Hoe uitlaat hond beter onder apel krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Hoe uitlaat hond beter onder apel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 12:49

Hoi,

Mijn vriend en ik laten 5 dagen per week (ma-vrij) de honden van kennissen uit tussen de middag.

De honden betreffen 2 labrador reuen (geholpen), van 7 en 11 jaar.
De eigenaren werken hele dagen, vandaar dat wij dagelijks ruim een uur met de honden lopen.
Ze wonen super (wij wonen in Engeland), aan het bos en de honden kunnen dus naar hartelust rond rennen tijdens de wandeling.

Probleem is...
De jongere hond is slecht onder apel. Ook bij de eigenaren luisterd hij slecht.
Erg lastig, want als je hem bij je roept luisterd hij 7 van de 10 keer niet (buiten dat om reageert hij goed op commando's), dus erg lastig zowel met het tegen komen van andere honden, maar ook bij terug aan de lijn zodra we bijna thuis zijn en een (rustige) weg moeten oversteken.

Ook is hij een jager.. vaak krijgt hij niks te pakken, maar soms heeft hij geluk.
Als hij iets te pakken heeft is het luisteren natuurlijk helemaal ver te zoeken!
Als we hem dan eenmaal hebben laat ie z'n prooi over het algemeen direct los.. gister alleen écht niet (van vriendelijk vragen tot proberen z'n bek open te krijgen, los liet hij niet).

Hem aan de lijn laten de hele wandeling vind ik zielig.. hoewel de eigenaren zowel voor als na het werk er ook mee lopen, vind ik het zielig als ie zich niet uit kan leven zo op de middag, want ze zitten verder écht lang alleen.

Hem belonen met koekjes als ie wel luisterd hebben we geprobeerd en pakt ie ook graag aan..
Totdat ie het dus is z'n bol krijgt en niet wilt luisteren, dan boeien hem de koekjes en knuffels maar bar weinig.

Heeft er iemand tips om hem beter onder apel te krijgen?

Rekening houdend met het feit dat wij maar ongeveer 5-7 uur per week met hem bezig zijn.
Hij ook slecht onder apel staat bij zijn eigenaren..
En hij ook regelmatig wél goed luisterd.

Alvast bedankt!

Evelijn

Re: Hoe uitlaat hond beter onder apel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:54

Toch voorlopig maar aan lange lijn (longeerlijn) en daarmee dan ook hier komen oefenen.
Dan kan die nog wel rennen maar ben je hem niet kwijt, want jagen en rennen etc. is wel zo zelfbelonend dat koekjes vaak niet werken. Wel opzoek gaan naar iets wat hij super super lekker vind en daarmee "hier" gaan trainen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:55

In dit geval zou ik de hond toch echt aanlijnen :). Dat hoeft geen korte lijn te zijn, maar als je een lange sleeplijn haalt van 10 tot 20 meter, dan kan de hond zich toch nog redelijk uitleven en kunnen jullie zijn recall oefenen. Onze Dobermann heeft ook aan de sleeplijn gelopen totdat hij goed onder appel stond. In het begin hebben wij alleen maar gevraagd om te komen wanneer hij z'n aandacht erbij had, om de succeskansen te vergroten. Later zijn we hem expres gaan vragen te komen op de momenten dat we wisten dat hij afgeleid was en het lastiger zou vinden te luisteren. Aan zo'n lijn heb je toch nog wat te zeggen als de hond toch besluit dat hij geen zin heeft om te luisteren.
In dit geval moet je ook aan de veiligheid van de hond denken. Als hij dichtbij de weg een konijn ziet en erachteraan gaat zonder dat jij wat te zeggen hebt, gebeuren er straks ongelukken en dat wil je toch ook niet op je geweten hebben.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:01

Ik zie het probleem van aanlijnen niet zo, bij een niet luisterende hond. Hup lange riem eraan, zodat je toch controle hebt.

En tsjaa dat hij jaagt is niet heel raar bij een labrador natuurlijk. Zou dus eerst veel oefenen met lange lijn en heb je hier veel succes bij, dit steeds stapje verder uitbreiden

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:07

Ook ik zou kiezen om het eerst met een lange lijn te proberen.
Als hij niet luistert dan een kort rukje eraan en belonen als hij komt.
Zo heb ik het mijn bc ook geleerd.
En nu zelfs als ze achter een kat aan rent en ik roep komt ze meteen mijn kant uit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:13

jij (jullie) moeten leuker worden dan de prooi/jacht. Veel korte speel spelletjes met balletjes of flos/kong wat ie maar leuk vind. Niet meters weggooien maar dichtbij. Eerst attent maken erop door er samen mee te spelen en dan paar meter weggooien, heeft ie ut maak je er een feestje van met stem goed belonen en als ie bij je komt ruilen voor voertje.

korte stukjes verstoppen is ook leuk, even gek maken op speeltje, je partner houdt hond vast en dan een paar met weglopen met speeltje en enthousiaste met veel grappige geluidjes het speeltje ergens achter laten vallen, heeft ie gevonden weer dat feestje er van maken en als ie bij je komt ruilen voor voertjes

labjes zijn gek op zoeken, nu zoekt ie nog naar wild, maar je moet hem conditioneren op zoeken naar zijn speeltje en jullie. Gaat dit lekker dan kan je je eens samen met speeltje verstoppen inde bosjes en als ie je vind is er weer dat feestje... en uiteraard weer speeltje ruilen voor voertje.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:19

Inderdaad een lange lijn er aan. Er bestaan flexlijnen van 10 meter, dus genoeg speelruimte en jij hoeft niet continue een touw binnen te hengelen.
Regelmatig bij je roepen en dan altijd belonen met het allerlekkerste snoep *\o/* Altijd! Je moet even de sweetspot van de hond vinden, hier doen ze een moord voor cheesy bits en gekookte pasta :7

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:26

briitje schreef:
Ik zie het probleem van aanlijnen niet zo, bij een niet luisterende hond. Hup lange riem eraan, zodat je toch controle hebt.

En tsjaa dat hij jaagt is niet heel raar bij een labrador natuurlijk. Zou dus eerst veel oefenen met lange lijn en heb je hier veel succes bij, dit steeds stapje verder uitbreiden

Aanlijnen idd. Als ik jou tegenkom met mijn hond (mijn hond is altijd aangelijnd) en jij krijgt die van jou niet te pakken en komt op mij af, dan hebben we een probleem. Mijn hond kan namelijk niet met andere honden. Dan heb ik haar in zulke gevallen wel gemuilkorfd, omdat juist 75% van de mensen die ik tegenkom hun hond niet aanlijnen, maar stel je voor dat er wél iets gebeurd.

Ook jou hond (oppashond) kan hierdoor helaas toegetakeld worden.

Lekker aan de longeerlijn en vanuit daar gaan trainen :) Hebben jullie en de eigenaren profijt van. En het hondje ook!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:49

Is er iets wat hij echt ontzettend lekker vindt?
Dan daar een woord aan koppelen en als hij dat woord hoort weet hij dat hij dat krijgt.
Het woord er in trainen, eerst in een prikkelarme omgeving en dan pas gebruiken buiten.
Niet te vaak gebruiken als het er goed ingetraind is, want dan blijft het bijzonder.

Ik kan zo met een stuk leverworst mijn hond altijd terugroepen met het woord "Wisky" en hij komt zelfs als ie achter een konijn aan gaat :D
(Ik heb alleen geen jachthond)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:54

Hier was worst mee ook de uitkomst, al blijft het moeilijk. Koekjes ed. waren niet interessant genoeg, maar plakjes goedkope worst waren dermate lekker dat er toch maar geluisterd werd. Nu is hondlief een jaar of vier en komt hij 8 van de 10 keer wanneer ik roep.

Overigens vind ik wel dat een hond die jaagt überhaupt niet los hoort te lopen.