Ik heb twee konijntjes, rammetje en voedstertje. Beide 5 maanden nu.
Ze zitten nu nog apart. Binnenkort wordt de ram geholpen en kunnen ze nadat hij niet meer vruchtbaar is weer bij elkaar.
De voedster heeft nu al gebitsproblemen. Haar ondertanden groeien voor haar boven tanden.
Ik had bij de DA twee keuzes;
1. Elke zes weken laten slijpen.
2. De tanden eruit.
Beide opties vind ik niet leuk. Dus eerst voor het slijpen gekozen, 20% kans dat het goed kwam. Dit slijpen is zonder narcose gebeurt omdat ze goed bleef stil zitten. Nu twee weken later zie ik dat haar ondertanden weer flink gegroeid zijn en ze inderdaad elke zes weken geslepen moeten worden. Jammer.
Nu besloten om helaas de tanden te laten verwijderen. De DA raadde mij aan om tijdens die narcose van het verwijderen van de tanden, haar ook gelijk te steriliseren. Nu wilde ik haar niet perse laten steriliseren. Dus in eerste instantie heb ik nee gezegd.
Maar waar doe je goed aan?
Het is inmiddels een pittige dame geworden. Eerst vond ze het "prima" dat ik haar oppakte. Na haar tanden slijpen, is ze niet meer op te pakken. Zodra ze maar denk dat je haar op wil pakken, rent ze weg. Mocht ik haar (de enkele keer) wel kunnen oppakken, spartelt ze zo hard dat ze uit je handen springt.
Ik heb haar de eerste dagen in haar hok/ren + buiten ren gehouden. Geen gefrutsel aan haar lijf, lekker rust. Haar aaien vindt ze heerlijk. Maar zodra er een tweede hand aan komt is ze weg. Het heerlijkste is natuurlijk als ze lekker door de tuin kan rennen, het is een vrij actieve dame. Ook kan ze prima in de tuin zonder opgepakt te worden, dit heb ik de eerste dagen ook gedaan. Zodat ze toch wat harder kan rennen (en grotere sprongen kan maken) dan in de ren. (En ook handig met twee konijnen, eentje in de buiten ren en de andere in de tuin).
Nu is het wel handig dat ze zich wel weer laat oppakken, zeker met het komende bezoek aan de DA.
Zal ze rustiger worden als ze gesteriliseerd is? Of is het een nare ervaring van haar tanden slijpen en daardoor gewoon niet meer opgepakt willen worden.
Daarbij ben ik ook bang, dat ze zich extra rot gaat voelen. En wondjes van het steriliseren en geen tanden meer, dus voedsel anders opeten. De eerste dagen waarschijnlijk dwang voedden, waar ik ook tegenop zie omdat ze zich niet laat oppakken.
Dus..
Tips zijn zeer welkom