Welk voer voor kat met gevoelige maag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3507
Geregistreerd: 21-06-11

Welk voer voor kat met gevoelige maag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 23:26

Hoi,

Ik zal even de situatie schetsen:
Poes van 12 jaar, al haar hele leven te dik (afvallen lukt echt niet) en heeft en erg gevoelige maag. Ze heeft een aantal jaar geleden maagzweren gehad. Ze spuugt vaak haar eten uit.

Gaven haar altijd voer van de dierenarts:
Royal Canin Veterinary Diet, daar deed ze het een aantal jaar goed op tot vorig jaar toen spuugde ze alles steeds uit. Toen hebben we uit de supermarkt het volgende voer gekocht: purina one sensitive. Laatste tijd spuugde ze weer wat vaker en liet het vaak staan. Wij geven in de ochtend en avond zoveel gram (weet niet precies hoeveel maar is afgewogen met hoeveel ze mag hebben).

Nu zijn mijn ouders op vakantie vanaf vorige week vrijdag, is het erg warm geweest van de week en at ze de hele week erg slecht (purina one brokjes). Ik heb toen haar oude brokjes (royal canin) weer geprobeerd en dat ging opzich wel erin maar at nog niet veel (warmte? ouders op vakantie?). Heb toen vis gekookt en gemengd met brokjes (doen we vaker als ze last van haar maagje heeft). Dat ging er goed in. Ik ging vanaf vandaag weer over op alleen brokjes en ze heeft echt alles eruit gespuugd.

Ze ziet er verder levendig uit, drinkt goed en ontlasting zier eruit zoals altijd. Ik ga morgen even langs de dierenarts om te vragen welk voer ik kan geven want dat kots opruimen is niet leuk. Het is alleen lastig voor mij nu omdat mijn ouders op vakantie zijn dus misschien ligt daar de oorzaken van het kotsen door?

Wat voor voer gebruiken jullie bij de kat met een gevoelige maag?

Ik hoop dat de situatie een beetje logisch en goed is uitgelegd.. beetje lastig haha..

dmuts
Berichten: 696
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Welk voer voor kat met gevoelige maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 23:42

Onze katten kotsten de brokken van rc ook uit, wij hebben nu brokken met minimale granen, zou dat iets zijn? Wij geven applaws. Katten zijn er dol op en ze geven niet meer over.
Ik weet verder niet of deze brokken specifiek werken voor gevoelige maag maar onze katten doen het er goed op

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 23:46

Spuugt ze het vrijwel gelijk na het eten uit? Wat voor ras is het en hoe groot is de poes? (excl overgewicht haha, normale formaat zeg maar).

xxxmh

Berichten: 3507
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 00:15

Yinthee schreef:
Spuugt ze het vrijwel gelijk na het eten uit? Wat voor ras is het en hoe groot is de poes? (excl overgewicht haha, normale formaat zeg maar).


Van vandaag weet ik het niet want er was niemand thuis. Maar meestal wel kort erna. Ras is een Europese korthaar en ze is vrij groot (durf de aantal kilo's bijna niet zeggen hier op bokt :o )
Afbeelding

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Welk voer voor kat met gevoelige maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:23

Ik ben wel benieuwd wat ze weegt hihi.
Bij AH-XL verkopen ze sinds een tijdje het merk Lily's Kitchen.
Daar zit ook probiotica in.

xxxmh

Berichten: 3507
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 00:44

imaudy schreef:
Ik ben wel benieuwd wat ze weegt hihi.
Bij AH-XL verkopen ze sinds een tijdje het merk Lily's Kitchen.
Daar zit ook probiotica in.


Tussen de 7 en 8 kilo.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:49

Als je bepaalt hoeveel brokjes een kat moet hebben, moet je niet kijken naar haar huidige gewicht maar naar haar ideale gewicht. Wees daarop alert.

Ik heb zelf met RC sensible 33 een goede ervaring, hoewel onze kat niet spuugde. Veterinary diet is een lijn dus dan is het niet duidelijk wat je nu werkelijk voerde.

xxxmh

Berichten: 3507
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 00:54

Mizora schreef:
Als je bepaalt hoeveel brokjes een kat moet hebben, moet je niet kijken naar haar huidige gewicht maar naar haar ideale gewicht. Wees daarop alert.

Ik heb zelf met RC sensible 33 een goede ervaring, hoewel onze kat niet spuugde. Veterinary diet is een lijn dus dan is het niet duidelijk wat je nu werkelijk voerde.



Dat doen we ook! Dit is het voer van RC:
Afbeelding

Die rc sensible 33 kan je dat ook in een dierenwinkel kopen of alleen bij de dierenarts?

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk voer voor kat met gevoelige maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 01:37

Zowel je gastro voer als de sensibel kun je kopen bij bijv zooplus, medpets, topdierenshop, dierenwinkels etc.

Hoe komt het dat ze niet afvalt?
Krijgt ze veel lekkers? Teveel voer? Te weinig spelen? Of iets medisch als bijv de schildklier?

Wat vervelend dat ze kotst. Eet ze te snel? Heeft ze het bijv sneller met grote of met kleine brokjes? Je kunt ook alleen nog maar voeren in een rolcilinder, dan moet ze werken voor haar eten. Heb je ooit kvv geprobeerd? Of graanvrij brok of graanvrij natvoer?

Koper

Berichten: 30317
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 02:33

Ik heb een kat gehad die gevoelig was op de maag. Ze bleek beschadigd maagwandslijmvlies te hebben. Als ze at, en daarbij maagzuur aanmaakte, irriteerde dat de maagwand waar deze niet door het slijmvlies werd beschermd. En dan kwam het eten er weer uit. Haar maag viel als het ware zichzelf aan.

De dierenarts heeft uitgelegd dat het probleem 'm zat in de grootte van de deeltjes waar het voer uit is opgebouwd. De meeste droge brokjes zijn samengeperst uit hele kleine deeltjes. Die voor mijn kat dus te klein bleken te zijn. Het ging niet om het formaat brokje, maar dus echt om de grootte van de stukjes (vezeltjes) waar de brokjes uit zijn opgebouwd.

Ik ben mijn kat diepvriesvlees gaan geven. Geen barf maar een compleet voeder van ingevroren vlees. Dat vond ze minder lekker dan droge brokjes of commercieel natvoer maar ze kon het eten en binnenhouden. Ze heeft het tot haar dood gegeten.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Welk voer voor kat met gevoelige maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 03:21

Royal canin is een duur maar waardeloos voer, vol met troep.

Wij voeren catloversgold een glutenvrije brok. Maar je zou net as bij honden ook rauw kunnen voeren

xxxmh

Berichten: 3507
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 09:03

Hannanas schreef:
Zowel je gastro voer als de sensibel kun je kopen bij bijv zooplus, medpets, topdierenshop, dierenwinkels etc.

Hoe komt het dat ze niet afvalt?
Krijgt ze veel lekkers? Teveel voer? Te weinig spelen? Of iets medisch als bijv de schildklier?

Wat vervelend dat ze kotst. Eet ze te snel? Heeft ze het bijv sneller met grote of met kleine brokjes? Je kunt ook alleen nog maar voeren in een rolcilinder, dan moet ze werken voor haar eten. Heb je ooit kvv geprobeerd? Of graanvrij brok of graanvrij natvoer?


Ze heeft vroeger vaak stiekem de brokjes van de hond gegeten waardoor ze snel dik werd. Ze krijgt alleen haar eigen afgewogen brokjes. En heel af en toe een snoepje maar dat is hooguit 1 keer per week 1 snoepje . Spelen heeft ze alleen in haar jongere jaren gedaan. Ze is trouwens ook een binnenkat.

Dat ze te snel eet geen idee, weet niet wat een normaal tempo is. En met grote of kleine brokjes geen idee omdat wij maar 2 soorten voer hebben gegeven afgelopen jaren. Brokjes even groot ongeveer. Dat laatste hebben we nog nooit geprobeerd. Wat is kvv?