Hond heeft hak gebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Hond heeft hak gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:41

Tijdens het uitlaten / met balletje spelen hoorde ik onze whippet ineens piepen en zag ik dat het goed mis was met haar achterpoot. Ik heb haar opgepakt en ben terug naar de auto gelopen. Toen we thuis waren gelijk de dierenarts die vanavond dienst had gebeld en die zei dat honden nauwelijks hun poten breken tijdens het spelen dus het waarschijnlijk verstuikt zou zijn, ik heb aangedrongen dat ik toch langs wilde komen.

Daar aangekomen en bij eerste onderzoek leek het erop dat haar pees was afgescheurd. Foto's gemaakt en daaruit bleek dat haar hak is afgebroken. Ze heeft een orthopeed gebeld waar we morgenochtend gelijk terecht kunnen (dierenziekenhuis Tilburg), er is nu een verbandje aangelegd tegen ze zwelling. Uiteraard heeft ze ook pijnstilling gekregen.

Heeft er iemand op bokt misschien iets soortgelijks meegemaakt?
Iemand misschien tips? Ervaringen met het dierenziekenhuis Tilburg?

justahorse

Re: Hond heeft hak gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:50

Geen ervaringen met gebroken hak, maar dierenziekhuis Tilburg is heel goed. Mijn hond moest HD en ed gerontgend worden en ze lag amper op de tafel en hij zag al wat er mis was.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:59

Fijn om te horen. De dierenarts die ik net had was er ook positief over.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:24

Oei, Ik heb het (gelukkig) zelf niet eerder meegememaakt. Heel veel sterkte!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:32

Ai, dat is een nare plek en een heel rot gevolg van een klein/stom ongelukje. Sterkte!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:57

Helaas breken windhonden inderdaad vaker dan de gemiddelde honden hun poten met zoiets. Het voordeel is dat ze ook niet zo zwaar zijn. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil jullie wel veel sterkte en beterschap wensen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 02:25

Is dat dan een avulsiefractuur? Dit betekent dat de peesaanhechting met een stuk bot afgebroken is.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 06:06

Bedankt voor de lieve berichtjes

Kuggur schreef:
Is dat dan een avulsiefractuur? Dit betekent dat de peesaanhechting met een stuk bot afgebroken is.

Die naam heb ik nog niet meegekregen, dank. Het klopt dat de peesaanhechting van de achillespees mee afgebroken is.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 06:53

Dierenziekenhuis Tilburg is mijn vaste dierenarts. Zeker niet de goedkoopste, maar hele kundige, vriendelijke en geduldige mensen :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:50

Honnie wordt vandaag nog geholpen en ze gaan het eerst proberen met een pinnetje en draadje. Het is een breuk uit het boekje en deze komt vaker voor bij windhonden. Ik zal nog wel uitgebreid verslag doen als ze straks weer thuis is. Hele fijne orthopeed en idd geduldige mensen die alles haarfijn uitleggen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:22

Alles goed gegaan? Mijn hond zes weken geleden geopereerd aan breuk in enkel aan achterpoot. Zeer gecompliceerd. Operatie gelukt nu aan het revalideren

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:29

Tinkermuts schreef:
Alles goed gegaan? Mijn hond zes weken geleden geopereerd aan breuk in enkel aan achterpoot. Zeer gecompliceerd. Operatie gelukt nu aan het revalideren

Jij hebt dus ook al zo'n pechvogel, beterschap met je hond :(:) . Hopelijk verloopt de revalidatie goed.

De operatie is goed gegaan. Ze houdt zich nu heel rustig daar ben ik wel blij om. Vandaag haal ik het verband eraf.

Ik hoop alleen niet dat ze aan de wond gaat likken. Ja we hebben een kap mee gekregen maar als ze die om heeft dan durft ze dus echt niet te gaan liggen en zet ze geen pas voor of achteruit. Ik vraag me af hoe ze dat daar in in de kliniek heeft gedaan. Ik weet wel dat ze Honnie niet mee kregen toen ik haar op kwam halen en ze haar dus moesten tillen. Ben bang dat ze daar ook amper heeft gelegen.
Even kijken hoe het gaat anders heb ik de dierenarts zo weer gebeld.

Afbeelding

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:34

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:36

Bedankt voor de tip! Daar kan ik wel eens naar kijken :)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:37

Mitxa schreef:
Bedankt voor de tip! Daar kan ik wel eens naar kijken :)

Graag gedaan, dacht er gelijk aan omdat je zei dat ze een kap niks vindt ja dit is ook niet leuk maar ja dan alles liever dan open wonden

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:59

Je kan evt ook bij de zeeman ofzo een kinderbroekje kopen, gat erin voor staart en dan kan ze erook niet of in elk geval minder goed bij.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:15

XxDiandraxX schreef:
Je kan evt ook bij de zeeman ofzo een kinderbroekje kopen, gat erin voor staart en dan kan ze erook niet of in elk geval minder goed bij.

dat is voor loopse teefjes, dit gaat om een hak en dan kan de hond nog bij de hak komen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:43

Ik denk dat ze een lange broek bedoelt die over de hak valt. Ben alleen bang dat het niet makkelijk zal zijn iets te vinden wat een beetje past. Het is een whippet met hele gespierde bovenbenen en maar een heel dun buikje. En dat krijgt ze als ze wilt denk ik ook makkelijker van de wond geschoven.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:53

Fijn dat alles goed verlopen is. Mooie constructie. Bij de mijne is dit eruit gehaald Afbeelding
En grote wandelingen gaan zo om toch geestelijk moe te makenAfbeelding
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:56

Ik vind die kappen zo naar. Wij hebben geen kap omgedaan maar een eiland pleister erop met daar over heen een sok. Snachts sliep ik naast hem. Belletje aan z'n halsband dat zodra ie ging rommelen ik gelijk wakker werd daarvan. Allemaal perfect gegaan. Succes met de genezing van jullie whippet. Mijn broer showt tws met whippets en paar x nestje gefokt . ZE zijn leuk , niet mijn ras maar vind ze echt heel innemend.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:15

er bestaan ook beschermers voor de hak, net als bij paarden peesbeschermer of kogelbeschermer, zijn van stevig materiaal dus geven ook steun.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:25

Sweetgirl1 schreef:
XxDiandraxX schreef:

dat is voor loopse teefjes, dit gaat om een hak en dan kan de hond nog bij de hak komen

Ik bedoel geen loopsheids broekje maar een echte broek. Daarmee kan ze niet aan de wond zitten en dat is waar het om gaat. Vooral honden die een kap drama vinden gaan hiermee vaak goed is mijn ervaring bij ons in de praktijk.

Buikband van de broek kun je gemakkelijk innemen door bijv een veiligheidsspeld en als je een broekje neemt met elastiek onder aan de pijpen schuiven ze ook niet zo makkelijk omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:48

Door een broekje knagen ze zo heen wanneer het begint te jeuken, lijkt mij niet ideaal dus.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:33

Wat een fijne ideeen komen hier voorbij! Ook dat fietskarretje, dat zou Honnie ook leuk vinden denk ik! Ik ga eens even kijken of ik die van vrienden kan lenen :)

Het gaat eigenlijk wel goed met haar, ze houdt zich nog steeds heel rustig. Erg fijn! We hebben op marktplaats van die hondenrekjes gekocht die ze ook vaak voor puppies gebruiken. Daar ligt ze vooral 's nachts in zodat we zeker weten dat ze niet op en af de bank springt want daar slaapt ze normaal graag op.
Van de wond blijft ze mooi af alleen heeft ze haar tenen kapot gebeten. Nu doe ik er s nachts of als we weg zijn een babysokje en verbandje omheen, overdag gaat die er weer af. Zo komt ze er niet aan. Woensdag gaan de hechtingen eruit en over een week of 5 moeten we weer op controle bij de orthopeed.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:27

Wat fijn dat het zo goed gaat. Uit stress aan de tenen knagen zeker? Wij zijn nu op vakantie en hebben karretje mee zodat we toch eind kunnen lopen en hond geestelijk goed moe is. Op mp zijn ze ook voor weinig te koop