Wanneer pup volwassen brok geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Wanneer pup volwassen brok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 00:06

Hey bokkers,

Ik zit met een dilemma. Mijn mooie pup, nu volgens haar paspoort 8/9 maanden eet haar brokjes niet meer graag. Nu ben ik erg tevreden van het voer dat ze nu krijgt. Ze glanst als een spiegel, heeft mooie vaste ontlasting en eet geen gras. Op ander voer is het altijd problemen. Alleen mevrouw vindt het niet meer lekker ineens..

Ik kan haar van dat vlees erover doen en dan eet ze het al ietsjes liever.. maar nu was ik aan het denken, bij de volwassen brokken zijn er meer verschillende smaken. En de brokken van mijn zus die eet ze wel ontzettend graag (zelfde merk, maar volwassen).

Wanneer zijn jullie gewisseld? Of toch nog beter wachten en een andere brok zoeken waar ze het goed op doet. Of vlees erover blijven doen??

Ze krijgt voer van Real Nature, de country selection junior alpine. Of weten jullie misschien vergelijkbaar voer wat ik kan proberen??

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:10

Dat ligt heel erg aan het merk.
Wij voerden prins puppyvoer.
En met een halfjaar over gestapt op de volwassen variant die vanaf 6mnd gevoerd kan worden.

En is het een grote hond of een kleine? Grotere honden hebben langer puppyvoer nodig om goed uit te kunnen groeien.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:14

Ik zou gewoon overstappen op volwassenvoer of misschien kun je het Door elkaar mengen of zoekt ze dan de lekkere brokjes er tussenuit?
Vlees en brok samen schijnt niet goed te zijn maar of dat echt zo is geen idee.
Toen mijn hond jong was is ie na 4 maanden over gegaan op vers vlees dit ging zonder problemen hij krijgt soms ook brokken met hoog vleesgehalte vanaf zn 4 maanden zijn dit gewoon de volwassenbrokken maar dit krijgen ze voornamelijk op vakantie etc

Wilawander

Re: Wanneer pup volwassen brok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:18

Puppybrok is tot ca. 2 maand en maximaal 6 maand. En dan volwassen voer. Beter is vanaf 2 maand over op een juniorvoer tot ca. 1 jaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:20

Ik zet pups onmiddelijk op volwassenvoer. In mijn ogen is een hond van 8 à 9 maanden nauwelijks meer een pup te noemen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 00:33

Het kan dus zo zijn dat ze gewoon niet meer nodig heeft wat er in de puppybrokken zit waardoor ze het niet meer eet? Eerst vond ze ze heerlijk namelijk..

Ze gaat dan niks te kort krijgen? Het is een middelmaatje, geen kleintje maar ook geen grote. Ze ziet er wel echt nog uit als een puppy..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:34

Had je al op de website gekeken? Daar is ook een tabel met voedingsadvies voor deze specifieke brok, daarbij raden ze ook bij de lichtere hondenrassen aan om al wat eerder over te gaan op adult voer vs grotere hondenrassen. Misschien dat je daar wat aan hebt?

https://www.real-nature.com/nl-be/produ ... ne-junior/

Overigens weet ik niks van hondenvoeding, ik hou gewoon van googlen :') :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 04:12

Naar je hond kijken en dan beslissen. Vanaf een bepaalde leeftijd zie je dat ze ineens de lucht in schieten, daarna stop ik meteen met de junior brol en ga ik over op volwassen brok met veel vet.

Beste is om wat eerder dan de advies leeftijd te stoppen met de puppy brok. Is veel beter voor de hond. Een leonberger of ander zwaar ras ga je juist wat langer een puppybrol geven omdat die langer de voedingsstoffen nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:11

Die van ons gaan met 3 maand al op volwassenbrok.

Ik zie puppybrok meer als commercieel gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:14

Wij voeren de eerste zak puppybrok op en stappen daarna over.
Worden ze ook minder slungelig van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:30

Pups hebben smallere marges waartussen ze optimaal opgroeien. Deze marges vallen volledig binnen de marges van volwassen honden. Goed adult-voer zou in mijn ogen ook aan dezelfde eisen moeten voldoen om deze keuze te versimpelen, helaas is dat niet altijd het geval.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 19-06-17 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:54

Ik ben met mijn 2 border collies die hetzelfde voer kregen als de jouwe op 6 maanden over gegaan.
Ik was heel tevreden over het voer. Mijn teef deed het er super op. Mijn reu had na een tijdje echter last van zijn darmpjes. Nu overgegaan op naturis graan-en glutenvrij en hier doen mijn honden het super op.
Het is een koudgeperste brok ipv een expanserende. De vertering verloopt dus anders. En honden krijgen minder snel een hongergevoel. Beide honden hun energiepijl is goed en blinken als spiegels.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 11:25

Oke dan ga ik gewoon wisselen. Ik zie haar niet meer echt groeien in de hoogte, ze is nu wat meer de breedte in aan het gaan. Hopelijk eet ze nu wel weer!

Oh een koudgeperste brok wilde ik ook proberen. Maar kon niet echt wat vinden hier in belgenland. Mijn zussen in nederland gaven Barca maae zijn toch overgestapt naar andere brok omdat honden ineens glans, eetlust en last van darmen kregen.

Nog nagedacht over vers vlees ook, maar de meningen zijn zooo verschillend daarover.. ik zou liever gewoon een goede brok vinden die ze lekker vindt en waar ze het goed op doet! Dit voer gaat tot nu toe het beste, bij de rest altijd een koe is huis en diarree..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:37

Ik woon in jouw buurt. In sint-truiden. Argo hondenvoeding heeft naturis en andere natuurlijkere brokken. Volgens mij zitten hier nog verdelers in de buurt.
Mijn reu helemaal links en mijn teef de meest linkse zwarte. Glimmen beide mooi van naturis. (Mijn teef haar vacht is wel niet optimaal maar komt door de recente sterilisatie

Afbeelding

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 17:22

Zoe_97 schreef:
Ik woon in jouw buurt. In sint-truiden. Argo hondenvoeding heeft naturis en andere natuurlijkere brokken. Volgens mij zitten hier nog verdelers in de buurt.
Mijn reu helemaal links en mijn teef de meest linkse zwarte. Glimmen beide mooi van naturis. (Mijn teef haar vacht is wel niet optimaal maar komt door de recente sterilisatie

[ [url=m/tpXbyd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel! Ga daar zeker eens naar kijken. Ben vandaag een klein zakje voer gaan halem voor volwassen honden. Nu zag ik dat real nature nu ook koud geperste brokken heeft! Dus die heb ik nu eens eerst genomen.

Tot nu toe een succes! Ze stond al naast me te kwispelen toen ik de zak pakte (had haar vanmiddag een paar losse gegeven als snoepje). Nu zijn de nieuwe brokken op, en de puppy brok ligt nog in het bakje :+

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:46

Ik heb zelf 2 labradors. De oudste is nu anderhalf en zit al een tijdje op volwassen brok van Royal Canin. De jongste wordt in augustus 1 jaar maar die geven we nu de afgelopen weken al volwassen brok. Twijfelde eerst wel omdat ik bang was dat ze misschien veel voedingsstoffen zou missen maar ze doet het er tot nu toe goed op dus ik laat het denk ik maar zo. Scheelt weer gesjouw met 2 zakken. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:53

"Al"? Ik geef mijn bordercollie pup vanaf het moment dat we hem kregen, negen weken oud, volwassen brok.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:55

Kuggur schreef:
"Al"? Ik geef mijn bordercollie pup vanaf het moment dat we hem kregen, negen weken oud, volwassen brok.

Correctie, met 'al' bedoelde ik pas. :D Waarom heb jij ervoor gekozen het al vanaf die leeftijd te geven?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:03

Ik begrijp het, een jaar oud is natuurlijk al aardig volwassen ;) .
Ik heb gekozen voor volwassenbrok omdat er ten eerste nauwelijks verschil jn de samenstelling is, en ten tweede, áls puppybrok doet wat het belooft, snellere groei etc, dan vind ik dat eerder ongewenst. Na afspenen is volwassen dieet imo het meest logische.
Ik zit in de werkende bordercollie wereld (drijfhonden) en daar wordt dit algemeen aangeraden.

Edit, voor wat het waard is, Peli is nu bijna 6 maanden, groeit als kool, is érg vrolijk en ontzettend actief met een mooie vacht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:18

Sommigen mogen zich echt beter inlezen voor ze er brok in stoppen. Je moet ze tot 6-7 maanden puppybrok geven . Zit meer eiwit in en dat hebben ze nodig om te groeien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:52

TS, ik stapte meteen over als de 1e kleine zak puppybrok op was.

Kuggur; dat advies ken ik idd ook. Bij ons houdt niet iedereen zich er aan, maar ik wel. Heb er ook goede ervaringen mee. :j

Kabayo schreef:
Sommigen mogen zich echt beter inlezen voor ze er brok in stoppen. Je moet ze tot 6-7 maanden puppybrok geven . Zit meer eiwit in en dat hebben ze nodig om te groeien.

Hier toch echt altijd overgestapt op volwassenen brok als de zak puppybrok op was(en daarbij kvv dan). Allemaal keurig uitgegroeid, normale maat en gezond. Sterker nog, zelfs helemaal geen groeipijnen, wat ik wel vaak meegemaakt heb bij honden die op puppy/junior stonden. De DA's waar ik geweest ben waren ook geen voorstander van de puppybrok zo lang geven bij mijn ras. Dat wisselt ook nog, grote of kleine honden enzovoorts.

Je moet dus helemaal niks. Ik heb me juist verdiept en daarom niet zo lang puppybrok gegeven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:54

Misschien is het inderdaad wel rasgebonden, ik denk persoonlijk dat dat met kleine rassen wel kan. Ik heb een rottweiler en stap pas over met 6 maand. Echt absurd hard groeit ze niet, heeft geen groeipijnen enz enz. Ik ben juist tevreden

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:57

Kabayo schreef:

Dat is ook een ongefundeerde mening. Van alle overbodige rommel in puppybrok kregen ze prutsmuts gewoon diarre. Zit veel te veel van alles in en veel te weinig vlees zelfs in de goede merken. Na de overstap op naturis koudgeperste graanvrije voeding voor volwassenen nooit nog diarree gehad. Mijn reu is nu 6 maanden. Steekt stukken uit boven broers en zussen die wel puppybrok krijgen. Is veel mooier uitgezwaard en heeft een veel betere vacht.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:01

Hier met beide honden nooit aan puppybrok gedaan (maar allebei met 5 maanden gekregen). Ze krijgen allebei Carnis en dat is compleet genoeg dat er geen puppybrok van bestaat. Is een hoog percentage vleesbrok.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 24-06-17 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:01

Zoe_97 schreef:
Kabayo schreef:

Dat is ook een ongefundeerde mening. Van alle overbodige rommel in puppybrok kregen ze prutsmuts gewoon diarre. Zit veel te veel van alles in en veel te weinig vlees zelfs in de goede merken. Na de overstap op naturis koudgeperste graanvrije voeding voor volwassenen nooit nog diarree gehad. Mijn reu is nu 6 maanden. Steekt stukken uit boven broers en zussen die wel puppybrok krijgen. Is veel mooier uitgezwaard en heeft een veel betere vacht.

Nog nooit last van diarree gehad hier. Ligt naar mijn idee totaal niet aan de brok