Honden laten wennen aan het op stal zijn?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NuggT

Honden laten wennen aan het op stal zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 12:15

Hallo lieve Bokkers!

Vergeef me als het hier verkeerd staat of als er al een topic over is, heb de zoekfunctie gebruikt maar niks kunnen vinden dus dat even zo. :o

Ik heb twee lieve labradors, Balou van anderhalf en Noa van bijna 1. Beide hebben hun eigen aparte, gekke karakter en allebei zijn het 'typische' labradors; houden van eten, knuffelen, aandacht en wandelen.
Met Balou hebben we al het een en ander meegemaakt waardoor hij nieuwe situaties heel erg moeilijk en eng vind. Als pup hebben we hem meegenomen toen we op vakantie gingen naar de Ardennen. Dit ging goed maar al vanaf het begin vind hij alle nieuwe dingen die op zijn pad komen enorm eng. Alleen thuis zijn is geen probleem, dit gaat heel goed.
Nu hebben we vanaf dat hij klein is al geoefend om hem mee naar de stad, het tuincentrum, het bos e.d. mee te nemen. Zonder succes .. De auto in doet hij uitstekend, hij springt er uit zichzelf in wat voor mij dan toch een teken is dat hij het leuk vind om ergens heen te gaan. Totdat we bij plaats van bestemming zijn en hij enorm nerveus gaat doen. Piepen, blaffen, draaien .. het is gewoon 1 brok spanning. := Dit heeft hij als pup al gehad als we bijvoorbeeld even bij het tankstation stopte en mijn vriend stapte de auto uit om te tanken. Helemaal gek word hij dan .. piepen, blaffen, kwijlen. Kortom, angst en onzekerheid denk ik?

Waar ik naartoe wil met mijn verhaal is dat ik mijn honden heel graag vaker mee wil nemen naar stal, zeker nu ik sinds een tijdje mijn eigen paard heb. We hebben ze al een keer samen meegenomen maar Balou trekt je letterlijk het hele erf over en wil volgens mij het liefste zo snel mogelijk weer weg. Daarom hebben we hem toen een keer thuis gelaten en Noa (de kleinste) meegenomen. Dit ging op zich goed alleen tijdens het longeren werd ze helemaal gek. Blaffen, willen rennen etc. Ik denk dat dit gewoon spelen is? Mijn paard is gewend aan honden dus hij had er gelukkig niks van.

Ik baal dan enorm als ik mensen op stal zien die hun hond lekker mee nemen en die naast de bak gaan liggen terwijl zij aan het rijden zijn. Dit zou ik zo graag met mijn honden ook willen bereiken. Nu zullen jullie je misschien afvragen; waarom wil je je hond meenemen als hij er geen plezier in heeft? Mijn antwoord daarop is dat Balou het echt heel leuk vind om bij je te zijn en mee te gaan maar hij vind onbekende situaties gewoon eng. Ik ben er echt van overtuigd als ik hem hier doorheen kan helpen hij het super leuk vind.:j Nu voel ik me gewoon schuldig als ik ze iedere keer thuis moet laten.

Hopelijk hebben jullie tips en advies zodat ik misschien over een tijdje een blije Balou en Noa op stal rond heb lopen. +:)+

Peanut & Katelijne.

dierenfan

Re: Honden laten wennen aan het op stal zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:40

Je zal eerst aan rust moeten werken voor iets anders. Oftewel afzonderlijk trainen in en bij de stal zonder paard erbij. Is er dan rust dan nog steeds afzonderlijk maar met paard. Gaat dat goed dan samen zonder paard daarna alles bij elkaar. Gaat niet binnen 2 maanden sowieso lukken denk ik als het al lukt.

Enkel een rustige relaxte hond in zijn kop kan wat leren. Een hyper hond leert niets en is niet te bereiken ;)

Misschien kan je een ren in zetten om te leren rustig te zijn daar. Een veilige ren waar niets engs in gebeurd. Eventueel knaagwerk geven ook. Maar let dan goed op andere aanwezige honden.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:48

Doe je iets van gehoorzaamheidstraining met je honden?

Ik herken een stuk van je verhaal. Wij hebben een mechelaar van 11 maanden, een heerlijke hond die thuis aangenaam actief is en binnen gewoon mooi rust vind. Zodra we hem echter meenemen naar iets 'nieuws' draait hij door :'). Hij krijgt zodanig veel prikkels binnen, die hij niet kan verwerken, en dan gaat hij alle kanten op. Heel gênant soms, want dan is het trekken, blaffen, piepen, springen,ter plaatse staan trappelen... Gedrag is dus wel hetzelfde als bij die van jou, met het verschil dat de onze wel geen angst of onzekerheid vertoont. Puur overenthousiast.

Wat bij ons op zo'n momenten help om een stuk rust in zijn bol te steken, is door hem onder appél te zetten en hem te doen werken. Zitten, liggen, volgen, blijven, ahteruit, voet,.... De heel simpele bevelen die hij heel vlot kent. Doordat hij een stuk 'verplicht' wordt om te wachten op mijn bevel, kan hij niet doordrammen in zijn gedrag, waardoor na een tijd ook de stress er wat uitvloeit.

Ik lees verder wel mee, want ooit wil'k hem wel volledig rustig kunnen meekrijgen. Nu moeten we eerst altijd nog dat moeilijk momentje door :D. Als hij zo doordraait, is hij ook niet heel bereikbaar en duurt het altijd wel even voor ik weer besta :+

Verder denk ik ook dat je met je hond bij de paarden met gaan trainen. Je bent er nog niet aan toe om hen mee te nemen, terwijl jij met de paarden bezig bent. Laat eerst maar iemand anders met de paarden werken, terwijl jij met je hond bezig bent. Het rondrennen tijdens het longeren ook niet toelaten, dat gedrag gaat alleen zichzelf versterken. Ook daar, rust in proberen brengen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:00

Wat ook rust brengt is grondwerk. Is niet te doen als je naar de stad ofzo gaat natuurlijk maar op manage wel te realiseren. Dus bijv. Leg wat balken neer. Wat hoger en wat lager. Wat dichtbij elkaar en wat verder weg. Ook een lader is een optie en laat hem er over stappen. Dus stapvoets!! Hij moet zich om niet te struikelen concentreren op zijn lopen. Ook dat geeft rust ;)

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 21:35

Fijne tips tot nu toe, bedankt!

Dierenfan, afzonderlijk trainen is een goed idee. Ik dacht door 'm mee te nemen en gewoon mijn ding te doen zal het vanzelf wennen. Maar dat merkte ik laatst met mijn jongste hond die helemaal doordraaide (van enthousiasme weliswaar) toen ik aan het longeren was. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Want ik merk dat bij haar het wel enthousiasme is, zij is niet zozeer bang of onzeker. Ze vind het wel spannend maar is niet bang. Die tip van die balkjes is wel een goede, misschien 'dwing' ik hem hiermee zich even op iets anders te focussen?

Florenc, grappig om te horen dat er toch nog wel mensen zijn die in zo'n zelfde situatie zitten. Bij mijn oudste hond is het dus angst en onzekerheid en gewoon niet weten wat hij met de situatie moet. Precies wat jij zegt begint hij dan te blaffen, piepen, draaien, springen etc en dat is zelfs niet onder controle te brengen door hem opdrachten te geven. Hij is dan zo over zijn toeren dat hij zich daar totaal niet op kan concentreren. :( Lastig puntje hoe ik dat op kan lossen.

Peanut & Katelijne.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:16

Dan dus terwijl iemand anders longeert met een paard jij met je hond trainen. Je begint op een afstand te trainen dat paard nog niet interessant is. Steeds wat dichterbij. Gewoon trainen op rust. Geen wilde spelletjes doen. Je staat met hond aangelijnd en beloon als de hond relaxt is. Kijken mag maar gewoon rustig ;)

Steeds dichterbij gaan en kijken hoe dichtbij kan. Zodra onrust loop je weg en dus vergroot je de afstand. Dat gedrag negeren dus geen stem gebruiken of hond aankijken of aanraken. Geen riem correctie gewoon negeren de hond is er niet enkel jij en riem vasthouden haha. Dan weer rustig dichterbij.

Soms werkt deze methode super maar kan tijd kosten. Niet spelletjes gaan doen want hond moet wel bewust zijn van de activiteit van het paard en ondanks dat rustig zijn. Je kan wel tussendoor wat grondwerk doen met de hond om even op iets anders te focussen zeker als de hond de rust niet vind ;)

Qua je andere hond. Eerst proberen de opwinding voor te blijven. Vanaf nog geen opwinding kun je pas stapjes vooruit doen. Dus waarschijnlijk begin je al met hond in de auto en deur open. Maken dat hij er NIaeT uit kan dus of aangelijnd vast in auto of in bench in auto. Pas auto uit als hij kalm is. Dat overal toepassen. Enkel met rust auto uit. Dan pas enkel met rust weg bij auto enz.

Kost erg lange adem en heel veel meer geduld!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 10:11

Dat het veel tijd zal kosten daar ben ik me heel erg van bewust maar dat is dan niet anders. Liever dat dan dat ik mijn hond nooit mee kan nemen naar stal. ;)

Ik ben ook benieuwd hoe mensen dit doen als ze hun stal gaan uitmesten. Waar laat je je hond dan?

Peanut & Katelijne.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:25

Ik heb één hond die altijd los mee gaat naar stal en ook met rijden mee hobbelt maar de andere moet echt aangelijnd blijven. Ook omdat er pluimvee op stal loopt :)) Ik ben met hem bezig met samen met het paard te wandelen en als ik rijd bind ik hem aan het bakhek. Hij vindt paarden nu saai dus dat is vast een begin.

Als ik uitmest mag hij los maar mag niet zelf op pad op stal terwijl dat met mijn andere hond wel kan. Ik moet hem gewoon beter in de gaten houden tot het hem ook gewoon is. Hij vindt alles zo mooi en spannend dat ik hem niet vrij kan geven daar.

Mijn andere hond is snel bang, die heb ik getraind door ook samen met het paard te gaan wandelen en als ik erop zat heb ik de allerlekkerste snoepjes naar haar toe gestrooid. Al gauw had ze door dat ik er nog wel was maar óp het paard. Ze gaat mee met rijden en als ik in de bak rijd gaat ze bij het hek wachten op me.

Het ligt dus ook behoorlijk aan het type hond denk ik. De hond die wel moeiteloos los mee kan heb ik nauwelijks getraind en de ander heel intensief en kan nog steeds niet gemakkelijk mee. Ik neem hem dan ook alleen mee als ik weet dat ik voldoende aandacht voor hem kan houden. Misschien ook iets om mee te beginnen? Niet meenemen als je moet rijden of longeren maar alleen even wandelen samen en veel snoep meenemen. Je moet eigenlijk zorgen dat je de prikkels kunt opbouwen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:10

Ik nam mijn honden ook vaak mee naar stal. Nu het er 3 zijn, altijd maar 1tje meer. Ook al kennen ze het, 3 in het oog houden is in combi met mesten/rijden/longeren is niet te doen.
De mijne lopen gewoon los, ze blijven in mijn buurt en komen terug als ik ze roep. Het naar de longeerlijn happen of naar de paarden gaan valt hier erg goed mee en ze reageren allen erg goed op een verbale correctie of een por met de zweep (die meer bedoelt is al afleidingsmiddel, de jongste jaagt namelijk graag op het touwtje), indien niet gaan ze aan de lijn totdat ze kalmeren.
In het begin zaten ze aan de lijn aan de stal en alleen los in de afgeloten binnenbak, daarna ging ik eerst vooral rechtdoor en grote figuren rijden in een rustig drafje zodat hun volgmodus getriggerd werd. Ook heb ik ze geleerd dat als ik halthou ze een koekje krijgen. Nu hoef ik ze zelfs buiten nog amper in het oog te houden en komen ze van de andere kant van de piste (30x80m) afgestormd zodra ik halthou of keertwendingen oefen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 14:29

Lisitano, ik moet er inderdaad even tijd voor maken. Als ik constant bezig ben dan werkt het niet, dus zal dan een extra keer naar stal moeten om met ze te trainen. Ik vraag me alleen af hoe ik het beste te werk kan gaan, een voor een trainen of beide tegelijk?

Petitparis, dat lijkt me heerlijk als je ze onbezorgd mee kunt nemen. Mijn honden mogen niet los op het erf, geen probleem denk dat het anders alleen maar chaotisch word. _O- Hoe heb jij het geoefend met jou honden?

Peanut & Katelijne.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:49

Hoe wil je honden met deze grote verschillende problemen tegelijk trainen? Om de beurt ja dat kan maar samen niet dat fokt elkaar op en maakt beloning op juiste moment aan juiste hond geven erg moeilijk

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:56

1 kende het al, dus nummer 2 kon gewoon mee. Eerst alleen aan de stallen als er niemand anders was. Te paard kon ik op een pad rond het domein (wat overigens volledig omheind is) en nummer 2 is geen held of wegloper.
Nummer 3 heb ik eerst enkele malen alleen meegenomen aan de leiband en dan pas los met 1 van de oudere honden...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:02

Ik denk niet dat je je hond er een plezier mee zal doen om mee te nemen, daarbij eist je paard zoveel aandacht op dat ik in jouw geval de hond ook niet mee zou willen nemen naar stal.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 21:07

Dierenfan, geen idee misschien hadden mensen tips? :Y) Maar het is inderdaad in dit geval handiger en fijner voor zowel mijn honden als mezelf om ze apart mee te nemen.

Petitparis, petje af hoor met drie honden haha. Nu nog even zien hoe ik dat ga doen met twee. :D

Friesiszwart, daar ben ik het niet mee eens. Tenminste in het geval van mijn jongste hond niet. Ik denk dat met veel oefening zij uiteindelijk wel zal leren om rustig te zijn en zich te gedragen als we op stal zijn. Wat daar nu het 'probleem' van is is dat ze veel te enthousiast is. Geef haar eens ongelijk, ze word in augustus een jaar dus het is echt nog een puber. *\%/* Met hond 1 vind ik het wel een lastiger verhaal maar ik weet dat hij het toch ontzettend leuk vind om overal mee naartoe te gaan alleen hij moet leren ontspannen in vreemde omgevingen. Kan me ook niet voorstellen dat het voor hem leuker is om dan maar alleen thuis te blijven?

Peanut & Katelijne.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:09

Houd ook rekening met je stalgenoten, niks irritanter dan constant honden geblaf en gejank als je lekker relaxed met je paard bezig wilt. Ik word daar bloednerveus van..

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 21:12

Troi, dat doe ik zeker! Gelukkig sta ik op een stal met maar 10 andere mensen en ik ben overdag vrijwel altijd alleen, dus niemand die er dan last van heeft. :)

Peanut & Katelijne.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie