Ik doe met mijn schaap onder andere vrijheidsdressuur. Ze is heel mak en kan een veulenhalster dragen, maar meestal loopt ze gewoon achter me aan. Nu vroeg ik mij af: kan een schaap zwemmen? Ik denk het wel, maar hoe leer je dan dat het water niet eng is. In onze wei is ook een sloot en een klein plasje, maar dit vind ze heel raar en eng. Heeft iemand misschien een tip?
Groetjes Ilse!
laura1987
Geplaatst: 28-06-17 15:13
Schapen verdrinken toch omdat ze te zwaar worden van de wol wat zich vol zuigt met water.
Nee, een schaap kan niet zwemmen!!! Te zwaar. En vol in de wol zinken ze als een betonblok. Helaas al teveel schapen verdronken uit de sloot zien worden gehaald. Niet doen dus.
Schapen klimmen en springen wel graag: bouw een leuk parcours om te springen en met pallets een verhoging om op te klimmen. Daar maak je ze blij mee.
Niet gaan leren dat de sloot niet eng is! Hun wol zuigt al het water op, door het gewicht kunnen ze zichzelf niet meer bovenwater houden en verdrinken ze... Als je gaat leren dat de sloot niet eng gaat hij misschien zelf op onderzoek uit en kan in het water vallen.
tamary
Geplaatst: 28-06-17 15:42
Schapen werden vroeger wel gewassen in vijver/sloot, maar dan had iemand ze constant vast en leuk vonden ze dat niet. Los laten zwemmen gaat zeker met flinke vacht niet lukken. Schaap is verstandig genoeg om te weten wat gevaarlijk is (jonge dieren uitgezonderd, die moeten sommige dingen nog leren). Niet willen zwemmen is een zeer verstandige keuze van je schaap, niet aan knutselen. Ook net geschoren niet, schaap snapt verschil niet zo en komt dan juist in de problemen als ze het wel uit zichzelf gaat proberen (en dat gebeurt nog al eens als je met VD begint met een dier).
mino1
Geplaatst: 28-06-17 15:46
Een pas geschoren schaap kan prima zwemmen [zelf meegemaakt]maar met wol lukt dat niet De wol zuigt zicht vol