Hond leren weglopen voor rijdende auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Hond leren weglopen voor rijdende auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 21:38

Hoi Bokkers!

Onze Jack Russeltje van 10 jaar vind het fantastisch om mee te gaan naar stal. Hier heeft hij alle ruimte, kan dag en nacht buiten spelen en rennen met 2 andere honden. Tijd van zijn leven heeft hij daar als hij mee mag naar stal. Ook de staleigenaren vinden hem GE-WEL-DIG!
Hij logeert in onze vakanties als we niet thuis zijn daar hele weken en je ziet hem daar gelukkig zijn!

Ik gun het dat hondje zo erg om daar te mogen blijven wonen (wat de mensen die op stal wonen gigantisch graag zouden willen).

Hier thuis is hij de laatste jaren te veel alleen, er wordt te weinig naar omgekeken en het lukt mij ook niet omdat ik maar weinig nachten thuis ben.

Echter is er een probleem wat er voor zorgt dat hondje niet op stal kan blijven wonen, hij loop niet weg voor de auto's die over de oprijlaan naar stal komen.
Hij is zo klein en rustig, je ziet hem vanuit de auto echt niet en hij gaat niet weg! Toeteren helpt niet, heel langzaam doorrijden ook niet.
Ze zijn op stal bang dat ze hem eens over het hoofd zien waardoor hij aangereden wordt, zeker met al het bouwverkeer wat op de oprijlaan komt vanwege de bouw van een huis...

Wie heeft de gouden tip om een oost Indisch doof en heel rustig hondje te leren aan de kant te gaan als er een rijdende auto aankomt?

Ik hoop dat iemand de tip heeft, ik gun het hem zo!!

GDG

Re: Hond leren weglopen voor rijdende auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:10

De oprijlaan en parkeerplekken 'afzetten' met onzichtbare omheining (dus hond krijgt halsband met stroomding om) of afzetten met een laag schrikdraadje waar de auto's gewoon overheen rijden (als het lukt om de hond daar achter te laten blijven).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:44

Ik heb met mijn hond een paar keer met een schokband gewerkt omdat ze ook steeds naar rijdende auto's trok tijdens het wandelen. Levensgevaarlijk natuurlijk, dus voor mij was dat de beste oplossing. Maar dan moet je wel echt op het juiste moment zo'n correctie geven. Wil je het op die manier afleren, dan zou ik dus wel iemand die het vaker gedaan heeft vragen om even te helpen. Maar zodra ze die associatie hebben gelegd; rijdende auto die op mij af komt is niet fijn, zonder dat ze daar een persoon of commando aan koppelen, dan blijven ze voortaan wel écht bij die auto's vandaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:47

8nnemiek schreef:
Ik heb met mijn hond een paar keer met een schokband gewerkt omdat ze ook steeds naar rijdende auto's trok tijdens het wandelen. Levensgevaarlijk natuurlijk, dus voor mij was dat de beste oplossing. Maar dan moet je wel echt op het juiste moment zo'n correctie geven. Wil je het op die manier afleren, dan zou ik dus wel iemand die het vaker gedaan heeft vragen om even te helpen. Maar zodra ze die associatie hebben gelegd; rijdende auto die op mij af komt is niet fijn, zonder dat ze daar een persoon of commando aan koppelen, dan blijven ze voortaan wel écht bij die auto's vandaan.

Ik geloof dat ik dit ook als optie zou overwegen. Sneu misschien, maar het is nog sneuer als hij verhuisd en na een week onder een auto komt.
Schokband om en als auto nadert een schok geven. Ik denk dat hij het al snel zal begrijpen.

Wat lief trouwens dat je zo om je hond geeft dat je hem een beter huisje gunt +:)+

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 14:16

Hartelijk dank voor de reacties! Dat waardeer ik!

Zelf nog niet op deze ideeen gekomen, ik ga het overleggen!

Mochten er nog andere ideeen zijn; ze zijn van harte welkom :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:27

De ideeën van onzichtbare omheining en een schokband ( waar je tegenwoordig niet zomaar meer aan komt en dus wel een professional moet vragen) werken goed. Een andere, positievere, optie is clicker training. Train hem eerst op simpele dingen en als dit lukt ga je aan de slag. Staat hij eens op als er een auto komt, click. En dit uitbreiden. Dit kost veel tijd en zal niet werken als hij echt niet schuift.

Ikzelf zou het meeste neigen naar de omheining. Dat heeft niets met je eigen timing te maken. Maar dan kan hij wel niet de weg over steken.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 14:31

Omheining gaat niet mogelijk zijn.
Het is buitenaf, er is tuin en weilanden rond de oprijlaan, en de auto's komen over het hele erf.

Clickertraining heb ik wel aan gedacht, dat kent hij ook, maar hij geeft niet zo veel om een snoepje. Blijven liggen bevalt hem beter ;)

Ik ga op zoek naar iemand die ervaring heeft met die banden denk ik..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:34

Veel jagers hebben ervaring met die banden. Gewoon eens naar een lokale training gaan kijken en rondvragen. Ook even kijken hoe die persoon verder is met zijn eigen hond. Zo'n band kan veel gedrag verbeteren, maar ook veel gedrag verpesten. Je wikt niet te vroeg klikken en niet te laat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:36

Wieke schreef:
Omheining gaat niet mogelijk zijn.
Het is buitenaf, er is tuin en weilanden rond de oprijlaan, en de auto's komen over het hele erf.

Clickertraining heb ik wel aan gedacht, dat kent hij ook, maar hij geeft niet zo veel om een snoepje. Blijven liggen bevalt hem beter ;)

Ik ga op zoek naar iemand die ervaring heeft met die banden denk ik..

Dat is allemaal geen probleem met een onzichtbare omheining. Ik zou zeggen: zoek er eens wat over op :) .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:42

Ik heb mijn honden geleerd aan de kant te gaan en in de berm te gaan zitten wanneer er een auto komt. Geleerd toen ze pup waren en nu, 7 en 6 jaar, doen ze dat nog steeds keurig uit zichzelf. Wellicht dat je ook zoiets kan trainen maar dat vraagt wel een stuk tijd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 02:14

Bij mijn weten zijn e-collars illegaal in Nederland.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 05:24

Kuggur schreef:

Illegaal voor gebruik door de ' normale burger.' Als hondentrainer mag je ze kopen en gebruiken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 06:06

Je kan die banden op internet overal kopen hoor, gewoon bij Nederlandse webshop. Wij hebben dat nl ook net gedaan omdat ik heel graag levende kipen op het erf over wilde houden...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:29

StonedRomy schreef:
Kuggur schreef:

Illegaal voor gebruik door de ' normale burger.' Als hondentrainer mag je ze kopen en gebruiken.

Nee hoor, zijn gewoon nog legaal. Die wet is nog niet in werking. Alleen is het wel heel erg af te raden om er zelf mee aan de slag te gaan. Je kan er dingen mee aan/af leren, maar je kan het ook vreselijk verpesten. Geen materiaal om mee te rommelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:19

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:46

Dit zijn nieuwsberichten dat het zou gaan op 1 januari, niet het meest betrouwbare. In de wet kan ik het nog steeds niet vinden, behalve nog een nieuwsbericht van januari dit jaar dat het nog uitgesteld is. Wetten en wetswijzigingen worden nogal eens uitgesteld.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:03

Als je een paar helpers-met-auto kan hebben zou je ter plaatse kunnen oefenen. Helper rijdt met de auto tot vlak bij de hond en toetert hard. Jij staat klaar om de hond te belonen zogauw hij opzij gaat. Het onaangename signaal (toeteren) komt dan van het ding dat hij moet vermijden (de auto).
Onzichtbare omheining gaat niet werken want waarschijnlijk gaat hij dan ook niet voor tractoren etc. uit de weg.