Ik wil jullie even laten mee genieten van deze foto's getrokken op 08 juni dit jaar. Ik heb op die dag deelgenomen aan een dogbiatlon samen met mijn diensthond in opleiding Charlotte. Ze is 19maanden oud en natuurlijk meer dan gezond verklaart voor deze wedstrijd.
Wat is dit nu juist?
Wel het is een loopwedstrijd zoals een canicross, maar dan met oefeningen op het parcours. De hond mag nooit los, behalve indien de oefening het verlangt.
De afstand was hier 9,6km met een 20tal oefeningen, de deelnemers met een patrouillehond hadden ook nog eens 3 aanvallen op een pakwerker. De zoekhonden deden deze oefeningen natuurlijk niet.
De oefeningen zijn een mix van gehoorzaamheid, lef en vertrouwen voor de honden.
Op het parcours zijn er hindernisjury's die niet alleen de oefening beoordelen, maar ook de conditie van de hond. Water stond overal!
Genoeg uitleg, hierbij de foto's
Oefening een, in de boot samen en u over de vijver trekken

Onderweg, zeker in het begin deed ze haar trekwerk subliem goed! Fier op mijn sleurmonstertje!

Onder een net door kruipen

Brengt wel wat zand in de oren

Over een laadbak

En er onderdoor

Een zwaar stuk, 8 bulten waar je op en af moet in de open vlakte.

Tussendoor even wat drinken

Fietsen, 400m

Nadat wij hier uit klommen

Mocht Charlotte even in een bench en moest ik wat lef tonen

Laatste deel, zwemmen.

En over de finish

En dan de knuffel. Dank je wel Charlotte voor je inzet!

Andere oefeningen waren onder andere : de houdingen op afstand, hond in de bench en biatlon-schieten, slalom met materiaal en hond aan de voet, hond in een kruiwagen en parcourtje lopen, trap op en af en alle tredes raken, door een tunnel hond voordien af en nadien oproepen, hond 30meter dragen, ...
Voor de experts onder ons, ik heb anderhalve maand getraind op fysiek vlak en heb het parcours afgelegd in 1u12min. De winnares was 12min sneller.
Vragen? Stel ze maar!