Ondanks dat ik docent Dier (Dierverzorging en Dier, Gedrag & Ondernemen) ben, ligt mijn expertise niet bij de reptielen en amfibieën. Daarom zoek ik advies over een boa op eieren (zeg ik dat zo goed? "op eieren" ik weet dat ze ovovivipaar is).
Op de school waar ik werk hebben we twee Boa Constrictor Imperator slangen. 1 man van ongeveer 90 cm en 1 vrouw van ongeveer 100 cm. Ik durf niet te zeggen hoe oud de slangen exact zijn. Het zijn niet mijn dieren, maar 'ergens' in de administratie liggen wel de papieren die erbij horen.
Eind november heb ik de slangen met elkaar zien paren. Drie a vier weken daarna is het vrouwtje verveld. Op dit moment is ze behoorlijk gegroeid (je kan de eieren voelen in haar buik) en heeft ze sinds 19 januari niet meer gegeten. We boden haar nog wel muizen aan, maar deze weigert ze.
Omdat onze school bijna zomervakantie heeft (en er dan niet vaak iemand bij de dieren aanwezig is) ben ik van plan om de Boa Constrictor Imperator mee naar huis te nemen. Tenzij...
- het af te raden is een slang in deze toestand te vervoeren, of;
- man en vrouw beter niet gescheiden kunnen worden (ik kan ze ook beide meenemen)
Graag hier advies over.
De draagtijd kan afhankelijk zijn van verschillende factoren heb ik geleerd. Maar is er een indicatie waar ik rekening mee kan houden? Kan ik aan haar uiterlijke kenmerken of gedrag zien dat ze binnenkort gaat bevallen? Wat moet er met de man gebeuren? Preventief scheiden van de zwangere vrouw, of samen huisvesten en direct de jongen scheiden van de ouders? Waar kan ik dan het beste de jongen in huisvesten? En bij welke temperatuur, substraat, enz?
Het zijn veel vragen en ik ben -helaas- nog erg onervaren op dit gebied. Daarom sta ik open voor ALLE tips en informatie.
*Fingers crossed dat er een ervaren slangenkweekster of reptielen hobbyist op Bokt aanwezig is