Cushing bij onze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Cushing bij onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:59

Hallo!

Wij hebben een hondje van 13 jaar oud, wij hebben haar al van pups af aan en zij is tot haar 13e altijd zinnelijk geweest en heeft nog nooit in huis geplast.
Sinds kort gaat het helemaal mis, op een nacht plast zij wel 3 keer in huis en als wij overdag de achterdeur open zetten sprint ze meerdere keren naar buiten en gaat bij het eerste stapje buiten de deur meteen zitten om te plassen. Zij kon haar plas voorheen meerdere uren ophouden maar het is in en keer heel erg bergafwaarts gegaan en ze moet nu bijna elk uur plassen. Wij proberen haar zo vaak mogelijk uit te laten.

Sinds zij in huis plast drinkt en hijgt ze ook heel veel.
Het is nooit een erg actief hondje geweest (lag altijd het liefst de hele dag bij je op de bank) maar nu gaat ze alleen haar mand uit om het nodige te eten en te plassen.

Al deze symptomen kwamen echt van de een op de andere dag, en allemaal tegelijk. Wij hebben de 2e dag de dierenarts gebeld. Na een echo zijn wij nu bezig met het onderzoeken van haar bloed en urine. Wij krijgen volgens mij deze week de uitslag van het bloed en wij moeten vrijdag haar urine inleveren. We moesten de urine elke dag afnemen op verschillende tijden.

Wij (en de dierenarts) denken aan Cushing.

Wij hebben nu medicatie voor onze hond. (ik weet zo niet welke, zou ik even moeten opzoeken)
De medicatie lijkt haar gelukkig wel iets levendiger te maken, ze wilt nu af en toe weer eens proberen om op de bank te zitten of om met haar knuffeltje te spelen. Verder merken wij niet veel verschil maar zij voelt zich in ieder geval al beter in haar vel.

Zijn er mensen die misschien aan iets anders denken dan Cushing of zelf een hond hebben die deze ziekte heeft?
Tips zijn altijd welkom!

Dancer

Re: Cushing bij onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:02

Mijn oude hond van 15 plaste ook in huis en dronk heel veel. Hij had een blaasontsteking en met een antibiotica kuur is dit verholpen

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 23:07

Dancer schreef:
Mijn oude hond van 15 plaste ook in huis en dronk heel veel. Hij had een blaasontsteking en met een antibiotica kuur is dit verholpen

Ik heb het even aan mijn moeder gevraagd. Wij hebben eerst gewoon 'een plasje' afgegeven bij de dierenarts en die heeft ons verteld dat het geen blaasontsteking is.

Ze heeft een paar dagen terug aan bepaalde oogdruppels gezeten. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat nu nog steeds zo is, mijn moeder houd het geven van de medicatie zelf bij omdat ze anders bang is dat wij hem misschien vergeten. :')

Misschien niet geheel onbelangrijk om te vermelden maar onze hond heeft ook een tumor op haar poot, ik weet niet of dat iets met Cushing of een andere ziekte te maken kan hebben? Hier zijn ze bij het dierenarts bezoekje voor het plassen ook achter gekomen, ons is het nooit eerder opgevallen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:10

Sterkte ermee! Kan je over cushing niets vertellen

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:11

De tumor kan uiteraard uitgezaaid zijn. Het hoeft niet perse Cushing te zijn maar kan een gevolg zijn van andere onderliggende problemen.

Misschien een vorm van dementie? Dan hoor je ook dat honden incontinent kunnen worden. Goed dat zij iig lekkerder in haar vel lijkt te zitten!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:26

Ons inmiddels overleden oudje heeft ook cushing gehad. Bij haar was ook het eerste wat opviel dat ze vaak en veel moest plassen. Een keer binnen, meteen op de stoep buiten de deur. Voor ons was dit ook vreemd, ze was altijd goed zindelijk.

Ze is onderzocht op diabetes en cushing en het bleek cushing te zijn.

Ze is ingesteld op Vetoryl en dit medicijn heeft perfect gewerkt bij haar. Ze was binnen korte tijd bijna nog fitter dan daarvoor. Waarschijnlijk had de cushing al meer invloed dan wij in de gaten hadden. Ze was 10, dus je denkt eerder aan ouderdom.
Met behulp van de vetoryl was ze weer een "gezonde" vrolijke hond, die alles kon en deed. Ze is 17 geworden.

Cushing kan twee vormen hebben, de meest voorkomende is een goedaardige tumor in de hypofyse. Goedaardig, maar het verstoort de cortisolhuishouding in de bijnier, waardoor ziektesymptomen ontstaan als veel drinken, veel plassen, vraatzucht, bolle buik, slechte vacht, hijgen, slappere spieren. Uiteindelijk sterven ze zonder behandeling aan al deze gevolgen.
Bij onze hond was alleen nog maar het veel drinken/plassen zichtbaar.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 23:40

Bedankt voor de reacties, dementie zou misschien ook nog wel kunnen, als ze dat heeft is dat in ieder geval (nog) niet heel erg zichtbaar naar mijn mening.

Wat fijn dat jullie hond het goed deed op dat medicijn! Bleef jullie hond daarna nog wel in huis plassen?
Wij hebben nu een soort plastic laminaat, ik heb geen idee hoe je dat noemt maar we hebben het bij de leenbakker gehaald omdat mensen dan bijvoorbeeld teveel over hebben van dat spul. Dit hebben wij over ons eigen laminaat heen gelegd op de kamer waar zij gaat plassen als ze het niet meer ophoud. Uiteraard voor de kattenbak, dan gaat de kat heerlijk met haar poten vanuit de kattenbak in de plas staan en dan ligt het alsnog door het hele huis heen. 8)7

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:50

Nee, ook dat was zo opgelost. Tot haar 17e geen enkel plasje meer binnenshuis. Daarvoor is het ook maar twee keer binnen gebeurd. Maar als we thuis kwamen moest ze echt met piepende bandjes naar buiten, zo had ze het op zitten houden, erg sneu. Buiten ging ze dan ook meteen zitten en kwam er een extreem grote plas uit.
En dat kon een half uur later weer het geval zijn.

Dat zal een lekkere smeerboel geven :') . Hopelijk krijgen jullie vrijdag duidelijkheid en is er een goede oplossing. Mocht dat vetoryl zijn, dan hoop ik dat dit net zo goed gaat werken bij jullie hondje. Om je geen valse hoop te geven, de werking verschilt per hond.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 00:13

Grit schreef:
Nee, ook dat was zo opgelost. Tot haar 17e geen enkel plasje meer binnenshuis. Daarvoor is het ook maar twee keer binnen gebeurd. Maar als we thuis kwamen moest ze echt met piepende bandjes naar buiten, zo had ze het op zitten houden, erg sneu. Buiten ging ze dan ook meteen zitten en kwam er een extreem grote plas uit.
En dat kon een half uur later weer het geval zijn.

Dat zal een lekkere smeerboel geven :') . Hopelijk krijgen jullie vrijdag duidelijkheid en is er een goede oplossing. Mocht dat vetoryl zijn, dan hoop ik dat dit net zo goed gaat werken bij jullie hondje. Om je geen valse hoop te geven, de werking verschilt per hond.

Onze hond plast ook echt een hele waterval uit. We zullen zien hoe het allemaal uit zal pakken en wat we mee krijgen! In ieder geval bedankt voor je reactie :)

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 01:48

Wij hebben een hond met chuching gehad. We hebben haar 8 jaar geleden laten in slapen. Wat haar klachten precies waren in het begin weet ik niet meer want dat is meer dan 10jaar geleden. Chuching was toen ook niet zo bekend als nu. Ik weet alleen dat ze medicatie kreeg en dat sloeg aan. Ja in huis plassen deed ze wel eens maar niet zo erstig als jullie beschrijven. Of ik kan ne dat niet herineren. Wat wel ergg was dat ze enorm afviel. Hond at de hele dag maar was graat mager. 3 dagen voordat we haar inlieten slapen begon ze ook evenwicht problemen te krijgen. Dit had allemaal te maken met de chuching. Ze werd opgevreten door de ziekte. Zo beschreef de dierenarts het later.
Onze hond was een kruising dobberman dalmatier.

Sterkte

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:34

Geen tips over de cushing, maar wel iets wat misschien prettig is zolang ze nog in huis plast.
Puppy pads, kun je kopen bij onder andere action en big bazar. Deze matjes zuigen de plas enigszins op en zorgt er in ieder geval voor dat het niet door het hele huis ligt.
Sterkte met het hondje!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:21

TS, hebben jullie al meer duidelijkheid gekregen?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 18:18

Ze zijn er 90 procent zeker van dat het Cushing is. Wij krijgen dinsdag de definitieve uitslag! Ze is al een heel stuk opgeknapt! Alle symptomen zijn er helaas nog wel maar ze is echt een stuk vrolijker en actiever. Ze leek er eerst echt last van te hebben omdat ze haar plassen bijna niet onder controle kon houden en ze werd er echt een beetje depri van maar nu lijkt ze het al wat meer te accepteren en loopt ze in ieder geval alweer vrolijk achter haar speeltjes aan te hollen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:42

Niet fijn dat ze ziek is, maar wel dat je duidelijkheid hebt. Zover ik weet is Vetoryl het enige medicijn, dus dat zullen ze dan wel gaan voorschrijven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:50

Mijn hondje (kleine mengelmoes) van 15 (al wat jaren geleden overleden) had de ziekte van cushing. (tumor bijnieren) We konden nog een traject in elke maand naar Utrecht voor behandeling als ik het goed onthouden heb. Wilde ik een hond van 15 jaar niet aandoen. Kort daarna afscheid genomen. Symptomen veel drinken, (in huis plassen) hijgen, opgezette buik, wankel op de benen, straalde algehele malaise uit.

Hond (Dalmaat) van mijn zusje had ook ziekte van cushing maar dan een tumor in de hypofyse, die kreeg medicatie, geen idee wat, en heeft het daar nog best een tijdje goed op gedaan.

Sterkte

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:01

In de hypofyse komt vaker voor en is inderdaad beter te behandelen.
Dat is ook wat, dat jullie bij twee honden dit moeten treffen :(:)

TS, hoe gaat het met jullie hondje?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:09

Onze hond heeft ook de ziekte van cushing ze is pas 5 en het uit zich bij haar vooral in de huid ... een riem kon ze al niet om omdat haar huid er gewoon afviel... ze was ook erg opgeblazen en plaste ook bloed verder waren de waardes goed en heeft ze geen pijn ... met de medicijnen is ze heel erg opgeknapt maar genezen zal het nooit meer dus ik verwacht niet dat ze heel oud wordt...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:29

Bedankt voor de reacties!

De test was mislukt dus die moeten we opnieuw doen. Verder gaat het heel erg goed alleen lijkt het net een hond die al 5 maanden niet gegeten heeft, ze bijt bijna je vingers eraf als je iets te eten aanbied aan haar en uit haar voerbak weet ze niet hoe snel ze het op moet hebben dus hebben we een anti schrok bak gekocht, werkt wel iets beter.

Laatst poepte ze in de tuin, doet ze normaal nooit. Ze rende ook echt heel snel naar de tuin en ging meteen zitten. Het plassen gaat de ene dag heel goed en de andere dag is het weer heel erg veel...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:58

Grit schreef:
In de hypofyse komt vaker voor en is inderdaad beter te behandelen.
Dat is ook wat, dat jullie bij twee honden dit moeten treffen :(:)

Vond het voor mijn zus vervelender haar hond was een stuk minder oud. Maar natuurlijk nog steeds heel naar ook al is je hond bejaard. Had hem pas vanaf zijn 10e.

marijacindy schreef:
Bedankt voor de reacties!

De test was mislukt dus die moeten we opnieuw doen. Verder gaat het heel erg goed alleen lijkt het net een hond die al 5 maanden niet gegeten heeft, ze bijt bijna je vingers eraf als je iets te eten aanbied aan haar en uit haar voerbak weet ze niet hoe snel ze het op moet hebben dus hebben we een anti schrok bak gekocht, werkt wel iets beter.

Laatst poepte ze in de tuin, doet ze normaal nooit. Ze rende ook echt heel snel naar de tuin en ging meteen zitten. Het plassen gaat de ene dag heel goed en de andere dag is het weer heel erg veel...

Is ze dun ondanks de grote eetlust?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:09

Mijn hondje deed op het eind ook veel plassen en drinken. Ze kon het niet meer ophouden etc.
Uiteindelijk bleek ze suikerziekte te hebben en een vergrootte lever.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 00:56

Sorry dat ik lang niks meer heb laten horen. Ik heb het momenteel vrij druk.

Onze hond heeft definitief cushing. De medicatie slaat goed aan! De tumor zit in haar hersenen.

Onze hond is niet dun (nooit geweest)
Haar eetlust is zo groot dat zij tegenwoordig piept als wij bijvoorbeeld een koekje eten. Normaal kwam ze wel schooien maar als we 'uh' zeiden deed ze niks anders meer dan liggen en kijken. Nu helpt dat zelfs niet, ze word er verder niet vervelend of opdringerig van behalve dat ze af en toe piept. Als ze piept sturen we haar direct naar haar mand en voelt ze zich heel erg 'verdrietig/beledigend' en kijkt ons niet meer aan tot we haar iets te eten geven. Ze vindt het echt erg als ze niks krijgt zegmaar.
Ze krijgt gewoon genoeg brokken en ze krijgt na het plassen standaard een koekje. Ook krijgt ze 's avonds een klein beetje van wat wij ook eten. Dit is niet mijn keuze! Dit doet mijn stiefvader al vanaf dat we haar hebben en zij is het zo gewend, vroeger werd er ook vrij veel van ons avondeten gegeven maar nu is het 1 klein stukje gesneden vlees en een heel klein beetje groente.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 01:45

Honden die maag en/of darmklachten hebben kunnen ook last hebben van pica/vraatzucht/honger.

Ik zou toch even uitvogelen of de hond:
- baat heeft bij enzymen als panzym/zymoral (in kleinere dosis dan bij epi)
- last heeft van maagzuur en dan bijv goed reageert op Zitac
- misselijk kan zijn
- maag of darm zweren kan hebben
Etcetera

Gelukkig gaat het verder goed met haar! Op nog naar een lange tijd samen.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 02:17

Hannanas schreef:
Honden die maag en/of darmklachten hebben kunnen ook last hebben van pica/vraatzucht/honger.

Ik zou toch even uitvogelen of de hond:
- baat heeft bij enzymen als panzym/zymoral (in kleinere dosis dan bij epi)
- last heeft van maagzuur en dan bijv goed reageert op Zitac
- misselijk kan zijn
- maag of darm zweren kan hebben
Etcetera

Gelukkig gaat het verder goed met haar! Op nog naar een lange tijd samen.

Dankjewel! Wij moeten binnenkort toch op controle dus dan zou ik meteen aan mijn moeder vragen of ze hier even over wilt informeren bij de dierenarts.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:08

De vraatzucht was bij onze hond het enige symptoom dat niet helemaal weg is gegaan. Ze bleef gefixeerd op eten, terwijl ze bij ons nooit anders dan op gezette tijden eten of een extraatje kreeg. Het is wel wat minder geworden.
Extreme honger en vraatzucht zijn helaas veel voorkomend bij cushing, erg vervelend voor het dier.