Maine coon kitten tuigje naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Maine coon kitten tuigje naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:31

Hoi iedereen!
Sinds 2 weken heb ik een Maine Coon kitten. Een absoluut schatje! Het is een kater en hij is nu 15 weken oud (23 maart)

Ik wil graag een tuigje kopen om hem alvast een beetje aan onze tuin te introduceren. Op ons erf wonen nog 2 mensen met katten.

Alleen... de meningen verschillen nogal over of ik zoiets wel moet doen of niet..
De een roept dat een kat dan niet meer naar binnen wil en voor de deur gaat zitten en naar buiten wil en de ander zegt dat ze dan sneller binnen gaan sproeien.

Wat is het beste om te doen? En wat zijn jullie ervaringen?

rommulus

Re: Maine coon kitten tuigje naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:33

Minimaal 4 weken binnen houden (liefst nog langer) ook niet aan een tuigje.
Dan kun je beslissen of ie naar buiten kan.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:34

rommulus schreef:
Minimaal 4 weken binnen houden (liefst nog langer) ook niet aan een tuigje.
Dan kun je beslissen of ie naar buiten kan.

Wat is de beste tijd om hem nog even binnen te houden? 6 weken?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:39

Naar mijn mening ?
Castereren met een maand of 7 a 8 (of eerder als ze problemen gaan geven) en dan na 2 weken daarna pas naar buiten.

Maar ik snap dat je daar niet op zit te wachten en ons huis werd ook gesloopt door onze 3 etterzakken (htk) die van de boerderij af kwamen.
Die heb ik ruim 2 maanden binnen kunnen houden. en heb ik heel rap laten helpen op het moment dat de dames krols werden.
Die van ons zijn ook voor de muizen te jagen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:41

rommulus schreef:
Naar mijn mening ?
Castereren met een maand of 7 a 8 (of eerder als ze problemen gaan geven) en dan na 2 weken daarna pas naar buiten.

Maar ik snap dat je daar niet op zit te wachten en ons huis werd ook gesloopt door onze 3 etterzakken (htk) die van de boerderij af kwamen.
Die heb ik ruim 2 maanden binnen kunnen houden. en heb ik heel rap laten helpen op het moment dat de dames krols werden.
Die van ons zijn ook voor de muizen te jagen.

De dierenarts zei ook idd zolang mogelijk wachten, kregen ze een mooie kop van en dan groeien ze nog enorm wat ik begreep.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:48

qua groei moet het niet heel veel verschil maken voor zover ik weet.
Maar wel hoe honk vast ze zijn

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:50

rommulus schreef:
qua groei moet het niet heel veel verschil maken voor zover ik weet.
Maar wel hoe honk vast ze zijn

Honk vast? Wat houdt dat in? _O-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:50

Meningen verschillen ook onwijs wat doorgroeien betreft.
Het zit in de gene of niet. Al onze dieren zijn bij tijds gecastreerd en zijn gewoon gegroeid zoals hoort. Onze Aussie is zelfs nog iets te groot.
Main Cool waren we iets te laat mee, die was nachten lang aan het schreeuwen :x
Hij is niet heel groot geworden, maar dat is geen enkele kat uit het nest. Verder heeft hij een mooie brede kop en volle kraag.
Jongste katertje op exact 6 maanden laten castreren, hij is mega lang, maar niet heel breed. Maar ook hier ligt het aan zijn bouw, hij is nooit breed geweest. Altijd heel atletisch.

De jongste kwam wel al buiten voor zijn castratie. Het is ons welgeteld 4 weken gelukt om hem binnen te houden, maar die brak de tent af. Eerste 1 a 2 weken bleef hij netjes in onze tuin en die van de buren. Daarna ging hij op pad, bleef wel altijd in de buurt.
Maine Coon gaat eigenlijk nooit ver weg. Blijft vaak ook in de tuin of doet een blokkie om. Durf bij hem echt niet meer te zeggen of hij al buiten kwam voor zijn castratie, volgens mij wel. Maar toen hij ging schreeuwen bleef hij in ieder geval wel binnen en zsm een afspraak bij de DA gemaakt.
Dit is vaak de periode dat ze gaan weg lopen.

Edit: honk vast, thuis vast. Geen overloper naar andere huizen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:53

Honk vast is idd huis vast en niet te veel zwerven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:54

Tuigje leren eerst binnen doen totdat hij er aan gewend is voordat je m mee naar buiten neemt.
Risico van een raskat buiten laten lopen is wel dat ze gejat worden. Dus ik zou m niet los buiten laten. Wil je dit wel doen dan eerst castreren.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:56

Bedenk wel dat Main Coons geen gevaar kennen en allemansvriendjes zijn. De reden dat onze MC Mizu dus niet meer naar buiten mag. Daarnaast is het raadzaam om 4-6 weken de poes binnen te houden om te wennen aan z'n leefomgeving en hem te laten leren kennen waar hij woont.

Mizu is één keer buiten geweest, door ontsnapping. Ervoor en erna wilde ze nooit naar buiten. Ze is die dag ontsnapt omdat ze achter een vogeltje aan ging terwijl ze in het open raam lag te soezen. Waarom zou je eigenlijk zo'n dure, gewilde kat naar buiten willen sturen? Ik weet niet waar je woont, maar dit soort poezen worden gejat. Onze fokker drukte ons op het hart om te vermelden op Facebook dat we een castraat gekocht hadden, want anders jatten ze 'm dus zo van de straat. Zonde van je geld, tijd en moeite. En je kat. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:57

Ik heb onze HTK katten binnen gehouden tot ze geen kittengedrag meer vertoonden (9 maanden). Ivm te hoog risico op verdwalen en aanrijdingen.
Heb ze de eerste keren met sneeuw eruit gehad zodat ze na 10 minuten wel weer naar binnen wilden :P

Tuigje was hier geen succes, binnen 1 minuut waren ze er uit.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 19:04

Hij wordt sowieso eerst gecastreerd als hij buiten komt ja :D
Ik woon op een boerderij en geen woonwijk dus dat scheelt al wel weer qua evt 'stelen'

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:56

En sowieso laten chippen, zelfs al mocht je hem toch binnen houden. Als hij ooit ontsnapt of gesloten wordt is hij makkelijker terug te vinden :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:53

Chiave schreef:
Bedenk wel dat Main Coons geen gevaar kennen en allemansvriendjes zijn. De reden dat onze MC Mizu dus niet meer naar buiten mag. Daarnaast is het raadzaam om 4-6 weken de poes binnen te houden om te wennen aan z'n leefomgeving en hem te laten leren kennen waar hij woont.

Mizu is één keer buiten geweest, door ontsnapping. Ervoor en erna wilde ze nooit naar buiten. Ze is die dag ontsnapt omdat ze achter een vogeltje aan ging terwijl ze in het open raam lag te soezen. Waarom zou je eigenlijk zo'n dure, gewilde kat naar buiten willen sturen? Ik weet niet waar je woont, maar dit soort poezen worden gejat. Onze fokker drukte ons op het hart om te vermelden op Facebook dat we een castraat gekocht hadden, want anders jatten ze 'm dus zo van de straat. Zonde van je geld, tijd en moeite. En je kat. ;)

Onze Maine Coon sprong zn eerste 8 jaar gewoon uit het slaapkamer raam naar beneden hoor...
Kan je wel een omheinde tuin hebben en dichte ramen, maar willen ze weg dan willen ze weg.
Op een gegeven moment waren ze wel allemaal dicht maar dan begon hij te schreeuwen en sloopte hij het venster voor het raam.

Ja het is een ras kat, maar is net zo zeer een kat. Hier verdwijnen soms ook gewone htk katten die er niet bijzonder uit zien. In verhouding meer dan raskatten.

Ik zou zeggen, doe wat goed voelt.
Ben zelf geen voorstander van tuigjes maar voor een groot erf zou de eerste x misschien handig kunnen zijn. Over het algemeen weten ze na 6 weken prima waar ze wonen. En zodra je ze het tuigje af doet gaan ze toch op onderzoek uit.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:15

Ik loop ook buiten met mijn poezendame. Elke dag. Dat moet. Van haar. :D

Ze is eerst gesteriliseerd na de 2e krolsheid, gechipt, geënt en toen ben ik gaan oefenen. Het lijkt makkelijk, maar is moeilijker dan het lijkt.
Ik heb meerdere tuigjes geprobeerd, dame was namelijk een werkelijke houdini.
Ik loop met een flexlijn en een (mini) hondentuigje van Zooplus.

Als het goed is heb ik nog ergens een topic staan. Mensen kijken je in het begin aan alsof je van Mars komt, maar ik heb er met haar binnen verder nooit last van gehad.
We gaan 's avonds wandelen, daarna zijn de batterijtjes op, krijgt ze eten samen met haar zus en ga ik slapen. ;)

Afbeelding

Kennismaken met andere katten is een van haar favoriete dingen. Kennismaken met honden niet, maar je kunt ze gewoon aanleren om op je schouder te springen. Dat is wat ik gedaan heb tenminste. :j

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:18

Wat een leuke foto ook zeg!! Doet me denken aan Streetcat Bob met het op je schouder klimmen hahaha

Ik ga hem inderdaad over een tijd eerst wel even kennis laten maken met tuigje op het erf. Chippen wordt uiteraard ook gedaan!

Ik vind een MC inderdaad ook gewoon een kat heb deze heeft geen stamboom dus de hoofdprijs heb ik ook niet betaald ;)

Ik ga het dus zo aanpakken. Bedankt iedereen! Uiteraard lees ik de andere berichten nog mee.