Wat moet ik doen? Jong koppel konijnen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Wat moet ik doen? Jong koppel konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 10:40

Hoi Bokkers :) .

Ik heb nu twee jonge konijnen (dwergjes) zitten van iets meer dan 12 weken. Nu zitten ze nog samen. Omdat we tot woensdag weg zijn kunnen we ze eigenlijk pas op hun 13 weken scheiden. Zou dit een probleem zijn? Want ik zit echt niet te wachten op een nestje en al zeker niet bij zo'n jong konijn. Als het echt moet kunnen we wel "even" (drie uur in de auto 8)7 ) naar huis rijden om ze apart te zetten maar als het niet hoeft liever niet natuurlijk ;) . Er komt ook wel iemand om ze te verzorgen en we zouden kunnen vragen of zij ze willen apart zetten, maar dan zit er eentje in het hok en eentje in de ren en dat is dan ook weer zo zielig... Wat zouden jullie doen?

Groetjes Margaux

MoppieFilou

Re: Wat moet ik doen? Jong koppel konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 10:56

Niemand met raad? :\

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:00

17 minuten geleden geopend op een zondag, een beetje meer geduld mag ook wel. Ik vraag mij vooral af waarom je hier nu pas aan denkt?
Konijnen zijn met 3-4 maanden vruchtbaar dus je hebt al kans op zwangerschap.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 02-07-17 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:01

Ik zou geen risico nemen en degene die ze verzorgd vragen om ze uit elkaar te halen :) Beter te voorzichtig dan een oepsnestje met zo'n jong konijn.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:02

Euhm.. een castreren lijkt me beter dan apart zetten?
Maar je bent nu op vakantie dan oid? Zonde dat je er nu pas aan denkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 11:04

Magda: Sorry maar ik ben gwn een beetje ongerust... :( DA had gezegd rond 4-6 juli apart zetten omdat ze 4-6 april geboren zijn maar dat zijn drie keer 30-31 dagen en geen twaalf weken snap je?

Blijheid: Oké, bedankt :) .

Esther: Dat is de bedoeling hoor maar ze zijn nog iets te jong om te castreren ;) . En ja :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:29

Dan zet je ze toch een weekje eerder apart? Het risico op jongen moet je idd niet willen.. En dan zo snel mogelijk laten castreren wanneer het kan, zodat ze weer samen kunnen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 11:42

Oké, bedankt! Heb een berichtje gestuurd naar de oppas en ze ging het meteen doen +:)+ .

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:57

Met 12 weken zijn konijnen al geslachtsrijp. Dus even zorgen voor 2 hokken zodat ze op 11 weken apart gezet worden (maar volgens mij is dat al te laat?)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 12:01

Ja, dat is dus de bedoeling maar omdat we voor een paar dagen weg zijn kan dat nu niet direct. Vandaar dat ik dus heb gevraagd aan de oppas om de ene in het hok en de andere in ren te zetten tot we terug zijn. Maar dat is dus idd te laat maar zijn vrouwelijke konijnen niet pas vanaf vier maanden geslachtsrijp? Dat zei mijn DA toch... :=

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:50

In de opvang hadden we regelmatig konijnen die met 4 maanden als moeder waren. Konijnen zijn er snel bij, kennen geen familiebanden dus planten zich onderling gewoond voort.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 13:48

Oké, bedankt voor je reactie! En de konijnen die toch al heel vroeg moeder werden, hoe ging het daarmee?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:00

Soms overleed de voedster, soms beter ze de jongen dood. Enkele keer dan moeder het nest succesvol grootbracht. Zijn namelijk zelf nog baby's.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 14:11

Ze zitten nu apart, hoop dat het niet te laat is. Maar heb ze nog nooit op elkaar zien zitten ofzo... En mannetje is nu paar dagen ouder dan drie maanden, voedster twee dagen ouder. Denk je dat de kans groot is dat ze zwanger kan zijn?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:40

Er zit nu niets anders op dan afwachten en hopen dat je voedster niet bevrucht is. De kans is aanwezig dat ze drachtig is, maar het kan ook evengoed zo zijn dat je geluk hebt en de een nog net niet vruchtbaar was. Je kunt er nu toch weinig meer aan veranderen, dus probeer je niet te druk te maken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 14:55

Oké, bedankt voor je tip. Vind het wel vreemd dat de DA en verschillende sites zeggen dat de voedster pas vanaf vier maanden geslachtsrijp is... :=

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:08

Het draait niet alleen om de geslachtsrijpheid van de voedster hè. Als de ram al geslachtsrijp is en voortdurend de voedster probeert te dekken, kan dit ook problemen opleveren. Afgezien van de stress voor de voedster, kan het ook tot gewonden leiden, bijvoorbeeld doordat de voedster het zat is. Ook geen wenselijke situatie. Zodra bij de ram de hormonen op gaan spelen, is het niet meer handig om hem bij een voedster te hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:14

Voedsters zijn over het algemeen later vruchtbaar dan rammen en dat zal vanaf een gemiddelde leeftijd van vier maanden zijn. Dat betekent echter niet dat je er dus maar vanuit kan gaan dat je voedster niet drachtig kan raken zolang ze nog geen vier maanden oud is. Er zijn ook voedster die eerder (of later) vruchtbaar zijn.

Nogmaals, probeer je niet te druk te maken en lekker van je vakantie te genieten. Je kunt er nu niets meer aan veranderen mocht ze drachtig geraakt zijn en het kan ook heel goed zijn dat er helemaal niets aan de hand is. Lekker van je vakantie genieten en gewoon even afwachten.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 15:18

Sarah_Elise: Nee, dat begrijp ik goed. Maar omdat de ram of nog niet geslachtrijp is, of nog maar max twee dagen, is dat niet mijn grootste zorg. Ze zitten in ieder geval ten laatste vanavond apart, heb nog geen nieuws van de oppas.

Eunomia: Oké, bedankt! Ik denk dat de kans heel klein is dat ze drachtig is, dus ik wacht wel gewoon af en binnen een maandje zullen we het weten. Ga proberen om zorgeloos te genieten ;) .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:22

Ik denk ook dat de kans klein is hoor, maar er bestaat natuurlijk een kans dat je pech hebt. In ieder geval goed dat je ze uit elkaar laat halen, dan wordt die kans in ieder geval niet groter. :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 15:24

Bedankt voor je geruststelling! :) Mijn voedster is in ieder geval eentje die zich niet laat lastigvallen als het haar niet aanstaat terwijl mijn rammetje zo rustig is als wat :') .