Hen pakt kuikens af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Hen pakt kuikens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 17:13

Hoi,
sinds een week of 2/3 hebben we twee kuikens uit broedeieren. We hadden twee hennen waarvan een dus broeds was. Toen ze geboren waren werkten de hennen echt samen en gingen de kuikens zelfs onder de verkeerde mama zitten soms. Dat ging een tijd goed en sinds een aantal dagen is de hen die dus niet de moeder is zodanig ruzie aan het zoeken met de moederkip dat ze niet meer bij haar kuikens durft te komen.
De niet-moederkip zorgt nu eigenlijk voor de kuikens maar de moederkip zelf is echt van streek.
Ik vind het heel sneu maar uit elkaar halen is ook moeilijk aangezien een van de hennen dan helemaal alleen moet zitten.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt of heeft iemand een idee wat ik ermee moet?

PimxBotje

Re: Hen pakt kuikens af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:21

Gossie , ja dat is sneu voor de moeder hen lijkt mij dat als je ze niet apart wil zetten de sterkste hen dan toch de kuikens bij haar houd.
Het is maar tijdelijk moet je maar denken ze zijn zo groot dat kleine spul.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:28

Misschien een paar nepeieren neerleggen??

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:43

Uit elkaar halen voor er 'ongelukjes' gebeuren.

Ik fok jaarlijks een x aantal kuikens. Zoveel mogelijk via natuurlijke broed.
Vorig jaar zaten er plots 3 hennen op hetzelfde nest. Daarvan zijn er uiteindelijk 19 kuikens uitgekomen. Ging goed tot 1 dame dominant werd, die hen was op den duur zodanig ruzie aan het zoeken met de andere 2 hennen, dat ze kuikens ging doden. Deze is dan ook resoluut uit de groep gezet.

Het zijn maar 2 kuikens wat al weinig is voor 1 kip, laat staan voor 2....

Tijdelijk apart steken, tot de kuikens groot zijn.
Erna kunnen ze weer prima samen.

Sneu..... gho.... er zitten hier vaak kippen eens apart voor een paar dagen (ziekte, verwonding....) uiteindelijk maken ze niet zoveel van zolang ze maar eten en drinken hebben.

Je hebt ook de optie: Kuikens apart groot brengen zonder moeders. Maar ikzelf zo deze keuze pas als allerlaatste optie nemen. Gezien een kuiken van gedrag heel veel leert via een moederkip.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:55

1 dag`s kuikens halen voor de andere hen, en beide even apart houden van elkaar, zodat ze allebei wat hebben.