2 kattenbroers, 1 overleden. Wat nu doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

2 kattenbroers, 1 overleden. Wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:47

Hallo kattenliefhebbers,

Wij hebben nooit katten gehad eerder, maar hebben zo'n 4 jaar geleden 2 ragdolls gekocht. 2 volle broers uit hetzelfde nestje.
Ze waren altijd samen, dikke vrienden, dag en nacht deelden zij hun leven. Ze kwamen niet buiten, waren altijd bij ons in huis.

Dinsdagavond begon 1 van de katten ineens wat te zwalken en reageerde pijnlijk op zijn rug. We wilden het niet afwachten en zijn met spoed naar de dierenarts geweest. Bij de dierenarts aangekomen liep hij al niet meer en leek achter verlamt. Slechte prognose, trombose-ziekte of zware hernia. Hij heeft pijnstilling en ontstekingsremmer gekregen en ik heb hem toch weer mee naar huis genomen. In de nacht is mijn man bij hem gebleven om hem te helpen en 's morgens nadat we de kinderen naar school hebben gebracht moesten we voor controle terug naar de dierenarts.
Helaas was hij verslechtert nog, nu had hij in beide achterpoten totaal geen gevoel meer en ook niet in zijn staart, na verder onderzoek bleek hij een ernstige acute hernia te hebben van de ergste graad en daarnaast zware verkalking van de tussenwervelschijven. Kans op herstel met zeer zware operatie en lange revalidatie was 5% en dan nog zou hij incontinent zijn. Dit wilden wij niet voor onze lieve vriend en dus hebben we besloten hem in te laten slapen. Onbegrijpelijk en veel te jong en te snel, we zijn er allemaal kapot van. (in januari heb ik mijn pony ook moeten laten gaan op 11 jarige leeftijd, dat heeft nog niet eens een plekje kunnen krijgen en dan nu dit....)

Nu hebben we natuurlijk nog zijn broertje thuis, hij doet het momenteel erg goed. Eet, drinkt, knuffelt veel (nog meer dan anders), komt meer op schoot liggen en af en toe loopt hij miauwend rond...op zoek naar wat er niet meer is...
Persoonlijk heb ik hier veel moeite mee en vraag me af of hij niet eenzaam is zo en of hij hier wel aan kan wennen? Ik weet dat het geen kuddedier is en dat katten vaak einzelgangers zijn, maar hij is nog zo jong en nu al alleen na altijd samen geweest te zijn.
Hoe hebben andere mensen dit aangepakt, besluit of je wel of niet een ander katje erbij zou moeten zetten en waarom wel of niet? Ik vind het echt erg moeilijk en het is ook pas net gebeurd allemaal natuurlijk.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:57

Ik had 2 broers van 16 jaar oud, exact hetzelfde verhaal. In oktober de ene moeten laten gaan door trombose, in december de andere. De laatste heeft in alle rust afscheid kunnen nemen van zijn broertje, die ik na het inslapen mee terug naar huis heb genomen. Hij kreeg waarschijnlijk alsnog heimwee naar zijn broer en begon geestelijk snel achteruit te gaan door heel veel te mauwen, zoeken en denk ook de eenzaamheid. In december kon hij geen eten meer binnenhouden en heb ik hem ook moeten laten gaan.

Persoonlijk denk ik dat het fijner is voor een jongere kat om er een maatje weer bij te krijgen, met 16 jaar durfde ik het niet meer aan.
Sterkte Y;(
Laatst bijgewerkt door haan op 29-06-17 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Re: 2 kattenbroers, 1 overleden. Wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:03

Ik heb recentelijk onze oude hond moeten laten inslapen, de jonge hond is in de 4 jaar dat ik hem heb altijd dikke maatjes geweest met onze oudere hond. Ik heb hem erbij gehouden tijdens het inslapen en hem hem laten snuffelen, met opzet, hij zoekt dan ook niet naar haar en leek direct te begrijpen wat er aan de hand was. De eerste paar dagen leek hij wel wat depressief, maar ik probeer hem voornamelijk zoveel mogelijk aandacht te geven. Nu zijn honden natuurlijk anders, hij ontmoet buiten nog honden en gaat vaak mee naar de paarden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:07

Wat erg sterkte!

Persoonlijk zou ik het een maand of 2 aankijken. Loopt hij dan nog te mekkeren en te zoeken naar zijn vriendje dan zou ik er een kitten bijnemen. Loopt hij al vrij snel zijn eigen ding te doen, wil met jou spelen dan zou ik het zo laten.
Dieren passen zich sneller aan dan je denkt. Maar als je voor je eigen gevoel er het liefst weer een bij neemt moet je dat doen natuurlijk, ik zou dan wel voor een kitten gaan, dat accepteren ze makkelijker en heb je minder kans op sproeien.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 14:12

Ik heb de overgebleven kat ook afscheid laten nemen, we hebben de overleden kat na het inslapen mee naar huis genomen en heel bewust de andere alles laten bekijken en besnuffelen. Het was maar kort, hij wilde er net veel van weten. De overleden kat hebben we in de tuin begraven.
Als ze een stuk ouder waren zou ik het zo zeker laten en er niks bij zetten, maar nu omdat hij eigenlijk nog zo jong is (moet nog 4 worden) vind ik het erg moeilijk. Ik ben zelf veel thuis, de kinderen zijn pas 5 en 7, ze kregen altijd veel aandacht, maar hij is nu bv in de nacht echt alleen.

Besef dat ik gewoon niet veel weet van de emoties van katten en het missen/alleen zijn enzo...

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:15

Heeft de achtergebleven kat afscheid kunnen nemen?
Als dat niet zo is zou dat best wel het zoeken kunnen verklaren...zou het even tijd geven,zelf 4 jr geleden in deze situatie gezeten en wel afscheid kunnen laten nemen en naar mijn idee bloeide de achtergebleven kat helemaal op ondanks dat ze altijd prima samen hadden geleefd

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:16

Oeps gelijk geplaatst....wel goed dat dat afscheid nemen dus wel heeft kunnen gebeuren

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:17

Allereerst veel sterkte.

Zelf heb ik inmiddels alweer 4 jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Broer en zus, stapelgek op elkaar. Toen poes was ingeslapen leek onze kater het vrij snel te accepteren. Na een tijdje leek hij zelfs wat dapperder te zijn dan daarvoor (hij liep altijd achter zn zus aan).

We hebben lang getwijfeld en uiteindelijk besloten om niet voor een nieuwe kat te gaan. Natuurlijk hadden we het beeld voor ogen waar hij lief met een nieuwe kat zou zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Bovendien leek hij het wel prima te vinden en kon hij buiten nog contact maken met andere katten.

Toen ik zelf kind was stonden mijn ouders ook voor dezelfde keuze, toen is er wel besloten om een kat erbij te nemen. Dat viel echter niet in goede aarde en onze oude kat liep weg.

In jouw geval gaat het echter om een binnenkat, misschien is het wel de moeite waard om het toch te proberen, zeker als je zelf ook regelmatig van huis bent. Maar ik zou dan wel uitkijken naar een kat die je op proef kan nemen. Als het niet klikt worden jullie er immers allemaal niet gelukkiger van.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:40

Allereerst sterkte!

Ik heb een paar jaar geleden het broertje van mijn overgebleven kat in laten slapen. Het levende kat heeft toen zijn broertje was overleden afscheid kunnen nemen maar bleef nog een paar weken zoeken en miauwen, daarna was het over.

Wij hebben besloten geen nieuwe kat erbij te nemen omdat we nog een hond hebben waar mijn kat groot mee is en dat gaat erg goed. Ik zou het zelf even aankijken en naar je gevoel luisteren of een nieuwe kat een optie kan zijn.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:47

Sterkte!

Eén van mijn twee katten is helaas ook enkele jaren geleden overleden, we vonden hem helaas pas na een week en hebben de andere kat geen afscheid kunnen laten nemen. Deze bleef maanden miauwen, zoeken, raakte in paniek als ik iets langer weg was (mijn ouders had ie een minder sterke band mee). Voor hem besloten maar weer een maatje te zoeken, wat een kitten werd van een maand of 4. Kat zelf was toen al 10, maar zo ontzettend eenzaam... Nu heeft ie zijn maatje weer gevonden, is de kat zelf tot rust gekomen en lijkt een stuk gelukkiger weer.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 15:57

Bedankt alvast voor de reacties, ik vind het fijn jullie ervaringen te lezen.
Het wil hier ook nog niet landen, het is zo'n achtbaan geweest en zijn echt kapot van het verlies....daardoor is het moeilijker om nuchter te blijven kijken naar je overgebleven kat. Als hij zo dik tevreden is of zelfs opbloeit wil ik dat niet verstoren, maar als hij ellendig zou worden dan moet ik iets voor hem doen. Ik vind het lastig om hem te 'lezen' en daaruit op te maken hoe hij zich echt voelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:04

Heftig, ik heb meerdere katten, drie kunnen er prima met elkaar, dan nog eentje van 18 en heeft geen enkele behoefte aan een andere kat in de buurt(is altijd bij mij) en nog eentje die wisselend met de andere katten overweg kan. Mocht je er een kat bij nemen, dan een kitten. Volwassen katten bij elkaar zetten is vaak veel moeilijker. Maar eerst, kijk het even aan, eventueel mee naar je slaapkamer nemen en daar een plekje geven(niet mijn voorkeur) het is maar net hoe het verder gaat. Sterkte, ik weet helaas maar al te goed hoe het voelt wanneer een dier zo plots zo ziek word dat er niets anders dan inslapen opzit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:12

Ik heb voor mijn Oscar toen direct een kitten erbij gehaald. En dat hielp, het zoeken en eindeloze gemiauw was over.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn man en ik echt 4 bizar sociale katten hebben. Sowieso ging het koppelen echt ontzettend makkelijk, maar sinds ze buiten komen hebben ze heel vrienden gemaakt. Niks van territoriaal gedrag. Als ze je kont mogen likken ben je welkom, zeg maar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:16

In het asiel zal het momenteel wel weer vol zitten met kittens.
Kun je daar niet de afspraak maken dat je een kitten mee mag nemen.
Als het goed klikt heeft er 1 kitten een fijn huisje gevonden van de vele.
Klikt het niet is dat erg jammer maar iig geprobeerd maar mag je hem terug brengen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 19:22

bruintje123 schreef:
In het asiel zal het momenteel wel weer vol zitten met kittens.
Kun je daar niet de afspraak maken dat je een kitten mee mag nemen.
Als het goed klikt heeft er 1 kitten een fijn huisje gevonden van de vele.
Klikt het niet is dat erg jammer maar iig geprobeerd maar mag je hem terug brengen.

Daar heb ik zeker aan gedacht en zou ik persoonlijk ook heel graag willen, mijn man is echter allergisch getest op katten maar heeft daar bij de ragdoll geen last van (enkel wat niezen als hij ze daadwerkelijk aan het borstelen is).
Met een kitten uit het asiel lopen we op dat vlak weer meer risico en dat zou heel verveend zijn. Ik heb ook nog 2 jonge kinderen (5 en 7) en wil de kans van slagen voor zowel katten als onszelf zo groot mogelijk maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:29

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:37

Kijk het gewoon aan, ik had al een kat toen ik mijn huidige als kitten erbij kreeg.
Uiteindelijk ging die andere dood en ogenschijnlijk waren dat gewoon goede vrienden (die nu dood is was wel chef), maar die die overbleef bloeide vreselijk op zonder de andere kat, dus maar besloten dat zij blijkbaar een ik wil een huisvoormezelfalleen kat is, zoals veel katten trouwens zijn.

Ligt dus echt aan je overgebleven kat wat wijsheid is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:22

Wij hadden twee jonge katten, geen familie maar twee handen op een buik. Samen in een mandje, samen spelen, alles samen. Toen ze bijna 1 waren is een van de twee aangereden. We hebben alles geprobeerd om hem te redden, maar het is niet gelukt.
De andere kater bleef zoeken en was duidelijk van slag. Ik heb op internet gezocht en vond een iets jongere lieve kater (nog ongecastreerd) Die hebben we opgehaald onder voorwaarde dat we konden kijken hoe het ging. Dat ging al heel snel goed. Ze zijn nu onafscheidelijk, slapen en spelen samen alsof ze altijd samen zijn geweest.
Het voordeel is wel dat ze allebei tamelijk tolerant zijn, ik weet niet of het anders zo makkelijk zou zijn gegaan. De een is veel meer 'kater' dan de ander, maar het is echt super, zo samen.

Helaas heeft de 'eerst' overgebleven' kater een ernstige hartkwaal (we vonden hem helemaal verlamd door een embolie - gelukkig heeft snel ingrijpen van de DA hem gered; nu krijgt hij dagelijks medicijnen), maar de prognose is niet goed. Ik weet nu al dat als hij zou overlijden (moet er niet aan denken, het is een geweldig dier) ik weer op zoek zou gaan naar een maatje voor onze andere kat.

We hebben ook nog een oude (gesteriliseerde) poes, maar die hoeft geen maatjes, die accepteert dit stel wonderlijk goed, maar close ermee zal ze nooit worden. Volgens mij zijn poezen daarin anders dan katers.
We hebben altijd veel katten (asiel-, zwerf- etc) katten gehad, en er zijn er maar heel weinig geweest die echt problemen hadden met elkaar, en dan nog nooit ernstig.

Als je een maatje gaat zoeken, let dan vooral op het karakter; een iets jonger dier is misschien ook verstandig.

En sterkte met jullie verlies!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:38

Is zo wisselend per kat.
Hier broer en zus, 1.5 jaar samen spelen en kroelen en toen door omstandigheden naar mijn ouders gegaan. Waar de een zich gelijk thuis voelde liep de kater na 2 dagen terug naar ons huis.
Die hebben we hier gehouden. Hij heeft zijn zusje geen moment gemist en toen we een kitten in huis haalde was hij zwaar beledigd.
Kitten was gelukkig op proef en kon zonder problemen terug naar de fokker.
Was voor mij nog het meeste wennen, ik heb altijd 2 of meer katten gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:21

Je zou ook een wat oudere herplaatser van een cattery over kunnen nemen. Dan weet je qua karakter beter wat je kan verwachten en is de kans op een goede match groter. Bij een kitten loop je het risico dat je kater er flauw van wordt en dat er geruzied wordt. Nou ken jij je kat het beste natuurlijk dus die inschatting kan je zelf wel maken.