Dekkingen bij honden

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SweetVanille

Dekkingen bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-17 16:52

Stukje informatie gevraagd!

Heb jij een dekreu, of juist een fokteefje?

Hoe gaat dit in zijn werk?
Ik hoor graag verhalen van beide kanten, hoe gaat het als je een dekreutje bezit, en hoe als je een fokteefje hebt?

Ben hier erg benieuwd naar.

Komt het reutje altijd op bezoek bij het teefje?
Hoe lang duurt het voordat een teefje dan gedekt wordt?
Bestaat er zoiets als "Niet goed geld terug"? (Ja, beetje knullig verwoord)
Hoe begin je met je reutje als dekreu aan te bieden, als deze nog geen ervaring heeft?

(Ik ben zelf bekend met niet zomaar moeten "vermeerderen" en dergelijke, dit topic maak ik puur aan voor informatie, ik ben nieuwsgierig naar hoe dit gaat. )

Lente

Re: Dekkingen bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:54

Ik fok zelf nog niet maar mijn schoonouders wel.

Teef wordt hier gecheckt of ze klaar is voor dekking. Zo ja, gaat de teef naar de reu, wordt ter plaatse gedekt en gaat dan mee naar huis. Na een tijdje kijken of het gelukt is.

Dekgeld is de kosten voor 1 pup. Weet eigenlijk niet hoe en wat als ze leeg blijft.

[o]

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:04

Wij hebben zowel een reu al drie teven. Met een teefje hebben we wel eens een nestje gehad. Vaak komt de teef naar de reu. Hoelang het duurt voordat een dekking plaats vind is heel erg afhankelijk van het karakter van zowel de teef als de reu.
Niet goed geld terug is zeker niet gangbaar. Wie zegt immers aan welk van de twee dieren het ligt(als het al aan een van de twee dieren ligt).
De betaling bestaat vaak uit de kosten van 1 pup of de eerste keuze uit het nest van 1 pup(die dan dus voor de eigenaar van de reu gratis is)
Wil je je reu aanbieden maar heeft hij nog geen ervaring zou je yem de eerste keer gratis aan kunnen bieden. Hij heeft immers de ervaring niet maar ook het bewijs dat hij bevrucht is er niet.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:13

Hier een reu die binnenkort gaat dekken.

Ik ben begonnen met een volledig testen van mijn reu, hd, ed, ecvo etc.

Afspraak kosten dekreu is eerste nestkeus of opbrengst verkoop van 1 pup. Die afspraak maak je samen met de teefeigenaar.

Dekking gebeurt bij mij, ik ga niet heel nederland (of verder) doorrijden voor het nest van een ander.. ;)

Ook de eerste keer hier niet gratis, wel een nieuwe dekking (gratis) volgende ciclus.

Bij mijn ras is er ook een dekbeperking van maximaal 6 nesten per reu.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) drachtig van Gamleskolens Thule (17 mei 2021).
Rivas (v. Gjovik X Maldu v. Lyckangs Tempo).
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt).

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:18

Wij hebben hier 2 teefjes, moeder en dochter. Beide hebben al meerdere nestjes gehad. Bij ons zijn ze altijd naar de reu gegaan. Hoe het dan gaat is verschillend. We hebben een keer een reu gehad welke bijna 180 km enkele reis was, daar is de teef toen bleek dat ze nog net niet helemaal klaar was een paar dagen gebleven. We hebben dit alleen gedaan omdat we echt een goed gevoel hadden bij de baasjes van de reu. De andere keer is de teef altijd mee terug gegaan met ons. Qwa dekgeld was het ook verschillend, de ene keer was het een aanbetaling en bij drachtiggescant de rest van het geld, de andere keer alleen het geld wanneer ze drachtiggescant is, en soms ook het complete bedrag sowieso betalen of het hele bedrag betalen en bij niet drachtig de volgende loopsheid een 'gratis' dekking. Het is dus erg verschillend en ligt er dus erg aan wat de afspraak tussen eigenaren is.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:12

Allebei nog niet aanwezig, maar wel vaak geholpen bij dekkingen en we zijn bezig met onze teef aankeuren. Mijn reu voldoet wel aan de eisen, maar niet aan mijn eisen. Het wisselt ook nogal per ras wat het dekgeld is. Bij 'mijn' ras is het dekgeld 9 van de 10 keer niet gelijk aan de pupprijs, eerder de helft of minder nog.
De teef komt naar de reu zodra zij op haar hoogtepunt is. Dan dus dekken en eventueel een dag later of twee dagen later nog eens.

Verder is het allemaal maar net wat je afspreekt qua afhandeling bij leeg blijven.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:14

SweetVanille schreef:

Ik hoor graag verhalen van beide kanten, hoe gaat het als je een dekreutje bezit, en hoe als je een fokteefje hebt?

Komt het reutje altijd op bezoek bij het teefje? Teef gaat bij reu op bezoek daar die vaak beter dekken op eigen terrein
Hoe lang duurt het voordat een teefje dan gedekt wordt?Daar gaan progesteron testen aan vooraf voor het juiste tijdstip
Bestaat er zoiets als "Niet goed geld terug"? (Ja, beetje knullig verwoord)Nee bij ons is komen voor het dekken ook betalen en vaak bied je dan nog een keer dekken aan
Hoe begin je met je reutje als dekreu aan te bieden, als deze nog geen ervaring heeft? daar gaat hier een traject aan vooraf met examens, gezondheidsonderzoeken, keuringen enz als de hond dan na een aantal jaren gekeurd is komen de dekkingen vanzelf.
dekgeld is bij ons rond de 350-450 euro daarvan gaat 50 naar de rasvereniging, de pupprijs ligt tussen de 800-1000 euro. Eerste nestkeuze is bij ons niet echt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:23

Net onze teef laten dekken.
Bij de meeste fokkers wordt een dekgarantie gegeven. Dat bestaat uit gratis volgende dekking als de teef leeg blijft (geen geld terug).
Bij de teef kun je het beste een progresterontest laten doen om te kijken of de eisprong heeft plaatsgevonden. De enige (waarvan ik het weet) die dat doen en dezelfde dag nog de uitslag levert is de dierenkliniek in Sleeuwijk. Zit ze hoog, dan moet je dezelfde dag of uiterlijk de volgende ochtend nog naar de reu om te dekken. En dan een dag later nog een keer. Het zaad blijft 48 uur na de dekking actief; dus dan heb je grote kans dat het goed zit. Als je in Sleeuwijk 1 (of meer als dat nodig is) progresterontest doet, dan krijg je korting op de echo.
Is het de eerste x dan is het wel fijn dat je een reu (en dekmeester) treft met enige ervaring. Het gaat zo'n eerste x niet altijd van een 'leien dakje". En je moet ook goed weten dat je beiden een beetje aan elkaar houdt op het moment dat ze aan elkaar vastzitten.
Dekgeld (bij rashonden) is meestal de prijs van 1 hondje of 1e keus uit het nest.

Wij fokken een gelegenheidsnest uit een ridgeback en willen 1 teefje houden.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:34

Er is best veel discussie over het bepalen van het juiste dektijdstip. Het kan zo verschillen. In de regel wordt uitgegaan van een progesteronspiegel van 10-12. Maar dat is niet altijd het juiste tijdstip.
Het moment van het flink doorstijgen van de progesteronspiegel wordt als juiste moment gezien. Dat kan van 1,5 naar 5,2 of - in ons geval - van 2,7 naar 9,2. 2 x testen is dus wel nodig. Kosten per test 49,50.
Bij onze teef was heel moeilijk te zien, wanneer de loopsheid begonnen was. Ze bloedt heel weinig. We merken het meestal aan onze (gecastreerde) reu wanneer ze zo ongeveer vruchtbaar is.
Het is pas 2 weken geleden; na 4 weken heeft scannen zin. Heeeeel spannend nu dus...

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:45

Ik heb momenteel 1 aussie teef.ik ben pas mijn kennel gestart.
Iedere reu eigenaar stelt zijn eigen regels op zo ook de kosten van een dekking en wat als ze leeg is.ik had bv niet zo een enorm dure reu want er zijn ook reuen die bv 1500 kosten per dekking. Ik heb ook contraktje met daar in als de teef leeg blijft of minder dan 3 pups krijgt ik een dekkig tegoed heb,maar ook dit verschilt per reu eigenaar.
Mijn teef is voir ik hasr inzet voir een nest getest op mdr1,hsf4,hd,ed en ogen dit zijn de minimale testen die ze krijgen. Maar ook dit verschilt enorm per ras. Masr ik adviseer omzoveel mogelijk te testen,zodat je ook geprobeerd hebt om gezonde pups te fokken. Heb je nog vragen pb me maar. Een dek reu moeten mensen vaak ook op show zien zodat ze hem kennen ook voor de eerste dekking kun je geld vragen hoe beter hij op show doet en als hij gezond op de testen is hoe beter en vaak hoe duurder hij is

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:55

SweetVanille schreef:

Op dit moment heb ik twee teefjes waar ik mee fok. Ik fok zelf max. drie nestjes per teefje en ook alleen wanneer alles goed gaat

Komt het reutje altijd op bezoek bij het teefje?
De teef gaat altijd naar de reu toe.

Hoe lang duurt het voordat een teefje dan gedekt wordt?
Dmv progesterontesten kan er bepaalt worden wanneer je teef gedekt moet worden. Bij de één is dat rond de 13e dag, maar het kan ook pas de 19e dag zijn.

Bestaat er zoiets als "Niet goed geld terug"? (Ja, beetje knullig verwoord)
Nee dat bestaat niet. Meestal is de regel wanneer de teef leeg blijft dat je een herdekking krijgt. Soms zijn er dekreu-eigenaren waarbij je pas betaalt wanneer teef vastgesteld drachtig blijkt.

Hoe begin je met je reutje als dekreu aan te bieden, als deze nog geen ervaring heeft?
Je zal eerst alle gezondheidsonderzoeken moeten ondergaan welke betrekking hebben tot jouw ras. Verder zal de hond bij ons ras afgericht en aangekeurd moeten zijn. En de meeste reu-eigenaren laten de sperma testen voordat zij de reu aanbieden als dekreu. Verder is het belangrijk bij de eerste keren een ervaren iemand erbij te hebben, wanneer je er zelf geen ervaring mee hebt.

(Ik ben zelf bekend met niet zomaar moeten "vermeerderen" en dergelijke, dit topic maak ik puur aan voor informatie, ik ben nieuwsgierig naar hoe dit gaat. )

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie