Helaas...
Sinds gisteren hebben 2 van mijn katten bonje. Even een situatieschets:
Ik heb 4 katten, woon in een woning met 3 verdiepingen, waarvan de zolder helemaal is ingericht voor de katten. Krabpalen, uitzichtplekjes in de vensterbank met kussens, verstopplekken. Dan heb ik op de 1e verdieping de woonkamer en keuken, waar gewoon alles open staat. Hier staan ook een aantal kattenbakken. Beneden is dan het slaapgedeelte en de badkamer, waarvan mijn slaapkamer altijd dicht zit. Ook hier staan kattenbakken. Ik woon hier nu bijna 4 jaar en het laatste jaar is er niets veranderd in huis. De katten komen niet buiten.
Mijn 4 katten zijn een bijzonder gezelschap dat altijd aardig in harmonie heeft geleefd. Tot nu toe.
De oudste is een grote kater van 10 en eigenlijk wel de baas in huis. Ik merk dat hij wat ouder wordt. Hij kan wat dominant naar de andere katten zijn, bij 1 springt hij er wel eens bovenop, maar na 5 minuten wat gekrijs en plukken haar is dat weer 2 weken of langer rustig. Die 2 zoeken elkaar niet op, ontlopen elkaar ook niet. Dat is een poes van 8 jaar. Zij is altijd heel erg op zichzelf. Accepteert de rest prima, maar zoekt ze niet op. Ligt de rest op zolder, ligt zij beneden op de bank. Maar ze liggen ook gerust alle 4 op de bank. Dan heb ik nog een Balinees poesje van 4. Een heel lief en zachtaardig poesje (dat nu helemaal in paniek is door de situatie). Ze is dikke mik met mijn kater, dat zijn echt 2 handen op 1 buik. En dan hebben we de laatste, dat is een bijzondere. Ook een poesje, ongeveer 3 jaar. Ik heb haar als kitten van een maand of 4 gevonden tijdens een buitenrit en ze heeft duidelijk een zwerver/straat verleden. Het was niet de bedoeling dat ze zou blijven, maar het asiel zat toen vol en de eigenaar is haar nooit komen halen. En het ging zo goed dat ze wat mij betreft kon blijven. Vanaf het begin is ze enorm gefocust op eten, dat is er nooit uit gegaan. Je merkt aan alles dat ze wat anders opgegroeid is dan de rest, maar eigenlijk doet ze het best heel prima als huiskat. Ze kan heerlijk spelen met de balinees en een enorme kroeldoos zijn. Inmiddels is ze er alweer een paar jaar en kon het goed vinden met mijn kater en de balinees. Kon...
Inmiddels is het met de laatste poes en mijn kater helemaal mis. Een week of 4 geleden was het al dikke paniek toen hij er een keer bovenop sprong. Niet zozeer uit dominantie maar spelen, maar door haar reactie (grommen, blazen, rennen) werd dat het wel. Ik heb ze toen apart gezet in de nacht. Even een time-out. Kater bij mij in de slaapkamer en de rest gewoon in de rest van het huis. Dat ging 's ochtends weer goed en tot gisteren ook gewoon al die tijd goed.
Sinds gisterochtend is het weer mis en ook echt goed mis. Ik werkte gister thuis en ik heb het goed kunnen zien. De kater is deze keer niet de aanstichter en inmiddels bang van haar. De jongste begint al te grommen zodra hij beweegt en als ze de kans krijgt jaagt ze ook. Hierbij komt dat ze ook sproeit

Dus ik heb gisteren heel de dag lopen poetsen tot ik het zat was en ze apart heb gezet. Poesje op zolder en de rest gewoon in huis. Er was zoveel onrust dat dat niet heel lekker was. Vannacht heeft de kater bij mij geslapen en de andere 3 gewoon in huis, even tot rust komen. Vanmorgen heb ik ze weer even bij elkaar gehad en het was meteen mis. Dus uit elkaar gehaald, kater en balinees in de slaapkamer en de andere 2 in de rest van het huis. Probleem is dat ik vandaag ook heel de dag weg ben, dus ik kan het niet in de gaten houden. Voor nu zo apart is even het beste, maar dit is echt een noodoplossing, want dit kan echt niet blijvend.
Ik ben aan het nadenken gegaan over een oorzaak. En ik zou het echt niet weten. Er is niets veranderd in huis de afgelopen maanden. Wat kan nu de trigger geweest zijn? Is het dominantie? Wordt mijn kater gewoon oud of is hij misschien ziek? Hij is wat slanker geworden de laatste tijd, maar verder niet veranderd. Hij glanst mooi, is op zijn manier af en toe flink actief, een enorme kroeldoos. Dat afvallen is wel iets wat ik in mijn achterhoofd houd, misschien heeft hij wat onder de leden. Maar goed, kan dat het extreme gedrag van nu verklaren?
Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar... Dit moet echt niet nog een week duren, want dan denk ik dat ik een ander huisje voor de jongste moet gaan zoeken.