Ten einde raad: konijn met onverklaarbare jeuk, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Ten einde raad: konijn met onverklaarbare jeuk, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:24

Hallo,

Het begon alemaal 5 weken geleden, ons rammetje had een kale plek op zijn rug en oren en had jeuk. Naar de dierenarts geweest en mijt geconstateerd. Behandeld met Stronghold. De jeuk bleef echter na een week nog steeds aanhouden. Dus weer naar de dierenarts, verschillende huidmonsters bekeken onder de microscoop geen mijt meer te bekennen. Shampoo mee gekregen tegen schimmel. Helaas werd de jeuk alleen maar erger. Toen naar een konijnkundige dierenarts geweest. Mijten, luis, schimmel wederom uitgesloten. Zij constateerde en oorontsteking. Inmiddels krijgt hij 6 dagen antibitiotica maar blijft hij zich non-stop bijten in zijn rug, pootjes en krabben aan zijn hoor.

Hij krijgt sinds twee dagen alleen nog SS brokjes en hooi en zijn ze gestopt met groente, fruit en kruiden. Maar de jeuk blijft en wordt eigenlijk alleen maar erger.

Iemand nog een idee? Maandagochtend staan we voor de 4de keer op de stoep bij de dierenarts...
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 24-06-17 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Ten einde raad: konijn met onverklaarbare jeuk, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:31

Is hij al getest op allergieën?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:31

Het eerste waar ik aan moest denken is een (voedsel)allergie die gaan bij honden bijvoorbeeld ook wel vaker gepaard met oorontsteking. Is er iets veranderd in voeding, andere brokjes of ander hooi oid, voordat het begon?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:45

xPabloBokt schreef:
Is hij al getest op allergieën?

Kan dit bij konijnen? Ervaring mee?

Ga ik maandag voorstellen aan de dierenarts!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:46

SpeechLess schreef:
Het eerste waar ik aan moest denken is een (voedsel)allergie die gaan bij honden bijvoorbeeld ook wel vaker gepaard met oorontsteking. Is er iets veranderd in voeding, andere brokjes of ander hooi oid, voordat het begon?

Het is inderdaad vrij snel begonnen sinds we hem hebben overgenomen. We zijn toen veranderd van voer. Van gemengd voer naar SS. Ik kan hem weer eens gemengd voer gaan geven.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:08

Geen ervaring met konijnen, maar dat was het eerste wat in me opkomt.

Als je kort geleden het voer hebt gewijzigd dan zou ik inderdaad eens proberen om hem op zijn oude voer te zetten en aan te kijken of dat de situatie verandert. Waar ik ook aan zat te denken is mogelijk overgevoeligheid voor stof. Ik weet niet op wat voor bodembedekking je hem hebt staan, is die ook veranderd sinds je het konijn hebt overgenomen?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 14:25

xPabloBokt schreef:
Geen ervaring met konijnen, maar dat was het eerste wat in me opkomt.

Als je kort geleden het voer hebt gewijzigd dan zou ik inderdaad eens proberen om hem op zijn oude voer te zetten en aan te kijken of dat de situatie verandert. Waar ik ook aan zat te denken is mogelijk overgevoeligheid voor stof. Ik weet niet op wat voor bodembedekking je hem hebt staan, is die ook veranderd sinds je het konijn hebt overgenomen?

Hij zat op stro. Dit hebben we eerst ook aangehouden. Op aanraden van de dierenarts hebben we nu een wc'tje aangeschaft, hier zitten katoenvezels in sinds een week. Hij heeft ook al op handdoeken gezeten, ook geen verschil.

Heb een gegoogled op allergietesten konijn maar heb gelezen dat deze niet echt bestaan.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:30

Zit konijn niet in de buurt van eiken? Processierups geeft dezelfde symptomen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 14:46

eenitraM schreef:
Zit konijn niet in de buurt van eiken? Processierups geeft dezelfde symptomen.

Nee, eikenbomen hebben we niet in de buurt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:04

Welke bodumbeddekinh heb je nu voor hen?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:16

Ik vond deze site nog, met verschillende oorzaken van jeuk bij konijnen (wel in het Engels) https://www.thespruce.com/causes-of-itc ... ts-4121672 Die mijten en vlooien zijn het dan sowieso niet, maar misschien geeft het nog ideeën? Over allergieën staat er dat het vaak omgevings allergieën zijn en geen voedselallergieën inderdaad. Maar het vorige voer proberen kan natuurlijk geen kwaad, wellicht is hij net een uitzondering ;)
Zou het nog kunnen dat hij allergisch is voor bijvoorbeeld het schoonmaakmiddel dat je gebruikt voor het schoonmaken van het hok?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 15:23

callum schreef:
Welke bodumbeddekinh heb je nu voor hen?

Katoenvezels alleen in zijn wc. Verder een handdoek en tegels.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 15:24

SpeechLess schreef:
Ik vond deze site nog, met verschillende oorzaken van jeuk bij konijnen (wel in het Engels) https://www.thespruce.com/causes-of-itc ... ts-4121672 Die mijten en vlooien zijn het dan sowieso niet, maar misschien geeft het nog ideeën? Over allergieën staat er dat het vaak omgevings allergieën zijn en geen voedselallergieën inderdaad. Maar het vorige voer proberen kan natuurlijk geen kwaad, wellicht is hij net een uitzondering ;)
Zou het nog kunnen dat hij allergisch is voor bijvoorbeeld het schoonmaakmiddel dat je gebruikt voor het schoonmaken van het hok?

Hij heeft ook een week binnen gezeten op handdoeken, ivm castratie. Dit maakte ook geen verschil. Vandaar dat ik nijgde naar voedsel..!

Gedurende dat hij binnen zat heb ik zijn hok schoongemaakt met dettol, echter jeukte hij daarvoor al. Verder maak ik alleen het wc'tje leeg zonder schoonmaakmiddelen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:36

Bloedluis?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 15:44

Kabayo schreef:
Bloedluis?

Even snel gelezen maar zie dat bloedluis ook te zien is onder de microscoop, dit is inmiddels drue keer gebeurt maar niks verdachts gevonden. Ik ga het toch maandag even voorleggen aan de DA! Dankjewel!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 17:36

Is de jeuk begonnen na een nieuwe zak katoen vezels? Uhm nieuw wasmiddel? Ander schoonmaakmiddel.

Ander merk hooi?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 19:01

callum schreef:
Is de jeuk begonnen na een nieuwe zak katoen vezels? Uhm nieuw wasmiddel? Ander schoonmaakmiddel.

Ander merk hooi?

Nee katoenvezels zij we mee begonnen op aanraden van de dierenarts om te kijken of dit de jeuk zou verminderen.

We hebben voer, en hooi verandert toen we hem kregen. Binnen enkele dagen. Drie weken later begon de jeuk. Hij krijgt nu kruidenhooi. Ik kan nog eens gewoon hooi zonder toevoegingen proberen!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:46

Terug naar zijn oude voer en hooi?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 20:24

callum schreef:
Terug naar zijn oude voer en hooi?

Voer zijn we gisteren mee begonnen. Hooi is lastig, hij kreeg bij zijn vorige eigenaren hooi van de paarden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:35

Oh ok dan idd misschien gewoon simpel hooi proberen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 20:50

Gaan we doen! En verder heel benieuwd waar de dierenarts maandag nog mee komt...!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:45

Ja idd ik hoop iig dat je nijn snel jeuk vrij is jeuk is vreselijk

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:01

Je hebt hem nog maar kort begrijp ik? Zou ook een stuk stress kunnen zijn als medich ales is uitgesloten. Dus dat de mijt een trigger was om te beginnen met jeuken en dat het nu wel fijn voelt dus hij door blijft jeuken. Hoe ziet zijn leefomgeving eruit? Vriendje? Knaagmateriaal etc.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 23:28

Dit is eigenlijk stiekem iets waar we op hopen.. Hij heeft een prachtig buitenhok een een ren. Huisjes, mandjes, tunnels, knaaghout. Hij is nu drie weken gecastreerd en zijn vriendin komt komende donderdag, heeeeel benieuwd of dit iets gaat veranderen!!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:08

Hoe is het gegaan bij de dierenarts gisteren?