Voedster konijn steriliseren en/of tanden verwijderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Voedster konijn steriliseren en/of tanden verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 10:32

Konijnen liefhebbers graag jullie advies :)

Ik heb twee konijntjes, rammetje en voedstertje. Beide 5 maanden nu.
Ze zitten nu nog apart. Binnenkort wordt de ram geholpen en kunnen ze nadat hij niet meer vruchtbaar is weer bij elkaar.

De voedster heeft nu al gebitsproblemen. Haar ondertanden groeien voor haar boven tanden.
Ik had bij de DA twee keuzes;
1. Elke zes weken laten slijpen.
2. De tanden eruit.
Beide opties vind ik niet leuk. Dus eerst voor het slijpen gekozen, 20% kans dat het goed kwam. Dit slijpen is zonder narcose gebeurt omdat ze goed bleef stil zitten. Nu twee weken later zie ik dat haar ondertanden weer flink gegroeid zijn en ze inderdaad elke zes weken geslepen moeten worden. Jammer.

Nu besloten om helaas de tanden te laten verwijderen. De DA raadde mij aan om tijdens die narcose van het verwijderen van de tanden, haar ook gelijk te steriliseren. Nu wilde ik haar niet perse laten steriliseren. Dus in eerste instantie heb ik nee gezegd.

Maar waar doe je goed aan?
Het is inmiddels een pittige dame geworden. Eerst vond ze het "prima" dat ik haar oppakte. Na haar tanden slijpen, is ze niet meer op te pakken. Zodra ze maar denk dat je haar op wil pakken, rent ze weg. Mocht ik haar (de enkele keer) wel kunnen oppakken, spartelt ze zo hard dat ze uit je handen springt.
Ik heb haar de eerste dagen in haar hok/ren + buiten ren gehouden. Geen gefrutsel aan haar lijf, lekker rust. Haar aaien vindt ze heerlijk. Maar zodra er een tweede hand aan komt is ze weg. Het heerlijkste is natuurlijk als ze lekker door de tuin kan rennen, het is een vrij actieve dame. Ook kan ze prima in de tuin zonder opgepakt te worden, dit heb ik de eerste dagen ook gedaan. Zodat ze toch wat harder kan rennen (en grotere sprongen kan maken) dan in de ren. (En ook handig met twee konijnen, eentje in de buiten ren en de andere in de tuin).

Nu is het wel handig dat ze zich wel weer laat oppakken, zeker met het komende bezoek aan de DA.
Zal ze rustiger worden als ze gesteriliseerd is? Of is het een nare ervaring van haar tanden slijpen en daardoor gewoon niet meer opgepakt willen worden.
Daarbij ben ik ook bang, dat ze zich extra rot gaat voelen. En wondjes van het steriliseren en geen tanden meer, dus voedsel anders opeten. De eerste dagen waarschijnlijk dwang voedden, waar ik ook tegenop zie omdat ze zich niet laat oppakken.

Dus..
Tips zijn zeer welkom _/-\o_

WillemYntJee

Re: Voedster konijn steriliseren en/of tanden verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:35

Absoluut steriliseren, alleen al vanwege de medische voordelen. Zoveel voedsters met baarmoedertumoren gezien inmiddels. Dat oppakken wordt vast wel weer beter als ze het hele dierenarts gebeuren weer vergeten is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:37

Ik zou het wel laten doen omdat een groot deel van de voedsters baarmoederproblemen krijgt al op middelbare leeftijd (cystes, tumoren en/of baarmoederontsteking). De eerste week zal inderdaad waarschijnlijk niet leuk zijn, maar daarna is ze er wel in één keer vanaf.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 10:43

Mizora; ik heb door de jaren heen 7 voedsters gehad. Allemaal geen baarmoederproblemen gehad. Dus vandaar ik nooit heb overwogen te steriliseren. De meeste voedsters zijn bij mij 7 a 8 jaar geworden. Ik weet bijna zeker, als ik toen in die tijd meer verstand had gehad van konijnen, dat ze langer hadden geleefd.
Bizar ook he, dat je gewoon een konijntje kan kopen zonder enig verstand. Oh oh als ik er nu aan terug denk..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:45

Ik zou ook steriliseren. En tanden laten trekken. Bij dit soort problemen helpt slijpen of knippen niet.. dan heb je gelijk 2 in 1. Hun karakter wordt vaak ook beter van sterilisatie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:56

Vanaf een jaar of 5 beginnen een hoop voedsters om te vallen vanwege baarmoederproblemen, met 7 a 8 hebben ze daar dus een prima leeftijd voor bereikt. Het probleem bij konijnen is dat je het vaak niet ziet voordat het te laat is. Een vriendin van mij liet haar konijnen castreren en de voedster, slechts 1 jaar, bleek al flinke cystes te hebben. Dat konijn gedroeg zich helemaal niet anders dan de maanden ervoor en zou waarschijnlijk nog zo maar een half jaar tot een jaar goed kunnen zijn, voordat het na tijdelijk niet lekker voelen dood in het hok had gelegen.

Mijn voedsters zijn ook nooit gecastreerd geweest omdat ze nooit een lang leven hebben gehad helaas. De eerste 2 waren spoedopvang en daarvan heeft er 1 zich opeens doodgevochten met de ander, de ander heb ik herplaatst naar iemand met een ram. De derde is doodgebeten door de hond (samen met het gecastreerde rammetje dat erbij zat. Een stagair had niet goed afgesloten voordat ze de hond uit de kennel had gelaten), maar die was ook pas 1.5 jaar.

Maar in mijn omgeving ken ik dus wel voedsters die vroegtijdig gesneuveld zijn.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:15

Ik zou ook zeker steriliseren nu ze toch onder narcose moet. De narcose is zowat het enige nadeel aan steriliseren, maar ze moet er toch onder.

Als je niet steriliseert en wel castreert wordt het mannetje veel rustiger maar het vrouwtje is nog steeds druk wat het dus vervelend maakt voor de ram. Dat kan dan ook weer tot problemen leiden in "hun relatie". Bovendien krijgen de meeste voedsters vroeg of laat problemen met de baarmoeder wat je dus ook kan vermijden met steriliseren.

Ze worden er ook rustiger van en dat is ook weer leuk voor het baasje ;) .

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 17:25

Bedankt voor de reacties.
Ik neig al meer naar het steriliseren.

De ram is van zichzelf al heel rustig. Vermoed dat het straks helemaal een sul wordt :')
Toen ze als baby nog bin elkaar zaten, ging dat prima een drukke en een rustige.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:27

Zeker steriliseren, niet alleen, om baarmoederkanker, maar ook omdat de hormonen vreselijk vervelend kunnen worden voor haarzelf en haar maatje.
En nu heeft ze de ideale leeftijd, valt de ingreep mee, maar hoe ouder ze wordt, hoe zwaarder. Ik merk altijd een snel herstel bij voedsters rond de 6 a 8 maanden, dat ze meteen weer eten etc.
Verder weten mensen vaak niet of voedsters daadwerkelijk last hebben gehad van baarmoederkanker of overleden daaraan zijn. Je kan tenslotte niet in een dier kijken. Laatst hebben we een dame van 6 jaar laten helpen, iemand die er lange tijd tegenop zag en ook nooit een konijn verloren was aan baarmoederproblemen, helaas was die baarmoeder behoorlijk tumorreus en heeft ze al langere tijd last van moeten hebben, maar konijnen zijn keihard voor zichzelf.

Eerst was ik ook niet zo overtuigd over de baarmoederproblemen, nu ik in de opvang alle voedsters laat helpen, weet ik beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:37

Ik zou ook zeker laten helpen :j , zoals hierboven mooi omgeschreven is :)

Mijn dametje was behoorlijk heftig, steeds schijnzwanger en haar vriend werd ook geplukt voor nesthaar . Die op zijn beurt pikte het niet bepaald meer , na het tripje DA en toen ze na paar weken tot rust gekomen was was het mannetje ook duidelijk tot rust gekomen.

Heb 1 voedster gehad die kanker had , zo simpel te voorkomen eigenlijk. Op die na heb ik alle dames laten helpen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 11:07

Bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad besloten haar te steriliseren. Sinds afgelopen week is ze erg veranderd kwa gedrag.
Bij het optillen gaat ze een soort van "niezen/grommen". In haar hok stampt ze erg hard. Nu is van de bovenste verdieping de bodem los gekomen :o

Zodra ze samen kunnen krijgen ze een nieuw hok. Heb nu twee hokken naast elkaar met boven en onder verdieping.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 13:52

Gisteren zijn de konijntjes geholpen.

Leffe (het rammetje) die is gecastreerd, daar gaat het goed mee.
Die eet, poept, speelt, slaapt en is actief en vrolijk.

Blond (voedstertje) haar tanden moesten eruit -O- en heb haar toch ook gelijk laten steriliseren.
Een hoopje ellende heb ik terug gekregen. Ik was van mening dat ze beter zou opknappen, als ze lekker in haar eigen hok zou zitten en Leffe kon zien /snuffelen. Maar na twee uur zat ze nog op dezelfde plek, dus die heb ik gisteren avond naar binnen gehaald.

Helaas moeten beginnen met dwang voedden. Voor als nog zit er niet veel leven in.
Ik heb haar konijnenpakje/romper uit gedaan, heb het idee dat ze zich daar niet beter van ging voelde. Nu die uit is, wordt ze iets levendiger.
Maar man, wat is dat naar. Dat dwang voedden. Ik houd goede hoop dat ze toch weer zelf gaat eten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:56

Vergeet niet dat ze een zware buikoperatie heeft ondergaan, mensen blijven daarvoor 6 weken plat op bed liggen..
Ik vind konijnen daarin dan verrassend snel herstellen. Over het algemeen vind ik ze de eerste dag na de operatie nog erg zielig, maar daarna wel elke dag wat meer opknappen. Biedt echt alles aan, aan lekkere groente dus andijvie, witlof, paardenbloemdblad, wortelloof, wortel, appel.. wat ze maar wil eten. En natuurlijk alles in kleine stukjes aanbieden, daar ze geen tandjes meer heeft.

Je hebt wel pijnstilling mee gekregen neem ik aan? Welke pijnstilling heb je gekregen?
En dat rompertje echt niet aan doen, dat is bij konijnen echt niet nodig en vinden ze heel erg onprettig, voelen zich inderdaad alleen maar ellendiger door.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:02

Ja zeker pijnstillers meegekregen. Carprofen Drops moet ik 2 maal daags geven.

Ik bied inderdaad van alles aan. Maar ze ruikt er niet eens aan.
Ben ook de hele dag thuis nu, om haar extra goed in de gaten te houden en eventueel voor maandag komt mijn moeder in huis om te voedden.

Bedankt voor de reactie over het rompertje, toch goed aan gedaan om die uit te trekken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:07

Ik ben zelf niet zo'n fan van Carprofen Drops, omdat deze meer op de gewrichten werkt dan dat het echt helpt bij buikoperaties, dus als het niet goed aanslaat zou ik adviseren Metacam of een vergelijkbare medicatie met dezelfde werkzame stof als Metacam te vragen.

Het belangrijkste is dat ze zelf verder wel alert blijft en niet te overvoeren met dwangvoeding, helaas hadden we laatst iemand die zoveel had gedwangvoerd dat de maag overvult was en niet meer weg kreeg. Daarom kleine beetjes, liever 5 CC om de twee a drie uur, dan 30 CC in eenmaal zeg maar.
De darmen moeten beetje gestimuleerd worden te blijven werken. Begint ze morgen nog niks te knabbelen, dan is het wel raadzaam ook darmstimulerende medicatie in te gaan zetten.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:11

Thanks voor de tip.
Ik doe nu elk uur ongeveer 1,5 ml olvarit wortel of haar eigen voer en 1 ml hooi water. Ik durf niet teveel te geven, het is maar een klein beestje (ze weegt ongeveer 780 gram).

Ik heb voor 5 uur nog even contact met de dierenarts hoe het gaat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:18

Ik ben zelf niet zo'n fan van Olvarit wortelhapje, omdat het weinig vezels bevat om de boel te stimuleren en veel suikers. Ik zelf gebruik Critical Care als dwangvoeding, indien niet voor handen Science Selective weken. Critical Care zit wat meer in om aan te sterken en veel goede vezels.
Dametje van eerder had teveel Olvarit naar binnen gekregen, heeft het ook niet gered, dus ik ben daar beetje voorzichtig mee :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:22

Ik heb nu haar Science Selective brokken geweekt en gegeven.
Zal als ik weer contact heb met de dierenarts vragen naar het metacam.

Hoe til jij het konijntje op na zn operatie?
Ik ondersteun met een hand de voorpoten en met mijn andere kant haar kont, zodat ik niet haar "wond" raak. Is dit de goede manier?
Sorry ik maak gelijk even gebruik van je kennis Faniek :o

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:24

Dat mag hoor, ik laat er 200 per jaar steriliseren, dus voor mij is veel normaal, maar snap dat het voor iemand anders heel spannend is.
Ik pak onder de borst dus voor de wond en de andere hand onder de kont, tot ze wat baldadiger worden, meestal dag drie na de operatie, dan moet je wel je hand meer bij de wond houden om ze op te pakken :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:30

Ooit heb ik een konijn opgevangen die in het bos gevonden was en dit konijn had enorme voortanden die waren doorgegroeid.

Een enorm lief dier dat we gehouden hebben. De dierenarts heeft mij geleerd hoe ik de tanden moest knippen. Met een kleine draadtang met erg dunne snijbladen. De eerste keer was dood eng en ik heb het nooit leuk gevonden om te doen maar konijn vond t niet erg gelukkig.

Ohh de tanden zijn er al uit. Sneu dat ze zo'n last heeft van de operatie. Ik heb mn konijn ooit 2 dagen moeten dwangvoeren voor t zelf ging eten. Mijn konijnen zijn gek op witlof, dat eten ze het liefst.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 29-07-17 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:32

Knippen is erg risicovol onpaard, tanden kunnen splijten en dan ben je verder van huis.
TS volgens mij doe je t prima hoor! Goed dat je haar zo strak in de gaten houdt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:33

Dan weet ik iedergeval dat ik het op de goede manier doe.
Heb je ook tandloze konijntjes in je opvang en hoe herstellen die na de operatie van het tanden verwijderen?

Blond is nu nog vrij vlak, normaal gesproken kon ik haar niet op tillen. Ging ze wild spartelen. Nu laat ze alles over zich heen komen. :(:) Na deze week is ze denk ik wel super tam.

Onpaard; ik had twee keuzes kwa haar tanden. Of elke 6 weken laten slijpen of verwijderen.
Ik heb ze eerst 6 weken terug laten slijpen, Blond is hiervan 4 weken niet haarzelf geweest. Ik kon haar met geen mogelijkheid meer aanraken. Als ik dit iedere 6 weken moest doen, wist ik zeker dat het super stressvol zou zijn voor haar. Daarom gekozen om de tandjes te laten verwijderen, hoe sneu ook. Knippen doen ze niet meer, ivm splijten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:36

Ik snap je keuze. Hopelijk knapt je konijn snel weer op.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:28

Nassie schreef:
Dan weet ik iedergeval dat ik het op de goede manier doe.
Heb je ook tandloze konijntjes in je opvang en hoe herstellen die na de operatie van het tanden verwijderen?

Heel vaak, toevallig gisteren nog een ventje laten doen, die eet meteen weer (is ook gecastreerd toen). Ze zijn vaak beroerder van sterilisatie.
Vorige week ventje tandjes laten doen, die had iets meer opstart perikelen, maar at wel dezelfde dag nog weer :)
Meestal van tandjes verwijderen sta je verstelt hoe snel ze herstellen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 12:14

Dan zal ze inderdaad wel zo beroerd zijn van de sterilisatie. Ze is al een stuk alerter. Gisteren avond was ze zelf aan het eten hooi en brokjes. Ook zelf wat gedronken.
Vandaag wil ze nog niet veel, oogt wel een stuk vrolijker en met de pijnstillers geven stribbelde ze al wat tegen. Gisteren liet ze alles toe. Heb haar vandaag nog niet zelf zien eten/drinken.