Konijn niet ontsnappen --> onder de grond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Konijn niet ontsnappen --> onder de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 12:51

Hey Bokkers :) .

Ik ben bezig met het ontwerpen van een grote ren voor mijn konijnen :) . Mijn bedoeling was om een soort balkvormig geraamte te maken, en dat te bekleden met gaas. Het onderste deel zou ik dan in een gat in de grond zetten en opnieuw opvullen met zand. Ik wou alle plankjes behandelen met diervriendelijke beits maar gaat dit behandelde hout niet rotten onder de grond? Maw is de beits sterk genoeg om hout onder de grond te beschermen? Of weten jullie nog andere manieren om te voorkomen dat de konijnen via de grond uitbreken maar nog wel kunnen graven?

Groetjes Margaux en de nijntjes :D .

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:57

Een vierkante (zand)bak ingraven en aan de zijkant naar boven stoeptegels?

Enigste nadeel is dat water daar misschien minder goed weg kan.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:57

Wij gaan een ren op de stenen maken daar een muurtje omheen bouwen en zand in storten.
Dus eigenlijk een stenen zandbak ;) op het huidige terras in de hoek waar het konijn komt te staan

Mizora

Re: Konijn niet ontsnappen --> onder de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:06

Als je het rondom bekleed met gaas geeft het niet als het hout in de loop van de tijd wegrot, dan moet je alleen wel zorgen dat het gaas overal een klein stukje overlap heeft. Eenmaal gevuld met aarde verandert de vorm namelijk niet meer.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 13:07

Bedankt voor de goede ideeën! :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:10

Wij hadden een stuk uitgegraven, stoeptegels erin en daarna weer een 30cm zand erop. Aan de zijkanten ook een rechtopstaande rij.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:25

Bedankt! :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 17:33

Mizora, ik denk dat ik het bij jou idee hou ;) . Stenen ingraven is zoveel werk :P , en gaas heb ik toch sowieso te veel. Was er zelf na weken brainstormen niet op gekomen om het zo te doen :') . Bedankt hè :) .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:34

MoppieFilou schreef:
Mizora, ik denk dat ik het bij jou idee hou ;) . Stenen ingraven is zoveel werk :P , en gaas heb ik toch sowieso te veel. Was er zelf na weken brainstormen niet op gekomen om het zo te doen :') . Bedankt hè :) .

Wat mij tegen hield het op die manier te doen is dat je niet ziet wanneer er een stuk weggeroest is oid. Als ze erop graven weet ik ook niet wat het met de pootjes doet.

Stenen ingraven is wel veel werk ja, maar het is eenmalig :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:39

Gaas word op den duur ook slecht onder de grond en 'rot' weg. Duurt wel langer dan bij hout maar het is zeker niet onverwoestbaar.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 17:49

Daar moet ik dan misschien ook wel even over nadenken... := Maar de ren wordt na een jaar sowieso verplaatst ivm aanleggen vd tuin, dus dan kan ik het gaas dan al wel eens vervangen. En als ik tegen dan al die stenen er weer uit moet sleuren :') .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:54

Als het voor slechts een jaar is zou ik het gewoon lekker met gaas doen. En dan bij aanleg nieuw tuin een stenen bak maken waarop de rest van de tuin komt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:59

Kippengaas knaagden mijn reuzen sowieso doorheen.... ik heb altijd gaas op de grond gehad. Daar groeide het gras doorheen. In de zomer mochten ze daar lekker op bij goed weer en genoeg gras. In de winter zaten ze enkel in de grote hondenkennel op stalnatten en met groot nachthok. Ook deels overdekt en deels aan zijkanten dicht toen. Werkte wel goed. Ren van gaas dus niet dus had hondenkennel en puppyren hekwerk staan. Gek genoeg knaagden ze niet aan het gaas op de grond. Ik had wel pvc buizen liggen daar lagen ze veel in. Toch soort gangen dan en dat was oke.

Jou konijnen nu nog jong? Succes dan qua vachten in combinatie met regen en vies worden enz. Als de vachten nog meer groeien dan vind ik dat geen goede combinatie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:09

Ik heb ook ingegraven gaas.
Wel ook gelijk martergaas genomen, dat roest ook niet zomaar weg.
Na 3 jaar was het in iedergeval nog gewoon helemaal intakt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 18:28

Lizy, binnen een jaartje gaan we sowieso alles nog optimaliseren, dus ook de konijnen ren! +:)+

Dierenfan, heb aan alles gedacht ;) . De halve ren is overdekt (ook de zijkanten) ivm de regen zodat ze daar heel het jaar door in kunnen zitten, en ik heb stevig volière gaas van 1,5 MM dik :) . Bedankt voor het meedenken ;) .

Sizzle, ik ga sowieso ook ineens stevig gaas kopen ;) .

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:56

MoppieFilou schreef:
Daar moet ik dan misschien ook wel even over nadenken... := Maar de ren wordt na een jaar sowieso verplaatst ivm aanleggen vd tuin, dus dan kan ik het gaas dan al wel eens vervangen. En als ik tegen dan al die stenen er weer uit moet sleuren :') .

Daarom maken wij de ren bovenop het terras.
We halen dus geen bestrating weg maar maken er een stenen muurtje op/omheen vullen en klaar

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 20:08

Ook handig :) .