Hubertusklauwtjes/Wolfsklauwtjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hubertusklauwtjes/Wolfsklauwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 09:25

Over een aantal weken komt er een 2.5-jarig witte herder teefje bij ons wonen :)
We zijn gisteren kennis met haar wezen maken. Het is een ietswat verlegen dame die helaas vorig jaar tijdens een huisinbraak klappen heeft gehad en daarom wat terughoudend is naar vreemden. Ook heeft ze energie teveel. Er zit dus nog wel wat werk aan. Ze moet ook nog gesteriliseerd worden.
De kennismaking verliep goed en ondanks dat ze ons de eerste 5 minuten spannend vond, zocht ze ons wel op.

Maar even naar het onderwerp: het viel me op dat ze twee hubertusklauwtjes (wolfsklauwen) heeft.
Ik heb dit online nagezocht en ik las dat deze meestal in het nest al verwijderd worden. Dat is bij haar dus niet gebeurd en inmiddels is ze 2.5 jaar.
Zijn er hier nog meer mensen met een hond met intacte klauwtjes en is dit echt zo nadeling? Ik lees dat de kans groot is dat ze ergens achter blijven hangen en afscheuren?
En is het zinvol om ze alsnog te laten verwijderen of is dat voor een volwassen hond juist een grotere belasting?

Nog even een foto van haar <3

Afbeelding

Van

Re: Hubertusklauwtjes/Wolfsklauwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:29

Het is in Nederland in principe verboden om ze er af te halen al word het alsnog vaak genoeg gedaan

Ik heb er ook een met Hubertusklauwtjes en laat ze lekker zitten. Ken er meerder die ze hebben en maar heel weinig verhalen van afscheuren. Het kan gebeuren maar ik denk zelf dat dat risico veel kleiner is dan vaak word beweerd.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:32

Onze border collie heeft ze ook, van voor en van achter.
Waar je op moet letten is dat je ze van achter regelmatig bijhoudt.

Ze heeft er zelf geen last van, ze is er nog nooit ergens mee achter blijven hangen oid.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:37

Mijn twee hondjes hebben ze ook. 1 daarvan heeft idd een keer iets gedaan( wat?geeen idee) met 1 van de nageltjes en dat was wel ff n bloederig tafereeltje. Even weekje rustig aan gedaan en daarna is t weer netjes genezen.
Hebben verder altijd honden gehad met de klauwtjes en nooit iets mee gebeurt op die ene na dan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:37

de berners hebben dit ook, op zich geen probleem maar wij hebben ooit eentje gehad die uitgescheurd was. Had verder niet echt gevolgen maar wel even pijnlijk voor de hond.
Als het echt van die losse flabbers zijn dan zou ik die tijdens de sterilisatie tegelijk eventjes laten weghalen. Als het een gewoon strak tegen de poot klauwtje is zou ik hem laten zitten.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:38

Mijn hond heeft ze ook, voor en achter. Ze is inmiddels 9 en heeft er nooit problemen mee gehad. Mijn hond knauwt ze ook zelf af, dus ze worden niet te lang. Maar bij de meeste honden moet je ze wel knippen.

Veel plezier met je nieuwe hond, ze is leuk!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:40

Hubertusklauwtjes zitten aan de achterpoten. De 5e teen aan de voorpoten die horen er gewoon :Y)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:41

Onze Duitse herder had ze ook, aan de achterpoten, wij hebben ze gelijk met de castratie (hij kwam als 1-jarige bij ons) weg laten halen, ze stonden haaks op de poot. Veearts vond het ook veel beter.

Twee weken geleden dus een ongelukje met zijn linker voorpootklauwtje gehad, dat is geen wolfsklauw maar de teen die de grond niet raakt zeg maar. Het binnenwerk zat naast de nagel. De veearts heeft de nagel er af getrokken, moet nu gewoon genezen. Het kan dus best, ellende met die wolfsklauwtjes, en bij onze herder was het nog niet eens zo'n uitstekend ding.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 09:42

Ah, dus een stuk meer honden hebben dit! Ik las dat het een of andere genetische afwijking is? Maar dat is dus niet zo?
Ze heeft het alleen aan de achterpoten trouwens.

En gelukkig hebben de meeste honden er zo te lezen geen last van!
Duhelo, voor zover ik het kon zien zaten ze redelijk strak tegen de poot aan. We gaan haar over 2 weken halen en dan zal ik eens foto's maken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:45

Onze beaucerons hebben dubbele hubertus klauwen aan de achterpoten, nog nooit last van gehad.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:46

Het is wel een afwijking maar komt veel voor en heeft verder geen nadelen behalve het teentje

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 09:51

Op een hondenforum las ik weer dat de hubertusklauw er vroeger voor diende zodat de herdershonden sneller over de schapen konden lopen om het gevaar te bereiken wanneer dat aanwezig was :+

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:55

Onze Kangal heeft ook flinke hubertusklauwen, maar behalve dat ik af de toe de nagels bijknip, bungelen ze er prima bij..........
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:56

Zowel onze vorige hond als onze huidige grote hond hadden ze. De vorige hond heeft in zijn leven een heel aantal keer echt veel pijn van die dingen gehad omdat hij bij het door het bos rennen de boel kapot trok/kreeg. Onze huidige hond had ze ook (een voet zelfs dubbel) compleet met botjes er in. Import uit Bulgarije dus in het nest ook niets aan gedaan. Die hebben we tegelijk met de castratie weg laten halen. Hij heeft er geen dag kreupel van gelopen en als ik zie hoe hij door bos en water rondvliegt ben ik blij dat ze er af zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 09:57

@Criollo_yess: Zo dat zijn flinkerds! Ik kan me voorstellen dat ze daarmee kunnen blijven haken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:04

Heel veel honden hebben ze, sommige rassen hebben als raskenmerk zelfs dubbele.

Gewoon laten zitten, niet weg laten halen.
Enigste nadeel kan zijn, als ze keer door de struiken rauzen dan er ooit een keer 1 sneuvelt, maar daar zou ik me niet te druk om maken.

Zelf ook hond gehad met dubbele, geen probleem, ooit 1 x stukje ingescheurd, maar niet dramatisch (laat ik het zo zeggen gewone nagels heeft ie 100 x vaker gebroken met stomme acties en hond erna ook)
En je moet ze soms knippen als ze door blijven groeien, maar dat is de moeite niet.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:07

Onze hond heeft ze ook en hij is al 12 jaar oud. Nog nooit problemen mee gehad :)
Alleen af en toe bijknippen inderdaad.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:08

Cayenne schreef:
Over een aantal weken komt er een 2.5-jarig witte herder teefje bij ons wonen :)
We zijn gisteren kennis met haar wezen maken. Het is een ietswat verlegen dame die helaas vorig jaar tijdens een huisinbraak klappen heeft gehad en daarom wat terughoudend is naar vreemden. Ook heeft ze energie teveel. Er zit dus nog wel wat werk aan. Ze moet ook nog gesteriliseerd worden.
De kennismaking verliep goed en ondanks dat ze ons de eerste 5 minuten spannend vond, zocht ze ons wel op.

Waarom? Heb je hier voor jezelf een goede reden voor? Je weet dat het karakter beïnvloed kan worden door castratie, zeker bij een al onzeker hond als een witte herder? Ik zou er nog eens heel goed over nadenken voor je die stap zet en je eens goed inlezen in de mogelijke gevolgen van een castratie (en dan heb ik het nog niet eens over de vachtveranderingen).

Cayenne schreef:
Maar even naar het onderwerp: het viel me op dat ze twee hubertusklauwtjes (wolfsklauwen) heeft.
Ik heb dit online nagezocht en ik las dat deze meestal in het nest al verwijderd worden. Dat is bij haar dus niet gebeurd en inmiddels is ze 2.5 jaar.
Zijn er hier nog meer mensen met een hond met intacte klauwtjes en is dit echt zo nadeling? Ik lees dat de kans groot is dat ze ergens achter blijven hangen en afscheuren?
En is het zinvol om ze alsnog te laten verwijderen of is dat voor een volwassen hond juist een grotere belasting?

Dat mag niet meer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 10:23

De sterilisatie lijkt me nuttig om de kans op kanker zoveel mogelijk te verkleinen? De beslissing staat overigens ook nog niet vast. Het moet uiteraard de beste beslissing voor haar zijn.
Ik weet dat het 't karakter kan beinvloeden, maar pakt dat altijd per sé negatief uit?
Sowieso willen we geen nest, dus dan lijkt me een sterilisatie wel zo veilig?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:27

Mijn hond had ze ook (heeft ze nogsteeds maar is naar een fijner huisje gegaan) ze is nu 12 en heeft er nooit last van gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:29

Aahh ik kom haar halen hoor <3 gedrag trekt wel bij. Geduld hebben en het is een beetje ras eigen zijn geen allemans vrienden.

Die wolfsklauwen had mijn witte heer ook achter. Alleen bleef hij er overal mee aanhaken. Om verdere problemen te voorkomen zijn ze bij de castratie eraf gehaald. Heb een keer de puinhoop gezien van een bijna volledig afgescheurde klauw %) dat nooit meer.

Bij een kangal zijn het andere. Die kunnen niet gemakkelijk afscheuren die zonder bot erg gemakkelijk als je pech hebt

Steralisatie voorkomt ook baarmoederontstekingen. Dames en steralisatie worden juist vaak wat pittiger. Dameshormonen vallen weg dus de testosteron krijgt de overhand. Onze eerste russeldame moest na haar steralisatie chemisch gecastreerd worden omdat ze een over hitsig reutje werd ervan :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:33

Sterelisatie zou ik absoluut doen, wij hebben een hond gehad die op latere leeftijd gesteriliseerd is en die zat op haar oude dag helemaal vol met tumoren... geloof me daar word je niet vrolijk van. Ik weet natuurlijk niet wat het ware karakter van de hond is, maar je zegt dat ze klappen heeft gehad bij een inbraak, dus geen wonder dat ze onzeker en terughoudend is bij vreemde, dan hoeft castratie geen probleem te zijn

Wbt de klauwtjes, lekker laten zitten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:29

Cayenne schreef:
De sterilisatie lijkt me nuttig om de kans op kanker zoveel mogelijk te verkleinen?

Dat heeft nu niet zoveel nut meer, dat voordeel neemt exponentieel af na de eerste paar loopsheden.

Cayenne schreef:
Ik weet dat het 't karakter kan beinvloeden, maar pakt dat altijd per sé negatief uit?

Nee hoor, lang niet altijd. Maar het kán wel en als je de castratie dan gedaan hebt omdat je denkt dat het zo 'hoort' of dat er voordelen aan zouden zitten die er niet blijken te zijn dan baal je natuurlijk wel gigantisch als je hond onzekerder geworden is na castratie. Niemand kan voorspellen hoe het uitpakt, het is een kwestie van de mogelijke voor- en nadelen afwegen.

Cayenne schreef:
Sowieso willen we geen nest, dus dan lijkt me een sterilisatie wel zo veilig?

Ik wil ook geen nest en de mijne mág ivm gezondheid niet eens een nest (dat zou haar fataal kunnen worden), maar dat is voor mij geen reden om te castreren. Ik kan mijn hond prima (extra) in de gaten houden die twee weken per jaar dat ze dekrijp is (tweemaal ongeveer een week). Maar ik zou haar in die weken dan ook niet aan een oppas oid meegeven, dat risico neem ik niet. De mijne gaat blijft aan de lijn én mag niet zonder toezicht in de tuin in die twee weken (voor het geval ze zelf op pad zou willen gaan, maar ook voor het geval een intacte reu mijn tuin in weet te komen).

Ik zou eerst lekker aan elkaar wennen, elkaar leren kennen en een band opbouwen. Daarnaast echt even goed inlezen in voor- en nadelen van castratie en dan een afgewogen beslissing maken +:)+ .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 12:47

Bedankt voor alle tips!
Ik lees idd dat er toch meer nadelen kleven aan sterilisatie dan ik in eerste instantie had ingeschat.
Ik heb hiervoor altijd (gecastreerde) reuen gehad. Dit is mijn eerste teef. Het is dus echt even aftasten.

GDG, het is de bedoeling dat we in de toekomst (uiteraard pas wanneer ze helemaal gesetteld en op haar gemak is) naar de hondenschool gaan. Klopt het dat je teef tijdens de loopse periode dan vaak ook niet welkom is? Dat is dan ook iets om rekening mee te houden.

MugaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:57

Mijn briard heeft ook deze klauwen. Bij dit ras zelfs een eis dat deze goed ontwikkeld moeten zijn. Nooit problemen mee. Soms even bijknippen bij de trimmer, maar verder geen last van. Dit is briard nr 6 bij ons in de familie. En ook nog nooit problemen mee gehad.