Hond inenten of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:29

Nog een keer: titeren is een niet bestaand woord. Er moet nog een R tussen.

De uitkomst is een titer, het bepalen van de titer doe je met titreren.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:41

Hier wordt alles geënt. Mijn teef komt veel met andere honden in contact. Ook zal ze in de toekomst gehoorzaamheid wedstrijden gaan spelen. Mijn reu gaat vanaf nu meerdere keren per maand mee op show. Heeft dagelijk contact met veel honden en is ook actief in de gehoorzaamheid op de hondenschool.
Daarbij staat titreren in België nog belangen niet zo ver.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:04

Sizzle schreef:
Nog een keer: titeren is een niet bestaand woord. Er moet nog een R tussen.

De uitkomst is een titer, het bepalen van de titer doe je met titreren.


Hier is in de fb groep ook een hele discussie over geweest haha..
Officieel is het inderdaad titreren maar iedereen gebruikt over het algemeen titeren en dat wordt ook geaccepteerd

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:07

Voor mij is dat hetzelfde als me paard, wordt ook geaccepteerd :+
Vraag me altijd af of tegenwoordig wellicht niet meer getitreerd wordt op de middelbare school bij scheikunde.

Maar goed, als het lang genoeg fout gebruikt wordt komt het vanzelf wel in keer in de van Dale terecht :D

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:09

Saranghea schreef:
Ik laat mijn dieren met alles enten. Ik sta er misschien ook anders tegenover omdat ik paraveterinair ben, maar als je 1 keer een weil/parvo hondje hebt gezien dan ben je toch blij als je eigen goed beschermt zijn. Ik ben opzich niet tegen titeren maar ik vraag me wel af hoe ze willen bepalen dat je hond 4 jaar lang beschermt is als je 1 keer test. Gaan ze dan uit van de hoeveelheid antistoffen of denken ze dat die antistoffen zolang aanhouden?

Verder bestaan er daadwerkelijk andere stammen van de de ziekte van weill maar die komen ook net wat minder voor en lijken op de 4 stammen waarop er in Nederland (/europa) geënt wordt. Wat er dan gebeurd is dat je hond wel een besmetting oploopt maar het lichaam alsnog sneller kan reageren omdat het delen ervan erkent.

Wel zijn er de laatste tijd meer gevallen bekend van parvovirose, kennelhoest en ziekte van weil. Dan word ik toch wel heel kriegel als er dan iemand weer met een ongeënte hond bij ons op tafel komt die de dag ervoor in een meertje heeft gezwommen. Of als iemand met een pup met diarre binnekomt en die pup al bijna het loodje legt, kan ik ook echt boos worden als ze met trots verkondigen dat ze niet enten.


:j :j :j

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:30

Hoe staat iedereen tegenover enten van weil in het najaar? Weet dat weil enting mogelijk niet volledig jaar top werkt. In de winter sporten wij in de bossen. Bikejoring en dogscooter. Dan ook veel natter veel meer water ook ouder water dan in de zomermaanden. Ook wordt er dan veel meer water gehapt dan jn de zomer tijdens wandelingen. Als wij in de zomer al waterplassen hebben in het bos is het vrijwel altijd vers water.
Het is geen vervuild bos met absurd veel ongedierte en meertjes of diepe vieze plassen mijden wij. Zwemmen doen ze vrijwel enkel in zout zeewater.
Dus wij kiezen bewust voor weil enting aan het begin van het trainingsseizoen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:38

Zoe_97 schreef:
Hier wordt alles geënt. Mijn teef komt veel met andere honden in contact. Ook zal ze in de toekomst gehoorzaamheid wedstrijden gaan spelen. Mijn reu gaat vanaf nu meerdere keren per maand mee op show. Heeft dagelijk contact met veel honden en is ook actief in de gehoorzaamheid op de hondenschool.
Daarbij staat titreren in België nog belangen niet zo ver.

als je wilt Zoe kan ik je zo een paar adressen geven van Belgische dierenartsen die het doen.We zijn in Belgie ook al naar de show geweest en de titerbepaling word er gewoon aanvaard.

Bij mensen word er ook getiterd.Bij mijn dochter is een titer bepaling van hepatites B gedaan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:39

Het weil virus is niet actief onder de 15 graden.Dus het ligt een beetje aan het weer of dat zin heeft of niet.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:30

beatje schreef:
Zoe_97 schreef:
Hier wordt alles geënt. Mijn teef komt veel met andere honden in contact. Ook zal ze in de toekomst gehoorzaamheid wedstrijden gaan spelen. Mijn reu gaat vanaf nu meerdere keren per maand mee op show. Heeft dagelijk contact met veel honden en is ook actief in de gehoorzaamheid op de hondenschool.
Daarbij staat titreren in België nog belangen niet zo ver.

als je wilt Zoe kan ik je zo een paar adressen geven van Belgische dierenartsen die het doen.We zijn in Belgie ook al naar de show geweest en de titerbepaling word er gewoon aanvaard.

Bij mensen word er ook getiterd.Bij mijn dochter is een titer bepaling van hepatites B gedaan.

Sommige shows nemen het inderdaad al aan nu. Maar er zijn er ook een aantal waar stond dat de hond volledig gevaccineerd moet zijn. Als over enkele jaren overal titreren geaccepteerd wordt overweeg ik het wel :)

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 01:22

beatje schreef:
Het weil virus is niet actief onder de 15 graden.Dus het ligt een beetje aan het weer of dat zin heeft of niet.


Dank je!

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:52

Wilawander schreef:
Saranghea schreef:
Ik laat mijn dieren met alles enten. Ik sta er misschien ook anders tegenover omdat ik paraveterinair ben, maar als je 1 keer een weil/parvo hondje hebt gezien dan ben je toch blij als je eigen goed beschermt zijn. Ik ben opzich niet tegen titeren maar ik vraag me wel af hoe ze willen bepalen dat je hond 4 jaar lang beschermt is als je 1 keer test. Gaan ze dan uit van de hoeveelheid antistoffen of denken ze dat die antistoffen zolang aanhouden?

Verder bestaan er daadwerkelijk andere stammen van de de ziekte van weill maar die komen ook net wat minder voor en lijken op de 4 stammen waarop er in Nederland (/europa) geënt wordt. Wat er dan gebeurd is dat je hond wel een besmetting oploopt maar het lichaam alsnog sneller kan reageren omdat het delen ervan erkent.

Wel zijn er de laatste tijd meer gevallen bekend van parvovirose, kennelhoest en ziekte van weil. Dan word ik toch wel heel kriegel als er dan iemand weer met een ongeënte hond bij ons op tafel komt die de dag ervoor in een meertje heeft gezwommen. Of als iemand met een pup met diarre binnekomt en die pup al bijna het loodje legt, kan ik ook echt boos worden als ze met trots verkondigen dat ze niet enten.


:j :j :j


De "trots" vul je dan zelf in, want niemand is blij met een zieke hond en de keuze tot niet enten tegen Weil is geen licht genomen besluit voor de meeste mensen, hoor. De vaccinatie is niet volkomen onschuldig. Daarnaast is het wel handig als je met je hond met diarree meldt dat deze niet gevaccineerd is op leptospirose, want dan kan de dierenarts sneller testen en dus de behandeling eventueel sneller starten.

Mijn pup lijkt ook een waterratje te worden, zal hoogstwaarschijnlijk ook in meertjes en sloten zwemmen en is, vooralsnog, niet geënt tegen Weil. Bewuste keuze dus. Uiteraard mag een ieder daar zijn of haar mening over hebben, maar dat er iemand met zijn of haar zieke pup bij de dierenarts komt en dan "vol trots" meldt dat de hond niet geënt is voor lepto, is een waardeoordeel waar ik niet echt in geloof. Zonder dat waardeoordeel heb je jouw mening ook wel verkondigd.

Tigress

Berichten: 8944
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:26

Nou, we gaan het zien vanavond. Om half 8 met Jarv een titerbepaling, eens kijken wat hij nog aan antistoffen heeft :)

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:35

Wij enten onze honden ook niet meer voor de DHP enting maar doen een titer.

En alle honden die via de organisatie waar voor ik voor opvang naar Nederland komen krijgen een titer bij aankomst.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:48

djinnie schreef:
Wilawander schreef:

:j :j :j


De "trots" vul je dan zelf in, want niemand is blij met een zieke hond en de keuze tot niet enten tegen Weil is geen licht genomen besluit voor de meeste mensen, hoor. De vaccinatie is niet volkomen onschuldig. Daarnaast is het wel handig als je met je hond met diarree meldt dat deze niet gevaccineerd is op leptospirose, want dan kan de dierenarts sneller testen en dus de behandeling eventueel sneller starten.

Mijn pup lijkt ook een waterratje te worden, zal hoogstwaarschijnlijk ook in meertjes en sloten zwemmen en is, vooralsnog, niet geënt tegen Weil. Bewuste keuze dus. Uiteraard mag een ieder daar zijn of haar mening over hebben, maar dat er iemand met zijn of haar zieke pup bij de dierenarts komt en dan "vol trots" meldt dat de hond niet geënt is voor lepto, is een waardeoordeel waar ik niet echt in geloof. Zonder dat waardeoordeel heb je jouw mening ook wel verkondigd.

Reken maar dat dat geen schuldbewuste eigenaresse was. Dat was het type ik ent niet want het is alleen maar chemische troep en die heb ik in mijn buurt helaas veel. Daarom ben ik er ook redelijk fel op. Natuurlijk is de enting niet heilig maar wees je wel bewust dat met een enting je ook meehelpt om andere dieren die niet geënt kunnen worden te beschermen. Met de ziekte van weil werkt groepsimunnisering helaas niet omdat ratten en andere wilde dieren het ook graag overdragen.

Niemand is blij met een zieke hond maar als je dan overtuigend zegt dat je niet laat enten en er een glimlach bij op kan zetten terwijl je ons vertelt dat het troep is en toch niet werkt dan wordt ik er niet vrolijker op als we zo snel mogelijk een infuus aansluiten. Ik weet niet welke emotie je daar bij wilt betrekken maar die vrouw leek op dat moment absoluut niet op een eigenaresse die denkt "Oh mijn arme hondje dit had voorkomen kunnen worden".

Daarbij is het ook zelden dat iemand vooraf verteld dat zijn hond niet geënt wordt als ze komen voor iets als diarree of braken. :+
En ja ik heb mijn mening verkondigd, het had ook makkelijk zonder mijn eigen ervaring hierover gekund maar aangezien de meeste hun eigen ervaring erbij halen leek mij dat ik best een "waardeoordeel" mocht plaatsen.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:34

Dan heb ik die situatie verkeerd beoordeeld, Saranghea. Ik kon me echt niet voorstellen dat emoties als trots voor zouden komen bij iemand wiens hond doodziek is.

Overigens vind ik he ervaring wel zinvol, dus alsjeblieft wel blijven delen, maar leek het mij dat je de trots zelf invulde. Daar was ik dus verkeerd.

Ik ent overigens wel DHP, dus die groepsimmuniteit hoeft daar geen probleem mee te zijn. Ik titer om te zien wanneer ik het beste kan enten.

Weil is uiteraard een andere discussie, maar op "anti-Weil" groepen lees ik vooral dat je bij zieke honden wèl moet melden dat je hond geen L2/4/multi (doorhalen indien niet van toepassing ;) ) heeft gehad.

Zoolgangster

Berichten: 9658
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:40

djinnie schreef:
Dan heb ik die situatie verkeerd beoordeeld, Saranghea. Ik kon me echt niet voorstellen dat emoties als trots voor zouden komen bij iemand wiens hond doodziek is.

Overigens vind ik he ervaring wel zinvol, dus alsjeblieft wel blijven delen, maar leek het mij dat je de trots zelf invulde. Daar was ik dus verkeerd.

Ik ent overigens wel DHP, dus die groepsimmuniteit hoeft daar geen probleem mee te zijn. Ik titer om te zien wanneer ik het beste kan enten.

Weil is uiteraard een andere discussie, maar op "anti-Weil" groepen lees ik vooral dat je bij zieke honden wèl moet melden dat je hond geen L2/4/multi (doorhalen indien niet van toepassing ;) ) heeft gehad.


Oh, op allerlei fora zijn eigenaren te vinden die er trots op zijn dat zij zo slim zijn jaarlijks te besparen op inentingen hoor... Dus ik snap dat "trots" wel, ik ben ze ook tegengekomen. Een normaal mens zou inderdaad zo trots niet meer zijn op het moment dat hun hond ziek wordt door die zuinigheid, maar soms zijn er mensen met een plaat voor de kop, die helemaal wars van inenten zijn, zelfs als hun huisdier daar schade door ondervindt.

kim_hester

Berichten: 1092
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:52

Mijne heeft alleen de 3 puppy entingen gehad.
De laatste van de 3 een paar maand later, dat dan weer wel.
In januari had ze volgens schema geënt moeten worden, maar op alle 3 de vaccinaties is ze 7!!!!! Jaar beschermd na een titerbepaling.
Ze is eigenlijk nooit ziek, behalve na de titerbepaling, dat was namelijk bij een hondenschool binnen, ineens snotters en een kuchje.
Ik maak me daar niet te druk over.
Nu geef ik mijn hond enkel vlees, geen merk, maar eigen gemaakt.
Ik geloof (ohjee, ik ga zoveel commentaar krijgen nu ;) ) dat een hond op dat soort voer toch minder snel last heeft, zeer sterk maagzuur, dus evt parasieten halen t niet.

Mijn hond wordt dus niet geënt, naar het buitenland ga ik niet, Parvo is dik in orde (heb regelmatig pups thuis), dus daar maak ik me geen zorgen over.
In aanraking met andere honden komt ze vrijwel niet, die paar x per jaar......
Ik raad enten niet perse af tegen eventuele pupkopers, maar aanbevelen doe ik zeker niet!
Ik wijs ze dan vooral op de titerbepaling.

Ik laat mezelf ook niet volspuiten met troep, daar zijn andere middelen voor.
Waarom zou ik dat dan wel bij mijn beste maatje doen?

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:57

Wij enten wel, onze DA titeert ook niet.

Nu wordt de onze deze maand 2 en wil ik hem tot zijn 3e jaar zowieso elk jaar enten zodat hij wel alle prikjes gehad heeft.

Hondenschool, uitlaatvelden en veel zwemmen dus veel contact buiten.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:02

Ik ent mijn honden enkel gericht. Dit betekend dus idd dat ik ze laat titeren. Teef van 4 jaar heeft hierdoor alleen haar pup enting nodig gehad en daarna nog niet geënt geweest (behalve rabiës) reu van 10 is tot z'n 7e geënt en vorig jaar voor 5 jaar afgetekend met titer. Teef van 7 is ook voor 5 jaar afgetekend, de waardes waren nog torenhoog.
Weil ent ik niet (en ja ze zitten met grote regelmaat in de sloot) een risico? Ja. Maar meerdere hondjes waaronder 2 pups van heel dichtbij meegemaakt die op het randje van de dood zaten, weken in de kliniek moeten blijven met verlammingsverschijnselen na het toedienen van de L4 enting (en ja dit is onderzocht door de dierenartsen die ze geënt hebben, verschillende klinieken)

Overigens is jaarlijks enten sowieso echt veel te veel en zijn de entingen veel langer geldig.

Zomaar niet enten ben ik zeker geen voorstander van, gericht enten wel. Het is nl zo dat als je ent en ze nog genoeg antistoffen hebben de enting niet aanslaat en je dus voor niks ent.
Daarnaast bestaat er altijd nog zo iets als geheugencellen waardoor het lichaam meteen in actie komt zodra er een ziekte binnenkomt