Hoe houd ik mijn aquarium koel?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zeeuwsemeid

Hoe houd ik mijn aquarium koel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 14:24

Ik heb sinds dit weekend een koud water aquarium opgestart, met de bedoeling dat de water temperatuur rond de 18/19 graden zal komen. Echter zie ik op mijn thermometer dat de water temperatuur op dit moment op 24 graden zit. Aangezien het de bedoeling is dat er een axolotl in mijn aquarium komt wonen over 2 weken mag de temperatuur absoluut niet hoger worden dan 24 graden en eigenlijk is 24 graden al te warm. Dus hoe krijg ik die temperatuur naar beneden?

Zwanger en woonachtig in het prachtige Zeeuwse land? http://kraamzorgdekleinezeeuw.nl/

Suusie22

Re: Hoe houd ik mijn aquarium koel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:25

Regelmatig een deel verversen, kleppen vd bak open zetten.

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:40

Ventilator erop zetten, door de verdamping koelt je water af. Maar dat is alleen advies voor het aquariumgedeelte, ik weet niet in hoeverre je met een axolotl er verstandig aan doet er een ventilator op te zetten.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:41

Ijsklontjes?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:43

Mijn axolotl-aquarium hou 'k koel in de zomer door er bevroren flesjes water in te leggen en die regelmatig te verversen.

Bij een echte hittegolf werkt dat ook niet en dan verhuizen ze naar de kelder in een curverbak.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:44

Strooigoed strooit goed :)
Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 14:58

Hmm op die 2e link van jou Brainless lees ik dat het met een kleiner aquarium moeilijker koelen is, mijn aquarium is 80x40x40 dus valt denk ik onder kleiner en heeft een interne pomp. Misschien dat een externe pomp al enige verkoeling kan brengen? En een zuurstofpompje kan dus blijkbaar ook helpen lees ik.. Hmm misschien is dat het proberen waard.

Solleke_Noah, heb je met bevroren flesjes niet te hoge temperatuur schommelingen voor je axo's? Aangezien ze daar ook niet erg goed tegen kunnen.

Zwanger en woonachtig in het prachtige Zeeuwse land? http://kraamzorgdekleinezeeuw.nl/

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:05

Weet 'k eigenlijk niet... het is wel een groot aquarium (1m60 lang) en mijn axo's zijn ondertussen ook stevige beesten van bijna 30 cm lang en zes jaar oud.

Ze lijken er geen last van te hebben (maar goed, dat is niet echt een argument). De flesjes drijven ook dus de koelte verspreidt zich langzaam van aan de oppervlakte.

edit: axo's kunnen wel niet goed tegen felle stroming, zeker als je aquarium niet heel groot is zou 'k opletten met zaken die veel stroming veroorzaken.

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:12

Door er ijsklontjes of ijsflessen in je water te stoppen is de kans op barsten van de glas enorm groot! Echt niet doen hoor!!!

Je kan het beste veel water verversen met niet! koud water. Lampen uit houden, kamer koel houden door ventilator en gordijnen dicht.

Geen optie om langer te wachten met de axolotl?

[o]

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 15:15

PanamaD schreef:
Door er ijsklontjes of ijsflessen in je water te stoppen is de kans op barsten van de glas enorm groot! Echt niet doen hoor!!!

Je kan het beste veel water verversen met niet! koud water. Lampen uit houden, kamer koel houden door ventilator en gordijnen dicht.

Geen optie om langer te wachten met de axolotl?

Nou ik kan wel langer wachten, maar dan kom ik volgend jaar natuurlijk weer met hetzelfde probleem :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:19

Zoals eerder gezegd gaan ze bij heel warm weer gewoon zo:

Afbeelding

hops de kelder in.

(edit: dit was voor een verhuis, normaal gaat er wel wat meer water in en een zuurstofsteentje ;) )

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 17:50

Hmm Solleke_Noah, dan zou ik op de ergste dag dus een bak in de trapkast kunnen zetten. Daar is het het koelste in mijn huis... Overigens, ik denk dat zo'n coolingfan over het aquarium te veel stroming zal geven in de bak. Nu aan het einde van de dag is de temperatuur in mijn bak 23 graden, dezelfde temperatuur als in mijn huis. Aquarium staat hier niet in de zon of bij het raam maar het kan wel erg warm worden in mijn huis.

Zou een externe filter een verschil kunnen maken qua temperatuur? Aangezien ik nu een intern filter heb, de superfish aqua-flow 100

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:59

Ik heb een bak met extern filter (potfilter) en mijn temperatuur stijgt toch echt wel meerdere graden. Heb een 80x40x50 met (tropische) vissen. Ik weet niet of een intern/extern filter uit maakt.
Ik ververs met koud water ipv water wat ik met gekookt water heb gemengd, en dat werkt hier prima. De vissen doen het prima op wat meer graden in de bak. Mijn blauwe keizertetra's kweken zelfs op deze temperaturen...
Maar het is natuurlijk ook heel anders dan dat je bak 19 graden moet blijven dan dat hij standaard 25 is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie