mbt
behartiging dierenzaken.